Gå til innhold

Oljelampe lyser, men oljen er halvveis på oljepinnen


Dr. J
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg startet opp bilen min her om dagen begynte oljelampen å lyse gult etter at bilen hadde gått i noen sekunder. Det opphørte like etter. På morgen idag når bilen hadde stått stille over nattan, lyste ikke lampen, men når jeg stoppet opp i noen minutter og startet motoren, begynte lampen å lyse igjen, og som før; Den slukket rett etter.

Jeg peilet oljen og den var halvveis på peilepinnen (Moteren hadde vært avslått i mange timer).

Kan dette ha noe med oljetrykket og oljefilteret og gjøre?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lampen gul, eller er den rød ?

Gul er oljenivå og kjent fenomen at denne nivåvakten som sitter i bunnpanne, svikter.

Rød er oljetrykk, og det er ikke kjent at denne føleren svikter, det er da heller mer sannsylig at du faktisk mangler oljetrykk.

Men starter du bilen, så tar det litt tid, så slukker rød . Det er normalt.

Etter din beskrivelse, så tror jeg lampen du snakker om er gul. Tut å kjør, men peil oljenivå manuelt og ikke stol på føler før du har byttet den.

Edit; Ja, jeg slurve leste. Du har sagt at den er gul : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den koste vel rundt 1200,- mener jeg. IKKE ha på tenningen når den skiftes, da den går i stykker av at det er strøm på den, men ingen olje.

Du må nemlig tømme motoren for olje ved skifte. Så det er greit/lurt å skiften den samtidig som oljeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal vel ikke lyse før oljenivået er på minimum på peilepinnen, men fyll opp til max og se om det ordner seg. Kan være at føleren er litt "tidlig" ute og markerer lite olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...