Gå til innhold

Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012


 Share

Anbefalte innlegg

Hehe. Ja jeg sleit godt med den svære kolossen av en unit til skjermen. Det er i den forsterkeren og radiodelen ligger. Så skal du bytte spilleren så må du strekke opp nye signalkabler som går helt frem. Nå går de bare frem til den burken under baksetet. Ville egentlig lagt den i bagasjerommet, men en av kablene fra skjermen var ikke lang nok.

Ø. Moe er han jeg kjenner. Han er tidligere verksmester på Bavaria og driver nå for selg selv med BMWer. Moe Auto heter det. Er kun han som får lov til å skru på mine biler ;)

Da jeg hadde den inne så hadde jeg ute det meste av interiøret. Kan vel si at den var strøken da. Moe var med å totalrenoverte den i sin tid sammen med eieren som hadde den før ham igjen. Og jeg kan også bekrefte at bilen har stått sikkert i nærmere 10 år så og si urørt. Den ble restaurert og så nesten rett etterpå satt inn på lager.

Ja, skjønner. Vi får se hva som blir skjebnen til stereoen. Kanskje den får bli. Syns skjermen er litt i veien for varmeapparat etc. men kan selvfølgelig kjøre den inn.

Snakket forsåvidt med eieren før Ø.Moe, og han kom med samme historikk, så det er artig å få det bekreftet av flere. Trur jeg muligens kan ha gjort ett godt kjøp. :)

Stephan: Tja, tja. Vet ikke. Har ikke funnet noen bilder av hvit E24 med de stripene. Men har sjekket med delelageret på Strandveien, og de skaffer de. Kanskje det er noen striper som går på flere modeller? Er iallefall en 02 og en E21 323 med de stripene i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for det. Bilen virker veldig bra. Enda ikke funnet noe særlig å sette fingeren på. Plages dog av en skrangle/hvese lyd på lave turtall ca. litt før 2000rpm.

I morgen skal bilen inn på Strandveien for oljeskift på automat og bakaksel. Håper automaten blir fornøyd da.

Driver å setter sammen en litt spesiell plan på Photoshop. Skal legge ut så fort det blir ferdig :D

DSC_0756.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært på strandveien Auto for en oljeservice på automaten og diffen. Skal si det ble en helt annen kasse! Så å si fri for rykking og girer silkemykt.

Fikk også fikset lekkasjen på servoen, begynt feilsøking på ABS føler (fikk ikke kontakt med ABS enheten) og nullstilt servicelamper. Hveselyden er løs innmat i bakpotta. Førnøyd med at det ikke var ulyd fra automatkassa iallefall. Ble en fin pris på dette, samt god service på verkstedet.

Så da begynner jeg letinga etter nye felger.

Har fryktelig lyst på sølvfargede BBS RS 16" med litt bredde og lav ET. Noen som vet med sikkerhet hvilken ET som er orginalt på E24 og hvor lavt man kan gå? Vil ha felger som fyller opp hjulbuen på rett måte. Tror også 16" er mer rett enn 17".

Kom gjerne med innspill på dette og erfaringer.

Minner på at de sorte fartsstripene skal byttes ut mot fartsstriper i M-fargene.

Slik som denne E21 323'en:

i38wko51cr6df1o4aziw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte med 8 og 9x16" BBS RS da jeg kjøpte min E24, og de er også innskrevet i vognkortet med ulik dekkbredde foran/bak. Mener innpresset er 20 eller 22 på disse :)

Husker ikke helt hvilken dekkdimmensjon det her er snakk om, men det kan jeg alltids sjekke. E24 har forøvrig ET22 som originalt innpress.

Sånn ser det hvertfall ut med gull senter. Fyller hjulbuen greit, og nok gummi til at det ikke ser for dumt ut:

y6piqxiyhqx5h7j9drya.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er det rette stuket. Mener 16" med litt bredde på felg og dekk er veien å gå. Dessuten skal en slik cruisebil ha comfort!

Så får holde øyne åpne for BBS RS utover høsten/vinteren, så om noen har, så rop ut!

Noen som har reparert funskjonene på førersetet? Det er manuelle seter, og fjæra som presser stolryggen oppover når du justerer ryggen er gåen, dessuten fungerer ikke tilten og det er endel slakke hit og dit. Skal ut med interiøret neste helg, så vi får se da.

Har også bestillt m-dekalene, så de sorte som står på skal fjernes og bilen skal rubbes/poleres før montering. Skal ta en del bilder av dette.

Ellers sliter jeg litt med servoen, virker ikke som pumpa tar skikkelig. Olja blir pressa feil vei og ut igjennom beholderen. Synes servoen er veldig tung uten at det er luftlommer eller ulyder. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bilder fra montering av M-dekaler.

Var forholdsvis enkle å sette på med litt såpevann og god tid. Fikk desverre noen bobler da det virket som såpeblandinga var litt sterk, og boblene kom etter det hadde tørket. Synes stripene gjør seg god på hvit bil. Ble desverre lakkforskjell der de gamle alpina-stripene gikk. Skjermen er opplakkert, og de har maskert rundt alpinastripene, så fikk en lakk-kant der. Men skal bytte skjermene neste år, så tar det ikke så tungt.

Bilder av hele bilen kommer! Men det regner hele tiden nå!

yijfn2wtzfcstzdssrac.jpg

God lakkrens og polering før montering av nye dekaler. Fotografering forbudt!

kjjb0qf1r7q2vdymmzhu.jpg

Underveis i demonteringsprosessen.

v243s9bb3axr85agdc47.jpg

Originale dekaler fra forhandler. Kappet med god passform.

lkj3yk0wzb3y7hyuccbl.jpg

Montering dekaler på framskjerm, dette var den verste da knekken skrånet såpass.

8sidp18a06u5u66bm8wf.jpg

Dekaler dør og bakskjerm.

haecuftl7wcdv7o7v78j.jpg

Trykket stemning og alt for ivrig fjerning av papir!

jppe3n0sgbycmdeakwrr.jpg

Ferdige dekaler på framskjerm.

l1t3oudb7raqbkp9vf3q.jpg

Ferdige dekaler venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger med bilder fra litt skinnpleie.

Tenkte å prøve en billig variant av skinnpleie. Brukte sort skokrem på tube som jeg polerte inn med poleringsduk. Etter to-tre timer med gnukking og forsikring om at det ikke svertet ble stolene satt til tørk i to-tre timer. Deretter smørte jeg det inn med BMW's lærprodukt. Kunne godt ventet et døgn med å sette de inn med skinnprodukt, da den trekte ut noe skokrem. Men etter en stund ble resultatet bra. Fikk også reparert vangen med festehullene til førersetet. Der var gjengene gått av. Fikk lagt ned i en stålbit under vangen med nye gjenger, så nå tilter ikke setet bakover.

vzzur8by6yn685n7byvb.jpg

Førersete. Noe slitasje og veldig tørt skinn.

4658pq56uqxzi72pluhh.jpg

Førersete. Sittepute med slitt vange. Bakdelen med sportstoler.

exo9dfx1z4xxtyck2q0s.jpg

Hydraulisk motorsykkelbukk. Det perfekte arbeidsbord!

fp1bqq99bb12m90sgy0v.jpg

Førerstol ferdig, passasjerstol ikke påbegynt.

zxsu2nngf5xssr5wjne0.jpg

Begge seter ferdige! Ble mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ESveen changed the title to Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...