Gå til innhold

Kanel og såpe kan redde sommerens bilferie....


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Sjekk at slangeklemmene på kjølevannet er skikkeleg tilskrudd så du sleppe å stå midt i kollektivfeltet midt i Bergen sentrum med ein tom radiator!

Utenom det, ta med eingangsgrill og noen pølser mens du benytter NAF medlemsskapet ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå fortsatt det beste er å ha verktøykassa i bagasjerommet ;)

Ellers er strips, ducktape, ståltråd, lommelykt, avbiter, kniv og pakningspasta bankers i hanskerommet mitt til enhver tid!

Problemet med bilene idag er at de er så lite tilgjengelige at sjansen for å få gjort noe som helt uten å bruke en time på skru av deksler med spesialverktøy er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepe? :lol: Kanskje du har bodd litt for lenge i pannekakelandet Fredrik?

Hehehe... "såpe" har jeg aldri sagt... heller ikke f.eks "fram" eller "gata" mm. Bergensere og vestkantfolk i Oslo har noe felles der... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Årets sommerferie står for døren og vår E46 318d Touring med 300000 Km på telleren skal igjen få vise hva den duger til (retning nordover). Med en såpass voksen kjørelengde er det imidlertid mange ting som kan gå galt med både bil og motor.... også selv om bilen er godt vedlikeholdt.

Jeg er mest bekymret for enkelt vitale komponenter i motorrommet som er like gamle som bilen. Dette gjelder spesielt radiatoren, dynamoen, vannpumpen og enkelte slanger og samlinger som tiltross for grundig inspeksjon ikke viser tegn til synlige skader/svakheter. Jeg velger imidlertid å ta høyde for at uforutsette ting kan skje med bilen i tiden fremover (Murphys lov).

Spørsmålet er imidlertid hva man evt. bør ha med i verktøykassen... utover det Oddis har beskrevet samt gamle "kjærring råd". Har panelet andre erfaringer og tips?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nødfikset en gang vindusviskerne på en E39 med en nøkkelring etter et stag hoppet av pga. slitasje. Holdt noen uker til det ble fikset skikkelig.

-Faktisk gjort dette på to biler når jeg tenker meg om..

Ellers har jeg erfart at høflighet, oppfinsomhet, fingerferdighet, bimmersmedlemskap og å ikke gi opp så lett hjelper deg langt! Har måttet bruke alle på en gang tidligere for å komme meg hjem i tide til et utdrikningslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men det skader ikke å være litt selvhjulpen også. Noen ganger kan det være bagateller som er årsaken til en driftsstans (som f.eks en mindre lekkasje i kjølesystemet) og da trenger man ikke nødvendigvis å ringe Falck. E46 er heldigvis ikke mer avansert konstruert enn at den stadig er til å skru på for en amatør... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebyggende er i grunnen det beste, sørg for å ikke ha gamle morkne oppblåste slanger til kjølesystemet, sørg for å ikke ha slitt viftereim osv osv. Noen uhell kan man selvsagt ikke forutse, men mye kan man gjøre på forhånd enten man skal kjøre hjemme rundt dørene eller på tur. Ønsker dere alle en fin bilferie, selv skal jeg til Tyskland i august, bl.a til Berlin og Lubeck (hvor jeg skal ha insp.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebyggelse er nok det mest fornuftige man kan gjøre. Jeg tror at jeg har dette på plass, men som du påpeker kan man aldri gardere seg 100%. Vi skal forøvrig også til det nordlige Tyskland litt senere i sommer. Kiel og Lübeck står på programmet for vår del. Gode sommerturer til alle fra Danmark også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nedover til Gøteborg fra Ålesund i morgen med en E36 som har rullet over 300.000. Det eneste som bekymrer meg er nok kjølesystemet. Mange morkne slanger og det har skjedd at de har røket tidligere.

Skal ha med slangeklemmeskrujern, 2-3 slangeklemmer i ulikestørrelser, kjøleveske kosentrat (vann finner man stort sett overalt), tape, skralle med mest brukte pipestørrelser, lommelykt og noen strips. I tillegg har jeg hjulkryss, jekk og reservehjul liggende.. samt en bensinkanne med en liten skvett på.

Da skulle jeg være sånn passe forberedt for turen nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...