Gå til innhold

Klimaanlegg panel skifte e39, hva skjedde? Oppdatert 25 okt.


kabeldeigen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke sikker på hva som styrer vifta, men slik jeg har forstått denne trykkbryteren så måler den trykket på returen for å kontrollere at man faktisk har kjøleremedie i annlegget ved at der er trykk tilstede.

På matesiden skal man ha 10bar og på retursiden 2 bar.

Man kan kjenne på materøret med hendene... det skal være kaldt, mens på returrøret skal man ikke nødvendigvis kjenne samme kulden.

I registreret sitter det en ventil som pulveriserer kjøleremediet... som en ventil på en sprayboks... det er denne funksjonen som får det til å bli kaldt. (Ventilen koster ca. 900,-)

I boksen som trykkbryteren sitter befinner også tørkeflasken seg... denne kan gå tett og forhindre sirkulasjon i systemet. Tørkeflasken koster ca. 3 - 500,- (avhenger av hvilken versjon man har)

Skal fylle kjølemedia i morgen håper jeg, så får jeg vel vite mer da [-o<

Kanskje de finner ut hvor det kødder seg....

Kan være trykkføleren eller en av de andre følerene, skal være to til, en tempføler og en annen som jeg ikke har funet ut hvor er. Mulig en av disse gir feil signal siden du nå har lite gass / trykk i systemet. Håper det ordner seg i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke sikker på hva som styrer vifta, men slik jeg har forstått denne trykkbryteren så måler den trykket på returen for å kontrollere at man faktisk har kjøleremedie i annlegget ved at der er trykk tilstede.

På matesiden skal man ha 10bar og på retursiden 2 bar.

Man kan kjenne på materøret med hendene... det skal være kaldt, mens på returrøret skal man ikke nødvendigvis kjenne samme kulden.

I registreret sitter det en ventil som pulveriserer kjøleremediet... som en ventil på en sprayboks... det er denne funksjonen som får det til å bli kaldt. (Ventilen koster ca. 900,-)

I boksen som trykkbryteren sitter befinner også tørkeflasken seg... denne kan gå tett og forhindre sirkulasjon i systemet. Tørkeflasken koster ca. 3 - 500,- (avhenger av hvilken versjon man har)

Ja, håpe det, full rapport i morgen

Skal fylle kjølemedia i morgen håper jeg, så får jeg vel vite mer da [-o<

Kanskje de finner ut hvor det kødder seg....

Kan være trykkføleren eller en av de andre følerene, skal være to til, en tempføler og en annen som jeg ikke har funet ut hvor er. Mulig en av disse gir feil signal siden du nå har lite gass / trykk i systemet. Håper det ordner seg i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er anlegget fylt opp med gass, kjølig og godt nå...

Men ac vifta stopper ikke, så den må få signal fra en eller annen sensor

Noen som vet hvilke sensor som stopper/starter viften???

Hadde bilen på dignose rett før sommeren, og de fikk en feilmelding om en temp. sensor som de ikke fikk resatt.

Kan det være denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en vifte er ny så kan det jo være feil på den...

Kople vifta ifra ved pluggen og sett inn 12v på de respektive pinnene for dette.

Hvis vifta nå fremdeles sviver så er det feil på vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg prøve å gjøre dette...Men hvilke skal ha spenning? De 2 tjukke ledningene? Så skal den ikke svive? Men det er tynne, altså pulstoget som skal gi beskjed på start/ stopp og hastigheten på viften?

Men det som er så rart er jo at når tenningen er av, bilen er låst har jeg fremdeles spenning ut til pluggen til viften.

Så den gir spenning hele tiden..

Eneste forskjeller at den girer opp hastigheten når klima er på, og girer ned når klima er av.

Men høres ut som et fly når den går,altså den svier veldig fort..både med klima av eller på.

Hefftig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.. det er de tykke som skal ha 12v. Mål for sikkerhetsskyld hvilken som er + :)

Og ja, pulstoget som forteller om hvilken hastighet den skal ha kommer via den tynne. Og med kun 12v tilkoplet så skal den ikke svive... i alle fall ikke fort.. muligens veldig sakte.

Og det er en grunn til at den sviver med tenningen av... når du har brukt klima så kan temp stige når du stopper bilen og da trenger viften kjøle ned remediet selv om tenning er av. Altså en sikkerhets anordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.. det er de tykke som skal ha 12v. Mål for sikkerhetsskyld hvilken som er + :)

Og ja, pulstoget som forteller om hvilken hastighet den skal ha kommer via den tynne. Og med kun 12v tilkoplet så skal den ikke svive... i alle fall ikke fort.. muligens veldig sakte.

Og det er en grunn til at den sviver med tenningen av... når du har brukt klima så kan temp stige når du stopper bilen og da trenger viften kjøle ned remediet selv om tenning er av. Altså en sikkerhets anordning.

Da har jeg prøvd med å koble pluss og minus direkte på viften, og den sviver som bare F...

Så da kan den nye vifta være defekt? #-o

Er det noen her inne som hadde giddet å målt om de har spenning frem til pluggen på vifta og se om dere har 12Vdc hele tiden? Med tenning av eller på :wink:

Og jeg har den typen som har kun 3 stk ledninger. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan gå ut i fra at den nye vifta da ikke er helt i orden...

Ta en tlf til leverandør og forklar symptomet og hør hva de sier.

Blir en tlf i morgen, men snakket med de den dagen jeg monterte. Siden vifta oppførte seg helt på tryne, men de mente det var en sensor som køddet seg.

Hørt denne før??....ta en dignose :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan gå ut i fra at den nye vifta da ikke er helt i orden...

Ta en tlf til leverandør og forklar symptomet og hør hva de sier.

Blir en tlf i morgen, men snakket med de den dagen jeg monterte. Siden vifta oppførte seg helt på tryne, men de mente det var en sensor som køddet seg.

Hørt denne før??....ta en dignose :shock:

Leste litt på http://wds.spaghetticoder.org/ , der fant jeg ut at det også er to releer som styrer dette, et for steg 1 og et for steg 2, neste steg går vel direkte som er max hastighet.

De ligger enten under h.cupefilter i motorrom eller bak hanskerommet alt etter årsmodell, var litt vanskelig å finne ut av plasseringen til riktig årsmodell.

Men det var bare et lite tips. :) Mulig jeg tar feil #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fant du ut hva som var feil? Har samme problemet selv. 3 pins vifte som ikke går rundt.

Kan tilføye følgende som jeg fant ute på verdensveven:

"The electric fan is controlled by a pulse width modulated signal from the

ECM.

The fan is activated based on the ECM calculation (sensing ratio) of:

• Coolant outlet temperature

• Calculated (by the ECM) catalyst temperature

• Vehicle speed

• Battery voltage

• Air Conditioning pressure (calculated by IHKA

and sent via the K-Bus to the ECM)

Activation of the electric fan:

When the vehicle is first started the fan is activated briefly (20% of maximum speed), then

it is switched off. This procedure is performed for diagnostic purposes.

The voltage generated by the fan when it slows down (it becomes a generator at this time)

must meet the power output stages programmed criteria. This will confirm the RPM of the

fan, if this is not met the signal wire from the output stage is switched to ground and a fault

is set in memory."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke testet med ny vifte ennå. Men min gamle vifte gikk heller ikke rundt. Men når jeg skiftet til ny vifte så gikk den hele tiden.

Så håper å tro med ny vifte så kanskje det løser seg, men det gjennstår å se når jeg kommer meg hjem fra jobb og hentet ny for prøving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...