Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ingen problem å ha en bil så lenge. Jeg og E46en feiret 10årsdag den 7. juli i år. Og har den nok en stund til.

Bilen din ser jo nesten "ny" ut Fredrik. Men jeg vet at bilder også kan lyve. Nå vet jeg jo at siden du vel er av de "eldre" her på forumet og med komplett familie så må jo fornuften seire mtp. hjul og senk. Kjenner litt selv av og til at det hadde vært både praktisk og godt (komfortmessig) med en "standard" bil. Men det får jeg ta senere :wink:

E46 er uansett en fantastisk bil og i mine øyne er hakket penere enn E9x. I alle fall interiørmessig.

angående det med store hjul så er jeg faktisk på nippet til å gå nedover på størrelse. Regner med å gå ned 2 tommer på E46en og kanskje en tomme på Z4en etter hvert.

Sant, glemte deg.. hehe.. Det må være dere to som har hatt E46 deres lengst på bimmers hvertfall! Husker jeg handlet min første E46 sedan og husker du hadde den da.. hehe.. ganske artig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe forbindelse med koed foressten? Mener å huske noe om dette..?

Ikke annet enn at jeg har truffet Geir Ove og Fredrik privat her i Århus. De jobbet et par år i den danske avdelingen av Koed, men er nå ansvarlig for Koed i Norge. Kjempehyggelige folk... :)

Da har nok jeg misforstått.. men da er jeg med.. hehe! Virker som hyggelige folk, hvertfall super service..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, glemte deg.. hehe.. Det må være dere to som har hatt E46 deres lengst på bimmers hvertfall! Husker jeg handlet min første E46 sedan og husker du hadde den da.. hehe.. ganske artig

Hehe. Husker godt da du hadde den svarte E46en med ACS. Flott bil. Var vel i bilforumet.net tidene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, glemte deg.. hehe.. Det må være dere to som har hatt E46 deres lengst på bimmers hvertfall! Husker jeg handlet min første E46 sedan og husker du hadde den da.. hehe.. ganske artig

Hehe. Husker godt da du hadde den svarte E46en med ACS. Flott bil. Var vel i bilforumet.net tidene det.

Hehe, stemmer det! Savner den bilen litt.. er noe eget med første bilen.. bilforumet ja.. det var da.. synes det har tapt seg litt, eller er det bare jeg som ikke har vært der på lenge? heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som denne tråden viser er dette det reneste sludder hvis bilen kjøres og vedlikeholdes på en fornuftig måte. Folk som liker eller er tvunget til å kjøpe brukte biler burde imidlertid ikke klage. Spesielt i Norge kan man virkelig gjøre et kupp når det gjelder bruktbiler.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10097430

Det er forøvrig fint hvis folk tar personlig snakk/chatting et annet sted enn i denne tråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å ha en bil så lenge. Jeg og E46en feiret 10årsdag den 7. juli i år. Og har den nok en stund til.

Bilen din ser jo nesten "ny" ut Fredrik. Men jeg vet at bilder også kan lyve. Nå vet jeg jo at siden du vel er av de "eldre" her på forumet og med komplett familie så må jo fornuften seire mtp. hjul og senk. Kjenner litt selv av og til at det hadde vært både praktisk og godt (komfortmessig) med en "standard" bil. Men det får jeg ta senere :wink:

E46 er uansett en fantastisk bil og i mine øyne er hakket penere enn E9x. I alle fall interiørmessig.

angående det med store hjul så er jeg faktisk på nippet til å gå nedover på størrelse. Regner med å gå ned 2 tommer på E46en og kanskje en tomme på Z4en etter hvert.

Nemlig. Aldri har bilene hatt en bedre kvalitet (iallefall ikke BMW) og hverken 10 år eller 300000 Km burde således være umulig uten de helt store kostnadene.

Vår E46 er i meget god bruksstand. Lakken har et par små rustbobler og er generelt litt falmet og slitt, men bilen har ingen bulker eller store/dype riper. Jeg prioriterer teknisk standard... så får vi se om det er en fornuftig prioritering.

Jeg vender tilbake med bilder som bedre viser bilens tilstand... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dårlig vær her i Danmark for tiden og det er derfor ikke helt enkelt å ta fornuftige bilder av bilen mellom regnskurene, men jeg har gjort et forsøk. Bilen er hverken vasket eller støvsuget for anledningen og fremstår derfor som den gjør til daglig... :)

ze3zolbmfblgc69hsfxm.jpg

Rattet begynner naturligvis å bli litt slitt etter over 250000 Km aktiv bruk. Jeg smører jevnlig rattet inn med Hestra Original Leather Balm (for handsker) og det mener jeg utsetter slitasjen på skinnet i vesentlig grad. Skinnlakken er heldigvis stadig hel og uten sprekker.

e7ery2ojox0bvtkg269v.jpg

Gearknoppen har også vært med i over 250000 Km og siden bilen har en dieselmotor er skinnet på spaken etterhvert naturligvis litt slitt. Knoppen får også jevnlig en omgang med Hestra Original Leather Balm. Skinnlakken holder dessverre ikke like godt som på rattet, men på den annen side koster ikke knoppen all verden heller.

1ehn1igwz91ounlo2uwf.jpg

Jeg har verdens kjedeligste stoffseter, men de er gode å sitte i og stoffet holder helt fantastisk med tanke på bilens kjørelengde.

ag7lyv9mkukrhyptp67x.jpg

Ingen huller, revner, nedsynkinger eller spesielt slitte partier tiltross for nesten 300000 Km. Kvaliteten er helt fabelaktig og jevnt over mye bedre enn tilsvarende skinnseter. Stoffet har imidlertid falmet ganske mye pga. solen og det faktum at bilen alltid står utendørs.

lntmihlrmt63ry8rtsy2.jpg

Og så over til det som ikke er så bra. Visirene foran frontlyktene fremstår ikke som pene selv om jeg flere ganger har pusset med Autosol og andre pussemidler. Jeg har planer om å kjøpe nye visirer.

rd5y4e73p2hknl5qlqn1.jpg

Rust.... på falsen foran på høyre fordør. Et umulig sted å reparere skaden uten å lakkere på nytt. Jeg vurderer å sette bort denne jobben til profesjonelle. De andre tre dørene samt bakdøren er stadig uten rust.

rq9lj4x70ia7twhkl0ot.jpg

Dekselet ved siden av vinduet bak på høyre fordør mister lakken fordi aluminiumet korroderer. Dette dekselet skiftet jeg for ca. 200000 Km siden, men kvaliteten er dessverre ikke den beste. Selve dekselet koster ikke mange kronene, men jobben med å skifte dekselet er litt plundrete. Man må i tillegg kjøpe en ny list.

1flkydyulwiqx9v63k82.jpg

Richie85: Det er OK... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se at noen faktisk tørr å ha en stasjonsvogn uten takrails og! Hadde jeg først skullet ha en retrieverfrakter selv hadde jeg fortrukket dette. Delvis fordi det er en veldig enkel måte å få en litt annerledes bil på, og delvis fordi jeg ikke ser noe grunn til å få en bil til å se høyere ut enn den er. Bra for vindstøy og forbruk er de jo neppe heller, og noen faktisk funksjon kan jeg ikke finne..

At girspaken og rattet er litt slitt er jo ikke som annet å regne enn små rynker på et modent menneske, det vitner om et levd liv!

Synes egentlig det at hjullagrene fortsatt er originale er noe av det mest imponerende, men danske motorveier er vel betydelig snillere mot disse, enn vestlandske krøtterstier, men hvorfor har du egentlig bare en tåkelysknapp når du har tåkelys foran? Jeg har to knapper samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg ser ingen grunn til å kjøre med halve skistativet hele året. Rails forbinder jeg først og fremst med gamle amerikanske flak som f.eks Ford Country Squire... som igjen var inspirert av diligencer/hestevogner fra den gangen man erobret det ville vesten.

http://www.youtube.com/watch?v=qepc7c6ShN0

Jeg har faktisk ikke tåkelys foran. Den sorte plastikken som dekker hullene har bare blitt hvit med årene. Jeg har faktisk vurdert å lakkere disse dekslene i bilens farge... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en "egen" tråd (som Jan Fredrik Karlsen ville sagt i Idol), men morsomt å se hvilken bra stand bilen er i i forhold til km-stand! Du minner meg (veldig) om min far i denne sammenhengen. Han har hatt sin Audi 80 2.0 i 8-10år og kjørt på den godt over 200.000km. Han har kun hatt samme utskiftninger som du har hatt mer eller mindre, og bilen i seg selv bærer ikke preg av kjørte km.

Det får meg også til å tenke litt på hvilken bruk div biler har som har gått under 200.000km og har utslitt interiør. Det slår meg også at disse bilen kanskje har gått det dobbelte av det som står på speedo..

Fortsett med innlegg og info, for dette er en spesiel tråd som jeg kommer til å henge med i i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den VG artikkelen er langt fra den eneste i sitt slag, og den er meget misvisende.

For det første er vedlikehold kun en del av totalregnestykket, og for det andre er delepriser og reparasjoner i svært mange tilfeller langt rimeligere å utføre på eldre biler. (Betinger selvsagt at man ikke har gått på en smell og kjøpt et vrak eller en rustbombe da).

For min egen del har jeg en E36 og en E92. E92'en er en langt, langt, langt dyrere bil å eie. Den koster mer i forsikring, den har høyere vedlikeholdsutgifter (jeg følger servicene på en så ny bil. E36'en fikser jeg stort sett selv, hjemme i garasjen), og den har et årlig verditap som overgår totalverdien på E36'en.

En annen ting er at vedlikeholdsutgiftene gjerne kommer i bølger på eldre biler. Plutselig ryker "alt". Mange går da lei, og kvitter seg med bilen etterpå. Men hadde de hatt is i maggen ville de da oppdaget at bilen ville gått problemfritt i lang tid etter dette "krafttaket". Jeg opplevde dette med en E34 jeg hadde. Der kom det masse utgifter rundt 200k km. Jeg fikset dette og solgte bilen. (Hadde uansett bestemt meg for en nyere bil). Jeg kjente kjøper, og han kjørte bilen uten problemer i nærmere 100k nye km.

Forøvrig en kjekk tråd dette. Artig å lese om "livet" til en trofast familiesliter, og ikke bare banedyr og søndagsbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...