Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Mine Porscher var på ingen måter nye. Et par av dem hadde kjørt ganske langt, mens andre bar preg av et hardt liv. Når sant skal sies hadde nok ikke alle i Norge den nødvendige respekten man bør ha for disse bilene. Selv om f.eks 924 hadde deler og en motor som stammet fra VAG´s sortiment var dette ikke det samme som at 924 var en enkel folkevogn. Porsches tekniske løsninger var langt mer sofistikerte og krevde kontinuerlig fornuftig vedlikehold for å virke 100%. Det var dessverre alt for mange på 80-tallet som syndet mot dette prinsippet og resultatet var at mange av Porschene i Norge etterhvert fremsto som håpløst dårlig behandlet og vedlikeholdt.

924´en var fra 1977 og dermed den eldste av Porschene. Den var naturlig slitt etter ca. 150000 Km og fremsto derfor som et prosjekt der ting hele tiden måtte byttes/skiftes. Motoren måtte også byttes og gearkassen måtte overhales. Jeg elsket imidlertid bilen og trivdes med utfordringene.

928´en var fra 1980 og registrert som varebil i Norge. Dette hadde imidlertid liten betydning for meg iom. at bilen stort sett kun ble kjørt på kontinentet og da selvfølgelig ikke som varebil. Plexiglassruten ble behørig oppbevart i garasjen hos svigers. Bilen fremsto som relativt pent behandlet, men bar preg av vinterkjøring i Norge. Stenslagsskadene på front og panser krevde en omlakkering. Bilen hadde ellers alt av utstyr bortsett fra klimaanlegg, men dette var helt alminnelig på midten av 80-tallet. En fin bil og en oppvisning i Porsches tekniske overlegenhet.

911´en var nyere og fra 1984, men den hadde kjørt relativt langt for alderen (rundt 60000 Km). Den bar preg av et hardt liv og var tilsvarende slitt. Clutchen var moden for utskifting og den trengte en stor service mm. Jeg byttet til meg 911´en for en Mercedes-Benz W201 som på dette tidspunktet var en langt mer attraktiv bil hos bilforhandlerne. Jeg fikk derfor 911´en for en nogenlunde hyggelig pris.

Den objektivt beste og nyeste av mine Porscher var derfor 944´en. Den var fra 1985 og en facelift (1985/B). Jeg var litt misfornøyd med at den var sort (indisk rød er min farge når det gjelder Porsche) og ikke hadde skinninteriør, men ellers var den en meget fin bil i svært god teknisk stand. Jeg investerte i en oppsetning nye originale 16" Porsche "telefon" felger samt et prima Alpine stereoanlegg. En fin bil som jeg mange ganger har savnet.

Det er ellers korrekt som det opplyses at jeg idag er IT-systemutvikler, men på 80-tallet var jeg primært medeier i et familieselskap som gjorde det pent innen finans og eiendom. Slikt blir det penger av og da kan man tillate seg å leke med fine biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nypris på en 1984 911 var jo 499k...Til sammenligning kostet jo en ny E30 325 ca 220k i 1985.

I 1977 kostet en ny 924 155k.

1986 944 kostet 425k og en 1980 928 495k (S kostet friske 655k)...

Omregnet til dagens pengeverdi kostet bilene følgende som nye:

1984 Porsche 911 SC (Carrera) - ca. 1.100000 kroner.

1985 E30 325i - ca. 460000 kroner.

1977 Porsche 924 - ca. 625000 kroner.

1984 Porsche 944 - ca. 825000 kroner.

1980 Porsche 928 S - ca. 2.100000 kroner.

Interessant nok koster f.eks dagens pendant til Porsche 928 S... Panamera Turbo S... ca. 2.600000 kroner. Jeg synes ikke at den relative prisstigningen på 500K er mye med tanke på at Turbo S har hele 250 HK mer og ytelser som er helt sensasjonelle for biltypen. 0-100 Km/t på 3,8 sekunder og en topphastighet i området rundt 315 Km/t er ikke dårlig for en familiesedan som faktisk er større enn dagens 7-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hjelp av Werther er det en glede å kunne opplyse at både min gamle Porsche 928 S og 944 stadig er godkjente (jmf. EU-kontroll). 928´en ble godkjent i oktober 2010, mens 944´en faktisk ble godkjent så sent som i august i år. 911´en ble kondemnert etter en kollisjon i 1986 og 924´en ble avskiltet i 2007.

At både 928´en og 944´en stadig kjøres er fantastisk... snart 32 og 27 år gamle... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker! Stod en himmelblå metallic Porsche 968 på skolen min i dag (liten skole med særdeles kjip bilpark i utgangspunktet), hva syns du om den nye 911 som kommer da?

jeg har lest på ryktebørsen at Porsche nå kommer med diesel-motorer i blant annet Panamera, det ble også påstått at det kan komme 911 med sekssylindra boxer-turbodiesel, da veit jeg i hvertfall hva jeg skal spare til i framtida om det realiseres:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Artig tråd å lese Fredrik! :D Meget fin bil du har, og har hatt. :)

Alt for mange ser seg blindt på kilometeren, og tenker at en bil er i tipp topp stand så lenge bilen har en lav KM (spesielt eldre biler). Er nok viktigst å vite historien og tilstanden til bilen der og da, enn å se seg blindt på kilometerstanden.

Du klarer nok å få den opp i 500 000km, bare å stå på med kjøringa og vedlikeholdet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker! Stod en himmelblå metallic Porsche 968 på skolen min i dag (liten skole med særdeles kjip bilpark i utgangspunktet), hva syns du om den nye 911 som kommer da?

jeg har lest på ryktebørsen at Porsche nå kommer med diesel-motorer i blant annet Panamera, det ble også påstått at det kan komme 911 med sekssylindra boxer-turbodiesel, da veit jeg i hvertfall hva jeg skal spare til i framtida om det realiseres:P

Porsche 968 er jo egentlig en 944 med verdens største facelift... så den liker jeg. Dessverre så er 968 normalt også veldig dyr og en senere 944 fremstår derfor stort sett som et langt bedre kjøp... spesielt som Turbo S eller S2.

Panamera har fått en dieselmotor og den har fått moderat god kritikk... dog ingen favoritt. Jeg er helt sikker på at 911 aldri kommer med en dieselmotor. Slikt vil evt. være det reneste selvmord for Porsche. Det er imidlertid ganske sikkert at Porsche vil utvikle en B4 motor med turbo til 911. En billigere innstegsmodell for enkelte markeder. 911 har hatt en B4 motor tidligere, men ble da kalt 912.

Porsche 912

vizlh1dro8og1x9ch26i.jpg

hermanoo90: Takk for hyggelige ord... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at ideen bak Panamera Diesel er temmelig håpløs. Slik prosjektet har materialisert seg virker den, som du påpeker, direkte halvhjertet vis a vis A6 3.0 TDI. Når Panamera Diesel ikke er hurtigst i klassen ser man samtidig også tydelig konseptets innebyggede svakheter. En Panamera som bare er hurtig nok imponerer ingen.

Panamera Turbo S er derimot en helt annen historie. Det er en skikkelig imponerende konstruksjon. Den er ikke bare hurtigst i klassen... den kjører ringer rundt konkurrentene. 0-100 Km/t på 3,8 sekunder (noen snakker sogar om 3,6 sekunder) er så vannvittig mye hurtigere enn alt annet tilsvarende i klassen at det nesten er uvirkelig. En topphastighet på rundt 330 Km/t er derimot mer av akademisk interesse, men absolutt hurtig nok.

Jeg krysser fingrene for at Porsche "krymper" Panamera i størrelse slik at de beveger seg inn på 3-seriens territorium. En skikkelig M3 killer med en V8 motor på mimimum 550 HK og 4x4 hadde helt klart vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 914 har jeg alltid hatt sansen for. Det er en litt merkelig modell i Porsches historiske reportoar... 911 understel, midtmotor (og som en følge av dette kun to seter), kun targatak... og ultimativt en boxersekser som drivkilde. Vi snakker om en Carrera GT/Cayman hybrid... og året er 1969.

914 startet som et felles Volkswagen-Porsche prosjekt. Modellen var en rimelig stor suksess med hele 120000 stk. produsert mellom 1969 og 1976. Karmann bygget karosseriet, VW leverte det meste av delene mens Porsche sto for de kule tingene som gjorde at 914 fortjente navnet Porsche. Spesielt 914-6 peker kraftig mot Boxster/Cayman, men dette var man jo ikke klar over i 1969.

Porsche 914... med bl.a plass til targataket i bagasjerommet bak motoren.

w2e98q8lw4kx3e9qxrls.jpg

Porsche 914... med klare designmessige referanser til Carrera GT.

k69jkeybpzsz37203uka.jpg

Modellbetegnelsen på 914-6... med både VW og Porsches "underskrifter".

utj47gf1gtrb2se5ounf.jpg

Porsche 914-6... en skjematisk tegning.

9zngjkuwhxtg5hxs11ca.jpg

Ferdinand Piëch... Ferdinand Porsches barnebarn via datteren Louise Piëch (født Porsche)... var ansvarlig for 914 prosjektet. Han var også ansvarlig for den legendariske 917 modellen samt Audi ur-quattro, Bugatti Veyron og mange andre interessante prosjekter. Idag er han styreformann i VAG og storaksjonær i Porsche.

Porsche 914 kom primært med en rekke forskjellige B4 motorer på mellom 80 og 100 HK. De ga bra ytelser i forhold til tilsvarende biler fra konkurrentene, men det var 914-6 som var den mest interessante modellen. Den hadde en B6 motor på 110 HK hentet fra 911T. Vekten var kun 985 Kg så modellens ytelser var absolutt fornuftige... 0-100 Km/t klarte den på 8,7 sekunder og topphastigheten var 207 Km/t.

Porsche 914 ble selvfølgelig utviklet videre... 914-6 R og GT hadde henholdsvis 190 og 210 HK. Den mest interessante modellen var imidlertid 914-8 (en prototype) med en effektredusert B8 motor på 2990 cm3 hentet fra racingmodellen 908. 260 HK var nok til at 914-8 klarte 0-100 Km/t på 6 sekunder blank og hadde en topphastighet på 250 Km/t... altså i 1969.

Porsche 914-8... på Porschemuseet i Stuttgart.

nafxyduqoexsec27elia.jpg

Porsche 914 med vippelysene oppe... en designdetalje som fortsatte med 924 og 944.

6rl7q77wgs1t52k7yzuv.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det kommet mye Porsche info gitt.

Min mening er vel den at siden VW tok over det mislykkede raidet ifra Porsche, så har Porsche blir mer utvannet og mainstream. (les VW diesel bl.a)

Men samtidig er nok veksten fremtredende også fremover.

Er nok ikke lenge før Porsche kommer med flere modeller, ifht å møte konkuranse ifra 3 serie m.f.

Og det kan nok bli tøft.

Men så blir det nok endel tøff intern konkurranse, Audi vil kanskje bli mer konfort rettet, mot vis a vis Benz, og Porsche mot BMW.

Pr idag er vel Audi litt usikker på hvem de retter seg mot?

Var vel derfor også VW ville kjøpe Alfa, kunne møte konkurransen ifra BMW bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... dette er jo min helt egen tråd og her kan vi helt uforstyrret diskutere Porsche. Jeg vil selvfølgelig også løpende oppdatere den delen av tråden som handler om vår BMW. Dette er derfor på mange måter også en slags uoffisiell Porschetråd (fortrinnsvis oldschool)... 8)

Dagens eskepader mellom VAG og Porsche er intet nytt. Dette er også noe av det jeg forsøker å vise ved å trekke frem 914 modellen. VAG og Porsche har alltid vært... om ikke helt to sider av samme sak... så iallefall veldig nært tilknyttet hverandre. Følgende situasjon viser dette:

Volkswagen Aktiengesellschaft (VAG) består idag av følgende bilmerker: VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Lamborghini, Bugatti og Bentley. I tillegg eier de Volkswagen Nutzfahrzeuge, Scania og MAN. De har også eierandeler i Italdesign Giugiaro, Karmann og Suzuki Motors. VAG eier i tillegg rettigheten til følgende "sovende" bilmerker: Auto Union, DKW, Horch, NSU og Wanderer.

Styreformannen i VAG er Ferdinand Piëch. Han er barnebarn av Ferdinand Porsche som var VAG´s grunnlegger. Piëch eier personlig ca. 13% av aksjene i Porsche AG. Familien Porsche/Piëch eier totalt 50.1% av aksjene Porsche AG. Porsche AG har idag en eierandel på 32,2% av VAG og er med dette den største eieren i selskapet og representerer således 50,74% av de stemmeberettige aksjene i VAG.

Ferdinand Piëch´s mor, Louisa Piëch (født Porsche), var datter av Ferdinand Porsche den eldre. Den andre grenen av familien er etterkommere av Lousas bror, Ferdinand "Ferry" Porsche. Ferry´s sønnesønn, Ferdinand Oliver Porsche, sitter idag sammen med sin onkel, Wolfgang Porsche, som styremedlemmer i Porsche AG... og Wolfgang er styreformann. Det sitter med andre ord et medlem av Porschefamilien som styreformenn i både VAG og Porsche AG.

Designdirektøren hos Alfa Romeo heter Christopher Reitz. Hans far ble i sin tid adoptert av Dorothea Porsche (født Reitz) som var gift med Ferdinand "Ferry" Porsche. Christopher Reitz er med andre ord også et medlem av Porschefamilien. Vi skal ikke se bort fra at dette kan være noe av bakgrunnen for ryktene om at VAG er interessert i Alfa Romeo. Hva som skjer med Alfa Romeo er etter min mening noe av det mest spennende som skjer i bilverdenen akkurat nå... iallefall på det strategiske planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alfa kan absolutt når de vil, og har jo i den senere tid (som før) kommet med mange biler med fantastisk design. Det hadde nok ikke skadet ryktet dems å komme inn under VAG-paraplyen, med tanke på driftsikkerhet og kvalitet i alle ledd.

Jeg har alltid syntes 914 er en sær modell, men tok et bilde av en på Sportvognklubbens treff i fjor, som også endte opp som midtsidebilde i Porscheklubbens medlemsblad i forbindelse med at nettopp denne bilen var månedens bil :) (Dog fikk jeg ikke noe kred i bladet for fotografiet... Skulle nok ikkefjernet signaturen fra bildet)

yo56psjghrms29uttozr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nettopp ditt bilde av en rimelig kul 914 ble midtsidebilde i Porsche klubbens medlemsblad er jo bare kjempeartig. 914 og 924 er helt klart undervurderte som modeller. Her en 924 Carrera GTS (937) rattet av Walter Röhrl under Rallye Deutschland i 2008... :)

q22gstnlupcg6ka6q9bz.jpg

Porsche 914-6 GT på Nürburgring... :P



Porsche 924 Carrera GTS med internnummeret 937 hadde den samme VAG baserte rekkefireren på 1984 cm3 som de øvrige 924 modellene. Effekten var imidlertid hele 245 HK ved 6250 rpm og 335 Nm ved 3000 rpm. 0-100 Km/t klarte den på 6 sekunder og topphastigheten var i området rundt 250 Km/t.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...