Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

R.I.P. Steve Jobs. Du var genial på så mange områder. Du hadde en helt spesiell evne til å fokusere på teknologiske produkter som var lette å bruke, hadde et elegant design og som var eksepsjonelt funksjonelle. Produktene var mangeartede og favnet bredt... Apple I/II, Macintosh, NeXT Computers, iMac, iPod/iPhone/iPad, iTunes... samt noe så genialt som Pixar Animation Studios.

I denne tråden vil jeg imidlertid hedre deg for noe helt annet. Det sies at du også hadde helt spesielle lederegenskaper. Du kunne selge en visjon og et konsept bedre enn noen annen. Dine medarbeidere tok bølgen og skapte produkter som endret verdenshistorien. Motiverte og engasjerte medarbeidere (og kunder) er helt avgjørende hvis man vil være blandt de beste. Dette skjønte du også bedre enn de fleste.

http://jalopnik.com/5847372/when-steve- ... ee-benefit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Porscher var på ingen måter nye. Et par av dem hadde kjørt ganske langt, mens andre bar preg av et hardt liv. Når sant skal sies hadde nok ikke alle i Norge den nødvendige respekten man bør ha for disse bilene. Selv om f.eks 924 hadde deler og en motor som stammet fra VAG´s sortiment var dette ikke det samme som at 924 var en enkel folkevogn. Porsches tekniske løsninger var langt mer sofistikerte og krevde kontinuerlig fornuftig vedlikehold for å virke 100%. Det var dessverre alt for mange på 80-tallet som syndet mot dette prinsippet og resultatet var at mange av Porschene i Norge etterhvert fremsto som håpløst dårlig behandlet og vedlikeholdt.

924´en var fra 1977 og dermed den eldste av Porschene. Den var naturlig slitt etter ca. 150000 Km og fremsto derfor som et prosjekt der ting hele tiden måtte byttes/skiftes. Motoren måtte også byttes og gearkassen måtte overhales. Jeg elsket imidlertid bilen og trivdes med utfordringene.

928´en var fra 1980 og registrert som varebil i Norge. Dette hadde imidlertid liten betydning for meg iom. at bilen stort sett kun ble kjørt på kontinentet og da selvfølgelig ikke som varebil. Plexiglassruten ble behørig oppbevart i garasjen hos svigers. Bilen fremsto som relativt pent behandlet, men bar preg av vinterkjøring i Norge. Stenslagsskadene på front og panser krevde en omlakkering. Bilen hadde ellers alt av utstyr bortsett fra klimaanlegg, men dette var helt alminnelig på midten av 80-tallet. En fin bil og en oppvisning i Porsches tekniske overlegenhet.

911´en var nyere og fra 1984, men den hadde kjørt relativt langt for alderen (rundt 60000 Km). Den bar preg av et hardt liv og var tilsvarende slitt. Clutchen var moden for utskifting og den trengte en stor service mm. Jeg byttet til meg 911´en for en Mercedes-Benz W201 som på dette tidspunktet var en langt mer attraktiv bil hos bilforhandlerne. Jeg fikk derfor 911´en for en nogenlunde hyggelig pris.

Den objektivt beste og nyeste av mine Porscher var derfor 944´en. Den var fra 1985 og en facelift (1985/B). Jeg var litt misfornøyd med at den var sort (indisk rød er min farge når det gjelder Porsche) og ikke hadde skinninteriør, men ellers var den en meget fin bil i svært god teknisk stand. Jeg investerte i en oppsetning nye originale 16" Porsche "telefon" felger samt et prima Alpine stereoanlegg. En fin bil som jeg mange ganger har savnet.

Det er ellers korrekt som det opplyses at jeg idag er IT-systemutvikler, men på 80-tallet var jeg primært medeier i et familieselskap som gjorde det pent innen finans og eiendom. Slikt blir det penger av og da kan man tillate seg å leke med fine biler... :)

Var det nedturen på slutten av 80-tallet som gjorde at du i dag er IT-systemutvikler, eller var det andre årsaker?

Min svigerfar har ca. samme jobb som deg, og hvis du gjør det like bra som han er kanskje det god nok grunn alene (-men hans liv består stort sett av tre ting: Jobb, golf og sove)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det nedturen på slutten av 80-tallet som gjorde at du i dag er IT-systemutvikler, eller var det andre årsaker?

Neida... nedturen på slutten av 80-tallet hadde ingen annen betydning for min del enn at jeg kunne kjøpe en relativt billig ny Mercedes-Benz W124 230E av Autostern samt en hytte til en fornuftig pris på Ringebufjellet.

Det er flere årsaker til at jeg valgte IT som levevei og en Mcintosh SE/30 er en av dem. Jeg studerte økonomi og hadde egentlig planer om å bli siviløkonom. Mcintosh´en ble brukt i forbindelse med studiene og den fanget min interesse for IT. Jeg valgte derfor å nøye meg med å bli Bedriftsøkonom for deretter å studere til IT-Bachelor. Halveis ut i studiene ble jeg imidlertid headhuntet som ansvarlig utvikler på et prosjekt som førte til at softwarefirmaet jeg jobbet for fikk PC Magazine´s pris for beste norske software i 1995 (Editors' Choice).

Jobben var gjort og jeg vendte tilbake til studiene samtidig som jeg var aktivt styremedlem i et par større foretak. Vårt eget familiefirma ble avhendet i 1998 og alle aktivitetene solgt. Deretter flyttet vi til Danmark der jeg brukte det neste året på å bygge hus.

Tiden som sportsbilentusiast med egne sportsbiler endte derfor egentlig allerede i 1989. Det ble Mercedes-Benz og Peugeot etter dette... før jeg over 10 år senere kjøpte en "dansk" E36 323i. Denne ble imidlertid hurtig byttet til en E46 318d Touring som vi stadig har... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er veldig vittig er at naboen min er det stikk motsatte av deg Fredrik! Han er Dansk(kona er Norsk da), fra Århus og bor her i Norge og jobber med IT OG han kjører E91 LCI 330XD Touring! Han flyttet til Norge pga høyere lønnsnivå for 10 år siden og fordi kona kommer fra byen her! Men det er jo en trend det at Dansker og i allfall Svensker kommer til Norge og jobber mens du gjør det stikk motsatte :)

Er stadig over hos han for å beundre 330en og han forteller skrekkhistorier om dansk skatt og dyre biler! I følge han selv så hadde han vært heldig om han kunne kjøpt seg ny 318 hvis han hadde bodd i Danmark med hus og jobb av samme standar som her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var først i 2009, som en følge av annen del av finanskrisen (begynte i 2008), at den økonomiske situasjonen begynte å utvikle seg negativt her i Danmark. Før 2008 hadde Danmark en årlig økonomisk vekst som på flere områder var sterkere enn Norges.

Danmark er imidlertid stadig et temmelig rikt land og det til tross for at den danske sektoren i Nordsjøen kun inneholder brøkdeler av olje og gass i forhold til den norske. Den danske velstanden er derfor tuftet på gode ideer og hardt arbeide. Det internasjonale pengefondet vurderer det danske brutto nasjonalproduktet fordelt pr. innbygger til å være verdens 6. største. Norge holder en 2. plass på den samme listen, mens Luxembourg topper listen godt foran Norge.

Den store forskjellen på Danmark og Norge er hvordan verdiene i samfunnet fordeles og forvaltes. Det er mye større økonomisk ulikhet i Danmark. Mange flere er virkelig fattige, færre har like mye som i Norge og noen få rike har veldig mye mer. En annen viktig forskjell på Norge og Danmark er at at det danske samfunnet er sentralisert med hovedstadsområdet som det absolutte administrative, kulturelle og økonomiske sentrum (den franske modell).

Distriktsutbygging som vi kjenner det i Norge er totalt ukjent i Danmark og det er dette fenomenet svært mange nordmenn ser når de kommer på besøk til Jylland. Hadde fergen fra Norge lagt til ved en nordsjællandsk havneby istedenfor ville inntrykket helt klart å vært et annet. Da ville man ha kjørt igjennom store områder som mest av alt minner om Bygdøy i Oslo... istedenfor å se fattige og/eller forlatte landsbyer på den forblåste jyske hedemarken. Når dette er nevnt finnes det selvfølgelig unntak på Jylland... og Århusområdet er et av disse.

Århus er en halv gang større enn Bergen og et naturlig økonomisk sentrum for økonomien på Jylland. Dette er det mange som nyter godt av og det er da heller ikke mer enn et par dager siden jeg så en helt ny Porsche Panamera Turbo S på danske skilter. Bilen er svindyr i Danmark, men det er den sannelig i Norge også. Man ser forøvrig langt flere fete biler her i Danmark enn man kanskje skulle forvente med tanke på skatte og avgiftsnivået, men som tidligere nevnt finnes det folk i Danmark med svært mye penger. Dessverre finnes det mange flere som ikke har penger og det er disse man normalt legger merke til når man som nordmann er på sommerferie i Danmark utenfor de store byene. Besøker man derimot steder som Skagen eller Gilleleje ser man helt klart flere Porscher enn man ser Passater for å si det på den måten. De rike har deres favorittsteder i Danmark også... akkurat som i Norge.

Joda...jeg føler meg priviligert som har et relativt nytt stort hus uten lån samt en BMW... som imidlertid ikke er helt ny lenger. Bilen skal byttes ut når den begynner å svikte oss og utgangspunktet i den sammenhengen er jo det aller beste med tanke på de økonomiske betingelsene. Hvorvidt vi kommer til å flytte tilbake til Norge får tiden vise. Det er mange ting som skal gå opp i en høyere enhet før det skjer, men lysten er der. Jeg savner muligheten for å gå på langrenn flere ganger i uken, snakke norsk og ikke minst lukten av skikkelig tung granskog... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerfar har ca. samme jobb som deg, og hvis du gjør det like bra som han er kanskje det god nok grunn alene (-men hans liv består stort sett av tre ting: Jobb, golf og sove)

Jeg var kollega med moderator [space] i et par år og som han har vært inne på i et innlegg her inne er det først når man er eier eller er medeier i et vellykket IT-selskap at man tjener de store pengene og at man evt. går ned pga stress. Som alminnelig konsulent/utvikler inkl. prosjektleder tjener man bra, men ikke mer enn en tilsvarende siviløkonom/sivilingeniør i en lignende stilling. Normalt jobber man 9-16, men i perioder kan det selvfølgelig bli vesentlig mer (spesielt i forbindelse med deadlines/releaser).

Det er forøvrig ikke uvanlig at man som IT-systemutvikler tjener marginalt mer i Danmark enn i Norge. I rene kroner er lønnen litt høyere og hvis man tar høyde for vekslingskursen samt kjøpekraften vil jeg mene at lønnen i Danmark er 5-10% høyere enn i Norge.

Skatter og avgifter tar imidlertid mye, men på den annen side får man mye tilbake også. Vi betaler ikke egenandeler hos f.eks legen og et besøk hos tannlegen koster en brøkdel av hva det gjør i Norge. En annen fin ting er at stipend/studielånfordelingen er vendt på hodet her i Danmark i forhold til i Norge. Her har vi 80% stipend og 20% lån. Det er med andre ord sjelden at man har mer enn et par hundre tusen i lån når man er ferdig utdannet siviløkonom/sivilingeniør.

Jeg har derfor gitt opp å sette landene opp mot hverandre i et forsøk på å finne ut hvilket land som er det beste. Jeg sier som Ole Brumm når han blir spurt om han vil ha honning eller melk til brødet:... Ja takk, begge deler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde for et par år siden en periode på et par år hvor han var øverste hode i Skandinavia i Lawson, som du kanskje kjenner? På den tiden skulle han egentlig ikke drive med programmering, men klarte ikke helt å la være, fordi han liker det og fordi han visste mer enn de fleste andre der. De årene hadde han også kontor i Oslo, og fikk derfor dekket leilighet på Snarøya, noe som var ganske OK siden vi kunne låne den når vi måtte ønske.

Han sa opp den jobben for å starte sitt eget firma med kun han som ansatt, slik at han kunne bruke all tiden på å programmere, men nå har han delvis slått dette firmaet sammen med noen andre nordmenn og svensker som gjorde på mye av det samme, og de holder igjen på å innlede et samarbeid med et annet firma, så det baller på seg.

Han har med andre ord egentlig muligheten til å finne seg en toppstilling og droppe all programmering, og vil tro lønnen ligger på minst det dobbelte av en vanlig utvikler (men han er jo nå i en slik posisjon som du beskriver), samt at han kunne egentlig ha pensjonert seg på dagen, noe han har snakket om en stund, men trives med å jobbe. Tror likevel at golfen får overtaket en dag da, og han derfor blir pensjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, synes du 944en var bedre enn 911`en? Dette kan jo spare folk for mye penger ;)

Spørsmålet er hva du mener med bedre. Modellene er temmelig forskjellige og har lite annet til felles enn familienavnet.

Jeg likte 944 bedre enn 911 (altså på midten av 80-tallet) og det var to primære årsaker til dette. En klassisk 911 fra G-serien (1973-89) krever svært mye av sjåføren og det er farlig å utfordre bilens kjøreegenskaper... big balls required. Jeg snurret plutselig totalt uforvarende rundt på Ullernchausseen i Oslo og det fortalte vel egentlig at dette ikke var bilen for meg. Skremmende kjøreegenskaper samt et relativt høyt støynivå i motorveishastigheter var uforenlig med mine planer om å kjøre lange turer på kontinentet i all slags vær når muligheten først var der.

Porsche 944 er den rake motsetningen til 911. Ikke bare er motoren foran, men bilens kjøreegenskaper er fullstendig tilgivelige. Jeg vet knapt om en annen bil fra denne perioden som har mer harmoniske og balanserte kjøreegenskaper enn nettopp 944. Modellen er også komfortabel som en langt nyere BMW og samtidig temmelig praktisk. Seteryggen bak kan bl.a legges ned og det gir meget god bagasjeplass for to personer samtidig som man kan ha småting på baksetene under den nedfelte seteryggen.

Porsches egen rekkefirer på 2479 cm3 (som jeg hadde, men finnes også i større utgaver) er en svært gjennomført konstruksjon. Motoren er bl.a nesten vibrasjonsfri takket være et par balanseaksler fra Mitsubishi. Den er også konstruert for å kunne holde et høyt turtall time etter time uten å gå varm. Dette var ingen selvfølge på 80-tallet. 163 HK i kombinasjon med en bil som kun veier rundt 1200 Kg gir fornuftige ytelser. 0-100 Km/t klarer en standard 944 på 8 sekunder og topphastigheten er i området rundt 225 Km/t.

Kan du strekke pengene til en 944 S2 (fom. 1988) er dette modellen å gå for. Jeg mener at denne modellen er en av Porsches aller beste konstruksjoner... kanskje den beste. Motoren er den samme tradisjonelle rekkefireren som tidligere, men med et slagvolum på hele 2990 cm2. Effekten er 211 HK ved 5800 rpm og 280 Nm ved 4000 rpm. 0-100 Km/t går unna på 6 sekunder og topphastigheten er i området rundt 245 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant lesning fredrik. Som en artig anekdote kan jeg nevne at den to liter store rekkefireren i Honda S2000 ikke har balanseaksler i det hele tatt. Den er allerede perfekt balansert :D

Motoren i Honda S2000 er teknisk temmelig gjennomført og utrolig morsom med en effekt på 240 HK ved hysteriske 8300 rpm, men iom. at det er en rekkefirer er den ikke i naturlig balanse. En rekkefirer har 180° tenning og dette betyr at to og to stempler er på vei enten opp eller ned i sylindrene, men i ulik hastighet. Rekkefirere har derfor vertikale vibrasjoner. Normalt gjør man intet med dette i rekkefirere på to liter eller mindre, men på større rekkefirere som den i Porsche 944 vil vibrasjonene være store nok til å vekke oppsikt. Porsche valgte derfor å bruke en svindyr patent fra Mitsubishi slik at motoren kunne fremstå som tilstrekkelig kultivert med balanseaksler.

En rekkesekser er derimot i natulig balanse... forøvrig i likhet med V12 og boksermotorene. Det er den fordi alle stemplene utligner hverandre med både masse og samme hastighet. Det er hverken vibrasjoner vertikalt eller horisontalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...