Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig har 1-serie limousine/sedan like lite til felles med E30 som f.eks dagens 5-serie har med E28. Det er først og fremst de kompakte målene på bilen relativt til de større BMW modellene som vekker minner om E30... i tillegg til det overordnede designet/formen på bilen (limousine/sedan).  

Jeg er ellers enig med deg når det gjelder forhjulstrekk vs. bakhjulstrekk, men dette må vi nok leve med i årene fremover (i alle fall når det gjelder mange av de små BMW modellene). Når dette er nevnt er jo f.eks Mini ikke akkurat en dårlig kjøremaskin selv om den har forhjulstrekk, men kjøreopplevelsen er selvfølgelig annerledes enn om den hadde hatt bakhjulstrekk. Jeg tenker at BMW helt klart gjør det beste ut av situasjonen og definitivt mye bedre enn de aller fleste andre bilprodusentene. 2-serie Coupé har forøvrig et lignende design, men har en annen plattform og derfor bakhjulstrekk.

Når det gjelder plattformen som 1-serie limousine/sedan er basert på er jeg ikke bekymret for den rent kjøredynamisk. Plattformen på 3GT er som kjent basert på den lange 3-serien (F35) som kun produseres i Kina uten at dette er et problem. Bilen har glimrende kjøreegenskaper og hvis jeg kjenner BMW rett gjelder dette også for 1-serie limousine/sedan selv om den er bygget i Kina. 

Helt generelt mener jeg at for de aller fleste av oss er bakhjulstrekk ganske oppskrytt. De fleste som bruker bilen til alminnelig kjøring vil sjelden merke forskjell på om bilen har forhjulstrekk eller bakhjulstrekk og mange kunne ikke interessere seg mindre for akkurat denne tekniske spissfindigheten. Jeg foretrekker bakhjulstrekk, men jeg har hatt mange biler med forhjulstrekk uten at dette har vært og er et problem. Firehjulstrekk som f.eks xDrive kan være et bra kompromiss, men som regel er merkostnaden i overkant når det handler om de billigste bilmodellene. Jeg ville heller ha brukt pengene på annet viktig utstyr eller ganske enkelt spart pengene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med deg i første avsnitt der. 1-serie sedan og E30 har så si ingen likhets trekk. E28 og G30 deler i det minste noen likheter historisk sett. Begge har bakhjulstrekk, begge bygger på rene BMW plattformer, begge har langsgående motor og begge fikk du med sekser motor. Begge er også bygget på samme produksjonslinje i Dingolfing. Så G30 er langt mer BMW enn hva 1-serie sedan er, G30 er en tradisjonell BMW. Det er ikke 1-serie sedan, det er du kanskje enig i om du legger ved litt godvilje. 

Jeg har heller ikke sagt at bilen har dårlige kjøreegenskaper fordi bilen bygger på en Mini. Det er heller ingen som sier at 3 GT kjører dårlig, men den kjører ikke like bra som en vanlig 3-serie. 

Bakhjulstrekk er oppskrytt om man ikke er bilinteressert eller kjører en bil med under 150 hk. Jeg kjører til daglig både fremhjulstrekk og bakhjulstrekk, og tro meg...på denne tiden av året så merker du stor forskjell. F10en er langt mer forutsigbar på glatta enn Mondeoen, der sklir fremhjulene ut og du har null kontroll. I F10en så har du for det første en super effektiv antiskrens, men du har også mulighet til å rette opp bilen med rattet. Du kan styre bilen på rett kurs igjen, det er langt vanskeligere med en fremtrekker som slipper foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg når det gjelder de tekniske tingene, men jeg mener at du har feil fokus. Hvorvidt en BMW f.eks er bygget i Dingolfing (Tyskland), Spartanburg (USA) eller f.eks Shenyang (Kina) spiller ingen rolle i 2017. Maskinene som bygger bilene er de samme og det er også kvalitetskontrollen (i alle fall når det gjelder BMW).

Tilsvarende også når det gjelder forhjulstrekk vs. bakhjulstrekk. Ingen kan påstå at Mini kjører dårlig fordi den har forhjulstrekk. Bilen kjører glimrende, men selve opplevelsen (spesielt når bilen presses) er selvfølgelig annerledes enn om den hadde hatt bakhjulstrekk. Altså annerledes - ikke nødvendigvis dårligere når det gjelder alminnelig kjøring.

Jeg mener at det langt på vei er en floskel å påstå at folk som har biler med forhjulstrekk ikke er interessert i biler og bilkjøring. Det finnes mange biler med forhjulstrekk som har glimrende kjøreegenskaper, men igjen opplevelsen er selvfølgelig annerledes enn med biler som har bakhjulstrekk. 

For noen år siden da BMW primært hadde rekkesekserne M20 og M30 var det ikke uvanlig å mene at skulle man være ordentlig interessert i biler måtte man selvfølgelig ha en rekkesekser. Denne motoren er perfekt balansert og når det gjaldt BMW også både kraftig og turtallsvillig. Idag har BMW mange motorkonfigurasjoner med alt fra tresylindrede motorer, rekkefirere, rekkeseksere, V8 og sogar V12 motorer. Rekkesekserne er stadig blandt verdens beste, men ingen vil vel lenger påstå at dette er den eneste motorkonfigurasjonen man kan ha hvis man skal være ordentlig bilinteressert. Alt til sitt bruk og dette gjelder også forhjulstrekk vs. bakhjulstrekk... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.12.2017 at 12.33, Fredrik skrev:

Jeg er ikke uenig med deg når det gjelder de tekniske tingene, men jeg mener at du har feil fokus. Hvorvidt en BMW f.eks er bygget i Dingolfing (Tyskland), Spartanburg (USA) eller f.eks Shenyang (Kina) spiller ingen rolle i 2017. Maskinene som bygger bilene er de samme og det er også kvalitetskontrollen (i alle fall når det gjelder BMW).

Tilsvarende også når det gjelder forhjulstrekk vs. bakhjulstrekk. Ingen kan påstå at Mini kjører dårlig fordi den har forhjulstrekk. Bilen kjører glimrende, men selve opplevelsen (spesielt når bilen presses) er selvfølgelig annerledes enn om den hadde hatt bakhjulstrekk. Altså annerledes - ikke nødvendigvis dårligere når det gjelder alminnelig kjøring.

Jeg mener at det langt på vei er en floskel å påstå at folk som har biler med forhjulstrekk ikke er interessert i biler og bilkjøring. Det finnes mange biler med forhjulstrekk som har glimrende kjøreegenskaper, men igjen opplevelsen er selvfølgelig annerledes enn med biler som har bakhjulstrekk. 

For noen år siden da BMW primært hadde rekkesekserne M20 og M30 var det ikke uvanlig å mene at skulle man være ordentlig interessert i biler måtte man selvfølgelig ha en rekkesekser. Denne motoren er perfekt balansert og når det gjaldt BMW også både kraftig og turtallsvillig. Idag har BMW mange motorkonfigurasjoner med alt fra tresylindrede motorer, rekkefirere, rekkeseksere, V8 og sogar V12 motorer. Rekkesekserne er stadig blandt verdens beste, men ingen vil vel lenger påstå at dette er den eneste motorkonfigurasjonen man kan ha hvis man skal være ordentlig bilinteressert. Alt til sitt bruk og dette gjelder også forhjulstrekk vs. bakhjulstrekk... :)

 

 

La meg fortelle en liten sidehistorie, som en liten anekdote.

For ca en mnd siden valgte vår 12 år gamle Asko oppvaskmaskin å ta kvelden. Den gang som nå valgte jeg å kjøpe ny maskin i vår lokale euronics butikk. Grunnen er enkel, eier av butikken har solgt hvitevarer i 3-4 tiår og har ekstremt mye kunnskap etter å ha vært en del av Expert og diverse andre kjeder opp igjennom. Han er også ærlig og er kjent for kunnskap og utmerket servicenivå. Langt å foretrekke fremfor å kjøpe av noen kids på Elkjøp el lignende steder med null bransjekunnskap.

Men denne bakgrunnen blir et trivielt kjøp av et kjedelig produkt ganske spennende, type

1.5 time.

Samtalen gjorde sitt til at jeg valgte bort Asko. Min gamle model var laget i Sverige, men er en av mange bedrifter som har blitt outsourcet. Robotene var de samme, men feilene var blitt betydelig flere. Han ramset opp en rekke eksempler på dette. Samtidig sa han at Bosch laget i Tyskland og andre land også hadde kvalitetsforskjeller. Så skulle jeg kjøpe Bosch må jeg kjøpe made in Germany. Selvom produsenten forsøkte å skjule dette.

Dette gjaldt altså et enkelt hvitevare produkt, men jeg har hands on experience om andre outsourcede industriprodukter, som tidligere var laget i Norge, men som nå blir laget i f.eks Bulgaria. Men som nå har betydelige kvalitetsproblemer. Dette er en ensidig helhet, slik at det spiller en rolle hvor et produkt er skapt. Se bare på katastrofen Goliat. 

Jeg forstår at for merkenavnet sin interresse så er opphavslandet - produksjonslandene, en neglisjerende debatt. Men det er fundamentale kulturforskjeller i produksjonskvalitet og fagkvalitet fra en verdensdel til en annen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ett meget godt poeng der @Ron Jeremy. Jeg er av den samme oppfatning selv når det kommer til outsourcede merkevarer. Jeg kjøpte i høst ny vaskemaskin og tørketrommel, da riktig nok på Expert (eller Power som det nå heter). Og helt riktig så var det en kid på 21 år som sto i kassa, men han hadde peiling. Han forklarte meg akkurat hva som var forskjell på merkevare produsert i opphavslandet kontra samme merke produsert i lavkostnadsland. Vi havnet på det tyske merket Grundig, nettopp fordi det sto Made in Germany på lappen. Jeg har hatt min runde med hvitevarer laget i Tyrkia, Bulgaria og Polen, aldri mer...

Jeg som sørlending og ihuga båtmann har med skrekk observert hvordan tradisjonsrike norske båtprodusenter har flyttet produksjon til Øst-Europa. Norske båter har ett vanvittig bra rykte ute i Europa for kvalitet, dette ryktet står nå på spill. Jeg husker da Marex så smått begynte å bygge båtene i Polen, du så en veldig forskjell på alt ifra finish til material bruk kontra båtene bygget i Grimstad. Samme historien hos Nidelv og Windy, det er bare ikke det samme som når det ble laget i Norge. De flytter produksjonen av en grunn, og det er kostnader. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så får man hva man betaler for. Skal produktene produseres billig så går det ut over kvaliteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg er enig med deg og du har et viktig poeng, men jeg tror bare ikke at det gjelder BMW. Jeg kan ta feil, men det vil overraske meg om BMW gjør tingene annerledes i f.eks Shenyang enn i Spartanburg (der de bygger X3, X4, X5 og X6 som eksporteres til mer enn 140 land). Når dette er nevnt er det ingen tvil om at når det gjelder mange produkter (især i hvitevarebransjen) er det tildels store forskjeller når det gjelder produksjonskvaliteter og sogar hvilke komponenter som brukes i produktene.

De aller værste eksemplene på dette finner vi i matvareproduksjon. Jeg leste om at de har harryhandel også i Tyskland og Østerrike på grensen mot Tsjekkia. Der handler tsjekkerne matvarer i Tyskland og Østerrike fordi kvaliteten på enkelte merkevarer er betydelg dårligere i Tsjekkia enn i f.eks Tyskland og Østerrike. Nutella ble brukt som et eksempel og såvidt jeg forstår er det mer sukker i Nutellaen som selges i Tsjekkia og den smaker derfor mindre av sjokolade (som er et dyrt råstoff). Det samme gjelder f.eks også Pepsi som i Tsjekkia er søtet med sirup istedenfor ordentlig sukker (sirup er billigere enn sukker). Det har også vært rapporter om at pølser i Tsjekkia inneholder mer fett og krydder enn de samme pølsene i Tyskland som har et større kjøttinnhold.

Jeg har også lest at produsenter av elektronisk utstyr gjør det samme nummeret ved at komponentene som brukes i f.eks PC'er varierer fra marked til marked. Designet og de overordnede produktnumrene er de samme, men de tekniske komponenetene varierer etter hvor betalingsvillig markedet er der produktene skal selges (f.eks ved at de bruker eldre cpu'er). Mobiltelefoner er et annet eksempel der f.eks Apple stadig selger 5S modellen (som har en 64 bit prosessor og derfor har siste utgave av iOS) på noen markeder, men ikke andre markeder.  

Vi har forøvrig to 5S telefoner i familien og de fungerer upåklagelig  med iOS 11.2.1. Hastigheten på telefonene er stadig fornuftig og det er batteritiden også... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik skrev:

@Ron Jeremy Jeg er enig med deg og du har et viktig poeng, men jeg tror bare ikke at det gjelder BMW. Jeg kan ta feil, men det vil overraske meg om BMW gjør tingene annerledes i f.eks Shenyang enn i Spartanburg (der de bygger X3, X4, X5 og X6 som eksporteres til mer enn 140 land). Når dette er nevnt er det ingen tvil om at når det gjelder mange produkter (især i hvitevarebransjen) er det tildels store forskjeller når det gjelder produksjonskvaliteter og sogar hvilke komponenter som brukes i produktene.

De aller værste eksemplene på dette finner vi i matvareproduksjon. Jeg leste om at de har harryhandel også i Tyskland og Østerrike på grensen mot Tsjekkia. Der handler tsjekkerne matvarer i Tyskland og Østerrike fordi kvaliteten på enkelte merkevarer er betydelg dårligere i Tsjekkia enn i f.eks Tyskland og Østerrike. Nutella ble brukt som et eksempel og såvidt jeg forstår er det mer sukker i Nutellaen som selges i Tsjekkia og den smaker derfor mindre av sjokolade (som er et dyrt råstoff). Det samme gjelder f.eks også Pepsi som i Tsjekkia er søtet med sirup istedenfor ordentlig sukker (sirup er billigere enn sukker). Det har også vært rapporter om at pølser i Tsjekkia inneholder mer fett og krydder enn de samme pølsene i Tyskland som har et større kjøttinnhold.

Jeg har også lest at produsenter av elektronisk utstyr gjør det samme nummeret ved at komponentene som brukes i f.eks PC'er varierer fra marked til marked. Designet og de overordnede produktnumrene er de samme, men de tekniske komponenetene varierer etter hvor betalingsvillig markedet er der produktene skal selges (f.eks ved at de bruker eldre cpu'er). Mobiltelefoner er et annet eksempel der f.eks Apple stadig selger 5S modellen (som har en 64 bit prosessor og derfor har siste utgave av iOS) på noen markeder, men ikke andre markeder.      

Vet dette gjelder matvarer også, det kommer dessverre mye ann på BNP og betalingskapasitet hvor rent produkt man har tilgang til. Vi har en lang vei å gå dessverre...

For vårt kjære merke var det jo nesten krisetilstander når Spartsnburg ble bygget og Z3 ble besluttet bygget der. Men de har vel vist seg å gjøre en god figur, så får håpe BMW klarer å holde standarden oppe i andre land også.

Hovedproblemet i asia er jo den ekstreme kopieringen og alle delene som også fremstår som «originale». Nasjonalismen og proteksjonismen er også svært stor her. I det hele tatt vil Kina få stadig større innflytelse over verden, det bekymrer meg ørlite.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en interessant diskusjon det her. Man har vel fortsatt i friskt minne hva slags katastrofe den første MB Vitoen som var laget i Spania var.

Et av problemene er jo at deg også blir vanskeligere og finne ut hvor varene er laget. Jeg vet ikke hvordan det gikk med det forslaget men det er ikke så mange årene siden at EU ville nekte og skrive opprinnelsesland. Man kunne skrive "laget i EU" men ikke "laget i Tyskland". Jeg vil vite hvor maten og de andre produktene jeg kjøper er laget og da holder det ikke og vite at det er laget i EU. Spesielt maten begynner jeg og bli skeptisk til men så lenge det eneste som teller for Ola Dunk er prisen så blir det som det blir.

Ellers har jo jeg en bil som er laget i Spartanburg. Kvaliteten på den virker ok den men det er et par ting som jeg er usikker på at de hadde godtatt i Dingolfing. Bl.a. så knirker det noe infernalsk i dekselet rundt gearspaken hvis jeg tar på det. Det er limt noe tøy bak dekselet for og ikke knirke men det er limt skjevt på. Det er slike ting som ikke skal være i en BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser @Ron Jeremy nevner hvitevarer...

Jeg er litt nerd på noen områder og er ikke glad i å kaste ting som fungerer utmerket. Komfyren min er en Asko fra 1998 som funker som pokker, den blir fortere varm enn mye annet jeg har vært borti. Dessuten ser den fortsatt fresh og moderne ut, så jeg ser ingen grunn til å kvitte meg med den.

Men det stopper ikke der...Har en Miele vaskemaskin fra 1990. Greit nok, den ser kanskje ikke like high Tech ut som dagens maskiner, men når den bare vasker og vasker har jeg ikke samvittighet til å bli kvitt den :mrgreen:

Og for å gjøre vondt verre....Kjøleskapet mitt er et Electrolux fra 1978 :lol: Svensk kvalitet som har vært i daglig bruk i 40 år! Det må sies at designet er noe utdatert, men som alle vet går mote på rundgang slik at hvis man bare venter lenge nok blir det kult igjen. Ikke bare er det retro, men nytteverdien er like bra nå som for 40 år siden.

På toppen av det hele er privatbilen min fra 1991....Tror kanskje jeg må ta en runde med meg selv og oppgradere til 2018 snart.

 

6 timer siden, Fredrik skrev:

Kul bil, fantastisk landskap og en fin bane... :)

Spektakulær video. Artig at så mange har fått øynene opp for Norge i forbindelse med bil både når det kommer til introduksjoner (RR, Nissan Leaf, Ampera...) og generelle tester (BMW, m.fl). Jeg innbiller meg at det var BBC sitt Top Gear som startet snøballen for 12-13 år siden når de arrangerte flere uhøytidelige konkurranser på Lillehammer. Dette i kombinasjon med Gatebil sin popularitet internasjonalt de siste årene har bidratt til mye Norges-reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Det er definitivt et problem å finne ut hvor matvarene er produsert spesielt når det gjelder ompakkede produkter som f.eks kjøtt som er delt/kuttet opp eller bearbeidet generelt. Ta hel indrefilet for eksempel iom at den kan være fra Polen (eller f.eks Argentina eller Botswana), men bli norsk eller dansk når den deles/kuttes opp (til og med etter at den første datomerkingen har gått ut). Enda mer utydelig blir det med bearbeidede produkter som f.eks leverpostei og pølser.

EU har jo også godtatt at genmodifiserte matvarer (GM-matvarer) selges i Europa så i Norge (pga. EØS avtalen) skal disse produktene (bl.a mais) merkes at de er genmodifiserte, men hvem tenker på dette når de kjøper f.eks Tex-Mex middag eller en pose Tortilla chips?

@Werther Hehehe... jeg liker gamle ting som er i god stand enten det gjelder biler eller andre ting. Vi bygget som kjent et nytt hus i 2000 og alt av elektrisk utstyr var nytt. Idag er det bare stekeovnen fra Bosch som er original og virker stadig fint. De siste andre apparatene som sa takk for seg for 3-4 år siden var kjøleskapet (også fra Bosch) og vaskemaskinen (fra Miele). Ergo holdt disse apparatene ca. 13-14 år og om det ikke er imponerende lenge må vi vel si at det er godkjent.

Jeg har imidlertid et stereonalegg som begynner å bli gammelt. NAD C352 forsterkeren nærmer seg 20 år og høyttalerne fra Sonus Faber (FM2 Minima) er nesten 30 år gamle og spiller stadig fabelaktig. Toppen av kransekaken er imidlertid min Rolex klokke som etter 33 år stadig brukes hver dag og virker upåklagelig. Den har blitt renset én gang (rundt 2001) og har fått nytt glass og rem to ganger, men er ellers helt original... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Ser @Ron Jeremy nevner hvitevarer...

Jeg er litt nerd på noen områder og er ikke glad i å kaste ting som fungerer utmerket. Komfyren min er en Asko fra 1998 som funker som pokker, den blir fortere varm enn mye annet jeg har vært borti. Dessuten ser den fortsatt fresh og moderne ut, så jeg ser ingen grunn til å kvitte meg med den.

Men det stopper ikke der...Har en Miele vaskemaskin fra 1990. Greit nok, den ser kanskje ikke like high Tech ut som dagens maskiner, men når den bare vasker og vasker har jeg ikke samvittighet til å bli kvitt den :mrgreen:

Og for å gjøre vondt verre....Kjøleskapet mitt er et Electrolux fra 1978 :lol: Svensk kvalitet som har vært i daglig bruk i 40 år! Det må sies at designet er noe utdatert, men som alle vet går mote på rundgang slik at hvis man bare venter lenge nok blir det kult igjen. Ikke bare er det retro, men nytteverdien er like bra nå som for 40 år siden.

På toppen av det hele er privatbilen min fra 1991....Tror kanskje jeg må ta en runde med meg selv og oppgradere til 2018 snart.

 

Spektakulær video. Artig at så mange har fått øynene opp for Norge i forbindelse med bil både når det kommer til introduksjoner (RR, Nissan Leaf, Ampera...) og generelle tester (BMW, m.fl). Jeg innbiller meg at det var BBC sitt Top Gear som startet snøballen for 12-13 år siden når de arrangerte flere uhøytidelige konkurranser på Lillehammer. Dette i kombinasjon med Gatebil sin popularitet internasjonalt de siste årene har bidratt til mye Norges-reklame.

Herlig, merker vel at alder en en greie som spiller inn her. Overfløden kan være kvalmende til tider. Man la tidligere merke til at foreldregenerasjonen klaget over at fremtiden gikk fort og at ukene bare fløy, vel - jeg skjønner den. Jeg «henger» med, men med endel av det tekniske og ja, de siste BMW modellene som har kommet til i det siste, jeg kjenner godt på følelsen av at «dette er ting jeg ikke trenger». Dette kommer fra en som bytter mobil 2/3 ganger i året og hadde biler maks halvannet år. Det er rett og slett for mye marketing og for mye BS!

Omtrent som stakkars Trond griske... fortiden innhenter han solid, trist å se hvor begredelig «ørnen» (ap)  blandt partiene har blitt degenert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ting man ikke trenger så kjenner jeg meg igjen og det har jeg (dessverre) gjort i 5-6 år nå. Jaget etter stadig nye ting har avtatt, men jeg liker stadig å følge med selv om jeg personlig ikke nødvendigvis føler "vil ha" begjæret. Det er helt sikkert alderen og erfaringene som spiller inn, men slik er det. Jeg tenker lite på dette og hygger meg med at jeg bl.a har hatt ganske mange interessante biler og ting... :)

Trond "griske" Giske får nå som fortjent iom at fortiden innhenter ham. Jeg stemmer ikke AP, men jeg har generelt ikke så mye imot AP som parti. Partiet har vært viktig for Norge og den formidable utviklingen landet har opplevd i min tid. Jeg tenker imidlertid at AP har hatt bedre ledere enn det har nå, men at kvinner generelt alltid har vært utsatt for ulike former for trakasserier. Det er dessverre helt normalt (faktisk i det meste av verden), men uten tvil noe vi alle bør ta inn over oss (især som menn) og endre vår adferd. Den beste relasjonen med kvinner får man når de vil selv av seg selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gjelder forbruksvarer som hvitevarer og slikt så er jeg av den oppfattning av at de brukes til de ikke virker lengere. Nå er ikke vårt hus så gammelt, så de meste av hvitevarene er tålig nytt. Jeg bytter heller ikke telefon ofte, den gamle IPhone 4 hadde jeg i 4 år. Den funket stadig da jeg fikk ny telefon i ny jobb. Jeg har egentelig ett dilemma med at jeg er veldig glad Ingar ting er nytt, samtidig som jeg er glad i gamle ting. Jeg elsker duften og følelsen av å kjøre en helt ny bil, jeg er så privilegert at jeg får ratte en ny bil til en hver tid igjennom jobb. Men jeg elsker også den feelgood følelsen jeg får i en gammel bil, men det må være en velstelt gammel bil. Gammelt ræl liker jeg ikke hvor alt henger å slenger, det må være i orden og ting skal være slik det har vært siden nytt. 

Giske får så absolutt som fortjent, har egentelig alltid følt at noe har skurret med den fyren. «Flott» å få det bekreftet. Når det er sagt er det griser i alle partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt er som regel bra (ikke alt), men som du sier Fredrik 90 så må tingene være velstelt og virke ordentlig. Jeg vet ikke, men jeg tror at jeg foretrekker biler som er litt brukt fremfor helt nye biler. Jeg foretrekker at jeg selv har brukt bilene fra de var nye, men bruktbiler som er velstelte er egentlig ok det også. Helt nye biler har jeg det dårlig med... alt man gjør med bilen vil ubønnhørlig gi synlige merker. På den måten er det enklere med en bil som allerede er litt brukt. Slik hadde jeg det i alle fall med min tidligere BMW... :)

Jeg synes generelt at #metoo kampanjen er litt vanskelig å forholde seg til. På den ene siden er det ingen tvil om at ulike former for trakasseringer (spesielt når det gjelder seksuelle tilnærmelser) mot kvinner både er alvorlig og uakseptabelt, men på den annen side er det heller ingen tvil om at noen kvinner utnytter situasjonen og/eller selv legger opp til bl.a seksuelle tilnærmelser. Det kan være vanskelig å vurdere hvor grensene går, men det avgjørende er vel at det hele er frivillig og med full gjensidig forståelse. Dette er det dessverre ikke alle som forstår og respekterer. Heller ikke alt som er "lovlig" er klokt å gjøre. Jeg tenker at #metoo kampanjen i det minste har fått satt kraftig fokus på problemet og at svake sjeler nå tenker seg om en ekstra gang før de bevisst eller ubevisst utnytter deres posisjoner og/eller situasjonen.

God Jul... :)      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...