Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Werther Nettopp! ... Hverken den reelle eller den opplevde kvaliteten er foreløpig OK når det gjelder Tesla og som du sier begynner dette å bli litt kritisk iom. at Tesla's ambisjoner er premium segmentet. Tesla får mye ekstra goodwill fra både kundene og markedet generelt fordi de bygger elektriske biler, men i takt med at konkurransen skjerpes (og det faktum at bilbygging etter 110-120 år ikke lenger er state of the art rent teknisk) vil Tesla etterhvert oppleve at det er grenser for ekstra goodwill. Jeg tror at Tesla går på en smell her hvis de ikke hurtig skjerper kvalitetsnivået og jeg tror også at dette er tyskernes store sjanse når det gjelder elektriske biler. Kan de overbevise markedet om at de bygger like gode elektriske biler som fossilbiler er mye gjort for at tyskernes hegemoni i premium segmentet forblir intakt... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik skrev:

@TRF At Elon Musk sier i en Twitter melding at den nye Model 3 Performance har kjøreegenskaper og ytelser som en M3 gir jeg ikke mye for. Han vil bare selge biler og snakker derfor i store vendinger der han kan. Dette gjelder forøvrig alt han foretar seg og slike meldinger forteller derfor mer om Mr. Musk enn om Tesla som bilmerke eller Model 3 spesielt. Jeg har begrenset sans for Musk's form, men at han er en stor innovatør er det ingen tvil om.

Her er vi da relativt enige.

14 timer siden, Fredrik skrev:

Hvis Model S stort sett har et hjuloppheng som på E7x/F1x og eldre modeller som E38/E39 hva er da problemet med at jeg skriver "utgangspunktet når det gjelder det teknisk designet er det intet å si på når det gjelder Tesla's modeller"? BMW'ene kjører glimrende og det gjør også Model S hvis vi tar høyde for vekten og at bilen primært er bygget for amerikanske forhold (altså ikke Autobahn eller banekjøring). 

Jeg var kanskje litt utydelig her. Problemet sånn jeg ser det forsterkes egentlig av de benytter samme opphengskonsept som BMW. Fordi når man har forutsetningene til stede (dette er en luksus mange andre ingeniører fra andre merker ikke har ift kostnader) og man allikevel ikke får det til så sier det veldig mye om forståelsen av hva kjøreegenskaper er for noe hos utviklerne, utover å få de riktige tallene under simulering av for/bakstilling.

Og tar vi høyde for vekta, så er det fortsatt ikke noe imponerende. X6 fra den aktuelle sammenligningen er altså _tyngre_, _høyere_, og har langt lavere effekt. Det skal rett og slett "godt gjøres" å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Her er vi da relativt enige.

Jeg var kanskje litt utydelig her. Problemet sånn jeg ser det forsterkes egentlig av de benytter samme opphengskonsept som BMW. Fordi når man har forutsetningene til stede (dette er en luksus mange andre ingeniører fra andre merker ikke har ift kostnader) og man allikevel ikke får det til så sier det veldig mye om forståelsen av hva kjøreegenskaper er for noe hos utviklerne, utover å få de riktige tallene under simulering av for/bakstilling.

Og tar vi høyde for vekta, så er det fortsatt ikke noe imponerende. X6 fra den aktuelle sammenligningen er altså _tyngre_, _høyere_, og har langt lavere effekt. Det skal rett og slett "godt gjøres" å tape.

Jeg tipper jo at den hadde spist et sekund eller tre bare ved at man kunne slå av de elektroniske hjelpemidlene, og jeg synes også fortsatt at Tesla skal ha litt handikap for å være en ny produsent. X6M er tung og høy, men det er fortsatt en rimelig grei bil fra en rimelig grei bilprodusent. :) 

Forøvrig tipper jeg det er like mye bevisste valg eller bevisst fokus under design av Model S som gjør at den er som den er, ikke at de har forsøkt alt de kan å få den til å bli superbra rundt en bane men ikke fått det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, macrorain skrev:

Forøvrig tipper jeg det er like mye bevisste valg eller bevisst fokus under design av Model S som gjør at den er som den er, ikke at de har forsøkt alt de kan å få den til å bli superbra rundt en bane men ikke fått det til. 

Nemlig. Veldig lite er tilfeldig når det gjelder dagens biler. Stort sett alt er designet til å ha en bestemt funksjon, kvalitet og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å sett siste «nytt» på ryktemølla på bimmerpost, tok jeg kontakt med bilia. Har ventet en stund på 40 mils varianten av i3. Etter å ha chattet med overnevnte, kunne de bekrefte dette, bestilling fra Juli, med ca 3 mnd leveringstid.

Har jo solgt vår 16’ med 60ah batteri, deretter kom 94ah. Nå kommer altså 120ah. Personlig syns jeg 94ah versjonen har vært kunstig høyt priset, nå vil både 1 og 2 generasjon falle greit i pris.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt i3 (tiltross for de åpenbare svakhetene modellen har) og med 120 Ah batteri begynner det virkelig å ligne på noe også når det gjelder rekkevidde. Utfordringen er prisen her i DK. 306K DKK eller 391K NOK for 94 Ah modellen før ekstrautstyr er for dyrt for en bil som i3 selv om jeg har stor sans for modellen.

Man kan også lease i3, men den er ganske dyr også som leasingbil. 3395 DKK (4345 NOK) i måneden samt 30K i depositum (som man ikke får tilbake) over 36 måneder og totalt 45000 Km. Dette er definitivt ikke en avtale jeg vil bevege meg inn på.

Over til noe helt annet. Harry Metcalfe (en gammel favoritt i tråden) har vært på roadtrip i Norge med sin 1969 Rolls-Royce Silver Shadow (utrolig så populært Norge er for tiden). Han kjørte fra Oslo (der han kom med fergen fra København) til polarsirkelen ikke så langt fra Mo i Rana. Det egentlige målet var trolig Tromsø, men han besinnet seg sikkert da han fant ut hvor langt Norge er... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Fredrik, da ble det handlet inn E39 igjen - en forholdsvis godt utstyrt 2000 523ia solgt ny i Norge med få eiere. Ganske ryddig og relativt original bil, dog har den noe av den vanlige lakkrusten i skjermer og bakluke samt noen riper. Den kjører som en ny bil med god komfort, usedvanlig stillegående, fin styring og med en herlig motorlyd. Etter å ha blitt vant til Caprice føles nå E39 ganske kompakt, og minner ikke så rent lite om en 3-serie.

På 90-tallet ble jeg forelsket i E39 og dagdrømte mange ganger om å kjøre en slik på ferie nedover i Europa. Denne nostalgitåken har aldri helt lettet, så jeg kjenner på mange av de samme følelsene selv nå i 2018 som når jeg satt i en slik for første gang i 1998. Det er noe av kombinasjonen i eldre BMW som er vanskelig å slå - ordentlig solid og pent interiør som oser av klasse, tidløst eksteriør, fin automatkasse og en nydelig rekkesekser. Vrient å finne noe å mislike... 

IMG_3671___.jpg

IMG_3672.JPG

IMG_3673___.jpg

IMG_3674.JPG

IMG_3677.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.5.2018 at 21.40, macrorain skrev:

Jeg tipper jo at den hadde spist et sekund eller tre bare ved at man kunne slå av de elektroniske hjelpemidlene, og jeg synes også fortsatt at Tesla skal ha litt handikap for å være en ny produsent.

Så lenge Tesla tar premium priser for produktene sine så synes jeg ikke de skal få slippe unna man sjaber kvalitet bare fordi de er «unge». En Model S koster stort sett det samme som en S klasse (bortsett fra Norge), latterlig at de leverer kvalitet på nivå med en Kia i den prisklassen.

Ellers så kom jo denne litt uanmeldt på Elon og Tesla menigheten..

https://www.tek.no/artikler/tesla-model-3-far-refs-for-elendige-bremser/438060

Bilen som altså skal kjøre bedre enn en M3 stopper altså like godt som en svær pickup? Hva slags M3 var det Elon refererte til, E30? Og selvsagt kan det fikses med software, og selvsagt var det en tidlig bil som ikke er like bra. For noe vas sier jeg...

Ellers gratulerer med herlig bil @Werther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at den generelle kvaliteten på Tesla's modeller ikke er på nivå med de tyske premium bilprodusentene, men det blir helt feil å kritisere Tesla for prispolitikken de fører. I et fritt marked er det kundene som til enhver tid bestemmer hva de vil betale for et produkt. Forlanger Tesla en for høy pris for deres biler velger kundene bare et annet bilmerke. Når kundene allikevel velger å kjøpe en Tesla er prisen den rette eller til og med kanskje for lav.

@Werther Gratulerer med en ny-gammel klassiker. Vi liker E39 og M52B25 motoren er blandt BMW's aller beste... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at E60 aldri helt ble det samme. Selv om jeg liker modellen veldig godt nå i ettertid, makan til tidløs bil skal man lete lenge etter. Så på mange måter er E39 den siste av den gode gamle sorten, selv om F10 har plukket opp tråden i en mer moderne inkarnasjon. F10 er skikkelig 5-serie, men på en moderene måte. E34 er derimot den siste analoge 5-serien, mange hevder dette er E39 men den har alt for mye elektronisk styring av vitale komponenter til å være det. Selv om jeg er E34 mann så har alltid E39 betydd noe spesielt for meg. Det er modellen jeg vokste opp med og drømte om som guttunge. Kom det en E39 forbi på slutten av 90 tallet så sto en ung Fredrik pal og beundret linjene. Hadde en onkel og noen foreldrene til noen venner i klassen på skolen som hadde E39 når disse var nye. Så jo på dette som verdens beste bil, tror ikke jeg var alene om det den gang. Så når fattern skulle slå på stortromma å kjøpe seg ny premiumsedan i 1999 så ble det en sort Audi A6 (C5 modellen), ble litt skuffet da selv om det også var en praktfull bil på den tiden. Min første BMW var en E39, en Orientblau 520i med 2,2 liters M54 under panseret. Den var bare 6 år gammel den gangen, bedre inngang til BMW tilhengerskaren kunne jeg ikke hatt som 18 åring. Bilen var like hel og like original da jeg solgte den som da jeg kjøpte den, oppgraderte kun til E39 M5 felger. 

Når det kommer til E34 så synes jeg dette er en mer klassisk BMW, den har litt mer sjarm enn E39. Men det er liksom litt det jeg liker med modellen, det oldschool designet den har. Også er det noe med kvalitetsfølelsen i E34, den overgår det meste. E34 er en veldig god representant for en tidsepoke fra BMW som jeg liker veldig god (ca 1986-2000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arti at E39 kommer opp i tråden. Kommer akkurat fra hotellbaren og en lang bmw prat der jeg lovpriste e39n for sitt interiør. Tror ikke det  finnes andre biler fra 96/97 med så pene linjer og helhetelig design i interiører. Werther sin med sportstoler og grått interør minnet meg på at jeg hadde rett👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er en nydelig BMW og idag kanskje en av de mest klassiske modellene før vi snakker virkelig eldre BMW'er som f.eks E32 og E34. Poenget her er at E39 ennå ikke riktig er en gammel BMW hvis vi ser bort fra nyere teknikk som f.eks justerbart understel og ulike moderne assistentsystemer. Helt basalt er E39 kjøredynamisk stadig en veldig fin bil forutsatt at den er som BMW konstruerte bilen (altså at den stadig er nogenlunde original). 

Jeg tenker at det skal vanskelig gjøres å finne en finere premium mellomklassebil fra perioden 1996-2003 enn nettopp E39. Mercedes-Benz W210 virker idag signifikant eldre enn E39 og Audi A6 (C5) er om mulig enda mer gammeldags (synes jeg selv om designet er et temmelig fint klassisk industridesign fra Volkswagen).

Et annet alternativ fra den samme perioden er Jaguar S-Type, men... tja... hva skal man si? Den bilen får man nærmest slengt etter seg, men jeg liker modellen og den var kompetent med 3,0 V6 bensinmotor på 246 HK, 2,7 V6 dieselmotor på 207 HK (som Jeremy Clarkson testet med suksess på Nürburgring i en Top Gear episode) og 4,2 V8 motorer på hhv. 284 HK og 396 HK (med kompressor). Det jeg tenker er at S-Type under tvil er det mest sofistikerte valget, men at en tilsvarende E39 helt enkelt er en finere bil... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 2 av Harry Metcalfe's vintertur (i februar) i Norge med en 1969 Rolls-Royce Silver Shadow. I denne episoden kjører han videre nordover til Narvik og viser litt mer av landskapet samt hvordan den gamle damen tar seg ut på vinterveier i Nordnorge...  :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...