Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

I og med at behovet for stasjonsvogn har begynt å melde seg, så gjorde jeg her om dagen noe jeg aldri trodde kom til å skje - jeg og fruen dro og prøvekjørte en Kia Optima SW plug-in hybrid.

Dette er muligens unyttig for denne alternative tråden, men det er jo tidvis snakk om praktiske franskmenn og andre rariteter her inne også! Det hele begynte med at jeg surfet gjennom finn.no for å finne en bil som kan passe oss, og naturlige søk ble F11 - F31 - E91 - E61 osv osv. Masse flotte biler og finne, men jeg kvier meg litt for å bruke over 300k på en bil som er 5år ++ ( altså utenfor garanti ), og nærmer seg 100´km på telleren. 

Ikke fordi jeg er usikker på kvaliteten, men når dette blir en bil som fruen stort sett ender opp med å kjøre ( jeg har firmabil ) så vil jeg at det skal være resterende nybilgaranti etc. Utstyr er jo også selvfølgelig en faktor, jeg ønsker meg ditten og datten - men det blir jaggu dyrt!  Kort sakt; Vi ønsker oss problemfritt bilhold i et par år, sånn at vi slipper unødvendige overraskelser. BMW er gode biler, men ingen biler er feilfrie.

Så plutselig her en kveld kjørte jeg forbi en slik Optima på E6n, og det første som slo meg var egentlig at den så ganske ålreit ut. Vel hjemme søkte jeg litt rundt, disse får du jo med 10 000km på telleren og 6 år resterende garanti(!) for 340k. Og da er det jo utstyr i massevis. ACC, varme/kjøling i seter, DAB, elseter med memory og-så-videre. 

 

På Onsdag fikk vi utlevert nøklene til en demobil, og kjørte rundt en hel dag. Det første fruen sa var "jøss, den var jo faktisk ganske pen!" ( hun er blitt veldig glad i sin lille 1-serie, og var i likhet med meg skeptisk til dette Kia greine ) Veldig positivt overrasket, dette er på ingen måte en BMW ( men det prøver den heller ikke å være ), men den var absolutt ikke dum å kjøre. Kombinasjonen 50km rekkevidde i EL, og 200HK når du trykker pedalen i bunn viste seg å være en ganske kvikk bil. Plassen er meget god, selvom bagasjerommet ikke er størst i klassen var det mer enn nok plass for en liten familie. Det er jo enkelte ting jeg savnet, som kjørefølelsen til en BMW, setene til en BMW osv. Men dette er en bil du får for 440k splitter ny, med alt utstyr tilgjengelig. Men meget positivt overrasket over kjøreopplevelsen, støynivået og komforten alt i alt. 

kia-optima-stv-plug-in-3_galleryfull.jpg

Sterkt vurdert en slik Optima, kunne absolutt levd med den di få gangene jeg kommer til å kjøre den. Det er jo garantert problemfritt bilhold i hele 7år ( 150 000km ), så jeg skjønner jo nå hvorfor Kia selger godt. Fornuftig og kjedelig, men veldig økonomisk. Skal man ha seg en 5serie med tilsvarende utstyr er det jo nesten dobbel pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mer spennende å skrive om f.eks brutale Porscher, BMW'er og noen ganger MB'er, men jeg liker også at vi diskuterer helt andre alternativer hvis dette er relevant og det er faktisk modeller fra Kia og Hyundai (bilmerkene er beslektet på den samme måten som f.eks Peugeot og Citroën).

Jeg tenker at aldri har alminnelige bilmerker som f.eks Peugeot, Citroën, Opel, VW, Renault, Nissan og nettopp Kia/Hyundai vært bedre. Aldri har man fått mer bil for pengene og aldri har slike ordinære biler hatt bedre kjøreegenskaper. Selvfølgelig når de ikke opp til BMW's ekstremt raffinerte nivå, men relativt til hva man i dag betaler for disse bilene har forskjellen aldri vært mindre og jeg vil poengtere at dette gjelder spesielt Peugeot og langt på vei Kia/Hyundai.

Jeg kjører selv en 2017 Citroën C4 Picasso og er egentlig ganske tilfreds med dette. Bilen er ingen BMW (langt derifra), men den gjør faktisk jobben på en utmerket måte. Komfortnivået er utmerket og designet er interessant. Motoren og drivlinjen er moderne og økonomisk (som man kan forvente), men kanskje ikke det mest spennende før man kikker litt nærmere på de tekniske dataene. PSA (Peugeot, Citroën, DS og nå også Opel) kan definitvt det å bygge økonomiske og smidige dieselmotorer samt vennlige drivlinjer, men mangler BMW's distinkte effekt spesielt ved høyere turtall.

Kia/Hyundai er kanskje ikke på helt samme nivå som PSA er når det gjelder motorer og drivlinjer, men den generelle byggekvaliteten er nok et nivå over (gjenspeiler seg på den utmerkede garantitiden) og prisen er også generelt litt lavere så alt i alt vil jeg mene at Kia/Hyundai er et meget bra kjøp hvis man vil ha en temmelig solid bil fra A til B... :)

IMG_0926.jpg.19c8398af184fbccac7b329609c422ca.jpgIMG_0927.jpg.3799c4a111bba76a94f81a773dfeadc5.jpg

Jeg liker førermiljøet i vår C4 Picasso og spesielt de kurvede sidevinduene foran samt det høye frontvinduet (sort of Tesla Model X) gir en slags cockpit følelse som er ganske kul (spesielt om natten). Vår bil hadde fortjent å ha et automatgear (6-trinns fra Aisin), men det er relativt dyrt og ødelegger etter min mening bilens ellers utmerkede pris/verdi forhold. Bilens 6-trinns manuelle gearkasse gjør jobben utmerket. Som man kan se er det temmelig tørt i Danmark også. Vi har stort sett konstant skyfrie dager og temperaturer rundt 27-30 grader... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et par gamle familie-fotoalbum som har ligget i en bærepose på en låve de siste 23 årene. Var et veldig artig gjensyn. Legger ved noen bilrelaterte bilder (knipset med iPhone da skanner ikke fungerte, så kvaliteten er noe mer uklar enn originalbildene).

De to første bildene er tatt rundt 1970. Min onkel bak spakene på bobla si samt en utflukt i en Volvo 140. De neste bildene er tatt ca 1960-1964 og viser min bestefars Opel Kaptein. Den endte sine dager nede i Italia i 1969, da min far fikk motorhavari og endte opp med å ta toget hjem igjen. Kjenner ikke historien bak småflyet og frøkna (kan være en tante) som poserer sammen med Transporteren, men synes det var fine bilder.  Kjekkasen på motorsykkel er samme onkel som kjørte boble.

De siste bildene er av bestefar sin Citroen Traction Avant, knipset sommeren 1956 eller 1957. De dro blant annet på sommerferie opp til Møre og Romsdal med den. Litt usikker på historikken til bilen da den er avbildet med to ulike registreringsnumre og to forskjellige frontgriller, men min far sier det er samme bil. Artig er det uansett.

Edit: På baksiden av det siste bildet sto det "Hen i Romsdalen", som jeg skjønner ligger ved Isfjorden i Rauma kommune i M&R)

IMG_3875.JPG

IMG_3876.JPG

IMG_3877.JPG

IMG_3878.JPG

IMG_3879.JPG

IMG_3880.JPG

IMG_3881.JPG

IMG_3882.JPG

IMG_3883.JPG

IMG_3884.JPG

IMG_3885.JPG

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har i3 eierskapet har gått strålende til nå!

Under er den pakket til en ukes hyttetur for 4 personer. Kjøleboksen fikk god plass mellom oss framme, ettersom den ikke har midtkonsoll helt frem. Kjekt!

1267046105_i3bagasje.thumb.jpg.ec30a13439721e5a533372cf21488d57.jpg

Forrige uke gikk den til Gardermoen med sydenbagasje for hele familien.

Barna har god plass i barnesetene, og har koppholdere mellom seg.

Den går også tur/retur Charlottenberg (harryhandel) uten lading med god margin.

Til uka får den prøvd seg på Gaustadtoppen (Rjukan). Tenker det blir en topping av batteriet i Kongsberg, og så en runde i hurtigladeren på Rjukan ved ankomst.

Genial bil på alle måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Fantastiske bilder fra en svunnen tid. Jeg kan tidsmessig forholde meg til boblen, volvoen og sjøflyet (min far og onkel tok på 70-tallet ofte sjøfly til/fra vårt landsted på sørlandet til Fornebu). Bildenen tror jeg er med en Opel Kapitän anno 1956/57 (det ser man på heckflossene/finnene). Opel hadde på denne tiden omtrent den samme statusen som Audi og BMW har idag. Mercedes-Benz og f.eks Jaguar var i en annen og høyere klasse den gangen. Alle Kapitäner hadde rekkeseksere på 2,5 til 2,8 liter og karosseriet var selvbærende hvilket ikke alltid var en selvfølge på 50-tallet.

Bildene av Citroën Traction Avant er fantastiske og det var bilen også. Den hadde også selvbærende karosseri, men i tillegg uavhengig fjæring på alle hjul og forhjulstrekk - allerede i 1934 - så denne modellen regnes blandt bilhistoriens aller mest innovative bilmodeller sammen med bl.a Citroën DS, Mini, og Tesla Model S. Jeg liker slike folkelige bilder av biler der de er i bruk i alminnelige situasjoner (altså ikke pressebilder eller oppstilte bilder)... :)

@[space] Jeg liker i3 og hadde bare Danmark vært litt mer fremme når det gjelder elektriske biler hadde jeg ganske sikkert gitt den en sjanse som familiebil selv om vi trolig kjører litt for langt til at den hadde vært ordentlig praktisk (det blir den imidlertid nå når den snart får 120Ah batteri). Hvorfor bygger ikke BMW en i3+ (eller i5) der karosseriet er 10-15 cm lengere og 3-4 cm bredere samt bakdørene alminnelige?

På den annen side er det utrolig hva man kan få plass til i selv relativt små biler bare man pakker fornuftig og har litt disiplin (som du viser på bildet av deres i3). Vi reiste på en 14 dagers tur sydover til den franske rivieraen med vår E46 Touring da junior var rundt 1 år gammel (altså med barnevogn og alt som hører til). Året etter var vi sogar 5 personer i bilen på den samme turen fordi eldstemann (den gangen 12 år gammel) hadde en venninne med. Det var litt trangt, men det gikk med godt humør og jevnlige pauser. Bakfjærene tok imidlertid kvelden etter å ha bunnet helt ned et par ganger på Autobahn (les: alle stasjonsvogner burde hatt nivåregulering som standard).

Nå som vi kun er tre hjemme (eldstemann bor ikke hjemme lenger) har vi et hav av plass i C4 Picassoen. Setene bak (som alle er helt individuelle) kan reguleres både i lengderetningen og ryggen (skikkelig bakover så man sover temmelig bra også bak). Jeg tenker at det var en Grand Picasso vi skulle hatt da barna var små, men tiden og opplevelsen med E46'en var allikevel fantastisk i de 10 årene vi hadde bilen. C4 Picasso kom også først på markedet i 2006 og da hadde vi allerede hatt BMW'en i over to år... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos i3 og elektriske biler generelt gjøres det stadig interessante forsøk på å utvikle dieselmotoren videre. Blandt de mest interessante er en 3-sylindret motor med 6 stempler (altså en dobbeltstempelmotor) fra amerikanske Achates Power. Selve konseptet med dobbeltstempelmotor er gammelt og ble utviklet allerede i 1882 av briten James Atkinson. Senere har denne motorkonfigurasjonen funnet vei til skip, lokomotiver og sogar fly (Junkers Jumo 205 i 1932).

Den kanskje mest kjente og interessante av dobbeltstempelmotorene er/var Deltic dieselmotoren med 9 sylindre fra Napier. Motoren hadde 3 sylindre i en trekant i tre rekker. Hver trekant av tre sylindre hadde med andre ord 6 stempler og dermed hadde motoren totalt 18 stempler. Motoren var ekstremt kompakt (ikke ulikt en radialmotor med flere rader til bl.a fly) og i forhold til størrelsen også ekstremt kraftig (også i likhet med radialmotoren). Deltic motoren fant interessant nok veien til den norske Tjeld-klassen anno 1961 av  motortorpedobåter der den utviklet rundt 3100 HK. Disse båtene hadde to Deltic motorer (altså tilsammen ca. 6200 HK) og dette var nok til at de hadde en topphastighet på ca. 43,5 knop.

MMU942434_bigmodal.jpg

Tjeld-klasse motortorpedobåtene ble også eksportert til bl.a den amerikanske marinen der den fikk navnet Nasty-class patrol boats og ble brukt i Vietnamkrigen av amerikanske spesialstyrker... :)

Dobbeltstempel totakts dieselmotoren som Achates Power har utviklet har imidlertid hverken topplokk eller ventiler og dette betyr både bedre holdbarhet (les: færre bevegelige deler) og bedre utnyttelsgrad (langt over 40%). Motoren er primært utviklet til militært bruk, men såvidt jeg forstår har flere bilprodusenter vist stor interesse for konseptet... :)

  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en artig historie. Følger en del carspottere på instagram, og tok en titt på denne:

En 1968 Dodge Dart GTS som har hatt samme eier siden 1974, en 79-åring som alltid har hatt bilen gateparkert i New York. Imponerende at bilen fortsatt er godkjent og i bruk.

https://www.hotrod.com/articles/1968-dodge-dart-gts-daily-driver/amp/

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppfølger til posten om Singers nyeste laget i samarbeid med Williams F1. Her i et opptak fra Goodwood. Uansett hva jeg synes om totalpakka, så er det mye som er gjort riktig her. Og mye synlig og nesten usynlig hightech. Se for eksempel luftinntakene i de bakre sidevinduene og hvordan kjølekanalene er integrert med motorpakka.

Og lyden da. Lyden av 500 NA hester fra fire liter seksylindret boxer ved 9000 RPM. Sukk.

 

Og når jeg først er inne på lyd. En av mine absolutte favoritter gjennom tidene. Overraskende nok (kanskje), er det ikke Porsche, men et annet sydtysk merke som heter BMW. Riktignok er det bare karosseriet som er BMW, motoren er en 3.4 liter Judd V8 på ca. 550 hester som stammer fra LMP tidlig på 2000-tallet. Sjåføren het Georg Plasa. Han døde dessverre i en ulykke med den samme bilen senere i 2011-sesongen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎21‎.‎07‎.‎2018 at 22.37, Werther skrev:

De to første bildene er tatt rundt 1970. Min onkel bak spakene på bobla si samt en utflukt i en Volvo 140. De neste bildene er tatt ca 1960-1964 og viser min bestefars Opel Kaptein. Den endte sine dager nede i Italia i 1969, da min far fikk motorhavari og endte opp med å ta toget hjem igjen. Kjenner ikke historien bak småflyet og frøkna (kan være en tante) som poserer sammen med Transporteren, men synes det var fine bilder.  Kjekkasen på motorsykkel er samme onkel som kjørte boble.

De siste bildene er av bestefar sin Citroen Traction Avant, knipset sommeren 1956 eller 1957. De dro blant annet på sommerferie opp til Møre og Romsdal med den. Litt usikker på historikken til bilen da den er avbildet med to ulike registreringsnumre og to forskjellige frontgriller, men min far sier det er samme bil. Artig er det uansett

KORREKS!

Jeg klarte ikke helt slå meg til ro med faktaene jeg la frem i forrige innlegg (forsøkte diverse googling uten hell), så kjørte 50 mil opp til onkelen (kjekkasen) med fotoalbumene for å få en nærmere forklaring. Det viser seg at ikke alle bildene er av Citroen Traction Avant, men inneholder også en DKW F8 (den med annen grill). Veldig vanskelig å se forskjell på disse. Min onkel mimret godt om 3-trinns rattgiret denne bilen hadde, men dog var det en meget driftssikker bil da den faktisk ble kjørt Oslo-Bodø-Oslo allerede i 1955. Dette tok sin tid for å si det pent, da første dagsetappe var Oslo-Vormsund og dagsetappe nr to var opp til Tretten. Ikke gjort på et par dager med andre ord.  

Bildet av han i Bobla var for øvrig fra 1967, ikke 1970. Ble faktisk litt lurt av kvaliteten på bildene i albumet da de er såpass klare og fine at de ser ut som de kunne vært tatt på 80-tallet, til tross for at mange av de er fra 1954-1970.  Noen av de var Kodak/Kodacolor, noe Agfa og et par andre merker som er utdødde for lenge siden.

En annen artig tilfeldighet var at jeg fant flere bilder av en forholdsvis stor og luksuriøs hytte fra  ca 1960 som ble satt opp i bygda av broren til min bestefar ikke langt unna der jeg bor nå. Dessverre husker ikke min onkel adressen, og jeg klarer ikke helt plassere hvor huset står. Men som jeg sa i forrige innlegg, artig å rote rundt i gamle bilder man ikke har sett på flere tiår eller kjenner historikken til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt usikker på om Bad Obsession Motorsport har blitt diskutert i tråden før? Roadkill og lignende bilprogram på youtuben har jo vært oppe og diskutert, men har dere fått med dere disse gutta?

Dette er nok uten tvil noe av det bedre som eksisterer på YouTube spør du meg. Disse karene er utrolig dyktige og lager masse deler for hånd! 

 

Episode 18 er dedikert til vindusviskere, og de lager selvfølgelig et system med regnsensor til minien :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra sommerferie og det ble til hele 4690 Km i land som Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike og Luxembourg. Vi besøkte byer som f.eks Gent (Belgia), Caen (Frankrike), Poitiers (Frankrike), Montpellier (Frankrike), Toulouse (Frankrike) og Luxembourg. Vi var også helt ute ved kysten i Normandie rett overfor Portsmouth i England.

Dette området er naturligvis historisk interessant fordi det var også der landgangene i forbindelse med D-dagen fant sted i 1944 da de allierte styrkene for alvor skulle bekjempe tyskerne og gå mot Berlin. I Caen er det et større minnesmerke for denne operasjonen som faktisk er bygget ovenpå den tyske general Werner Richter's kommandobunker som spilte en sentral rolle under kampene i området. Minnesmerket er også et krigsmuseum, men av det mer pedagogiske slaget for folk som kanskje ikke har den største kunnskapen om den andre verdenskrigen.

Vi besøkte også byene Poitiers og Carcassonne som også har spilt en rolle i forhold til kriger, men for ca. 1300-1700 år siden da bl.a frankeren Karl Martel i et avgjørende slag nedkjempet den muslimske folkegruppen maurernes ekspansjon nordover i Europa. Poitiers ligger på høyde med Genève i Sveits så maurerne hadde lagt under seg store landområder fra Cordoba i det sydlige Spania der de hadde grunnlagt et muslimsk kalifat. Martel's seier ble også starten på reconquista (gjenerobringen) der den latinske kirken langsomt nedkjempet kalifatet i Cordoba og avsluttet den muslimske dominansen i Portugal (1250) og Spania (1492).  Gjenerobringen tok med andre ord 760 år og det er kanskje verdt å tenke litt over.

Vi kjørte vår egen bil denne gangen (en 2017 Citroën C4 Picasso) og den fungerte fint uten problemer. Det er en behagelig reisebil med god komfort og et fantastisk overdimensjonert klimaanlegg (kom godt med i temperaturer opp mot 40 varmegrader). Det som ikke var så bra er den massive trafikken som for vår del nesten ødela ferien. Vi kjørte om natten hjem igjen (Montpellier-Århus direkte) bare for å bli møtt av kjempekøer i Tyskland klokken 05:30 natten til lørdag. Helt håpløst og dette var trolig den siste gangen vi kjører bil igjennom Europa midt på sommeren. Jeg har gjort dette de siste 30 årene, men aldri har jeg sett så mange biler på veiene som i år. Det er virkelig skremmende og jeg tenker at denne utviklingen ikke kan fortsette. Noe må gjøres - kortreist ferie, elektriske biler, sykkelferie - et eller annet.  

Over til noe mer interessant og hyggelig fra en tid da man stadig kunne nyte en roadtrip om sommeren i Europa. En fantastisk modell som jeg gjerne skulle ha hatt. For et konsept - en ekstremt linjelekker BMW med en V12 motor på 5576 cm3 og 6-trinns manuell gearkasse... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E31 850 er en fantastisk bil. Har selv vært inne på tanken på å kjøpe en et par ganger, men en av tingene som hindret kjøp var at den rett og slett var for stor for garasjen min. :-)

Broderen har akkurat kjøpt ny C4 Picasso. Jeg var ute og prøvekjørte i går. Veldig god bil å kjøre, og veldig mye utstyr. Trodde han tulla da han fortalte at det var en 1.2 liters motor for det var faktisk ganske brukbart drag i den. Utrolig fine linjer utvendig på bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E31 har i min verden alltid vært blandt de store og fineste BMW modellene. Jeg elsker linjene og profilen på modellen - lav og bred som skikkelige coupeer skal være og pop-up frontlysene er kule. De bygger ikke slike biler mer og ihvertfall ikke med V12 motor og manuell gearkasse... :)

PSA's PureTech motor på 1,2 liter og 130 HK samt 230 Nm er en liten perle av en motor. Den har blandt annet blitt kåret til Engine of the Year i kategorien 1,0 til 1,4 liter. Vi har imidlertid BlueHDi motoren på 1,6 liter som yter 120 HK og 300 Nm. Ingen av disse motorene river naturlig nok skinnet av pølsen (og ihvertfall ikke i BMW sammenheng), men det er gode motorer som tilbyr meget god økonomi. Vi hadde et gjennomsnittlig forbruk på litt under 0,5 liter/mil med opp mot 40 varmegrader (klimaanlegget fikk kjørt seg), helårsdekk og ferielastet bil. Dette sier jeg meg godt tilfreds med og hvis man først skal ha en MPV er Citroën C4 Picasso definitivt en av de mer linjelekre... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...