Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:


i den sammenheng mener jeg faktisk at Tesla gjør en kjempeinnsats når det gjelder elektriske biler. De langt fra perfekte, men hvis Tesla kan - så kan ihvertfall BMW gjøre det bedre når de begynner å ta oppgaven seriøst - som mye tyder på at de vil gjøre med i4... :)

 

Det er dette jeg ikke klarer å forstå.

Jeg forstår ikke hvordan BMW skal kunne lage en helelektrisk model 3 konkurrent, fra et fossilchassi, og samtidig lage en bedre og mer helhetlig elbil enn Tesla. Det er for meg et urealistisk scenario. At de lager bedre fit og finish, selvsagt, men den elektriske helheten som Tesla kan gi, det nivået av SW som Tesla har opparbeidet seg, jeg klarer ikke med den beste vilje å tro BMW skal være i nærheten av det om få år.

M5 er en fantastisk skapelse og det er utvilsomt mer sjel i en V8 bensin enn en hvinende elmotor. Men sistnevnte er så fantastisk mye mer moderne enn utdatert forbrenningsmotorer.

Oppvarming og kjøling av bil er elbilens paradegren, jeg har diesel med webasto på X3’n, så kjenner begge verdener. Webasto er ok, men det står i stil med forbrenningsmotoren, håpløst utdatert! Den fyrer ikke alltid opp, kan ikke fyre opp hvis det er over 5 grader pluss, den er også avhengig av en viss mengde diesel på tanken. Man kan ikke ha bilen i garasje, for eksosen røyklegger hele sulamitten. Det er heller ikke før helt nylig man kan slå på fossilbilen remote for evt kjøling. 

Har selv begynt på se på model X, G01 er flott, med å kjøpe en diesel nå byr meg imot. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy men Model X da? :D

Neida jeg ser faktisk den, men jeg liker igrunn ikke model X eksteriørmessig, faktisk er den veldig på hat-lista, men den byr på mye interiørmessig likevel. Og helhetlig er det jo en kurrant bil: god plass, elektrisk, lang rekkevidde, kjapp, firehjulstrekk... ja egentlig alt en leter etter og man får vel hengerfeste på disse også. Du har nok en god bil der. Jeg har ikke bestemt meg enda, i3 er fortsatt der, men nå er jeg på en F25-bølge, mens forrige uke var F11 og F31/F34/F36. Jeg har Eberspächer idag og den har faktisk, bank i bordet, fungert hver gang. Men så er det garasjegreiene da, krise når man ikke har oppvarmet garasje. Her er elbilene overlegen og i dagens app-samfunn og alle har smarttelefoner er det veldig enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår er i4 en helt ny konstruksjon som er utviklet kun for å være en elektrisk bil. Dette betyr at bilen er bygget rundt et batteri i bunnen av bilen som på en Tesla. Jeg tenker at når BMW først bestemmer seg for å utvikle en bil, som de sier skal konkurrere direkte med Tesla og sogar skal være like hurtig eller hurtigere enn Tesla Model S (altså P100D i dag), så legger de listen svært høyt. Jeg tror bestemt at dette er mulig for BMW med all den kunnskapen de har med 40-50 års erfaring i en relativt moderne kontekst når det gjelder høytytende personbiler.

Poenget i denne sammenhengen er imidlertid at BMW så langt etter min mening ikke har tatt oppgaven spesielt seriøst når det gjelder elektriske biler - forøvrig i likhet med samtlige andre tyske premium bilmerker (og dette er egentlig bare trist). Tyskerne har uten tvil sovet i timen og dette får de lide for nå som spesielt Tesla siden 2012 har utviklet utmerkede elektriske biler.

Saken er vel ganske kort at tyskerne alt for lenge ikke trodde at elektriske biler skulle revolusjonere bilenes fremdrift og langt på vei gjøre stempelmotorene avlegs når det gjelder effektivitet, ytelsesmessig og miljømessig. De var vant til å være best, hvilte på laurbærene og forsto ikke konsekvensene når Tesla presenterte Model S for snart 7 år siden. Dette er både trist og dramatisk for tysk bilindustri, men fenomenet er ikke unikt i en historisk sammenheng. Det finnes mange eksempler på både industrier og firmaer som ikke klarte seg i møtet med ny teknologi (Kodak som kanskje det mest prominente eksempelet).

Jeg håper og tror at tyskerne nå endelig kjenner deres besøkelsestid og tar denne utviklingen alvorlig. VAG med spesielt Volkswagen, Audi og Porsche har nærmest gått botsgang i denne sammenhengen og innrømmet at de ikke har vært deres ansvar bevisst i forhold til konsernets betydning for tysk økonomi og arbeidsplasser. De har nå derfor en storstilt offensiv på gang når det gjelder elektriske biler. Mercedes-Benz samarbeidet faktisk med Tesla helt i begynnelsen, men det skulle gå lang tid før dette fikk en større innvirkning på utviklingen av egne elektriske bilmodeller (heller merkelig alt tatt i betraktning). BMW var imidlertid tidlig ute med i3 i 2013, men det ble åpenbart hurtig klart at selve konseptet ikke var fremtidsrettet i relasjon til bl.a Tesla - og siden ble det veldig stille fra den kanten.

Når dette er nevnt er tysk bilindustri og tysk industri generelt et massivt system av kjempestore industrikonserner og underleverandører. Vi snakker om en supertanker i forhold til f.eks speedbåten Norge og med dertil behov for tid til å manøvrere i utfordrende farvann. Ting tar tid i Tyskland og det hjelper heller ikke at de har et politisk system der alle skal høres og komme med deres meninger før avgjørende beslutninger fattes. Større politiske reformer er derfor et mareritt å gjennomføre i Tyskland og med elektriske biler vil behovet for arbeidsplasser i bilindustrien bli mye mindre. Svært mange kommer til å miste deres arbeidsplasser med mindre tyskerne klarer å gi seg selv nok tid til omstillingen til elektriske biler. Dette er ganske sikkert årsaken til at denne utviklingen har tatt bemerkelsesverdig lang tid. Tyskerne kjemper virkelig med seg selv og dette skal vi ha respekt for. Jeg håper og tror at de klarer utfordringen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kalle dagens fossile motorer for utdaterte er både riktig og feil slik jeg ser det. Sammenliknet med el motorer og elektriske drivlinjer så er dem det. Selv om grunnprinsippet med en el motor som drivkilden og batteriet som energibærer nesten er eldre enn fossil løsningen. 

Men dagens fossile motorer i seg selv har kommet veldig langt fra bare 20 år siden. Her har også utviklingen gått veldig fort, de har blitt renere og mer effektive enn vi bare kunne ane for få år siden. Mye av årsaken til at jeg ikke har noe i mot å velge diesel i dag er ikke bare at det passer mitt bruksmønster, men slik jeg ser det så er det jo nå dieselmotorene er på sitt beste. De har aldri vært mer rene og effektive, man kan kjøre en dieselmotor med god samvittighet (så lenge man har en annen mening en den media prøver tillegge oss). Så lenge disse bilene fortsatt er å få tak i, er lov å bruke og ikke mister sin verdi ut over normalen så vil jeg hale så mye ut av dette som overhode mulig. Dette vil jeg gjøre før jeg går over til annen ny teknologi, hvor ting kanskje er litt mer usikkert rundt verdi pga rask teknisk utvikling. Det er ikke veldig mange som i dag har lyst på en Think fra 2005, mens en 118i fra samme år stadig gjør samme nytten. I 2025 så finnes det sikkert elbiler som vil gå 1000 km på en lading, har plass til fem og kan trekke henger. Da synes jeg veldig synd på de som i 2018 kjøpte Model X på 10 års fullfinans... Folk er ellers veldig flinke til å jenke på krava sine når det kommer til elbiler. Før så var det jo utenkelig at en familie ikke skulle ha en stasjonsvogn, men nå så er plutselig det helt glemt. Vi har vel alle sett fullstappa Teslaer på vei til påskefjellet.. Hengerfeste var også ett must før, men nå er det plutselig ikke så viktig likevel. Og skiboksen?...nei måkevingedører er mye mer nyttig så skiboksen får stå på loftet. Også har folk blitt veldig opptatte av det med å stoppe underveis, på en tur fra Arendal til Oslo så er plutselig to stopp (for å lade) blitt helt normalt. Var jo ikke det før med dieselbilen, det er jo grenser for hvor ofte man må stoppe for å spise og pisse på en tre times kjøretur. Med mindre du har en sykdom så må du ikke stoppe å stekke på beina etter to timer, du måtte ikke det før og trenger det ikke nå heller. Å stå i kø ved ladestasjonen på de store utfartsdagene er helt innafor, men jeg tenker det hadde blitt bråk om man måtte stå 30 minutter i kø ved dieselpumpa for 10 år siden. Plutselig så var det ikke så populært å dra på biltur nedover i Europa likevel, det var jo så stas før. Det er helt utrolig som prinsipper og krav har forsvunnet etter at det ble penger å spare og status å hente ved å kjøre elektrisk bil. Jeg synes at elbil teknologien fortsatt er på begynner stadiet, vi har så vidt sett starten på hva som er mulig å få til her. Derfor mener jeg det er alt for tidlig å gå all  in med elbiler alt nå, vi vet at det vil bare komme bedre og bedre løsninger etterhvert som tiden går. Da sitter man fort med ett produkt som ikke er gammelt men som plutselig er utdatert.

Nei jeg sitter stille i båten og kjøper meg den teknologien som vi vet fungerer, bonusen for meg er at den passer mine behov helt utmerket. Uforutsigbart, uavhengig og alltid reiseklar 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du har mange gode poenger Fredrik og det er nettopp dette som gjør utviklingen med elektriske biler så vanskelig på flere forskjellige nivåer. Spesielt dieselmotoren har aldri vært bedre og renere, men dette faktum drukner i støyen fra VAG's dieselskandale og generelle fokus på miljøet. Det er mange krefter i sving med ulike politiske motiver og måten media behandler nyheter og informasjon på i dag hjelper heller ikke (det har dessverre blitt utrolig vanskelig å skille informasjon fra desinformasjon selv i seriøse medier).

Elektriske biler har utvilsomt utviklet seg enormt mye siden Think og vil også utvikle seg utrolig mye i tiden fremover. Slik var det også i bilens barndom. Det gikk f.eks ikke mer enn 13 år fra folk kjørte rundt i Ford Model T til Volkswagen presenterte Boblen hvis grunnleggende konsept stadig finnes i Porsche 911. Deretter skulle det ikke gå mer enn 15 år før Citroën DS ble presentert og den modellen ser stadig ut som et romskip. Faktum er at tiden mellom ca. 1970 til 2000 nærmest bør ses på som en slags unntakstilstand der ganske lite skjedde med bilenes grunnleggende utvikling. Jeg tenker at fokuset på den kalde krigen og ganske langsomme utvikling med digital teknikk er årsaken. Når først dette ble løst på slutten av 80-tallet og utover 90-tallet skjøt utviklingen fart igjen og deretter skulle det ikke gå mer enn ca. 12 år før Tesla presenterte Model S.

Det er klart at folks adferd også endrer seg med utviklingen. På 70 og 80-tallet var det f.eks stadig ganske vanlig å etterfylle olje hver gang man tanket bilen og mange kjøretøyer hadde smørenipler der man også måtte etterfylle fett/grease. Bensinstasjonene var derfor like mye bilverksteder som de var utsalgssteder for drivstoff. I litt grisgrendte strøk var bensinstasjonene også kafeteriaer der man kunne få et smørbrød og en kopp kaffe av innehaverens kone mens man ventet på at bilen ble sjekket før man skulle kjøre over fjellet. På den måten utvekslet folk siste nytt fra byene og fikk en god lokal historie med på kjøpet. 

Jeg sitter også foreløpig stille i båten, men dette betyr ikke at jeg ikke følger med på utviklingen og ser hvilken vei det går. Man kan stadig ringe med en iPhone 4 og det brukes stadig datasystemer med programvare som ble utviklet på 70-tallet, men f.eks gammeldagse tjukkas TV'er det få som har i dag (selv om de virker) bare for å sette ting på spissen.

Hvordan ny teknologi implementeres i samfunnet varierer ganske mye og et interessant eksempel i denne sammenhengen er hvordan glødepæren ble utfaset. Myndighetene fastsatte ulike datoer for når de ulike glødepærene skulle utfases og så var det opp til produsentene av pærene å komme med alternativer. Dette førte i en overgang til at mange hamstret glødepærer for kvaliteten på alternativene kunne best beskrives som elendig (få likte å sitte i et kaldt grønnlig lysskjær). Allikevel skulle det ikke gå mange år før vi fikk LED pærer med god kvalitet og få vil i dag bruke glødepærer med et enormt strømforbruk til følge der 95% av energien går ut som varme.

Når vi snakker om solen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

I 2025 så finnes det sikkert elbiler som vil gå 1000 km på en lading, har plass til fem og kan trekke henger. Da synes jeg veldig synd på de som i 2018 kjøpte Model X på 10 års fullfinans... Folk er ellers veldig flinke til å jenke på krava sine når det kommer til elbiler. Før så var det jo utenkelig at en familie ikke skulle ha en stasjonsvogn, men nå så er plutselig det helt glemt. Vi har vel alle sett fullstappa Teslaer på vei til påskefjellet.. Hengerfeste var også ett must før, men nå er det plutselig ikke så viktig likevel. Og skiboksen?...nei måkevingedører er mye mer nyttig så skiboksen får stå på loftet. 

Vedkommende som fullfinansierte sin TMX med 400km reell rekkevidde over ti år er sannsynligvis like fornøyd med bilen sin i 2028 som han var i 2018. Forskjellen er at bilen har tapt seg voldsomt i verdi, men vesentlig mindre enn man ville tapt om man kjøpte en tilsvarende X5. Om en TMX 75D er verdt 125.000kr etter ti år, har bilen hatt et verditap på rundt 600.000kr. 

Ellers tror jeg vel egentlig ikke folk jekker så veldig mye på kravene bare fordi det er elbil. Verden har gått videre siden 60- og 70-tallet, og hva som var normalt da er ikke nødvendigvis like normalt nå. Med hytte på fjellet begrenser det seg hvor mye man skal drasse opp og ned hver eneste gang, og jeg tror nok faktisk svært mange (eller de fleste) kjører to biler når man reiser på fjellet nå om dagen. Dette gjør naturligvis at man verken trenger en dustete skiboks, hengerfeste eller stasjonsvogn. Og strengt tatt har vel både TMS og TMX svært god bagasjeplass med frunken i tillegg. Når det gjelder bilturer i Europa tilhører nok dette et fåtall mennesker, så de fleste flyr nok eller transporterer seg til destinasjonen på annet vis.

Jeg er på ingen måte blitt en elbilfanatiker, men som eier av både en 7-serie og i3 ser jeg de positive og negative sidene med begge to. Skulle jeg valgt på nytt mellom en 1-serie eller i3 i dag, ville jeg uansett valgt i3en, rett og slett fordi jeg synes det er et bedre produkt enn en tilsvarende 1-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Vedkommende som fullfinansierte sin TMX med 400km reell rekkevidde over ti år er sannsynligvis like fornøyd med bilen sin i 2028 som han var i 2018. Forskjellen er at bilen har tapt seg voldsomt i verdi, men vesentlig mindre enn man ville tapt om man kjøpte en tilsvarende X5. Om en TMX 75D er verdt 125.000kr etter ti år, har bilen hatt et verditap på rundt 600.000kr. 

Ellers tror jeg vel egentlig ikke folk jekker så veldig mye på kravene bare fordi det er elbil. Verden har gått videre siden 60- og 70-tallet, og hva som var normalt da er ikke nødvendigvis like normalt nå. Med hytte på fjellet begrenser det seg hvor mye man skal drasse opp og ned hver eneste gang, og jeg tror nok faktisk svært mange (eller de fleste) kjører to biler når man reiser på fjellet nå om dagen. Dette gjør naturligvis at man verken trenger en dustete skiboks, hengerfeste eller stasjonsvogn. Og strengt tatt har vel både TMS og TMX svært god bagasjeplass med frunken i tillegg. Når det gjelder bilturer i Europa tilhører nok dette et fåtall mennesker, så de fleste flyr nok eller transporterer seg til destinasjonen på annet vis.

Jeg er på ingen måte blitt en elbilfanatiker, men som eier av både en 7-serie og i3 ser jeg de positive og negative sidene med begge to. Skulle jeg valgt på nytt mellom en 1-serie eller i3 i dag, ville jeg uansett valgt i3en, rett og slett fordi jeg synes det er et bedre produkt enn en tilsvarende 1-serie.

At en Model X har tapt seg mindre på ti år enn en X5 tror jeg nok ikke er tilfellet, så lenge bilene kostet ca det samme som nye i 2018. Husk på at om 10 år så har de fleste garantiene på en Tesla gått ut, da kan fort ting bli veldig dyrt om noe ryker. Vel er det færre bevegelige deler i en elbil, men når ting først går galt så blir det fort veldig dyrt. Kan også bli dette med en X5, men sjansen for å komme billigere unna en reparasjon er større her. Dette er mye av grunnen til at jeg tror en Model X i fremtiden fort vil bli lite attraktiv med mindre prisen er gunstig. Hvis man kan kjøpe en ny elbil som går 1000 km med plass til hele familien for  500 000 kr, da skal du langt ned for å gidde å kjøpe en 8 år gammel Model X med sannsynligvis 150 000 kr på tellern og uten garanti.

Det er veldig vanskelig å anslå hva som kommer til å skje, så dette blir jo kun synsing. Kanskje blir det lukrativt i fremtiden å eksportere brukte elbiler til Europa hvis myndighetene der åpner opp for mer bruk av disse bilene. Kanskje blir det engangsavgift på elbiler etter 2025, noe som vil påvirke prisene på de brukte. Det kan vi ikke vite

Folk har helt klart jekket på kravene sine, og verden har ikke gått så mye videre de siste 5 årene. Bare så hvor mange som kjører med ski boks på denne tiden av året, prøv å selg en SUV uten hengerfeste. Det er helt umulig, med mindre det er en elbil.

Hadde du fortsatt valgt en I3 om det var full avgift på den på lik linje med en bensin eller dieselbil? Hvor mye hadde den kostet da, 500 000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitat

 

 dagens fossile motorer i seg selv har kommet veldig langt fra bare 20 år siden. Her har også utviklingen gått veldig fort, de har blitt renere og mer effektive enn vi bare kunne ane for få år siden. slik jeg ser det så er det jo nå dieselmotorene er på sitt beste. De har aldri vært mer rene og effektive

Helt enig, men jeg tviler på at diesel og bensin med Euro 6 krav er like problemfri som en 5-10år gammel diesel. Otto motoren har nå fått partikkelfilter, oljebrenneren har fått adblue, sistnevnte spiser kobber ved en lekkasje, prøv f.eks å dryp litt på asfalten, et rent naturmiddel...

Sitat

I 2025 så finnes det sikkert elbiler som vil gå 1000 km på en lading, har plass til fem og kan trekke henger. Da synes jeg veldig synd på de som i 2018 kjøpte Model X på 10 års fullfinans

Dette blir omtrent som å sammenlikne forrige generasjon dieselmotor med ny - mtp effekt og forbruk, nytt vil alltid overgå det gamle.

Samtidig så har en fossilbil som har 300.000km på telleren ha byttet turbo både en og to ganger, partikkelfilter, glødeplugger, gløderele, girkasse +++, elbilen har tapt ca 20% batterieffekt under denne reisen, men samtidig vært ekstremt mye billigere å fylle, drifte å kjøre.

Sitat

Vi har vel alle sett fullstappa Teslaer på vei til påskefjellet.. Hengerfeste var også ett must før, men nå er det plutselig ikke så viktig likevel. Og skiboksen?...nei måkevingedører er mye mer nyttig så skiboksen får stå på loftet. 

De relevante "nr 1" elbilene som kommer nå fremover har hengerfeste, I-pace, E-tron og EQC og model X har hatt dette siden 2016. Skiboks er vel bare et tema på sistnevnte, får skiboks på i3 også hvis det er ønskelig...

Sitat

Jeg synes at elbil teknologien fortsatt er på begynner stadiet, vi har så vidt sett starten på hva som er mulig å få til her. Derfor mener jeg det er alt for tidlig å gå all  in med elbiler alt nå, vi vet at det vil bare komme bedre og bedre løsninger etterhvert som tiden går. Da sitter man fort med ett produkt som ikke er gammelt men som plutselig er utdatert.

Begynnelse stadiet var Think og buddy, vi har kommet videre fra det stadiet.

Det skjer utvilsomt mye på batterifronten, modent vil denne teknologien først bli om 5-7 år, om man pr idag vil kjøpe fossilt, som ikke har noen fremtid og som går en svært usikker tid i møte i forhold til det politiske bildet - les avgifter, deg om det. Det er et valg alle kan vurdere ut fra eget behov, økonomisk er det langt fra optimalt.

Senest idag ansatte vi 3 nye for kun å sette opp elbil ladere (Fortum) Innen 2 år har CCS kommet et langt stykke, slik at ventetid og kø på lading vil minimeres. Men det skjer ting på andre fronter også, Nel på Notodden skal bygge 400 hydrogen stasjoner i USA, Cola har bestilt 15.000 hydrogen lastebiler bl.a.

Og det er mitt poeng, satsing, alt skjer andre steder enn fossilt - hvem spennende modeller fremover vil komme de neste 10 året som har fossilt?

Fossile biler har kun en hensikt i disse dager, å selge gårsdagens teknologi og være melkeku for bilprodusentene.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du sier der blir jo bare hypotetisk - en X5 koster mer enn en TMX, og da er det jo det som må legges til grunn. For å ta et raskt eksempel; den billigste TMX på finn.no er en 2016 modell til 670.000kr. Den billigste X5 40e er en 2016 modell til 600.000kr. TMX kan kjøpes ny i dag for 725.000kr og en F15 X5 40e kunne kjøpes for 810.000kr. De aktuelle bilene har med andre ord hatt et minimumstap på hhv. 27.500kr per år og 105.000kr per år. Det er også betydelig forskjell på det å handle bil til 500.000kr og 150.000kr, så en TMX med 150.000km på telleren til f.eks 150.000kr om åtte år vil fortsatt ha sitt marked - akkurat slik gamle X5er har sitt marked den dag i dag også. BMW er fine biler, men annenhåndsverdien er rett og slett ræva!

For min del er en "1-serie-bil" (størrelsesmessig) en bil nr. 2, så om den går 200km eller 1.000km er i grunn irrelevant da det dekker bruksmønsteret for denne bilen. Jeg hadde utvilsomt valgt en i3 fremfor en tilsvarende 1-serie, rett og slett fordi denne bilen er mange flere hakk opp kvalitetsmessig enn 1-serie. Den er i tillegg morsomt å kjøre, og ekstremt lettkjørt. Som en bonus er den nærmest gratis å drifte, det finnes en rekke fordeler og det er superdigg å kunne varme eller kjøle ned bilen til alle døgnets tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

 

Helt enig, men jeg tviler på at diesel og bensin med Euro 6 krav er like problemfri som en 5-10år gammel diesel. Otto motoren har nå fått partikkelfilter, oljebrenneren har fått adblue, sistnevnte spiser kobber ved en lekkasje, prøv f.eks å dryp litt på asfalten, et rent naturmiddel...

Samtidig så har en fossilbil som har 300.000km på telleren ha byttet turbo både en og to ganger, partikkelfilter, glødeplugger, gløderele, girkasse +++, elbilen har tapt ca 20% batterieffekt under denne reisen, men samtidig vært ekstremt mye billigere å fylle, drifte å kjøre.

Det skjer utvilsomt mye på batterifronten, modent vil denne teknologien først bli om 5-7 år, om man pr idag vil kjøpe fossilt, som ikke har noen fremtid og som går en svært usikker tid i møte i forhold til det politiske bildet - les avgifter, deg om det. Det er et valg alle kan vurdere ut fra eget behov, økonomisk er det langt fra optimalt.

Senest idag ansatte vi 3 nye for kun å sette opp elbil ladere (Fortum) Innen 2 år har CCS kommet et langt stykke, slik at ventetid og kø på lading vil minimeres. Men det skjer ting på andre fronter også, Nel på Notodden skal bygge 400 hydrogen stasjoner i USA, Cola har bestilt 15.000 hydrogen lastebiler bl.a.

Og det er mitt poeng, satsing, alt skjer andre steder enn fossilt - hvem spennende modeller fremover vil komme de neste 10 året som har fossilt?

Fossile biler har kun en hensikt i disse dager, å selge gårsdagens teknologi og være melkeku for bilprodusentene.

Du har nok helt rett i at Euro 6 motorene neppe kommer til å være like feilfrie som Euro 4 og Euro 5 motorene. Jeg stiller meg også kritisk til hvordan det blir med partikkelfilter på bensinmotorer.

Det er absolutt ikke normalt at en dieselmotor skal ha byttet turbo to til tre ganger på 300 000 km. Ei heller girkasser, de fleste girkassene i dag tåler 300 000 km, med unntak av en og annen DSG kasse. En elbil vil i beste fall ha mistet 20 % av batteri kapasiteten, hvor mang Drive Uniter må en Tesla igjennom før 300 000 km nås. Disse holder jo sjelden mer en 100 000 km. Ryker titt og ofte batterier også på Tesla, som inntil bilen er 8 år heldigvis byttes på garanti. Ellers er det skrevet godt i denne artikkelen her hva jeg frykter blir problemet til elbilene etterhvert som de blir eldre.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/10/20/195444455/tror-elbiler-vil-vrakes-tidligere-enn-andre-biler

Det er kanskje færre bevegelige deler i elbilene, men en turbo eller girkasse er lang billigere enn en driv motor eller styringsenhet til ett elbil batteri. Men, jeg vil påpeke at jeg med dette IKKE mener at elbilene er mindre driftsikre. Sier bare at det kan bli veldig surt om noe ryker utenfor garantien.

Å hevde at fossilmotorer ikke har noen fremtid er i beste fall naivt, da har man blitt grepet litt av nyhetens sensasjon og evner ikke å ha ett obiektivt syn. Hadde ikke dette hatt noen fremtid så hadde ikke verdens ledende bilprodusenter fortsatt satset på denne fremdriftsmetoden. 

https://www.tv2.no/a/9956239/

https://www.tv2.no/a/10152317/

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49184

Jeg skal være helt ærlig, jeg har en liten skepsis i meg ved å velge en fossil bil til mangfoldig hundre tusen. Det som gjør meg urolig er andrehåndsverdi og hva politikerene i Norge gjør. Men ved å høre på hva lederne i bransjen sier, når jeg ser litt hva som foregår i andre land rundt dette så forsvinner det meste av tvilen for meg. Så langt virker det som om bruktpriser på hverken dieselbiler eller bensinbiler har tatt mye skade av "miljø hysteriet". Enkelte forhandlere rapporterer om at de ikke klarer å pushe nok brukte dieselbiler. Så jeg tar dette med stor ro, mulig jeg er naiv? Vet ikke!

Det er godt ladekøene skal minskes, men forsto jeg det slik at de fortsatt ikke kom til å forsvinne? 

Satsings områdene er helt klart andre steder enn fossil teknologi. Slik det står nå så kommer man ikke videre her, det nye området nå er elektrisitet hvor mulighetene er mange og ikke tidligere utforsket. Dette er helt naturlig, i 90 årene var det diesel teknologien som gikk igjennom en rivende utvikling. Biler med fossile motorer pleier ikke å bli annonsert mange år frem i tid, dette er en elbil greie. Men av spennende modeller å se fremover så vil jeg jo nevne nye M3, M8, Alfa GTV, 911 (992), Toyota Supra, BMW M760i LCI osv osv. Det kommer også veldig mye spennede hybrid løsninger fremover, mest interessant for min del er X5 45e og om denne drivlinjen kommer i 5-serien eller en annen modell som ikke er en SUV. 

Også som jeg sa, jeg er "petrolhead", hater å bytte noe jeg er fornøyd med og særdeles lite glad i forandringer. Så lenge BMW lager nydelige seksylindrede motorer  (eller åttere) så kommer de til å ha meg som kunde. Tror ikke vi er en utdøende rase, men om så er så skal jeg iallfall få så mye ut at dette som jeg bare klarer 😀 

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Men det du sier der blir jo bare hypotetisk - en X5 koster mer enn en TMX, og da er det jo det som må legges til grunn. For å ta et raskt eksempel; den billigste TMX på finn.no er en 2016 modell til 670.000kr. Den billigste X5 40e er en 2016 modell til 600.000kr. TMX kan kjøpes ny i dag for 725.000kr og en F15 X5 40e kunne kjøpes for 810.000kr. De aktuelle bilene har med andre ord hatt et minimumstap på hhv. 27.500kr per år og 105.000kr per år. Det er også betydelig forskjell på det å handle bil til 500.000kr og 150.000kr, så en TMX med 150.000km på telleren til f.eks 150.000kr om åtte år vil fortsatt ha sitt marked - akkurat slik gamle X5er har sitt marked den dag i dag også. BMW er fine biler, men annenhåndsverdien er rett og slett ræva!

For min del er en "1-serie-bil" (størrelsesmessig) en bil nr. 2, så om den går 200km eller 1.000km er i grunn irrelevant da det dekker bruksmønsteret for denne bilen. Jeg hadde utvilsomt valgt en i3 fremfor en tilsvarende 1-serie, rett og slett fordi denne bilen er mange flere hakk opp kvalitetsmessig enn 1-serie. Den er i tillegg morsomt å kjøre, og ekstremt lettkjørt. Som en bonus er den nærmest gratis å drifte, det finnes en rekke fordeler og det er superdigg å kunne varme eller kjøle ned bilen til alle døgnets tider.

Ja det blir hypotetisk all den tid det er umulig å fastslå hva som kommer i fremtiden. Model X kommer helt klart til å ha sitt marked, det er ikke dette jeg sier. Men jeg tror den vil være langt mindre attraktiv enn hva en 8 år gammel X5 er i dag. BMW har vel aldri gjort det bra på andrehåndsverdi, så det er helt klart en av de største bakdelene med merket. Men det er jo kjedelig å kjøre Toyota også da, så man biter det i seg.

Jeg ser ellers den med kvalitets følelsen i 1-serien kontra I3. Men den forskjellen bør også være der så lenge I3 er en dyrere og mer ekslusiv modell enn 1-serien i de fleste markeder. Men ja, 1-serie og 2-serie føles ikke som noen premium bil. Men på en annen side så er jo ikke akkurat I3....pen. Den ser jo egentelig ikke ut som noe man har sett før, men det er kanskje meningen? Jeg har alltid vært opptatt av å kjøre biler jeg synes er pene, biler jeg snur meg og ser på når jeg går bort fra den på parkeringsplassen. Dette er helt klart en smakssak, men jeg regner med det går an å være enig i at designet til I3 ikke er for alle 😀

Den G30en jeg leide i Tyskland kunne kjøles ned via display key, veldig kult når bilen hadde stått i solsteiken. Vet ikke om den også kan varmes opp, testet ikke dette ettersom det var i August og det var 25 varmegrader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det blir hypotetisk all den tid det er umulig å fastslå hva som kommer i fremtiden. Model X kommer helt klart til å ha sitt marked, det er ikke dette jeg sier. Men jeg tror den vil være langt mindre attraktiv enn hva en 8 år gammel X5 er i dag. BMW har vel aldri gjort det bra på andrehåndsverdi, så det er helt klart en av de største bakdelene med merket. Men det er jo kjedelig å kjøre Toyota også da, så man biter det i seg.

Jeg ser ellers den med kvalitets følelsen i 1-serien kontra I3. Men den forskjellen bør også være der så lenge I3 er en dyrere og mer ekslusiv modell enn 1-serien i de fleste markeder. Men ja, 1-serie og 2-serie føles ikke som noen premium bil. Men på en annen side så er jo ikke akkurat I3....pen. Den ser jo egentelig ikke ut som noe man har sett før, men det er kanskje meningen? Jeg har alltid vært opptatt av å kjøre biler jeg synes er pene, biler jeg snur meg og ser på når jeg går bort fra den på parkeringsplassen. Dette er helt klart en smakssak, men jeg regner med det går an å være enig i at designet til I3 ikke er for alle 😀

Vi er nok ikke så veldig uenige totalt sett, men jeg tror nok dagens elbiler også vil være populære om ti år frem i tid også. Om ikke den største restverdien, man kan i hvert fall betrygge seg med at bilene ikke har kostet "all verden" heller. :)

Vi er enige om at i3 ikke er en elegant/pen bil, men den er vanvittig tøff. Jeg mislikte bilen helt i starten, men jo mer jeg ser en riktig utgave, desto bedre liker jeg den. Synes spesielt i3S LCI er en vanvittig kul bil. :D

i3s_model.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og apropos elbil. BMW har virkelig en jobb å gjøre med i4 for å få den til å bli like sexy som Porsches Mission E og den nye Audi E-tron GT. Her snakker vi bil! :wub:
https://www.bmwblog.com/2018/11/28/the-audi-e-tron-gt-concept-is-the-electric-car-we-wish-bmw-would-make/

Audi-e-tron-GT-Concept-16-830x553.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 17.36, Ron Jeremy skrev:

Fossile biler har kun en hensikt i disse dager, å selge gårsdagens teknologi og være melkeku for bilprodusentene.

Nettopp... den beste versjonen av gårsdagens teknologi. Når dette er nevnt handler ikke fossilbiler kun om å være melkeku for bilprodusentene, men også om å overleve frem til morgendagens (eller skal vi si dagens) teknologi tar over. Rene melkekuer ser vi i dag nesten kun i USA der de selger SUV'er med nærmest antikvarisk teknologi. Jeg tror faktisk at BMW i dag er glade for hver bil de selger. Selv om de ikke lider noen nød kan dette fort endre seg hvis de ikke snart kommer på banen med flere bilmodeller som har relevant teknologi.

Jeg ville forøvrig ikke ha kjøpt en dyr fossilbil i dag (og under ingen omstendigheter en dyr dieselbil). Det kan plutselig oppstå en situasjon (politisk, økonomisk teknisk etc.) som gjør at prisfallet på disse bilene kan bli enormt stort. På den annen side venter jeg også med å kjøpe en elektrisk bil fordi både teknologien og antall modeller utvikler seg hurtig. Vi ligger derfor på været med en nyere alminnelig bruksbil (Euro 6 dieselbil). Et annet alternativ er selvfølgelig å lease en dyrere fossilbil eller elektrisk bil... :)

https://www.nrk.no/rogaland/ny-rapport_-nytter-ikke-a-gjore-bensinbilene-bedre-1.14318635  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja Zero ønsker å skru opp avgiftene på fossile biler. Eneste man oppnår da er en høyere snittalder på bilparken, da folk som ikke har råd til ny bil beholder sin gamle og forrurensende bilen. De brukbare elbilene vi har på markedet i dag koster enten 700 000 kr eller har 2 års ventetid. Det må da være bedre at noen skroter sin 15 år gamle Passat og kjøper en ny Passat, kontra å beholde den gamle bilen i mange år til. Det beste for miljøet er jo om den gamle bilen blir byttet i en ny elbil, men hvilke elbiler tilbyr samme familie egenskaper som en Passat? Jo det er i dag Model S og E-tron, som koster over 700 000 kr. Dette har ikke alle råd til, derfor burde det være mulig å få seg en fornuftig fossil familiebil til 350 000 kr frem til bedre elektriske alternativer kommer ut. Om ikke en 2019 Passat med bensin motor er like miljøvennlig som en elbil, så er den i det minste mer miljøvennlig enn en 15 år gammel Passat med dieselmotor. Og dette før vi har begynt å snakke om drifts økonomi og sikkerhet.

Senk avgiftene på dagens fossile biler ved å fjerne vektavgiften, denne er utdatert all den tid sikkerhetsutstyr og miljø vennlig teknologi veier mer. Behold dagens fritak for elbiler, men la dem betale halv årsavgift all den tid de sliter like mye på veiene. La enkelt og greit folk få velge selv hva de bil kjøre, bedre å bruke gullrot enn pisk. Dagens bilsalg viser jo at dette fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...