Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg husker en diskusjon jeg leste et sted (husker ikke hvor) der de diskuterte hva slags seter man burde ha en taxi Mercedes-Benz. Dette er mange år siden så det var sikkert W210 eller W211, men konklusjonen var at de aller fleste sjåførene foretrakk standardsetene. Jeg har lest det samme senere når det gjelder folk som kjører langt i biler og dette er som tidligere nevnt også min erfaring.

På den annen side er vi alle skapt forskjellig så det som er komfortabelt for en person er ikke nødvendigvis like komfortabelt for en annen person. Seteteknologien (er dette et bestemt uttrykk?) har også utviklet seg mye de senere årene og trolig er f.eks BMW's komfortseter i spesielt 5-serien og 7-serien veldig bra (jeg har dessverre ingen erfaring)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seter og sittekomfort må deles opp i to deler. Utforming og hardhet.

E39 sportssetene jeg har i alcantara er mykere i stoppen og dermed mer behagelig mot baken over tid. Standardsetene i stoff var heller ikke vonde, bare litt manglende støtte.

Komfortsetene jeg har i e61 derimot, har utformingen helt på sin side, med justeringer i alle retninger, og dermed behagelig i seg selv. Men de er for harde i stoppen, hvertfall over tid. Jeg hadde tidligere en e60 med sportsseter, men komfortsetene er minst like harde i stoppen. Der må jeg innrømme at jeg trodde komfortsetene var mer som å sette seg ned i en sofapute... Ryggdelen på komfortsetene kan med rette kalle seg komfort. Men sitteputa er ikke noe differanse fra sitteputa i sportssetene mener nå jeg.

Preferansene på folk er forskjellige. Jeg skulle ønske spenne mellom sport og komfort var større enn det er. Ingen seter er slik du siger langt ned i lenger. Mulig det er krav fra myndigheter, samt at det sikkert er vanskelig å få på plass varmekabelmatte etc i noe som siger ned 5-8cm når man setter seg ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke MB alltid kjent for og lage gode seter. For de som husker så langt tilbake så er jo ikke setene i en 190 eller 124 noe og skryte av. Man kan likesågodt finne en trebenk og sitte på. Hvordan de nye er vet jeg ikke men har hørt fra andre som ikke skryter av de så mulig de fortsatt ikke har lært. Jeg har jo helt standard seter i Z4en  dog relativt sportslige og den holder det og kjøre en times til med før jeg må strekke på bena. Sammenligningen med setene i min 83 modell 735 er ikke rettferdig en gang. Og kjøre en 5-6 timer i den er ikke noe problem og kroppen er like sprek etterpå.

Men det er vel ingenting som slår setene i en gammel CX, Da snakker vi komfort på et helt annet nivå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også kroppsfasongen spiller en rolle(dessverre eller heldigvis?) på setevalg. Jeg liker også når setene har et mønster eller noe, ikke slik som i gammel VW Golf Pink Floyd utgave liksom(selv om de va litt kule på sin måte), men slik som alcantara MSport-setene til f.eks. F30 eller Citroen DS sine. Rent estetisk altså. 

bmw_3-series_m_sport_alcantara.thumb.jpeg.fd5db16cb31f48fc528d9ef648e1b456.jpeg

2_cl_17.064.021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune-K skrev:

Men det er vel ingenting som slår setene i en gammel CX, Da snakker vi komfort på et helt annet nivå.

 

 

Og hvorfor har slike seter forsvunnet, når alle som har levd en stund vet at setene fra denne æraen virkelig var komfort? Det hadde vært interresant å funnet svaret på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evopower skrev:

Preferansene på folk er forskjellige. Jeg skulle ønske spenne mellom sport og komfort var større enn det er. Ingen seter er slik du siger langt ned i lenger. Mulig det er krav fra myndigheter, samt at det sikkert er vanskelig å få på plass varmekabelmatte etc i noe som siger ned 5-8cm når man setter seg ned.

 

Det tror jeg bestemt ikke. Prøv å sette deg inn i en Citroën C4 Cactus og du synker langt ned i setet. Dette er med hensikt fra Citroën fordi de nettopp mener at dagens seter er for harde. Tidligere tiders Citroën modeller var enda mykere i stoppen og dette kombinert med en utrolig bløt hydraulisk fjæring (grovt sett helt frem tom. XM modellen) var/er selve kjennemerket for Citroëns "magic carpet" kjøreopplevelse. Kun to bilmerker har historisk fått dette predikatet... Citroën og Rolls-Royce (modellene Silver Shadow og Silver Down hadde sogar en lisensbygget hydraulisk fjæring fra Citroën) ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke svare deg men det var jo nesten bare Citroën som hadde slike seter på den tiden også. Andre biler fra 70 tallet hadde jo helt vanlig hardhetsgrad. Mulig det har noe med at bilbeltet skal være stramt i tilfelle en krasj. 

Så det var nevnt Peugeot 406 tidligere her og det var ikke så værst bil det men den hadde dessverre noen tilfeller av brann i dashbordet. Husker da jeg var bilopphugger så hørte jeg på radioen at det hadde vært brann i en slik en. Da intervjuet de infosjefen i Peugeot Norge og vedkommende hadde aldri hørt om dette før. Samtidig så sto det 3 stk ute på plassen hos oss som hadde hatt brann i dashbordet. Forløperen 405 hadde kun en svakhet og det var foringene i bakstillingen som fylte seg med sand og da ble de veldig fort slitt. Man plukker opp svakhetene på de forskjellige bilene når man jobber som bilopphugger.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Ingenting slår praktisk erfaring. Jeg liker at du kommer med slike anekdoter fra den tiden du var "bildödare". Forskjellen mellom Peugeot 405 og 406 er for min del interessant. Jeg trivdes best med 405'en siden den var en mye bedre kjøremaskin (type GTI størrelse Large), men 406'en var så mye mer komfortabel og "voksen". Sjelden har jeg opplevd at en bilprodusent har endret såpass mye mellom to generasjoner av en bil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C4 catcus var jeg innom forhandleren og prøvesatt så for jeg leste at citroen ville litt tilbake til røttene spesielt på dette med myke seter. Stoppen var myk og i tillegg hadde setene stilig utforming og farge på stofftrekkene. Minuset var en altfor kort sittepute og feil avstandsforhold mellom ratt og pedaler som franske biler er kjente for.

Men c4 cactus er en fin bil som gjør simplicity bra uten å være billig. En fin og rimelig bruksbil og motvekt til en dyr suv som mange skal ha :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg lærte mye på de årene der men nå begynner mye og bli utdatert, jeg sluttet tross alt som høgger i 2002. Jeg avsluttet karrieren med og slakte en nesten ny Audi A4, sjelden har en bil skuffet så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Enig. Vi hadde C4 Cactus Mrk.I i 3 år og 90000 Km... og selv om setene var temmelig behagelige var de for korte i sitteputen (jeg er normalt bygget og 184 cm høy). I tillegg kunne man ikke justere rattet i lengderetningen på den generasjonen av C4 Cactus og dermed ble det litt "gorilla" sittestilling. Jeg klarte å venne meg til dette, men min bedre halvdel likte ikke bilen når hun selv skulle kjøre den (å sitte på var helt ok).

Forøvrig... av alle mine biler er det ingen som har slått vår tidligere E46 når det gjelder behagelig sittestilling (altså at alle målene var korrekte og passet - ratt, pedaler, setet, gearspake). Den bilen var perfekt for min del... :)

@Rune-K Hehehe... fantastisk :-)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange som har gjennomført et jobbintervju liggende i kofferten på en MB 190 heller men det gjorde jeg da jeg skulle bli lokomotivfører. Mobilen i en hånd og skrutrekkeren i den andre.

Ellers så tror jeg det finnes like mange sittestillinger som det finnes mennesker. Det slutter aldri og fascinere meg når jeg overtar for en kollega av meg hvordan vedkommende har stilt inn førerstolen. Noe annet som skuffer meg i moderne biler er at knærne mine alltid treffer rattstammen. Jeg kjørte bilen til søsteren min her om dagen. En knøttliten Toyota med en enda mindre motor. Etter at avstanden til ratt og pedaler ble riktig så slo kneet i rattstammen når jeg måtte gire og det måtte jeg hele tiden. Har opplevd det samme i andre biler. Har dere andre de samme erfaringene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:


@Fredrik 90 Innrømmet Peugeot 407 ser ikke bra ut, men VW Passat og Ford Mondeo på den samme tiden (i alle fall den første halvdelen av livslengden på modellene) som Peugeot 407 var på markedet (2003-2010) så faktisk slik ut:

2010_Volkswagen_Passat_Highline_TDi_140_

Ford_Mondeo_ST220_Blue.jpg

 

1 time siden, Marius2002 skrev:

Den nevnte Peugeot over ser helt forferdelig ut, men det gjorde Mondeoen fra samme årstall også. Jeg forsvarte kun de nyeste Peugeot og ikke 00-tallets modeller. Mange merker hadde en kjip 2000-2010(cirka). VW, Toyota, Peugeot, Hyundai, Ford, Mazda osv.

Det var med vilje for å sette ett eksempel på at jeg brukt de bilene jeg gjorde. For å sette det litt på spissen hvor ille og kjedelig designet til Peugeot var på den tiden. Men siden vi skal pirke her så skal jeg heller gjøre det helt korrekt i henhold til hvilke modeller som er fra samme tid.

Her er 407 anno ca 2008

4DEDF65E-E3DD-47CA-A992-CBC66FF1E816.thumb.jpeg.b6cb82b61d2f0ff34d9b066000724b06.jpeg

Her er hva den hadde å konkurrer med

42F0F117-CCF9-47B2-8BA9-9D5E5F013BBF.thumb.jpeg.974346a071df9107cfdb1c0bc79f4aa5.jpeg

47342C78-9514-4A85-A43B-E7E5DC63008F.jpeg.1810527a0ec286a2fdceeee892cb6ad4.jpeg

Gjorde det saken bedre for Peugeoten? nei absolutt ikke. 

Dere er tydelig stolt av siste designet til Peugeot 508. Det er absolutt bra det, men det skal vel heller ikke så mye til når vi ser på hva de har prestert før. Bare å håpe at bilen er slik den ser ut, at den ikke er en dørgende skuffelse når det kommer til kvalitet og motorer. La oss se litt på hva den skal konkurrere med nå i 2019

Peugeot 508 anno 2019

E8DE3362-1C81-48CA-99BB-C29CC6547C65.jpeg.e43e0584b07c1bc27b386cdd9a2b5d69.jpeg

Mondeo 2019

0D7605EF-8E8D-4D6D-BA09-05BD17AEB633.thumb.jpeg.580bd4ea16875a8c7619881b39abde30.jpeg

Passat 2019

9A4C1BA2-102E-49B5-8D57-513CF6A0C68D.thumb.jpeg.61cbbac08fdf0bb83eb84c9f2663b48c.jpeg

Mazda 6 2019

1F1748F2-2DCF-4EED-9E35-A868CB5FFA24.thumb.jpeg.e059725d60dfac8505562ec34133591b.jpeg

Volvo V60 2019

B30F83C0-4CF0-4E0C-A67E-55B670D0703F.jpeg.5c98c1989359f27f3674dbd9f0d9ee5b.jpeg

Tar også med 5-serien anno 2019 for å vise litt hvor bra designet er på dagens folkebiler. De ser ut som premiumbiler hele gjengen. Det er virkelig vanskelig å klandre designet til Ford Mondeo og Mazda 6, og de er dem eldste modellene som er tatt med her.

E6CCDF58-0BB1-4BFF-A483-2AEE5A594EF6.jpeg.623f2ebfdf1c403f152fe8c4042e33db.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse så er 508 og V60 helt ok visuelt. De 2 andre er noe utdatert. 508 er flott å se på, synd peugeot ikke hadde dette designet da 407 var i salg. For nå er det veldig få som kjøper ny diesel personbilsedan. 508 for en 225hk utgave av 1.6 bensinturbo (som den deler med mini/bmw?) Og som har vært så som så kvalitetsmessig. Den er i tillegg dyr i norge.

V60 er mye bedre proposjonert enn v90, og absolutt en grei bil. S60 polestar utgaven er også pen å se på :)

 

received_225257898411390.jpeg

received_459262281273317.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 OK... jeg tar BMW'en først og deretter Volvo'en. De andre bilene er ikke interessante for min del i dag (selv om jeg liker designet på den nye 508'en og Passaten)... :)

508 SW bakfra... litt sexy og eksosen er ekte... :)

maxresdefault.jpg

@Rune-K Absolutt. Jeg hadde Picassoen inne på service her om dagen og fikk en C1 som lånebil. Bortsett fra at bilen virket slitt allerede etter noen og tyve tusen kilometer satt jeg helt feil i den bilen. Selv etter å ha justert setet og ratttet etter alle kunstens regler følte jeg at jeg tippet fremover. Min bedre halvdel kommenterte dette litt senere på dagen og lurte på hvorfor jeg hele tiden lente meg fremover. Dette var naturligvis ikke tilsiktet, men derimot et resultat av en for min del håpløs sitteposisjon. Kunne setet ha blitt justert noe mer ned ville jeg trolig ha sittet bedre og akkurat dette er et gjennomgående tema i mange biler for meg. Jeg liker å sitte lavt og førersetene er for høye selv i laveste posisjon... :(

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...