Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Antall biler solgt pr. år forteller egentlig lite utover at tallet gir en indikasjon på hvor stor markedsandel en bilprodusent har. Ford's markedsandel på salg av nye biler i Europa er 6,4%. Allikevel har Ford i Europa gått med økonomisk tap siden minst 2013.

Hvis man ønsker å finne ut hvor profitabel en produksjonsvirksomhet er må man se på hva dekningsbidraget (faste kostnader + overskudd) er pr. solgte enhet. Porsche selger kun rundt 250000 biler i året, men er allikevel blandt de mest profitable bilprodusentene fordi de har en svært høy fortjenestemargin pr. solgte bil. Ford tjener ingen penger på deres europeiske bilproduksjon selv om salgsvolumet er relativt høyt. Dette kan bare bety én ting og det er at bilene selges med store rabatter (og/eller at de faste produksjonskostnadene er for høye, men dette er mindre sannsynlig) som f.eks firmabiler og leasingbiler.

Ford i USA tjener imidlertid gode penger og årsaken er en annen produktsammensetning i et helt annet marked der kostnadene kan fordeles på flere bilmerker og modeller. Det er heller ingen hemmelighet at SUV trenden er en økonomisk gullgruve for de amerkanske bilprodusentene. Teknologien er relativt enkel på disse modellene og gjenbruket av rammer/chassiser er omfattende. Det europeiske markedet for bl.a SUV'er er langt mer teknologidrevet og med grunnleggende vesentlig mer avanserte bilmodeller. Ergo er fortjenestemarginene også signifkant mindre når det gjelder disse bilmodellene for "brød & melk" bilprodusenter som f.eks Ford, Opel, Peugeot etc.

Bare for å gjenta meg selv så liker jeg Ford og jeg har vel også temmelig mange ganger nevnt at en av mine all time favorittbiler er Ford Fiesta Mrk.II. Ford bygger stort sett meget bra biler og det er derfor litt trist at de ikke verdsettes mer av markedet slik at Ford i likhet med f.eks BMW kan ta seg bedre betalt for bilene. På den annen side er konkurransen i denne delen av markedet (altså "brød & melk" markedet) brutal med svært mange aggressive aktører. PSA er nevnt, men også Renault/Nissan samt et stort antall koreanske og japanske bilmerker kjemper om oppmerksomheten. I tillegg kommer rene billigmerker som f.eks Dacia (Renault) som på kontinentet har hatt stor suksess med Duster og Lodgy modellene som koster det samme som f.eks en Ford Fiesta tiltross for at de er mye større og langt mer anvendelige.    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Du nevner antall solgte biler, men hvordan ser nederste linje ut for Ford? Røde eller sorte tall? Synd å se et gammelt merke blekne så mye, j

 

Mye røde tall dessverre. Greia er at Ford har brukbart salg, men det hjelper lite når tallene er røde. Ja det er synd, men det bør da være ett spark i rompa til dem for å få snudd seg litt. 

Jeg tror dette er ett resultat av at premium produsentene spiser mer og mer av markedet. Da må folkemerkene selge på pris, og dette er spesielt de franske flinke til men også Skoda. Opel er ett annet tradisjonsrikt folkemerke, de sliter på samme måte som Ford og selger i tillegg færre biler. Opel i Norge skulle jo redde salget med Ampera, men så krasja jo dette helt. Rart at ett bilmerke med en så bra elbil ligger så langt bak på listene. Ford har  i det minste godt tak på det lille rene fossilbil markedet som er i Norge, er vel kun Skoda og Peugeot som selger flere rene fossilbiler i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel eies jo nå (siden 2017) av PSA (Peugeot, Citroën og DS) og flere av de nyere Opel modellene er derfor egentlig kloner av PSA modeller (f.eks Crossland X som er en Peugeot 2008 og Granland X som er en Peugeot 3008 - alle forøvrig SUV'er). Igjen ser vi poenget med economy of scale som Ford stort sett mangler i Europa (det finnes unntak).

PSA kan småbiler og har alltid vært svært flinke på dette området, men dette betyr f.eks ikke at dagens Peugeot 208 er objektivt bedre enn dagens Fiesta. Mye handler om image og konkret pris modell for modell, men også om volumsalg til private der fortjenesten er størst. Peugeot 208 har store markedsandeler i ganske mange europeiske land og mange kjøper bilen fordi de tidligere har hatt en forgjenger (207, 206 og 205) som også var temmelig populære småbiler.

Skoda og Seat er VAG's billigmerker, men teknikken er stort sett den samme som man finner i VW og langt på vei også Audi. Vi ser imidlertid at VAG nå forsøker å ytterligere differensiere bilmerkene ved å tilføre en mer tydelig karakter. Skoda markedsføres som et fornuftig økonomisk og kvalitetsmessig kompromiss hvis stor plass først og fremst er avgjørende, mens Seat er det sportslige alternativet til en rimelig pris.

Dette er en naturlig utvikling etter at bilmerkene til å begynne med stort sett bare var billigere varianter av VW. På denne måten kan VAG i neste omgang gjøre f.eks Skoda mer høyverdig og dermed øke prisen i takt med at også VW og Audi blir dyrere. Her tror jeg PSA kommer til å måtte slite betydelig mer med Opel og Citroën vs. Peugeot og DS (som ingen riktig forstår konseptet av ennå). Peugeot er imidlertid godt på vei til å bli en fullverdig konkurrent til VW på markeder der f.eks 4x4 ikke er et avgjørende kjøpsargument.   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikveld er det lørdag(no shit?). Vel jeg stakk på lekerommet til ungen med elgitaren og dataen og headset såklart, kan ikke vekke resten av huset. Etter å ha spilt litt, så satt jeg på en konsert nå. Den er så absolutt verdt å se. Om man ikke vil se hele så ihvertfall se fra 12:50 og utover når Mick Jagger kommer på scenen, etterhvert kommer Keith Richards også opp og spiller. Det er helt rått! :D 
Og nei jeg kan ikke spille elgitar, men etter mange år med ønske om elgitar fikk jeg gitar og forsterker til jul med madammen, så jeg holder på å lære. Starter helt fra skratch og kan ingenting annet enn introen til seven nation army 🤷‍♂️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått... og gutta i Rolling Stones er uten tvil betydelig mer seriøse enn mange betrakter dem som. Jeg synes at trommisen Charlie Watts er den beste musikeren av gutta, men dette er min mening. De er alle... og spesielt som band... store. Muddy Waters trenger ingen introduksjon - han var en legende... :)

Jeg har alltid ønsket å kunne spille bassgitar, men jeg har aldri klart å ta meg sammen til å kjøpe en gitar. Det er derfor litt artig å oppleve at yngstemann (15) interesserer seg for å spille gitar (både bass og el-gitar). Han begynte for et år siden og har allerede blitt ganske flink. Dette er relativt billige gitarer, men kvaliteten er faktisk overraskende gjennomført og de gjør mer enn nytten når man er nybegynner... :)

large.IMG_1024.jpg.15ec80d1245447f2d2cfc5cd61084150.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over en ganske interessant artikkel om G05 X5 i Berlingske Tidende (som er Danmarks pendant til Aftenposten i Norge). Journalisten er virkelig imponert over hvor bra X5 kjører tiltross for at den veier hele 2,1 tonn og dette standpunktet har jeg ingen rasjonelle grunner til å tvile på at er reelt, men når han i samme åndedrag skriver at bilen leverer ren kjøreglede må jeg med all respekt melde pass. Helt ærlig... hvordan i all verden kan en stor og tung X5 levere ren kjøreglede i BMW terminologi og med alt hva BMW ellers kan prestere av virkelig kjøreglade bilmodeller?

Enten så har journalisten aldri kjørt f.eks en 3-serie og/eller langt mindre en mindre M-modell eller så vet mange av dagens unge biljournalister og sjåfører faktisk ikke hva ordentlige kjøregleder innebærer. Kanskje de bare legger seg opp etter at størst, tyngst, dyrest og kraftigst nødvendigvis alltid er best, hurtigst - og dermed selvfølgelig leverer mest kjøreglede. Helt håpløst etter min mening og jeg skal forklare hvorfor.

Virkelige kjøregleder handler om når man som sjåfør føler at man blir i et med bilen - altså en positiv forlengelse av bilens bevegelser igjennom styringen, pedaler og setet man sitter i (i tillegg til lukt og lyder for min egen del). Det er hurtig input/output begge veier (altså sjåfør/bil visa versa) som reagerer på alle bevegelser - uten forsinkelser som nødvendigvis over to tonn med masse medfører. På de aller beste bilene merker man også at styringen slår lett tilbake (spesielt på litt eldre og lette biler med hydraulisk styring) og dette gir ytterligere kontakt og informasjon om/med veidekket (fabelaktig om vinteren og på glatt føre). Både bilen og styringen virker levende på en svært inspirerende måte og man føler at man er i et med bilen og at styringen er en slags forlenget arm til hjulene.

Gearkassen er selvfølgelig manuell for full kontroll med hvor mye kraft som sendes til drivhjulene. Gjemmer man seg bak en myriade av assistentsystemer og firehjulstrekk er dette ikke nødvendig, men kjører man en klassisk bakhjulsdrevet bil med litt kraftig motor verdsetter man en skikkelig og lettsjaltet manuell gearkasse. Når dette er nevnt finnes det faktisk også biler med forhjulstrekk og ikke minst moderne automatgear som tilbyr ordentlige kjøreegenskaper.

Bilen er relativt lett og med et lavt tyngdepunkt for maksimal agilitet - altså evnen til å hurtig skifte bevegelsesretning. De aller beste bilene har også en lavest mulig uavfjæret vekt ved hjulene av samme årsak (les: store felger er også normalt tunge felger). Poenget er selvfølgelig å unngå at bilen føles tung og satt på f.eks inspirerende og svingete landeveier. Motsatt på Autobahn der man nettopp helst vil ha en mest mulig plantet bil til veien følelse og med kun en liten grad av hurtig skifte av bevegelsesretning når det gjelder styringen (eller mer konkret bilens masse).

Man sitter relativt lavt i en bil med ordentlige kjøreegenskaper. Et lavt tyngdepunkt er helt avgjørende i denne sammenhengen og når man sitter lavt reduseres det totale tyngdepunktet vesentlig. 2x75 kilo (som er den internasjonale normen for en sjåfør + passasjer i en bil) er 150 Kg eller rundt 10% i en fornuftig sportsbil. Det er selvfølgelig ingen tvil om at man vil ha hele 10% av bilens totale kjøreklare vekt lengst mulig ned mot bakken. På de aller beste sportsbilene er av samme årsak taket av karbonfiber og bakre vinduer av plastikk (f.eks E46 M3 CSL).

Dette var et par av de mange små, men viktige detaljene som gjør en ordentlig sportsbil til en bil med rene kjøregleder. Poenget med denne lille anekdoten er selvfølgelig isolert sett ikke å henge ut X5 som konstruksjon (for den er faktisk meget bra), men når man som biljournalist påstår at X5 tilbyr ren kjøreglede må jeg som gammel bilentusiast reagere. Ren kjøreglede er for meg definitivt noe helt annet enn en lett sportslig kjørekarakteristikk, kraftig motor og relativ komfort i en bil som veier over to tonn. Sagt på en annen måte så leverer BMW mange modeller (faktisk de aller fleste) som tilbyr betydelig mer kjøreglede enn nettopp X5... :)

https://www.berlingske.dk/bil/bmw-x5-leverer-stadig-ren-glaede-selvom-humlebilen-paa-papiret-er-for-fed-og

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fredrik skrev:

(f.eks E46 M3 CSL).

Dette var et par av de mange små, men viktige detaljene som gjør en ordentlig sportsbil til en bil med rene kjøregleder. Poenget med denne lille anekdoten er selvfølgelig isolert sett ikke å henge ut X5 som konstruksjon (for den er faktisk meget bra), men når man som biljournalist påstår at X5 tilbyr ren kjøreglede må jeg som gammel bilentusiast reagere. Ren kjøreglede er for meg definitivt noe helt annet enn en lett sportslig kjørekarakteristikk, kraftig motor og relativ komfort i en bil som veier over to tonn. Sagt på en annen måte så leverer BMW mange modeller (faktisk de aller fleste) som tilbyr betydelig mer kjøreglede enn nettopp X5... :)

https://www.berlingske.dk/bil/bmw-x5-leverer-stadig-ren-glaede-selvom-humlebilen-paa-papiret-er-for-fed-og

   

Alt er vel relativt og kanskje G05 tilbyr mye kjøreglede ut fra sitt utgangspunkt. Les hva blåhvitblogg skriver, husk han har en Lotus og har de samme preferansene som deg.

Kom nettopp fra et familieselskap hvor tiden var et tema. 

Og det slår meg at de aller fleste definisjonene du legger til grunn, for det å kunne ha kjøreglede, en analog kjøreglede - Tilhører stort sett fortiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analog kjøreglede... ❤️

Godt poeng med at mye har forandret seg med årene rent teknisk, men jeg tenker at det selvfølgelig også finnes moderne "digitale" biler med skikkelig kjøreglede jmf. min definisjon. Mitt poeng er at en masse/tyngde og en høyde som X5 ikke er optimalt i relasjon til rene kjøregleder hvis man sammenligner med hva som rent faktisk er mulig å få til inkl. de aller fleste av dagens bilmodeller fra BMW. Spørsmålet er selvfølgelig hva man legger i begrepet "ren kjøreglede", men jeg tror at biljournalisten i Berlingske Tidende legger en klassisk definisjon til grunn med tanke på hvordan han skriver om dette fenomenet.

På den annen side er dagens X5 uten tvil en veldig kompetent konstruksjon (som jeg også påpeker) og innenfor sitt segment er den uten tvil en av de aller beste - også når det gjelder kjøreglede... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt, og deretter artikkelen, var og at hvem har rett til å definere hva ren kjøreglede er? Jeg er med på din definisjon Fredrik, men er den fortsatt gjeldende i dag?

For min del redder han egentlig i stor grad påstanden med å gjøre det klart at den ikke kan sammenlignes med en MX5, og jeg har en mistanke om at kjøreegenskapene til nye X5 vil overraske meg stort. Prøvde for snart etter år siden nye X3 (som da var rykende fersk) og forrige X5 på isbane rett etter hverandre, og der X5 ikke er i nærheten av å skjule vekten i en unnamanøver, har X3 blitt imponerende kompetent når man virkelig tester grensene. Hvis de har gjort noe lignende med X5 i generasjonsskiftet, har den nok blitt temmelig kjøreglad, for å være en stor og tung SUV/SAV. Forrige X3 og X4 prøvde jeg samme sted året før der igjen, og den gangen synes jeg X3 var kjedelig og manglet den gode BMW-følelsen, mens X4 faktisk var et overraskende bra bekjentskap i forhold, særlig som X4 M40i. Uten å huske detaljene godt nok, mener jeg at X4 manglet den gode kombinasjonen av komfort og kjøreegenskaper som nye X3 har.

Morsomt nok har jeg og virkelig fått teste mine analoge kjøreegenskaper i dag, da ene ABS-giveren nylig valgte å svikte, akkurat i tide til at årets første snøfall kom i natt. Heldigvis er ikke gamle kunster glemt, og den etter hvert gamle sliteren min fortsetter å imponere meg på vinterføre. Samtidig tror jeg nok de gode egenskapene jeg har fått kjenne 100% direkte på i dag, delvis må tilskrives utviklingen på dekkfronten som har foregått siden min normal var å kjøre analoge biler på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva begrepet "kjøreglede" er og innebærer vil jo være en høyst individuell oppfatning. Det finnes absolutt ingen fasit på dette. Det beror mest på personlige preferanser, som også blir nevnt ovenfor her. Der du på din side har dine preferanser, med lav vekt, lavt tyngdepunkt, bakhjulstrekk og manuell girkasse som hovedpunkter, kan en annen person ha god oversikt, komfortable seter, automatkasse, stødig på veien, komfort og støysvak som sine preferanser. Disse kan være motsatte av dine preferanser, men de er ikke mindre riktige av den grunn.

Det er det som igjen gjør det vanskelig når biljournalister bruker begrepet "kjøreglede". Strengt tatt er anmeldelser generelt (det være seg musikk, biler, headset etc.) subjektive, der en avis kan gi bilen eller albumet eller headsettet terningkast 5, mens en annen kan gi det samme terningkast 3. 

At nye X5 leverer kjøreglede har jeg ingen vanskeligheter for å tro selv om jeg ikke har kjørt en selv. Har derimot kjørt E70, og den leverte i mengder. På en annen måte enn Cooper S'en min, men kjøreglede er ikke en "one way street".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ihvertfall en interessant diskusjon og jeg er helt enig i at begrepet "kjøreglede" kan være mange ting. Det jeg imidlertid reagerte på var at journalisten brukte formen "ren kjøreglede" og da tenkte jeg at dette bør utdypes litt mer i relasjon til hvordan man tradisjonelt oppfatter dette.

La oss ta to ytterpunkter i BMW's verden: M3 og X5 - eller til og med X7. Det er ingen tvil om at bilene er veldig forskjellige og tilbyr helt forskjellige kjøreegenskaper og kjøregleder. X5 og X7 tilbyr helt sikkert store kjøregleder (for de som liker slike biler), men det er garantert ikke de samme kjøregledene som M3 tilbyr. 

Snakker vi om kjøreglede i relasjon til komfort, luksusfølelse, stor plass, fremkommelighet etc. er det knapt noen andre SUV'er som gjør dette bedre enn X5 og X7. Kjøreegenskapene er sogar også temmelig sportslige så lenge vi snakker om biler i denne størrelsen. Her påpeker imidlertid journalisten at Porsche Cayenne stiller sterkere og dette tror jeg er helt riktig, men det er på bekostning av bl.a komfort, som dermed for noen betyr at Cayenne tilbyr mindre kjøreglede.

M3 er en helt annen konstruksjon og med et totalt annet fokus.  Bilene kan egentlig ikke sammenlignes utover at de kommer fra den samme bilprodusenten og derfor deler litt grunnleggende DNA. M3 tilbyr kun marginalt med komfort, luksusfølelse, stor plass, fremkommelighet etc., men stiller sterkt når det gjelder sportslighet, kjøregenskaper og nettopp ren kjøreglede. Det er kjøreegenskapene og kjøregleden som er i fokus - ikke komfort, luksusfølelse etc.

Hvis vi så utdyper dette igjen er min påstand (jmf. forklaringen i mitt første innlegg i denne saken) at den "analoge" E46 M3 var mer fokusert når det gjelder ren kjøreglede enn dagens F80 M3. Andre vil sikkert mene at E30 M3 var enda mer fokusert, mens andre igjen mener at disse modellene i dag er alt for gamle til å være relevante i en diskusjon som denne... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser faktisk temmelig artig ut. En gammel Fiat Spider fra 1980 har blitt konvertert til elektrisk fremdrift, men med manuell gearkasse og en clutch. Slike ombygginger med klassiske biler er en stor trend i statene nå og når man ser denne videoen forstår man sannelig hvorfor... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på det og jeg tror at om noen år. Les 15-20 så blir den eneste måten og kunne kjøre veteranbil og bygge  den om til elektrisk. Rent teknisk så tror jeg det kan bli bra. Har filosofert litt om hvordan det hadde blitt i syvern. Man kan ta og erstatte automatkassa med en elektrisk motor, størrelsen der bør bli noenlunde lik og vekten bør være gunstig plassert. Bensintanken kan man bare ta ut og erstatte med batterier, hundre liter bensin eller hundre kilo batterier bør vel ta omtrent like stor plass. I motorrommet kommer batteriladeren og annen eletronikk sammen med så mange batterier man får plass til. Må bare passe på vekten. Men nå veier jo en M30 nesten 200 kilo så man får vel endel batterier for den vekten. 

Det største problemet jeg kan se er varmeapparat. Trenger også en hydraulikpumpe til servoen og en liten vakumpumpe for klimaanlegget.

Noen som påtar seg jobben?

M30 motoren får man lage et salongbord av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt overrasket over at konverteringen til elektrisk fremdrift for den aktuelle Fiaten inkl. batteri (+ den gamle gearkassen og clutchen) kun medførte en øket vekt på 100 Kg. Riktignok er batteripakken på kun 36 kWh og elmotorene (det er to stk. koblet i serie) er relativt små, men vektøkningen er stadig liten og dette må bety at for biler som er såpass gamle (altså fra tidlig 80-tallet og eldre) veier motoren relativt mye i forhold til resten av bilen. Årsaken er nok at dette er fra en tid da bilene hadde lite med aktive og passive sikkerhetssoner. 

Din gamle E23 (7-serien i perioden 1977-1986) er nok ikke så veldig mye annerledes selv om jeg uten problemer kan forestille meg at den er en god del mer solid bygget enn en Fiat 124 Spider. Hiver du ut motoren, gearkassen, clutchen og deler av drivverket samt bensintanken, bensinpumpen, rør etc. og erstatter dette med en eller flere elektriske motorer, inverter, batteri etc. vil den nok veie mer enn originalt, men trolig ikke så veldig mye mer (relativt).

Din E23 735i har rundt 218 HK og 310 Nm så du trenger litt større elektriske motorer enn Fiaten har for at bilen skal gå bra, men jeg har sett konverteringer med vesentlig mer effekt uten at prisen for ombyggingen tar fullstendig av. Hverken elektriske motorer eller batteripakker koster i dag like mye som de gjorde for bare noen få år siden... :)

Over til noe helt annet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har den helt store "vil ha" følelsen når det gjelder dagens BMW modeller (heller ikke Mercedes-Benz eller Audi for den saks skyld) - bortsett fra én bestemt modell... denne lille godbiten av en BMW... og jeg vil definitivt ha og med manuell gearkasse takk... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...