Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, jeg kjører ingen SUV (enn så lenge) selv, men så har jeg heller ikke svartmalt at andre velger å kjøre SUV fremfor "vanlige biler". Når sant skal sies eier jeg en E70 LCI gjennom firmaet (uten at jeg er disponent av denne i nevneverdig grad), og må si jeg skjønner at folk kjøper SUV (i dette tilfellet X5) - det er rett og slett en fantastisk bil å ratte rundt i. Å forsere en fartshump i 20 km/t bak rattet i X5en er noe helt annet enn å forsere den samme med 7-serien. Poenget er likevel at den økte bakkeklaringen (og kortere akselavstand) gjør bilen vesentlig mer lettkjørt og smidig enn en lav personbil hvor man risikerer å ta nedi veibanen. Fjæringskomforten er naturligvis noe dårligere, men langt over pari. Å pløye seg gjennom brøytekanten inn gårdsplassen er også veldig deilig. Ellers kan jeg ikke se hvor jeg har nevnt at SUV har en høyere annenhåndsverdi enn en tilsvarende personbil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Nei, jeg kjører ingen SUV (enn så lenge) selv, men så har jeg heller ikke svartmalt at andre velger å kjøre SUV fremfor "vanlige biler". Når sant skal sies eier jeg en E70 LCI gjennom firmaet (uten at jeg er disponent av denne i nevneverdig grad), og må si jeg skjønner at folk kjøper SUV (i dette tilfellet X5) - det er rett og slett en fantastisk bil å ratte rundt i. Å forsere en fartshump i 20 km/t bak rattet i X5en er noe helt annet enn å forsere den samme med 7-serien. Poenget er likevel at den økte bakkeklaringen (og kortere akselavstand) gjør bilen vesentlig mer lettkjørt og smidig enn en lav personbil hvor man risikerer å ta nedi veibanen. Fjæringskomforten er naturligvis noe dårligere, men langt over pari. Å pløye seg gjennom brøytekanten inn gårdsplassen er også veldig deilig. Ellers kan jeg ikke se hvor jeg har nevnt at SUV har en høyere annenhåndsverdi enn en tilsvarende personbil. :)

Akkurat, du kjører diger sedan selv. Har noen svartmalt at folk velger SUV fremfor vanlig bil? Det kan jeg ikke se noe sted, det jeg derimot ser at jeg stilte ett retorisk og kritisk spørsmål om hva folk egentelig skal med SUV. Rart det der, noen bli krenket og andre ser det som svartmaling. Jeg treffer noen såre nerver i blant ser det ut som, det er beklagelig. Å holde en fokuset diskusjon uten å pakke argumenter inn i vatt er vanskelig..

X5 er en av verdens beste SUVer, den er en referanse for de andre produsentene. Folket som kjøper SUV kjøper ikke X5, de kjøper biler Tiguan, Kodiaq og XC60. Biler som er dyrere enn tilsvarende sedan/stasjonsvogn og tilbyr mindre plass og design. Dette stiller jeg meg undrene til. Så kan jeg liste opp alle bakdelene med disse bilene kontra sedan/stasjonsvogn, men det blir jo da svartmaling har jeg skjønt. X5 er en fullsize SUV, flott design, god plass og gode kjøreegenskaper. Føler ikke jeg kan si det samme om en Peugeot 3008 kontra den nye 508 f eks. Kan heller ikke si det samme om Kuga kontra Mondeo. Men, det går på personlig smak. Selv om mye også går på kjøpetrender..

Og til sist...hvis du tar nedi fartsdumpen når du kjører over, da kjører du for fort min venn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter med slutten i ditt forrige innlegg. Når du reagerer på at andre ikke siterer deg ordrett på ting, så bør du jo i det minste være nokså korrekt selv. "Risikoen for å ta nedi" er noe helt annet enn "hvis du tar nedi". Det er uomtvistelig større risiko for å subbe med en lav sedan enn det er med en SUV. Ikke nødvendigvis over fartshumper som mitt eksempel var, men også bratte overganger mellom plan vei og bakke. Så for å presisere; jeg har ingen problemer med subbing i min 7-serie, men jeg har likevel full forståelse for at andre mennesker har et annet bruksmønster og kjørestil enn det jeg har, og følgelig velger SUV. :) 

Ellers synes jeg vedlagte siteringer fra ditt innlegg understreker det @ogee1 skriver i sitt innlegg. Du ordlegger deg som om alt annet enn din smak og preferanser er feil, og det er det du får reaksjoner på. Det er pro og cons med alle bilmodeller, enkelt og greit. 

"Dette skjønner ikke jeg, det med at folk heller kjøper en SUV fremfor stasjonsvogn eller sedan i samme prisleie"
- Kan det tenke seg at folk kjøper SUV på grunn av smak, behov og ønsker?

"Da betaler de like mye eller litt mer for en bil som har dårligere bagasjeplass, dårligere kjøreegenskaper og ett mindre attraktivt design"
- Dårligere plass er da vitterlig ingen sannhet. Dårligere kjøreegenskaper i forhold til hva? Design er en subjektiv sak.

"Før så kjøpte folk biler etter hvor praktiske de var og hvordan de så ut, nå kjøper de SUV fordi alle andre skal ha det" 
- Hvor tar du det fra egentlig?

"Jeg kunne ikke finne på å kjøpe meg en X3 fremfor 5-serie, X3en er en annenrangs bil i mine øyne" 
- Epler og bananer. Vice versa for X3 eieren.

"Jeg kunne vurdert X5, men hvorfor skal en som meg som liker å sitte i bilen og ikke oppå bilen kjøre X5?
"
- Hvorfor skal en som liker å sitte oppreist og ha god oversikt over veien en 5-serie? Hvorfor skal en som liker X5 kjøpe en annen bilmodell enn det man liker?


Du må selvsagt ikke se på dette som noen hakking, men innleggene dine fremstår som i overkant svartmalende/negativ, uten forståelse for at andre har sin subjektive mening. Det er flere fordeler med å velge en personbil/stasjonsvogn fremfor SUV, men det er også flere fordeler med å velge en SUV fremfor en personbil/stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra e90lci til f11 til f15 og for å være helt ærlig på det. F15 var den beste bilen jeg har hatt. Det er digg å sette seg inn i bilen og ha oversikten en SUV gir. Kjøreegenskapene er absolutt bra nok. Jeg kan love deg at jeg kunne følgt en hver bil i norge på norske veier i de hastighetene det er lov til å kjøre. Digg på vinteren hvor snø, brøytekanter er et mye mindre problem.

Plass, F15 var større en F11 i forsetet når man hadde barneseter bak. Antagelig fordi man endrer litt på kjørestillingen.

Jeg har nå en Audi e-tron og en xc70, begge går  vel under SUV light. Kunne ikke tenkt meg å hatt v70 eller a6 i stedet for (med samme drivlinje)

Så jo, det finnes folk med interesse for bil som heller velger SUV, og det uten å føle for at man går på kompromisser.

Og X5 ser mye mer breitalt ut en 7-serie i trafikken, bare spør ikke bilkjennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUV'ene har alltid skilt vannene og jeg husker at vi også hadde ganske heftige diskusjoner rundt disse bilmodellene på begynnelsen av 2000 tallet i BMWCCN's daværende forum. Den gangen var denne biltypen ganske ny her i Europa, men i USA raste debatten. Ikke så mye pga. selve biltypen, men pga. den høye vekten og bakkeklaringen disse bilene ofte har (spesielt i amerikansk kontekst). Undersøkelser viste at alminnelige biler knapt hadde en sjanse mot SUV'ene i frontale kollisjoner og dette skapte naturligvis debatt og diskusjoner. SUV eiere ble spesielt kritisert for å være egoistiske (altså i relasjon til medtrafikkanter).

Det interessante er imidlertid at før SUV begrepet ble oppfunnet på 90-tallet fantes det jo lignende biler som f.eks Range Rover og Ford Bronco uten at disse var blitt kritisert for å være for tunge eller høye ved kollisjoner. Ergo må det handle om antallet av disse bilene på veiene og at de på den måten etterhvert skilte seg ut i de nevnte undersøkelsene.

Jeg synes ikke at man kan klandre folk for å tenke sikkerhet når det gjelder bilkjøring (hverken direkte eller indirekte). Jeg har imidlertid forståelse for argumentet om at når "alle" kjører SUV'er er man like langt i relativt forstand (altså slik diskusjonen fortonet seg i USA for 20 år siden). Her er det imidlertid et poeng at den høyere massen ved frontale kollisjoner medførte mer alvorlige ulykker. På den annen side har bilene med årene også blitt betydelig mer sikre så dette argumentet står ikke like sterkt i dag. Mine ankepunkter mot SUV'ene (og tunge biler generelt) handler om kjøreegenskaper, men dette er en smaksak. Jeg liker generelt lette biler og derfor har jeg ikke den helt store interessen for SUV'er selv om jeg også liker tradisjonelle offroadere som f.eks Land Rover.

Jeg tror imidlertid ikke at SUV'ene har en lys fremtid når det gjelder elektriske biler. Hverken vekten eller frontarealet tilsier dette. På den annen side tror jeg at MPV'ene kommer tilbake og at de trolig vil få egenskaper fra SUV'ene som f.eks firehjulstrekk og en høyere bakkeklaring (les: Tesla Model X).

Apropos tysk bilindustri så kom jeg over denne artikkelen i gårsdagens DR (den danske pendanten til NRK). Jeg synes at artikkelen sammenfatter tyskernes utfordringer på en god måte. Dette er definitivt ikke lystig lesing.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/den-tyske-bilindustri-er-i-krise-tidsaanden-kalder-paa-en-groennere-bmw-ikke-en

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg starter med slutten i ditt forrige innlegg. Når du reagerer på at andre ikke siterer deg ordrett på ting, så bør du jo i det minste være nokså korrekt selv. "Risikoen for å ta nedi" er noe helt annet enn "hvis du tar nedi". Det er uomtvistelig større risiko for å subbe med en lav sedan enn det er med en SUV. Ikke nødvendigvis over fartshumper som mitt eksempel var, men også bratte overganger mellom plan vei og bakke. Så for å presisere; jeg har ingen problemer med subbing i min 7-serie, men jeg har likevel full forståelse for at andre mennesker har et annet bruksmønster og kjørestil enn det jeg har, og følgelig velger SUV. :) 

Her har jeg da tydeligvis lest litt for fort, og tolket litt feil...derav mitt svar. Det er mange trafikk situasjoner hvor man ser en SUV kan være nyttig og praktisk. Dere må ikke få det for dere at jeg ikke liker SUV, men jeg foretrekker lave biler som sedan/stasjonsvogn selv.

17 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ellers synes jeg vedlagte siteringer fra ditt innlegg understreker det @ogee1 skriver i sitt innlegg. Du ordlegger deg som om alt annet enn din smak og preferanser er feil, og det er det du får reaksjoner på. Det er pro og cons med alle bilmodeller, enkelt og greit.

Da kan jeg i såfall fortelle at dere tolker mine kommentarer og vinkling av spørsmål helt feil. Det er en vanlig gjenganger i løpet av mange år at noen ytterst få tolker mine meninger, spørsmål og kommentarer som det selv passer dem..i negativ forstand. Jeg bryr meg ikke om det, men det skaper så utrolig mye "støy" når man hele tiden må forklare at det var ikke sånn jeg mente det. Så skal jeg skylde litt på at på nett så er det lett å tolke ting feil og misforstå, det er ikke så enkelt som i en muntlig debatt hvor man kan lese ansiktsuttrykk, tonefall og kropps språk. Du av alle burde jo "kjenne" meg og min måte å debattere på nå, vi har jo debattert sammen på dette forumet i over 10 år nå ;) 

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

"Dette skjønner ikke jeg, det med at folk heller kjøper en SUV fremfor stasjonsvogn eller sedan i samme prisleie"
- Kan det tenke seg at folk kjøper SUV på grunn av smak, behov og ønsker?

Med denne kommentaren så ønsker jeg ett svar på hvorfor, hva er liksom greia med SUV som alle skal ha. Jeg på en måte stiller meg veldig undrene til hva folk skal ha SUV etter. Dette er ikke ment som at alle andre har feil fordi jeg ikke ser greia med SUV fremfor sedan/stasjonsvogn. Ditt svar i denne sammenheng er jo forsåvidt forklaring god nok, selv om behovet og ønsker kan utdypes for å forklare folks ønsker til en SUV. Mulig jeg var for utydelig her, kunne kanskje vært formulert litt mer som ett åpent spørsmål.

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

"Da betaler de like mye eller litt mer for en bil som har dårligere bagasjeplass, dårligere kjøreegenskaper og ett mindre attraktivt design"
- Dårligere plass er da vitterlig ingen sannhet. Dårligere kjøreegenskaper i forhold til hva? Design er en subjektiv sak.

Å er ikke det en sannhet?

VW Tiguan

Ben plass bak: 91 cm

Bagasjevolum: 520l

VW Passat

Ben plass bak: 99 cm

Bagasjevolum: 650l

Peugeot 3008

Ben plass foran: 81 cm

Bagasjevolum: 480l

Peugeot 508 SW

Ben plass foran: 89 cm

Bagasjevolum: 530l

Mercedes GLC

Ben plass foran: 100 cm

Bagasjevolum: 550l

Mercedes E klasse stasjonsvogn

Ben plass foran: 106 cm

Bagasjevolum: 640l

En SUV vil stort sett har dårligere kjøreegenskaper pga høyere tyngdepunkt og kortere akselavstand gir mer "stumpete komfort". Det er selvsagt fordeler med en SUV som høyere bakke klaring vinterstid, mer gummi mellom felg og vei samt lenger fjærvandring gir mer komfort på en dårlig vedlikeholdt vei. Design er absolutt en subjektiv sak, mange SUVer er pene. Jeg mener at det er lettere å få en sedan/stasjonsvogn til å bli pen.

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

"Før så kjøpte folk biler etter hvor praktiske de var og hvordan de så ut, nå kjøper de SUV fordi alle andre skal ha det" 
- Hvor tar du det fra egentlig?

Folk er satt sammen slik at de handler i flokk. Det føles trygt å kjøpe noe mange andre også kjøper, da lever man i vissheten om at så mange kan ikke ta feil. Folk er redde for å skille seg ut, derfor er det tryggest å velge det samme som naboen. Dette finnes det mye god forskning på, men det er jo også bare å kikke seg litt rundt om i samfunnet. Trender er vel ett dekkende ord for dette fenomenet.

19 timer siden, Saltkjelen skrev:

"Jeg kunne ikke finne på å kjøpe meg en X3 fremfor 5-serie, X3en er en annenrangs bil i mine øyne" 
- Epler og bananer. Vice versa for X3 eieren.

Det at jeg kalte X3 for annenrangs stakk mange X3 eiere i hjerterota her tror jeg. Men dette er min egen subjektive mening, dette er ikke svartmaling eller å ha skylapper for noe annet. Folk får lov å ha sine meninger, og folk får lov å ytre dem. Jeg sier ikke at X3 er en annenrangs bil på generelt grunnlag, men siden dette er min egen subjektive mening så avsluttet jeg med at "X3 var annenrangs i mine øyne" Tenker da sammenliknet med 5-serie som jeg kjører selv

19 timer siden, Saltkjelen skrev:

"Jeg kunne vurdert X5, men hvorfor skal en som meg som liker å sitte i bilen og ikke oppå bilen kjøre X5?"
- Hvorfor skal en som liker å sitte oppreist og ha god oversikt over veien en 5-serie? Hvorfor skal en som liker X5 kjøpe en annen bilmodell enn det man liker?

Nei hvorfor skulle han det? Det er da ingen som mener at man skal kjøpe noe annet enn hva man liker. Er jo nettopp det som er poenget mitt med den kommentaren. Jeg kunne hatt X5 fordi jeg synes det er en skikkelig lekker bil, i mine øyne den beste SUVen som kan kjøpes for penger. Men den tilbyr egenskaper ikke jeg ser etter nå, derfor lar jeg være.

19 timer siden, Saltkjelen skrev:

Du må selvsagt ikke se på dette som noen hakking, men innleggene dine fremstår som i overkant svartmalende/negativ, uten forståelse for at andre har sin subjektive mening. Det er flere fordeler med å velge en personbil/stasjonsvogn fremfor SUV, men det er også flere fordeler med å velge en SUV fremfor en personbil/stasjonsvogn.

 Jeg tar overhode ikke dette som hakking, tvert i mot. Jeg kan forstå at folk tolker mine meninger annerledes enn hvordan de er ment å tolkes fra min side. Men folk her må ikke automatisk gå i forsvarsposisjon, folk må prøve å tenke litt nyansert. Jeg er veldig tydelig i min måte å legge frem meninger og holdninger på, det er bare sånn jeg er. Det kan helt sikkert tolkes som at jeg ikke er interessert i å høre hva andre har å si, men det er feil. Men i dette tilfellet så fikk jeg ikke sjansen til det, da første svar var at jeg svartmalte alt og ikke var noe snill. For meg er dette en gedigen storm i ett vannglass, det at man må forklare hva man mener med den og den kommentaren. Hvis folk kan være litt mer tykkhudet så skal jeg forsøke å uttale meg litt mindre bastant neste gang.

@Fredrik Beklager denne avsporingen, men følte vi måtte klare opp i dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt mange av dine poenger og synspunkter, og jeg er faktisk ikke helt uenig med deg heller, men ser også de poengene du får mot deg. Ellers trenger man jo ikke gå lenger enn til G05 X5 vs G31 5-serie vedrørende bagasjeromsstørrelse, der førstnevnte har 650 liters bagasjerom og sistnevnte 570 liter. GLE har også større bagasjeplass enn E-klasse. Veldig ofte har en stasjonsvogn bedre bagasjeromsplass, men det er jo langt fra en sannhet at alle SUVer har dårligere (slik jeg også poengterte). :)

Når det gjelder fordeler med SUV kan jeg i hvert fall svare for mitt vedkommende; plass, bakkeklaring, mer oversikt, "mindre å modifisere" (les: trenger ikke å senke ved montering av større felger slik en personbil ofte trenger), sette seg inn og ikke ned, samt et fint design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har mange av de samme tankene som Fredrik90. Jeg synes samtlige SUVer fra BMW er stumpete og trange og mangler kompaktheten sedaner og stasjonsvogner har. Alle i min omgangskrets vil ha Tesla eller SUV. Både X3 og X5 er blant dem. De er blottet for det jeg mener BMW kan best. For ikke å snakke om de tekniske forskjellene som fordyrer eierskapet på lang sikt. Bare for å slippe å legge på kjetting en gang i året(eller for de fleste aldri). En kompis var på jakt etter en X3 med 3liter bensin, og vi var og tittet på utrolig mye rart. Det jeg er mest skuffet over med modellen er dårlig komfort, opplevd kvalitet og hvordan de kjører.

Jeg er tilhenger av både 5-serie og E-klasse og særlig BMW som merke. Det har jeg blitt gjennom å kjøre både 3- og 5-serie i mange år. De som eier BMW SUV som jeg kjenner har ikke akkurat fått entusiasmen rundt BMW, selvom samtlige har bilinteresse. Det kan jeg forstå faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FredrikE24 skrev:

Jeg er tilhenger av både 5-serie og E-klasse og særlig BMW som merke. Det har jeg blitt gjennom å kjøre både 3- og 5-serie i mange år. De som eier BMW SUV som jeg kjenner har ikke akkurat fått entusiasmen rundt BMW, selvom samtlige har bilinteresse. Det kan jeg forstå faktisk.

Jeg tenker at det helt sikkert finnes tradisjonelle BMW entusiaster som både liker f.eks 5-serien og X5, men at du allikevel har et veldig godt poeng. De fleste som kjøper en SUV i dag bryr seg ikke og trives med fordelene biltypen gir (for det er helt klare fordeler i bestemte situasjoner). Jeg tror at dette fungerer litt som med forhjulstrekk vs. bakhjulstrekk - for mange er forhjulstrekk mer enn bra nok.

Personlig kunne jeg aldri tenke meg en større BMW enn 3-serien og selv de tre siste generasjonene er for store. For meg var E46 den siste optimale 3-serien, men det skal understrekes at jeg er rimelig oldschool når det gjelder hvordan en 3-serie bør være. Dette er min mening basert på at jeg også hadde en E30 da den var på markedet. Yngre BMW entusiaster har naturligvis enn annen oppfatning basert på hva de har opplevd. Slik tror jeg det også er med BMW's SUV'er. De har vokst opp med disse modellene og oppfatter derfor f.eks X5 som en fullverdig og ekte BMW. 

Vi som liker små, lette og virkelig kjøreglade biler er en utdøende rase. De aller fleste moderne bilmodellene kan ikke sammenlignes (det finnes hederlige unntak som f.eks Mazda MX-5 ND) med hva vi hadde på spesielt 80-tallet. På den annen side har bilene blitt mye, mye sikrere og generelt vesentlig mer holdbare/driftsikre så kanskje er ikke utviklingen så ille allikevel... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes "folket" om VW sin nye æra og ID.3 i særdeleshet?

Jeg er ikke overveldet over design på interiør, virker litt "billig" Koreaner og bærer kanskje preg av litt hastverk?

Sakset fra denne artikkelen: https://www.tek.no/artikler/her-er-volkswagen-id-3-endelig-uten-kamuflasje/473569

 

Sitat

 

Her er noen nøkkelpunkter: 

  • 150 kW (204 hestekrefter) motor og 310 Nm dreiemoment. Kun bakhjulsdrift. Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro har til sammenlikning også 150 kW motor, men 395 Nm moment. 
  • 4.262 mm lang, 1.809 mm bred og 1.552 mm høy, med en akselavstand på 2.765 mm. Det er omtrent på størrelse med Volkswagens egen e-Golf, men akselavstanden er rundt 12 centimeter lenger – tross at ID.3 er marginalt kortere enn e-Golf. 
  • Minste egenvekt på 1.719 kilo, som er snaue 180 kilo mer enn e-Golf. En krok bak skal kunne håndtere 75 kilo kuletrykk, for sykkelstativer eller liknende. 
  • Bagasjerom på 385 liter. 

 


 

Sitat

 

Fra før visste vi at 1st Edition ville komme med et batteri på 58 kilowattimer netto, og at det skal gi en WLTP-rekkevidde på inntil 420 kilometer. Etter hvert vil det også komme varianter med både større og mindre batteri, henholdsvis 77 og 45 kilowattimer. Disse skal ha rekkevidder på 550 og 330 kilometer, men vil ikke komme i produksjon før etter de 30.000 1st-bilene er ferdige.

Volkswagen er også forbilledlig ærlige rundt hva kundene kan forvente av rekkevidde i bilene, og presiserer at WLTP-tallet er i det øvre sjikt av hva man vanligvis vil oppleve.

De anslår at 80 prosent av sjåfører vil oppnå mellom 230 og 330 kilometer for den minste batteripakken, mellom 300 og 420 kilometer for den mellomste og mellom 390 og 550 kilometer for den største. 

De tre batteripakkene vil også ha ulik maksimal hurtigladehastighet. Den minste pakken vil komme med 50 kilowatt lading (100 kilowatt er tilvalg), den mellomste får 100 kW og den største 125 kilowatt. 

Det er omtrent på nivået de fleste andre kompaktbiler som lanseres i disse dager ligger, men et godt stykke bak hva Tesla Model 3 klarer i Teslas Supercharger-nettverk, som er opptil hele 250 kilowatt. Maksfarten er imidlertid selvfølgelig ikke alt, så det vil bli spennende å se hva slags gjennomsnittsfart ID.3 klarer å holde. 

Ved 100 kilowatt skal uansett bilen kunne lade nok til omtrent 290 kilometer WLTP-rekkevidde på 30 minutter. Som det ble meldt i mai vil ID.3 1st-kundene også få 2.000 kilowattimer med gratis lading gjennom WeCharge-appen, inkludert på stasjonene i Ionity-nettverket. 

Også ladekapasiteten på vekselstrømslading (det du får fra ladeboksen eller stikkontakten hjemme) vil variere, mellom 7,2 og 11 kilowatt avhengig av batteripakke. 

 

ID3.jpg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jo dørgende kjedelig ut - som det meste annet fra VW - men det betyr på den annen side at den nok kommer til å selge i bøtter å spann, vertfall her til lands vil jeg tro, i likhet med posisjonen Golf har. Ladeinfrastruktur vil nok kunne være salgsflaskehals i andre land. Bra at VW promoterer den som CO2-nøytral ut fra butikk, på det området har vel i3 vært ganske så alene til nå. Uansett, BMW eller ikke, i3 appellerer mer til bilentusiasten i meg enn VW. Det er bare noe som trigger meg med i3, ID.3 blir litt.. kjønnsløs og kjedelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ingen tvil om at i3 fremstår som mer og mer spesiell og unik etterhvert som det stadig kommer flere elektriske bilmodeller på markedet. På mange måter er det faktisk BMW som er "Citroën" i dette markedet og det er litt artig. Sære løsninger er ikke for alle, men de som verdsetter dette kan knapt forestille seg å ha noe annet.

VW ID.3 er i den helt andre enden av skalaen. Den er konstruert for massene og derfor designet for å appellere til flest mulig. Jeg tror også at VW kommer til å lykkes med dette og spesielt hvis prisen er konkurransedyktig. Mange vil imidlertid betale litt ekstra for VW emblemet så VAG har litt å gå på i forhold til f.eks Hyundai. Selve plattformen på ID.3 vil også bli gjenbrukt i kommende Skoda og Seat modeller og de vil bli billigere. VAG har en bredde som f.eks Tesla bare kan drømme om og dette tror jeg etterhvert vil jevne ut noe av det forspranget som Tesla har i dag.

Jeg merket meg imidlertid at ID.3 får batterier fra LG og dette betyr at tyskerne ennå ikke har infrastruktur vedr. egne leverandører på plass (ref. den nevnte artikkelen jeg postet for et par dager siden). Det vi ser er den spede begynnelsen på noe som helt sikkert kommer til å bli stort. Jeg tror ikke at tyskerne har til hensikt å gjøre noe annet enn å bli like dominerende på elektriske biler som de er vedr. konvensjonelle biler.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok Tyskerne er litt avventende til batterisatsning akkurat nå. Det er jo veldig tyskt, å havne litt bakpå fordi dagens teknologi, produksjonsteknikker etc. Ikke er god nok i følge dem selv.
Når de da tilslutt finner ut av det, så er det jo ikke måte på hvor hardt de slår ut.
Da vil vi se batterier med høy kapasitet sett mot størrelse og vekt. Samt bransjeledende når det kommer til batterienes evne til å ta i mot og gi fra seg kilowattere.

Mitt inntrykk er at Tyskland fremdeles ser mest mot en fremtid på hydrogen i bilindustrien.

Oslo har forøvrig blitt et merkelig syn når det kommer til biler i bybildet. Det er omtrent bare tungtransport og varebiler som har forbrenningsmotor. Det kryr av elektriske biler. Jeg er en av få på jobben som enda ikke eier en elektrisk bil, og spørsmålene som stilles til meg på grunn av dette har blitt ganske mange etterhvert. Jeg føler imidlertid ikke noe press. Nå røyk DC-DC converteren i Tesla Model S'en til sjefen her i forrige uke. Garantien har akkurat utløpt. Det var estimert kostnad på reparasjon tett opp mot 100 000kr.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope... i den brede sammenhengen er hydrogen et sidespor (eller mer konkret et alternativt sidespor der det ene ikke utelukker det andre) og dette bekreftes av at de tyske bilprodusentene de neste 3 årene samlet skal investere hele 600 milliarder kroner i utvikling av elektriske bilmodeller samt nødvendig infrastruktur. Dette er fryktelig mange penger og ingen ville finne på å investere slike beløp vis de ikke er sikre på at dette er det riktige å gjøre.

Alle de store tyske bilprodusentene jobber nå på spreng for å utvikle nye elektriske bilmodeller og det kan ikke gå fort nok. Èn ting er konkurransen fra utlandet, men en helt annen ting er posisjoneringen mellom de tyske bilprodusentenen i nær fremtid. Med en såpass kraftig nedgang i salget av konvensjonelle biler som tyskerne nå opplever vil maktposisjonen mellom de tyske bilprodusentene også endres. Dette trigger konkurransen og derfor ser vi også en kraftig opprustning spesielt fra VAG når det gjelder elektriske biler. De er størst i dag og ønsker selvfølgelig også å være dette i morgen. 

I denne sammenhengen er dette innslaget fra årets IAA utstilling i Frankfurt am Main ganske interessant. Thomas Majchrzak tegner og forklarer (på engelsk) der han vandrer rundt på en ganske omfattende tur på utstillingen. Det er en lang video, men vel verdt å bruke litt tid på. Han er svært kunnskapsrik og det er interessant hvordan videoen er filmet. Man får virkelig et godt inntrykk av utstillingen og ikke minst hvor stor den er.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...