Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Rune-K Det stemmer at mange danske bønder sliter økonomisk, men det varierer selvfølgelig litt fra år til år med hvordan avlingen og/eller markedet er (ditto når det gjelder melk, kjøtt etc.). Tendensen er at de store og moderne gårdene klarer seg bedre enn de mindre og umoderne gårdene. Ikke alle har økonomisk styrke til å modernisere driften samt kjøpe/leie mer jord.

En annen tendens er at bønder som klarer seg bra diversifiserer driften med å kjøpe seg inn i gårder i Baltikum, Hviterussland og Ukraina. Noen danske bønder har på denne måten blitt svært velstående. Motsatt kjøper spesielt nederlandske bønder opp gårder her i Danmark fordi prisen på jord er mye billigere enn i Nederland. Det er ikke langt mellom gårdene spesielt på vestkysten av Jylland der det er nederlandske eiere av gårdene. På den annen side blir disse familiene hurtig danske så jeg vet ikke om nederlandsk kapital, kunnskap og gå på mot egentlig er så negativt i denne sammenhengen.

Nesten alt kjøtt fra Danmark (altså levende dyr) eksporteres til Tyskland for videreforedling. I Tyskland har de lavere lønninger og et arbeidsmarked med svært mange arbeidere fra land som f.eks Polen, Baltikum, Ungarn, Romania etc. Det er i det hele tatt temmelig mange innvandrere/fremmedarbeidere i Tyskland (som man også kan se på videoen med byggingen av Porsche Taycan), men lønningene er for oss veldig lave. Begrepet "working poor" er ikke ukjent i Tyskland og mange må ha to jobber for å klare seg.

Hele denne problemstillingen er veldig omdiskutert i Danmark - av etiske grunner, men også politisk fordi mange dansker frykter at de lave tyske lønningene etterhvert også vil påvirke det danske lønnsnivået. Enn så lenge har det stort sett blitt med frykten, men spesielt innenfor jordbruket og i enkelte serviceyrker merker man presset. EU med Tyskland i spissen gjør også alt hva de kan for å underminere den danske arbeidsmodellen (les: lønnsnivået) og dermed den velferdsmodellen vi ellers er vant til å ha i Skandinavia.

Når dette er nevnt er det også godseiere med virkelig store landarealer som klarer seg økonomisk meget bra her i Danmark. De driver vekselbruk der bl.a slottene er ombygget til luksushoteller, skogene produserer edle tresorter og de store drivhusene huser legal produksjon av hamp/marihuana. Nye tider krever nye løsninger... :)

        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter med sidespor i tråden og vender tilbake til WW2 som også interesserer meg mye. Det er ikke alt for mange Messerschmitt Bf 109 som kan fly (er såkalt airworthy) og totalt er det i dag kun 6-7 stk. som kan fly. Kun 2-3 av disse har den originale Daimler Benz DB 605A V12 motoren. Motoren er "inverted" - står opp ned slik at veivakselen er på toppen og stemplene slår ned. Slagvolumet er på knapt 36 liter og ytelsen er mellom ca. 1450 og 2400 HK avhengig av versjon og bruksområde.

Jeg tenker at de tyske jagerflyene som f.eks Messerschmitt Bf 109 og Focke-Wulf Fw 190 (hadde bl.a en BMW 801 motor) spesielt etter krigen kom litt i skyggen av tilsvarende allierte jagerfly som f.eks Supermarine Spitfire og North American P-51 Mustang (begge med Rolls-Royce Merlin motor), men at de tyske jagerflyene langt på vei egentlig var like imponerende (avhengig av hva man fokuserer på). Krigens utfall, årsak og konsekvenser er det ingen diskusjoner rundt, men isolert sett er det ingen tvil om at både Messerschmitt Bf 109 og Focke-Wulf Fw 190 også var imponerende konstruksjoner.

Som interessert i WW2 og teknikk generelt liker jeg å se på dette opptaket av en fantastisk restaurert og helt original Messerschmitt Bf 109 (altså med Daimler Benz DB 605A motoren) ... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Min sønn og jeg (begge opptatt av WWII) skal se på BF’n i Bodø. 
flott fly som fortjener oppmerksomhet etter en omfattende restaureringsjobb, bra jobbet!


Det pleier dessverre å være dårlig med forvarsel i god tid, men får dere til å ta turen en gang denne skal på vingene anbefales det på det varmeste. Nydelig fly og helt sinnsyk lyd, SR71 er nok det eneste jeg har sett/hørt som kan måle seg på barskhet.

http://www.starfighter.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det er ihvertfall et temmelig langt sprang fra Bf-109 til SR-71. Design er subjektivt og ingen av disse flyene er blandt mine favoritter selv om begge er kule på hver sin måte. Jeg holder en knapp på De Havilland Mosquito når det gjelder fly fra krigens dager og da spesielt versjonen ("Tsetse") som hadde en 57 mm anti tank kanon montert foran til bruk mot skip og ubåter. Mosquito var uten tvil blandt de mest innovative og spennende krigsflyene under WW2 - også har den to Rolls Royce Merlin motorer for høy hastighet (nesten 700 Km/t) og dobbelt så bra lydbilde... :)

Flere krigsfly har hatt en anti tank kanon, men få er så kule som Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II ("Warthog"), som mot alle ods stadig er i aktiv service i US Air Force. Warthog har egentlig ikke en regulær kanon, men en 30 mm GAU-8 Avenger roterende kanon som har en skuddtakt på 3900 runder pr. minutt. Flyet er bygget rundt kanonen og kan frakte en helt rekke andre våpen i tillegg. Warthog er derfor en formidabel våpenplattform som har som dedikert oppgave å beskytte infanteriet. Topphastigheten er derfor med to jetmotorer ca. 700 Km/t, men kan fly helt ned mot 220 Km/t.

Til dette trenger man beskyttelse mot prosjektiler og Warthog har derfor ca. 500 Kg med beskyttelsesplater av titan rundt vitale tekniske komponenter og piloten. Få fly klarer like mye juling som Warthog og det finnes eksempler der bl.a store deler av den ene vingen og deler av flykroppen er skutt i filler og flyet allikevel har klart å returnere til basen.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er ganske utrolig hva Su-35 presterer av akrobatikk. Jeg tenker allikevel at amerikanernes F-22 Raptor er et betydelig mer avansert og bedre fly selv om det ikke er like spenstig i luften (nesten, men mangler sideveis regulering av jetstrømmen). Russerne er utvilsomt flinke til å konstruere fly, men amerikanerne ligger 20-30 år foran når det gjelder kommunikasjon, styresystemer og våpensystemer. F-22 er såpass avansert at amerikanerne f.eks ikke vil eksportere flyet - selv ikke til Israel.

Apropos russisk ingeniørkunst. Dette opptaket av en Fw-190 og Spitfire er litt artig. Focke-Wulfen har ikke en BMW 801 motor, men en Shvetsov ASh-82 motor som er en viderutvikling av Wright R-1820 Cyclone motoren som bl.a ble brukt i bombeflyet B-17. Sovjetunionen mottok mye alliert militært utstyr under WW2 og en del av dette ble senere viderutviklet og brukt mot vesten under den kalde krigen. ASh-82 motoren ble f.eks bygget i det tidligere Østtyskland.

Jeg tenker at Spitfire har overtaket i en lyd og beauty contest, men ASh-82 motoren lyder virkelig grom. Fw-190 var forøvrig et langt bedre og mer anvendelig jagerfly enn Bf-109 (som også er en eldre konstruksjon).

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Spitfiren har en heftig lyd kommer av at den har den 37 liter store Griffon motoren i seg. Den "lille" Merlin på 27 liter er det mye mykere gange på. At det er en Griffon i denne ser man blant annet på den 5 bladede propellen som roterer "feil" vei og hornene oppe på cowlingen.

Om man vil lese førstehånds informasjon fra de som både vant og tapte mot de forskjellige ME-109 og FW 190 utgavene kan jeg anbefale bokserien Spitfire saga om de norske 331 og 332 skvadronene som hadde baser i England fra 1941.   De startet med oppbrukte Hawker Hurricane Mk1 og er nå i dag oppsatt med F16 og F35

Spitfire Saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle Spitfire TP280 er en XVIIIe variant og har helt korrekt en Rolls-Royce Griffon motor (65). Mrk. 18 utgaven av Spitfire kom for sent til å tjenestegjøre under krigen så TP280 er ingen "kriger", men ble etter at RAF begynte å motta varianten (fom. juni 1945) bl.a sendt til RAF i Singapore og India i 1947.

Griffon motoren var imidlertid ferdig konstruert allerede i 1939 og ble derfor bl.a brukt i en hel rekke Spitfire varianter. Griffon 65 yter opp mot 2220 HK. Dette er nok til at Spitfire TP280 har en topphastighet på knapt 720 Km/t. Den fembladede propellen er en Jablo-Rotol.

Focke-Wulf 190 A-8 hadde med BMW 801 motoren (1700 HK) en topphastighet på ca. 660 Km/t. Her er det imidlertid viktig å påpeke at topphastigheten på Spitfireren først oppnås ved 29500 fot, mens topphastigheten for Fw-190'en oppnås ved 19420 fot.   

Shvetsov ASh-82 T motoren yter forøvrig maksimalt 1900 HK og dette ved take-off. Ved 31200 fot yter den maksimalt 720 HK. Som man forstår var prioriteringen ved konstruksjon av denne motoren en annen enn for Griffon 65 og BMW 801 motorene (les: bombefly vs. jagerfly).

Spitfire TP280 er forøvrig til salgs via Boschung Global i Sveits.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at jeg syns Russerne er kule er nettop hva de får til på tross av enklere/fraværende teknologi og styringssystemer, ta Concordski som et godt eksempel. En blåkopi men flygerne "opererte det med hyssing" siden de ikke hadde bedre. Og de hadde jo som kjent både den første sattelitten og mennesket i rommet,  og som om ikke det var nok :)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp... den praktiske innstillingen er det som imponerer mest med russerne når de ikke har tilgang til avansert teknikk. De stikker fingeren i jorden og bruker det de har på en fornuftig måte. Nettopp dette gjelder alt fra militært isenkram til f.eks Sojus. Hvis det er noe vi bør frykte er det russisk oppfinnsomhet når våre etterhvert alt for avanserte maskiner svikter en kald vinterdag.

Jeg så en gang en film fra WW2 der kalde russiske soldater hadde montert en liten brenneovn inne i styrerommet i en miltær lastebil. Det var ikke alt for praktisk, men de ble varme og kunne lage varm mat. I den samme filmen varmet de opp iskalde lastebilmotorer i Sibir ved å tenne bål under motorene. No problem og lastebilene startet helt fint etterpå.

Denne filmen er litt artig. Amerikanske rednecks med litt for mye penger til tullball (dog litt kult) mot russiske Sherp. Denne terrengående bilen er spesialkonstruert til å ta seg frem på den russiske taigaen som stort sett bare består av sumpområder og barskog. Enkel, men veldig gjennomtenkt teknikk mot amerikansk brute force... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fully Charged" er nytt for meg også og jeg husker også Jonny fra Fifth Gear. Jeg liker ham og kanskje spesielt fordi han er rolig og har reflekterte kommentarer. Jeg husker at han testet Dacia Duster i Atlasfjellene for Fifth Gear og mente at den er perfekt for dette markedet (altså Marokko og tilsvarende land). Det gir ingen mening å sammenligne slike biler mot langt mer kostbare alternativer som få i disse landene har råd til. Dette er en form for journalistikk som jeg liker og jeg synes at han går frem på tilsvarende måte i denne videoen.

Poenget med hva som skiller Porsche fra f.eks Ferrari er spot on. Porscher er bygget for alle forhold og virker like bra enten det er full vinter og 25 blå i Norge eller det er en varm sommerdag med 40 varmegrader i Spania. Man tenker ikke over det - setter seg inn i bilen og kjører. Dette er det fine med Porscher og jeg tror ikke at Taycan er et unntak.

Kvalitet koster og i dette tilfellet for mye for meg. Jeg er mer i markedet for en Tesla Model 3. Hmmm... realiteten synker langsomt inn... :(

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens utgave av Doug DeMuro fokuserer Doug på den første generasjonen av Audi TT (8N) fra 1998 som jeg synes at har et fantastisk design spesielt som coupé. Jeg har nevnt dette mange ganger før i tråden, men akkurat dette designet er utrolig elegant i all sin enkelhet. Designet er veldig tysk - nesten "Bauhaus" aktig - altså ikke byggekjeden Bauhaus, men etter designikonet Bauhaus-Dessau - en arkitektskole og bygning i den tyske delstaten Sachsen-Anhalt som ble bygget etter tegninger av Walter Gropius så tidlig som i 1925. Selv om bygningen er nesten 100 år gammel ser den stadig relativt moderne ut fordi designet er tidløst og hevet over flyktige designelementer som kommer og går. Jeg har sett bygningen og den har et fantastisk design. Den må ha fremstått som svært revolusjonerende og nesten utopisk moderne i 1925.

Designet er på den første generasjonen Audi TT også en syntese på VW Boble og Porsche 911... en slags metamorfose over de samme elegante linjene, men med en helt egen identitet. Det er etter min mening bare tyskerne som klarer dette på en så elegant måte. Jeg husker at jeg nesten fikk hakaslepp da jeg så bilen på bilder første gang i CAR en gang i 1997/98 - så moderne og minimalistisk i designet. Jeg var derfor en av de aller første utenfor Møller systemet i Norge som prøvekjørte bilen allerede 3-4 dager etter at den kom til Norge. 

Jeg hadde virkelig ordentlig lyst på bilen, men med en liten datter på 3-4 år ble det med tanken og året etter flyttet vi til Danmark for å bygge hus. Istedenfor kjøpte vi en BMW E36 323i som på den tiden ikke var så veldig mye dårligere hverken designmessig eller ytelsesmessig. Det er allikevel interessant å legge merke til hvor mye bedre designet på den første generasjonen av Audi TT har holdt seg i forhold til E36. Ikke fordi E36 har et dårlig design (tvert imot), men fordi Audi med den første generasjonen av TT klarte å gjøre designet tidløst (les: Bauhaus-Dessau) og stadig veldig moderne samt innflytelsesrikt blandt bildesignere og folk med interesse for bildesign... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...