Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vel, «fornuftige» elbiler kommer i all hovedsak i disse dager grunnet 2 ting. Batteriprisen har siden 2010 (til 2018) dalt hele 85%. Samtidig er det jo også fra 2020 EU vil straffe og bøtlegge bilprodusentene om en gitt produsent overstiger de gitte målene. Dette ser man enkelt på Kia/Hyundai, holder tilbake salg av elbil, for å heller kunne selge disse neste år. PSA var håpløst langt etter mtp elbil teknikken, at de kjøpte Opel var nok et utslag i at de kjøpte seg ut av et problem, snarere enn at de trengte nok et merke i samme kategori?! Id3 (som mer eller mindre er en rip off fra interiøret til i3(!)) har solgt vesentlig dårligere enn forventet, så også e-tron. Vil bli spennende å se hvem brands som forsvinner i løpet av det neste tiåret som ikke klarte elbil overgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron JeremyJeg er ikke helt enig i denne utlegningen av sammenslåingen mellom PSA og Opel/Vauxhall. Den primære årsaken er først og fremst knyttet til at PSA hadde bruk for Opels forskning og udviklingsavdeling samt oppskalering av produksjonen (economy of scale). Et viktig parameter i denne sammenhengen er som du nevner nettopp behovet for mer kunnskap vedr. elektriske biler.

Jeg tror derfor at sammenslåingen er fornuftig for begge parter og at Opel nå kan revitaliseres kraftig med flere nye modeller. Disse modellene er basert på eksisterende PSA modeller (ikke ulikt hvordan VAG opererer i markedet med spesielt VW, Skoda og Seat), men med en egen identitet som så langt har blitt godt mottatt i markedet. Opel er stadig en ganske stor bilprodusent med en årsproduksjon på ca. 1,5 millioner biler så totalt sett gjør sammenslåingen PSA til et av verdens største bilkonserner. 

VW ID.3 er knapt kommet ut på markedet og det er derfor alt for tidlig å vurdere om modellen blir en suksess eller ikke. Jeg er imidlertid helt enig i at det skal bli spennende å se hvilke bilprodusenter som overlever de aktuelle omveltningene i bilbransjen.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

 Jeg har hatt mange Peugeot modeller (205, 106, 306, 405 og 406) og jeg liker Peugeot. Jeg har også hatt et par Citroën modeller (C5, C4 Cactus og C4 Picasso). Det som imidlertid forstyrrer bildet for min del er det nye PSA bilmerket DS (PSA er morselskapet til Peugeot, Citroën, DS og Opel akkurat som VAG er morselskapet til VW, Audi, Skoda, Porsche m.fl.). Jeg har problemer med å forstå hva som er så spesielt med DS i relasjon til Peugeot (bortsett fra at designet på DS modellene minner litt mer om Audi) og umiddelbart tenker jeg at mange "quirks and features" på DS modellene er hentet fra det som spesielt kjennetegnet Citroën. Dagens Citroën modeller er merkelige og bare en en skygge av seg selv i forhold til hva de var tilbake da spesielt modeller som DS, CX, SM, XM og C6 var på markedet.

Citroën er et av de merkene jeg synes har tapt seg mest de siste årene, kanskje med unntak av kaktusen. Særpreget de hadde er helt borte nå er de jo bare en bil i mengden.

Hadde jeg hatt tid og plass så frister denne mye. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=158486626 Se bare på interiøret, om det er flott eller ikke kan diskuteres men jeg liker det. Hvorfor er det ingen bilfabrikanter som tørr og skille seg ut lenger? Vi lever i en trist grå verden.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart... og den første generasjonen av CX er også en av mine drømmebiler. Designet er fantastisk og utrolig kult. Hva de hadde røyket hos Citroën før de designet CX er ikke godt å vite, men "spicy" saker var det helt sikkert. Bilen er jo praktisk talt mer et romskip enn en bil. Instrumentpanelet med roterende "cyclops" speedometer og turtellerer er etter min mening noe av de kuleste som noen gang er laget til en bil. En cyclops er forøvrig et enøyet monster i gresk mytologi.

Originale CX'er (spesielt den første generasjonen med det spesielle instrumentpanelet) i god stand er i dag både sjeldne og relativt dyre (de fleste har rustet bort for mange år siden). Det er lettere å finne en fin XM (etterfølgeren til CX), men den modellen er ikke like kul selv om den definitivt også er temmelig spesiell i forhold til moderne bilmodeller... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artigste med det speedometeret er nesten hvordan det er konstruert. Det glasset man ser på er i virkeligheten en veldig kraftig linse. Mener den er en 5-6 cm tykk. De tallene vi ser er i virkeligheten bare en 4-5 mm høye. 

Skulle likt og ha vært flue på veggen mens designerne og ingeniørene diskuterte hvordan man skulle få til dette. Nei du skjønner, vi synes vanlige instrumenter er kjedelige så hvis dere kan finne et firma som kan lage noen linser til oss så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... hvorfor gjøre det enkelt med f.eks et alminnelig speedometer når man kan gjøre det komplekst og vanskelig bare fordi man kan og har lyst... :)

Jeg elsker denne tilgangen Citroën's ingeniører hadde til CX (+ mange andre modeller). Holdbarheten var ofte ikke den beste, men du verden så morsomt når alt virker. Dagens Citroën modeller handler dessverre mest om design. Under skallet er de stort sett alminnelige biler (les: basert på Peugeot modeller). Dette inkluderer også Citroën C4 Cactus, men måten spesielt fjæringen er satt opp på er annerledes så kjøreopplevelsen minner litt om eldre Citroën modeller med hydraulisk fjæring. Jeg savner akkurat dette i vår nåværende Citroën C4 Picasso som dessverre har en helt alminnelig fjæring. 

Hydraulisk fjæring er helt genialt og alle burde prøve hvordan dette er. Komforten er uvertruffen selv i alminnelige familiebiler som f.eks C5. Dessverre for Citroën var systemet for dyrt å produsere så C5/C6 var de siste modellene med denne fjæringen. I dag har enkelte Citroën modeller såkalte progressive hydrauliske støtdempere (et slags semi-hydraulisk fjæringssystem) og min erfaring fra C4 Cactus Mrk.II er at dette virker ganske bra. Relativt store ujevnheter i veien filtreres elegant vekk, men bilen har ikke en direkte myk fjæring som de eldre modellene. Systemet kan heller ikke heve og senke bilen som på de eldre modellene.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var så vidt innom Opel, samt at vi diskuterer litt sære biler her som kanskje ikke var helt vanlige. Jeg fikk i helga anledning til å kikke inni og ta ett litt nærere øyensyn på en litt spesiell bil. Jeg har alltid synes disse har vært litt sånn halvkule, men den har liksom alltid bare vært i sidesynet mitt når det kommer til Tyske premiumsedaner fra slutten av 80 tallet. Men etter å ha fått ta denne bilen i nærmere øyensyn så tenkte jeg bare at dette måtte jo ha vært en utrolig kul bil å ha når de var nye... Jeg snakker selvsagt om Opel Senator B.

Jeg savner faktisk det at de mer vanlige bilmerkene hadde en fot i premiumsegmentet. Jeg kjører en del langs både Norske, Danske og Tyske motorveier og det som går igjen er 5-serier og A6er...Endeløse eksemplarer, tusenvis av dem, uendelige mengder av 5-serier turer opp og ned motorveiene i Europa med travle "viktige" folk bak rattet. Kun i Norge har denne bautaen av en busieness sedan fått konkurranse av noe annet enn Mercedes og Audi, nemlig Tesla Model S. Men det er ikke noe galt i dette, jeg kjører 5-serie selv og forstår at den er så populær i sitt segment. Men på samme tid så hadde det vært morsomt med noe litt mer fargerikt i dette segmentet. Der ser jeg litt med lengsel tilbake til da 5-serien ikke bare konkurrerte med E klasse og Audi 100, men også Senator, Scorpio, Peugeot 605, XM, Volvo 900 serien.

Senator B var en virkelig autobahn cruiser, med komfort og luksus på høyde med en E34 eller W124. Den kom i 1987 som verdens første produksjonsbil med Adaptivt understell (E30 M3 fikk dette dog samme år), fjernstyrt sentral lås, LCD speedometer, oppvarmede bakseter, automatisk klima og cruisecontrol. Den var med 3,0 motoren på 204 hester kapabel til å holde komfortabel snittfart på langt over 200 km/t i timesvis. Dette var på en tid hvor trafikk og fartsgrensen faktisk tillot dette på store deler av autobahn. Rett og slett en imponerende bil fra en smør og brød produsent som Opel. Vel var Scorpioen en del billigere, men den hadde ikke ytelsene eller luksusen til Senatoren. XM og 605 var og er franske, dog imponerende på sine måter. Volvo 900 serien var like dyr, men det var fordi det var Volvo og Volvo var dyrt så lenge det ikke sto 240 på bakluka. Senatoren var den modellen som jeg synes kom nærmest premium produsentene. Litt synd er det at mellom 1987 og 1993 så ble det kun produsert drøye 70 000 eks av Senator B. Årsaken til det lave salgstallet tror jeg at jeg har ett eksemplar av i garasjen...E34en som kom i 1988. Til sammenlikning så ble det mellom 1988 og 1995 solgt 1,5 mill E34. Som med dagens 5-serie så var ståa den samme den gang, hvorfor skulle man egentlig velge noe annet enn 5-serien. Prisen er ikke så ille tatt bilens ferdigheter i betrakting, den har det rette imaget, andrehåndsverdien og resten av totalpakka gjør 5-serien til en utrolig bra bil. Opel valgte å fjerne Senatoren når ny Omega kom i 1994. Scorpio klorte seg fast til 1998, XM forsvant og C6 var aldri noe reelt alternativ i dette segmentet. Volvo klarte å holde S80en aktuell til langt inn på 2010 tallet, takket være Europas ti tusenvis av pensjonerte leger og tannleger. Peugeot holdt seg i segmentet med 607, men den var vel egentlig dømt til å mislykkes. Og sånn ble det med premiumbil satsningen til folkemerkene, de forsvant alle som en. Hadde jeg kjøpt en om de fortsatt var til stede? Nei, hadde uansett kjøpt en 5-serie 😂

Men uansett hva folk her måtte mene, Senator B har nå fått plass på min liste over biler jeg har lyst til å eie før eller siden. Det er en kul 80 talls kakse sedan med 80 talls tech og forholdsvis tidløst design 👍

EC44EB1B-12B3-4A9A-97B4-C030DDAF6BD3.thumb.jpeg.e7b2e8eff38fa80330434badb8add5a5.jpeg

9B8FF988-AFB4-4D45-8356-5CFC18736BE0.thumb.jpeg.730fa6417eadd75d9574e571c2f8fe10.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang Opel var skikkelige biler :)

siste ekte opelprodukt er Insignia. Resten blir fra nå av basert på Peugeot plattformer. Synd for Opel som i sin identitetskrise måtte gi fra seg egne modeller. Merkets identitet er nå hvertfall borte. Jeg ser ikke hvorfor opel skal bli bedre nå eller selge mer.

jeg prøvekjørte siste Astra og ble positivt overrasket. Golf, Focus og 308 har ingen overtak på Astra som må være en glemt juvel. Og Insiignia er en av de bilene i klassen med best plass, design og komfort. Bare synd den straffes i Norge på avgiftene. Når Astra og Insignia er borte så har Opel blitt et helt fransk produkt.

Ascona B, Senator og Rekord 2.2i, Omega A, alle fantastiske biler. Husker at Opel var som en lunere type av det Ford var. Mykere satt opp i seter og hjuloppheng. Ikke rart dem solgte bra til utpå 90 tallet. Når fwd kom på opelmodellene så sluttet dem også å lage bra biler. Unntak kanskje av Astra GSi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vokst opp i en Senator 3.0i CD. Min familie var Opel fan inntil vi gikk over til firmabiler og mor ville ha en BMW E36 tidlig på 2000-tallet. Etter min mening en veldig fin og ålreit bil. Masse skjult hightec og avanserte løsninger. CD-versjonen hadde Recaro og en masse annet som standard. Jeg vil tørre å påstå at E34 og særlig W124 var langt mer konservative. Interiøret i Senator er også mer moderne i fasongen. Problemet med bilen er generell materialkvalitet. Det var typisk en noe forfinet GM-plastikk og tynn teppebekledning i dørene. Var litt knirk og div. Allikevel en særdeles stillegående og komfortabel autobahn-cruiser med et veldig komfortabelt bunndrag. Da jeg fikk lappen selv ble jeg bare mer og med glad i den. Cruiset lett i 140 på speedo på 16-1700rpm som på en sky. God å kjøre på landeveien også. Ordentlig gromlyd, BMW er nok litt skarpere.

Bagasjerommet er helt enestående. Overgår alle sedaner fra Europa som jeg har sett foreløpig. Vi var en familie på fem, og hadde ferieoppakning for 2 uker og fem tråsykler på sykkelstativ bakpå ingen utfordringer. Innvendig var bilen romslig.

Som nevnt tidligere hadde vi også en senator A1 2.8s. Denne ble kjøpt ny av en liten forhandler i Valdres(Et sted som jeg har aner fra, og ligger i samme bygd som vi har hytte.). Eieren av forhandleren kjøpte den til datterens bryllup. Min bestefar kjøpte bilen etter 2-3 år. Han hadde den i 13år. Min mor fikk den i gave, og vi hadde den derfor som nr.2 bil. Besteforeldrene overtok Senator Ben.

Vi solgte Senator Aen til barnebarnet av første eier etter over 20 år i Oslotrafikk. Han ville så gjerne ha den tilbake i familien. Jeg var på hytta nå i høst, og det er for meg en enorm glede å se den gamle Senatoren igjen etter så mange år. Så mange minner. Fremdeles i god stand! Kvaliteten mellom A1 og B er stor. Særlig karosserimessig. Ben var ganske myk. Aen var stiv og fin.

Knipset et bilde av skjønnheten.
 

Folk pleide å si at vi som familie så så vellykkede ut når vi kom i disse bilene. Særlig Senator Aen faktisk.

5811C9D6-1E2D-40D1-A808-F0FA9475B3AF.thumb.jpeg.72a3fbb5f0e467b88d531b55c12d223a.jpeg
 

og her med et annet klenodie, Lotus Omega(en drømmebil for meg).

11D4D1ED-58CE-48C9-9180-D3120B827B7A.jpeg.8855a3e4588fa3efc042d922c9ac2d08.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig liten praktisk erfaring med Opel (i motsetning til Ford som jeg har en del erfaring med), men jeg er gammel nok til å huske hvordan spesielt Opel og Ford ble oppfattet på 70 og 80-tallet. De var ikke som bilmerker premium slik vi forstår begrepet i dag, men plassert i markedet omtrent der VW er i dag med nogenlunde tilsvarende status og popularitet.

Ford og Opel hadde imidlertid enkelte modeller som klart aspirerte til å være premium i kraft av størrelse, motor og utstyrsnivå, men i forhold til de ordentlige premium bilmerkene på den tiden (som f.eks Mercedes-Benz, Jaguar og langt på vei Rover) var de en god del billigere og hadde derfor en god del lavere status.

Det er litt vanskelig i dag å fatte at Opel og Ford en gang var blandt Norges mestselgende bilmerker, men dette var tilfellet helt fra bilrestriksjonen opphørte etter krigen (1960) og frem til midten/slutten av 80-tallet da spesielt japanske bilmerker tok over denne posisjonen. Denne trenden ble etterhvert forsterket da de tyske premium bilprodusentene (og nå også med BMW og Audi i spissen) begynte å markedsføre f.eks 3-serien og enklere 5-serier (f.eks E34 518i) mot konsummarkedet (inkl. firmabiler). Selv Mercedes-Benz kastet seg på trenden med f.eks W201 190E 1,8 og W124 200E.

Til og begynne med var modellene helt ribbet for utstyr for å holde prisen nede on par med de dyreste Opel og Ford modellene, men etterhvert fikk man litt utstyr som f.eks soltak og/eller enkel manuell AC (aircondition - altså ikke fullt klimaanlegg). Lettmetallfelger og et enkelt stereoanlegg ble etterhvert også standard. Normen var at man ofret motorkraft og dyrere utstyr som f.eks automatgear og klimaanlegg for den prestisjen som følger med et premium bilmerke.

Mercedes-Benz, Audi og BMW hadde såpass stor suksess med dette konseptet i Norge at spesielt Ford og Opel mer eller mindre ble presset ut av markedet vedr. litt mer kostbare modeller. Japanerne presset på nedenfra og etterhvert fikk Opel og Ford svært lite spillerom i markedet.

Det var naturligvis ikke kun Opel og Ford som led denne skjebnen. De franske bilmerkene som Renault, Peugeot og Citroën gjorde/gjør det ikke stort bedre. Tidligere relativt populære bilmerker som Fiat, Lancia, Rover og sogar Saab falt helt ut av markedet for litt større bilmodeller og noen av bilmerkene døde helt.

Vi ser i dag stadig litt av denne overlevelseskampen med modeller som f.eks den nye Toyota Supra. Den er rent teknisk en BMW G29 Z4, men Toyota har såpass desperat bruk for en bilmodell som kan booste imaget at samarbeidet med BMW var til å akseptere tiltross for den enorme statusen tidligere egenutviklede Supra modeller har gitt Toyota. Det er i denne sammenhengen merkelig å tenke på at japanerne nærmest dominerte markedet for sportsbiler på 90 og deler av 2000 tallet og sogar yppet mot selv 5 og 7-serien med modeller som f.eks Lexus LS 400.

           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Toyota Supra (A70) så er denne videoen med en slags russisk Ken Block litt artig. Dette er Русская Джимхана - Russisk Gymkhana... :)

Bilen på bildet er en ukrainsk ZAZ Zaporozhets på stylter... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24

Artig å høre din historie med Senator B i familien. Det høres ut som mitt inntrykk av bilen er forholdsvis korrekt. Ja det var nok noe eget med disse bilene.

Det som jeg synes er litt artig med biler er å interessere seg for det ligger litt på siden av det folk flest interesserer seg for. Oppdage en modell man har oversett i mange år for så å begynner å grave litt å lære litt. Så i kveld skal jeg rigge meg til i sofakroken å lese Auto Motor und Sport nr 10/1987 😀👍

A709BE6E-546C-4F32-9570-1A394555857A.thumb.jpeg.12a0164ef30849282587b4ebc4603da0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde Irmscher sportseksos og originalfelg på sommer og Omega 3000(alá Opel «fuchs»)-felger på vinteren, fin blåfarge med spoilerleppa på bagasjelokk(det ser jo ikke bra ut uten) og to antennepisker. En på hver bakskjerm. Det måtte man jo ha på 80, tidlig 90-tall.
De er sjeldne å se i trafikken, det var de også den gang. Vi traff aldri en lik. 
Her var den et par år før vraking. Rusta tok den etter alle sine år i Oslo-saltet.

Den manglet cruise og AC, men hadde alt det andre. Klimaregulering også, slik som W124 og E34 med klima, men styringsmessig mer avansert. Kjørecomputer hadde den, men relativt enkel. Sportmodus på gir, lockup av converteren både på 3. Og 4. Gir. Adaptiv fjæring. LCD dashboard var jo også rimelig tøft.

40088487-5AAC-4050-8D07-A84467F556FB.jpeg.79ec4ea4d14a59a8383d23ad81061b89.jpeg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...