Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Z4 M Coupe kunne vært noe. Som arvtager til z3 M Coupe. BMW har lekt med tanken om en slik modell med s58 motor. Men det blir nok ikke en realitet står det på bilnorge.no

På bildet ser man tydelig at det er bygget på en Supra.

Det er nok en gentlemans argeement at det er Supra som skal være banebilen av de to, mens Z4 skal mer være cruiseren for europa.

Min personlige mening er at Supraen ser best ut av de to, og er den bilen Z4 burde vært. Z4 ser ikke bra ut, og den havner i ingenmannsland. Samtidig er ikke Supra arven verdig et nedtonet samarbeidsprosjekt som dette her. Ville jeg hatt en ny Supra? Nei, jeg ville hatt en 95 modell venstreratta 2jz manuell, uskrudd. Begge går vel for rundt 900k. Den nye supraen er bedre, men den mark 4 modellen er den korrekte.

bb_269121.jpeg.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker helt klart designet på Z4 bedre enn Supraen. Jeg har aldri vært en stor fan av designet på japanske sportsbiler, men Mazda MX-5 liker jeg når det gjelder den første og siste generasjonen (de to i mellom ser merkelige ut) og selvfølgelig Honda NSX (begge variantene). Når dette er nevnt har japanerne uten tvil bygget ganske mange kule biler opp gjennom tidene, men designmessig har jeg alltid vært en større tilhenger av tyske biler. Skal designet bare være annerledes og litt merkelig liker jeg definitivt franske biler mer enn japanske biler.

Z4 er nok en av av de få BMW modellene jeg kunne tenke meg i dag. Jeg synes at BMW har gjort en god jobb med designet og tenker at bilen som M40i er en ganske fin allround sportsbil til alminnelig bruk.

Supraen er mer typisk japansk hårete i designet. En hel masse fake inntak til luft, men som sikkert vil bli åpnet når div. tunere begynner å bearbeide bilen. Jeg er ganske sikker på at vi vil få se temmelig rå utgaver av bilen etterhvert. Det skal bli interessant å se hvor mange hestekrefter de klarer å hente ut av B58 rekkesekseren.

Jeg kan forøvrig umiddelbart se at Z4 har fått en spesiell versjon av denne motoren i USA som yter 388 HK mot 340 HK i Europa (som for Supraen). Dette betyr at det er en del å gå på også for de europeiske versjonene av Z4 og Supra i standardutførelse og kanskje er det dette Toyota allerede har benyttet seg av siden Supraen helt tydelig er hurtigere enn Z4 (Mat Watson i Carwow mer enn antyder at Supraen må ha en sterkere motor enn Z4'en)?

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Throttle House; En kanal som jeg ser en del på. Anmeldelsene er nok litt vridd mot amerikanske øyne, men likevel så har disse gutta som regel veldig gode tilbakemeldinger fra motor og chassis, slik at vi som ikke har kjørt bilene skal forstå. Dette paret er helt på høyde, eller forbi mange av de andre kjente youtube anmelderne :)

De har også flere artige sammenligningstester som f.eks M5 mot Dodge Demon.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med @Fredrik Den nye Supraen er bare merkelig i forhold til Z4 som er mere elegant i linjene. Supraen har for mange snåle vinkler og kanter rundt hele. Som sagt det eneste ankepunktet jeg har på designet av Z4 er mangel av en hardtopp. Jeg har såvidt kjørt den nye Z4en og det ga absolutt mersmak. 

De eneste Supraene jeg kan tenke meg må være 80 talls modellene, de synes jeg har en egen sjarm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickup truck's eller små lastebiler er ikke bilmodeller som jeg nomalt vurderer som kule (de er tunge, upraktiske, har dårlig drivstofføkonomi etc.), men faktum er at jeg generelt liker pickup modeller. Jeg har hatt et par stykker (vel... i det minste rent teknisk/formelt)... en Land Rover 88" Serie III og en Porsche 928 S. Forklaringen er at begge disse bilene var registrert som varebiler (altså med tre og to seter samt en fast vegg bak forsetene) og dermed var de pickup modeller (les: små lastebiler) i Norge. Ordet "pickup" ble i begge tilfellene brukt i vognkortet.

Dodge Ram SRT-10 er en pickup jeg har litt sansen for i tillegg til bl.a Ford Ranchero, Chevrolet El Camino, Chevrolet Silverado etc. Bare det faktum at SRT-10 har en selvpustende V10 motor fra Dodge Viper på hele 8,3 liter som yter 507 HK og 712 Nm + manuelt gear er kult. Den klarer også 0-100 Km/t på 5,1 sekunder (noe som var ganske bra i 2004 da modellen kom på markedet) og en topphastighet på 248 Km/t. Få små lastebiler har slike ytelser selv i dag... :)

Helt til slutt en kort kommentar til Doug DeMuros klage over at parkeringsbremsen aktiveres via en pedal. Dette var f.eks normalt på litt eldre Mercedes-Benz modeller (bl.a W124) og fungerer helt utmerket i praksis... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Henry Catchpole sitter bare å gliser. Det hadde jeg også gjort hvis jeg fikk anledningen til å sitte ved siden av Walter Röhrl mens han ratter en 718 Cayman GT4. Akkurat GT4 er litt annerledes enn de andre 718 modellene ved at den har en boxersekser på 3995 cm3 som yter 420 HK ved 7600 rpm og 420 Nm mellom 5000 og 6800 rpm. Denne motoren er ganske spesiell ved at den er basert på den 2981 cm3 store overladede boxersekseren i dagens 911 Carrera/Carrera S, men er boret opp til 3995 cm3 og er selvpustende. 0-100 Km/t går løs på 4,4 sekunder (med manuell gearkasse) og topphastigheten er 304 Km/t... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til drømmebiler og denne gangen er det faktisk hele fire stk. Det er Porsche 928 GT/GTS, Porsche 944 Turbo (951), BMW E30 M325i Coupé ("zweitürer") og Mercedes-Benz R129 500SL.

Av disse er det vel kun E30 M325i jeg ikke har snakket meg varm om i denne tråden. Jeg har imidlertid flere ganger nevnt at jeg kjøpte en 1987 E30 320i ("viertürer") i 1988 og jeg har brettet ut hvor fantastisk f.eks E30 318is var i relasjon til å være en slags E30 M3 "light". Jeg har også kommet inn på mer spesielle E30 modeller som f.eks 320is (med en toliter S14 motor) og 325e som hadde en ekstra økonomisk M20B27 motor.

Jeg tenker at alle disse bilene er fantastiske og veldig interessante eksempler på hvor bra noen av bilene fra 80-tallet var og stadig er. Min favoritt blandt disse bilene, både som bilentusiast og i et samlerperspektiv,  er R129 kort etterfulgt av 928 og deretter E30. Mercedes-Benz utviklet utvilsomt noe stort med R129 og Porsche lå ikke langt bak med 928. BMW E30 er imidlertid mer folkelig og i relasjon til hva man får for pengene med de beste modellene skal det godt gjøres å finne en bedre 80-talls bilmodell i dag... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert nevnt det før, men faren til en barndomsvenn kjøpte den første 500SL i Norge. For 1,8 millioner. Det var helt ekstremt mye penger den gang.

Fremdeles helt original og rundt 50-60 000km på meteret.

Det er en utrolig fin bil. I sølv og det er mange hakk opp fra feks 124.

Jeg blir litt skjelven i bena når jeg har gleden av å se en 500/600SL evt. SL600 kjørende i litt driv. Dessverre tror jeg nok mange står stuet inn i garasjer her og der.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Har sikkert nevnt det før, men faren til en barndomsvenn kjøpte den første 500SL i Norge. For 1,8 millioner. Det var helt ekstremt mye penger den gang.

Det var interessant, den andre ble kjøpt av Magne Furuholmen i A-ha og denne er til slags nå

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162055854

Det nevnes i annonsen at det ble solgt to 500 SL av Bertel O Steen i Oslo i 1989. Da var kanskje den andre til faren til din barndomsvenn. Jeg vet at det ble solgt en ny 500 SL i Arendal i 1990, da ble det skrevet om i lokal avisa. Man skulle være laget av penger for å gi så mye for en bil tilbake den gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne Furuholmen sin skal være nummer to ja. Vet ikke detaljene rundt det, annet enn at denne bilen var i starten den eneste i landet, og at enhver MB forhandler gikk helt av skaftet om man svingte innom. Både ansatte og kunder gikk ut og flokket seg rundt bilen. Politiet stoppa stadig bilen for å få en titt og en fartsdemonstrasjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av de aller første som utenfor Bertel O Steen systemet prøvekjørte R129 500SL. Dette var en dag eller to etter at modellen kom til Norge (Bertel O Steen på Ullevål i Oslo). En av selgerne hos Bertel O Steen kontaktet meg og sa at jeg bare måtte komme bortover for han hadde noe spennende å vise meg. Vi var gode bekjente etter at jeg hadde kjøpt en helt ny MB modell av ham (W201) og samtidig byttet inn en ganske fin Porsche 944 (som stadig eksisterer jmf. kilder her inne) . Jeg hadde også kjøpt en brukt W201 av ham 3-4 år tidligere. Vi hadde også felles venner, men aldri møtt hverandre privat.

Bilen var fantastisk og selvfølgelig noe helt annet enn mine Mercedes-Benz modeller. Jeg hadde tidligere kjørt W126 500SE (altså S-klassen på den tiden), men dette var noe helt annet og mye mer interessant. Det jeg umiddelbart kunne merke var at bilen "krympet" når man kjørte den (altså virket mindre enn den faktisk er). Dette er en veldig god ting og minnet mye om hvordan Porsche 928 også oppleves når man kjører modellen.

Motoren virket mer kultivert og kraftigere enn i W126 500SE. Jeg vet ikke hvorfor, men trolig handlet det om at man hørte motoren bedre. Uansett er det liten tvil om at nettopp R129 er en veldig klassisk og fin modell fra en tid da "engineering no cost" var mantraet hos Mercedes-Benz. Jeg er litt i tvil, men mon ikke en R129 er å foretrekke fremfor en Porsche 928 og da spesielt som 928 S eller senere varianter (S4/GT/GTS).

Såvidt jeg har forstått er V8 modellen av R129 å foretrekke fremfor V12 modellen (som jeg imidlertid ikke har kjørt), som er for tung foran til å kunne gi ordentlig bra kjøredynamiske egenskaper utover ren cruising. V12 modellen var også ekstremt kostbar i forhold til V8 modellen. Jeg har forøvrig også kjørt R129 som 300SL-24 (altså med en rekkesekser), men det var definitivt litt nedtur i forhold til V8 modellen. Hverken lydbildet eller akselerasjonen var i den samme ligaen. Bilen virket imidlertid mer lettkjørt og agil på veien pga den lettere motoren. Smak og behag... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fredrik skrev:

Motoren virket mer kultivert og kraftigere enn i W126 500SE. Jeg vet ikke hvorfor, men trolig handlet det om at man hørte motoren bedre.

Det handlet nok mye om at det er forskjellige motorer også. M119 i R129 500 SL og M117 W126 500 SE. Cirka 60 til 100 hk forskjell, avhengig av hvilken utgave du kjørte, er nok merkbart.

W126, W201 eller W124, de to sistnevnte med saccoplater og fem eller flere sylindre, kunne gjerne stått i garasjen min. Likeså R129, men designet på fronten er litt problematisk. Den er langt fra tidløs i mine øyne. 

Ellers er W140, som er en vanntrukket og oppsvulmet W124 designmessig, ikke så veldig interessant bortsett fra at den kunne fås med V12. Den er sikkert ellers revolusjonerende hva teknikk angår, men mangler forgjengerens eleganse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo aldri hatt særlig sansen for Mercedes, selv om det kan være fine biler. Men 126 modellene har jeg alltid vært svak for, særlig SEC utgavene. Jeg skal ha en slik en dag, fantastisk flott klassiker. 

W140 S-klassen var fæl, synes vel heller ikke det er så imponerende at den fikk V12er. Det hadde jo E32 7-serie fra 1987... Dette var en periode hvor rollene ble snudd, nå var det Mercedes som diltet etter BMW. Slik er det ikke lenger dessverre... Tenker bare når E38 kom noen få år etter W140, snakk om utklassing. E38 kom med sitt slanke stilfulle design, med teknologi som GPS basert navigasjon, integrert telefon, xenonlys og airbag gardin     fra A stolpe til B stolpe. Innovasjoner som i dag en vanlig i biler. Slik det virker i dag så har bilindustrien sluppet opp for gode innovasjoner, i dag finner de bare på tull som man egentelig ikke trenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Slik det virker i dag så har bilindustrien sluppet opp for gode innovasjoner, i dag finner de bare på tull som man egentelig ikke trenger..

Sant, så sant. Tilbake i E46 i fjor sommer, etter noen års opphold. Etter litt leting, fant jeg et "relativt rustfritt" eksemplar. Den fungerte såpass greit gjennom vinteren, at den fortjener å bli med et år eller to til. Dempere, fjører, bærebruer, styrestag og topplagere har den fått. Dog ikke deler fra øverste hylle; det gjelder å ha et realistisk forhold til levetiden på en 19 år gammel sliter. Kom nettopp hjem etter å ha hatt den på verksted for justering av spissingen. Savner (DAB)radio, men ellers har den alt hva en enkel sjåfør kunne ønske seg. Kjører bra, gjør den også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...