Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen stor podcast fan, men det hender at jeg tar meg tid til å høre på en. Stort sett hører jeg på nyheter eller musikk hvis jeg ikke har tilgang til f.eks Youtube. Videoformatet er helt overlegent når det gjelder visualisering så jeg prioriterer deretter.

I denne podcasten eller "videopodcasten" fra The Smoking Tire har Matt Farah besøk av Chris Harris og samtalen er straks litt mer interessant (sett bort fra unødvendig umodent språk fra Matt). Chris Harris kan biler og har levert eminent biljournalistikk helt siden EVO (faktisk mens Harry Metcalfe var sjefredaktør) og Drivers Republic tiden for over 10 år siden. Han gikk deretter solo og startet i 2014 kanalen Chris Harris on Cars på Youtube. Han har også kort vært innom Jalopnik den gangen denne kanalen var litt kul (i dag er det dessverre mest tullball). Mest kjent er han imidlertid i dag for deltagelsen i BBC's Top Gear program.

Samtalen med Matt Farah sirkulerer rundt Tesla og elektriske biler generelt samt hvorfor Chris Harris mener at SUV'er er noe av det mest meningsløse som er oppfunnet når det gjelder personlig transport. Samtalen er lett rotete, men det sies også mye fornuftig som f.eks at utvinning av kobolt er et større problem i relasjon til å bli brukt som en katalysator i forbindelse med produksjon av fossilt brensel (f.eks diesel og bensin) enn det er som en bestanddel i batterier som brukes i f.eks elektriske biler. De snakker også om eldre Ferrarier, 911'er og BMW'er.

Jeg har fulgt Chris Harris siden Drivers Republic tiden og jeg liker ham virkelig som bilentusiast og journalist. Han er saklig samtidig som han er en god formidler av kjøre/bilglede på et nivå jeg liker... :)

Bare for å gi et par eksempler på hvor bra og innovativ (filming, musikk, kommentarer etc.) Chris Harris var da han begynte med "Chris Harris on Cars" (altså flere år før Top Gear, men også selve årsaken til at han ble invitert med i Top Gear). Disse videoene er ikke profesjonelle (i relasjon til f.eks Top Gear), men laget slik Chris Harris ville at de skulle være for Youtube på hans egen kanal for 6-7 år siden. Ganske bemerkelsesverdig egentlig... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Tesla Cybertruck og tilbakekomsten av wedge design. Det er nok ikke tilfeldig at Doug DeMuro tar for seg Vector W8 akkurat i disse tider. Få biler representerer denne stilen bedre, men iom. at den kom på markedet så sent som i 1990 var den også en av de siste og villeste nye bilmodellene med dette designet. På dette tidspunktet var Lamborghini Countach 16 år gammel som modell og på vei til å bli erstattet av Diablo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vector er en bil jeg helt hadde glemt, man leste jo om den i blader innimellom og regnet med at neste år så skulle den komme i produksjon. Han som lagde den prøvde vel gjennom hele 70 og 80 tallet og finne finansiering. Artig og se at han fikk det til tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men det ble dessverre til kun 20 eksemplarer bygget. Jeg husker at det var en hel del hyping rundt Vector og at den var både hurtigere og bedre enn f.eks Lamborghini Countach. Jeg var ikke overbevist den gangen, men i dag fremstår Vector W8 definitivt som en ganske artig og merkverdig raritet blandt supersportsbilene. 

Hele 625 HK og 880 Nm i 1990 var av en annen verden. Ferrari F40 hadde f.eks i denne sammenhengen kun 478 HK og 577 Nm. Vector W8 klarte 0-100 Km/t på 4,4 sekunder og topphastigheten var 350 Km/t. F40 klarte 0-100 Km/t på omtrent den samme tiden, men topphastigheten var i området rundt 320 Km/t. Når det gjelder balanse, kjøreegenskaper og agilitet var naturligvis F40 (og langt på vei Lamborghini Countach) i en helt annen og mye bedre klasse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja husker vektor, men de kom sent inn, mens italienerne Eide 70 og 80 tallet , når det gjelder superbiler.

tyskerne hadde på begynnelsen av 80 , Isdera imperator 108i. 

 Omtrent samtidig ned amerikanske vektor ble det børster noen av støvet til bugatti og kom med en 110. For min del er det vanskelig å si at vectior er mer unik en disse andre + en del andre fra 70tallet, da alle er for min del like unike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@02-Jan Isdera Imperator hadde jeg helt glemt, men jeg husker bilen når du nevner den. Litt interessant var den jo med bl.a motor fra Mercedes-Benz og interiørdeler fra Porsche 928. Selve bilen var også basert på en Mercedes-Benz prototype (CW311) iom. at konstruktøren Eberhard Schulz tidligere hadde designet denne.

Selve konseptet med å bygge en tilnærmet supersportsbil basert på standard deler fra ulike etablerte bilprodusenter var ganske populært på 70 og 80-tallet. Et veldig godt eksempel er De Tomaso Pantera, som brukte deler fra Ford og trolig også var den mest vellykkede av disse konstruksjonene. En av de mest spesielle konstruksjonene var Sbarro Challenge som var basert på Porsche 911... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er ikke enig med Doug DeMuro om at E92 M3 var den siste lille, kompakte og agile M3 modellen (det var forgjengeren E46 M3), men jeg er helt enig i at E92 M3 langt på vei er den kuleste M3 modellen (spesielt med 6-trinns manuell gearkasse). En V8 motor gjør en stor forskjell selv om BMW's kraftige rekkeseksere også er fantastiske. E46 M3 GTR hadde forøvrig også en selvpustende V8 motor (P60B40 som utviklet 387 HK i gateversjonen), men den modellen bygget BMW kun 10 stk. av "street-legal". Racingvarianten av den samme motoren ytet 450 HK... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ganske interessante dokumentaren fra amerikanske CNBC oppsummerer på mange måter den kritikken som vi i forumet generelt og i denne tråden spesielt har rettet mot BMW for ikke å være innovative nok i forhold til de endringene vi i dag ser i bilbransjen. Perspektivet er amerikansk (iom. at CNBC er en av de store amerikanske TV kanalene), men jeg tenker at den overveiende forskjellen ikke er så stor sett fra Europa. 

BMW bygger stadig fantastisk fine biler og merkenavnet er uten tvil blandt de aller beste, men skal BMW definere bilbransjen (som de stort sett gjorde på 80, 90 og 2000 tallet) må BMW bli mer innovative og være mer på bittet (virkelig ville være ledende over alle andre bilprodusenter - gå etter det store og verdifulle byttet). 

https://bimmers.no/artikler/bimmers/hva-gjør-en-bmw-til-en-bmw-r46/   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere grunner til at BMW har tapt førsteplassen i premiumsegmentet. Dog må det sies at jeg finner det rart at dette får så mye fokus, Audi som ligger veldig langt bak snakker ingen om. Det er jo ikke mer enn ett par tiår siden Mercedes var størst i premiumsegmentet. Men som også CNBC peker på så har BMW ett identitets problem, de har rett og lett litt trøbbel med å få imaget til å sitte riktig. Her har Mercedes gjort alt riktig, de har bilbransjens beste markedsførings avdeling. Som ett ledd i dette så har nok også dårlig lederskap i BMW en innvirkende rolle, BMW trenger noen ledere med litt baller og ikke ett gubbevelde slik de har hatt de seneste år. Det påpekes jo også andre vesentlige årsaker, som f eks Mercedes sitt gigantiske modell utvalg. De har nær det dobbelte av modellutvalget som BMW har, uten at dette har skadet imaget til merket. Det er her Mercedes er brilliante, markedsføring. De får en B klasse til å fremstå som premium selv om den er laget av samme røkla som en 2-serie Active Tourer.

Jeg tror i liket med CNBC at det ikke er produktene som er problemet. BMW sine produkter er like brilliante som de alltid har vært. Men det er bare det at konkurrentene har skjerpet seg enormt. Før lå 5-serien fire billengder foran E-klassen, nå ligger den bare en billengde foran. BMW produktet er fortsatt best, men Mercedes produktet her blitt nesten like bra. Jeg vil dog ikke konkludere like optimistisk som CNBC gjør, jeg tror vi vil gå inn i en "nede periode" for BMW. Selv om salget bare øker, det å få på plass ett bra image i markedet tar tid. Det tar mange år. Men, for å selv avslutte litt posetivt. Hvis vi ser historisk på det, så er det når BMW ikke er største premium produsent de geniale modellene kommer. Se på modeller som E30 M3, E34 5-serien, E38 750i, E39 5-serien og E46 M3...alle ble de født under BMW sitt streben med å nå premiumtoppen. Hvis historien gjentar seg så har vi mye bra i vente 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 For en gang skyld er jeg helt enig i det du skriver - faktisk veldig enig. BMW bygger uten tvil like gode biler som de alltid har gjort (faktisk mer en enn dette), men som du også påpeker er konkurransen mye hardere i dag enn for 10-15 år siden. Markedsføring avgjør nesten alt (image is everything) og Mercedes-Benz kan åpenbart dette bedre enn BMW i dag. Jeg tenker allikevel at BMW reelt bygger substansielt bedre biler enn Mercedes-Benz - bare på en mer "gammeldags" måte (og bedre måte i min verden).

La oss kikke litt på hva Peugeot og DS gjør (begge franske og fra PSA gruppen). De bygger OK biler, men heller ikke mer. Allikevel selger de meget bra fordi de fremstår som moderne med et et slags Audi design og teknikk (uten å egentlig være i nærheten). Mercedes-Benz (og Audi) fronter teknologien på en veldig synlig måte med bl.a MBUX dashboardet og dette tror jeg er mye av årsaken til at Mercedes-Benz er i vinden i dag. BMW har mye av det samme, men det er ikke like imponerende visuelt. Peugeot og DS spiller på de samme strengene uten at deres systemer er like bra (det bare ser slik ut og det virker åpenbart i forhold til markedsføringen).

BMW har med andre ord en image utfordring. Vi forventer at BMW er teknologisk ledende, men når de andre bilprodusentene tilsynelatende kan fremvise mer moderne infotainment systemer (for ikke å snakke om Tesla) kommer de til kort - uansett hvor bra biler BMW ellers bygger. Trist, men slik er det. Dette er hva man ser når man setter seg inn i bilen og ikke minst hva man sammenligner med når det gjelder mobiltelefoner (les: iPhone). BMW har mistet plottet på dette området og det tror jeg er kritisk. 

Både Mercedes-Benz og Audi har deres respektive helelektriske EQC og e-Tron modeller. BMW mangler en slik modell og dette bare understreker (for mange) at BMW ikke er like teknisk ledende. Jeg tror at det er dette - i begrepets videste forstand - markedsanalytikerne biter seg fast i og dette bare understrekes av at man ikke får den samme "wow" følelsen når man setter seg inn  i en BMW som f.eks i en Mercedes-Benz med MBUX dashboardet (- og igjen for ikke å snakke om Tesla).

Jeg husker da BMW tok grep og utviklet de mest moderne bilinteriørene på 80-tallet. Det var fantastisk og alle de andre bilprodusentene (inkl. Porsche) virket plutselig veldig gammeldagse. Mercedes-Benz var ikke bare gammeldags - det var biler for besteforeldre og menn med hatt. BMW holdt ledertøyen helt frem til slutten av 2000 tallet, men så mistet de gradvis plottet uten å egentlig bli dårligere. Det var bare de andre som ble bedre og kanskje først og fremst Mercedes-Benz og Audi (for ikke å snakke om Tesla). 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, laffe skrev:

Selv er jeg litt spent på om BMW klarer å ha selvsikkerhet nok til å ikke kopiere trenden med lyslist bak fra side til side nå. 

Det er nok allerede for sent, 7-serie LCI har lyslist bak..

4F488804-964C-4B47-AE1F-91C599248F15.thumb.jpeg.6753dfe81c91c35714b4c89070fdd32d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne lyslisten og kanskje spesielt den på Porsche Taycan som også inkluderer navnet Porsche i en slags 3D effekt. På den annen side lar slike lyslister seg lett kopiere og når etterhvert "alle" har dette virker det kanskje litt dumt. 

Jeg tror at det er veldig vanskelig i dag å skille seg designmessig ut som bilprodusent. Kanskje er dette også årsaken til det radikale designet på Tesla Cybertruck (jeg tror det). Uansett så vader de i dag alle sammen rundt i den samme design "suppen" med små og marginale forskjeller. Det var definitivt mer spennende før i tiden da bilene ofte var radikalt forskjellige (med Citroën i førertrøyen)... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat 7 serien kledde lyslist da. Men etron er skjemmende med sin lyslist mener jeg.

Apropos bmw, og at dem mister forspranget, så tror jeg ikke at salget stuper. Jeg tror bare at salget går til "feil folk", dvs hvermansen. Kjennerne, bmwfolkene, entusiastene....ja, de bytter nok merke etterhvert. Om det er sunt, bra/dårlig, eller rett å slett kalkulert fra bmw sin side er jeg ikke kvalifisert til å gjette på.

En ting er sikkert, vi må ta vare på bmw klassikerne, som nå vil skyte opp i pris siden bmw tuller på slik dem gjør med kommende modeller.

En annen skryt skal forumet her ha; vi har evne til å se objektivt på bmw. Når produktet ikke er bra nok, så sier vi meningen vår. Jeg kjenner flere som har dilla på andre merker, som volvo, mercedes, ford og opel. Og det er liksom ikke lov å innrømme at merket har dårlige modeller 😂 men bmw fansen er kanskje ytterst kresne. Det er vel en grunn til at Jeremy Clarkson noe humoristisk sa i top gear's test mellom C63, RS4 og M3, at M3 førere har ingen venner 😂.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...