Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Fredrik skrev:

.... stor respekt for deres tekniske integritet og evne til innovasjon ...

Ikke  vondt ment, men nå tuller du??? :o

Juks, svindel og bedrag over hele linja, i lang tid. Integritet og innovasjon er ikke de første orda på lista, jeg tror ikke de er på lista engang :s 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRFJeg tenkte vel først og fremst på da Ferdinand Piëch ledet Audi (altså før han ledet hele VAG). Når dette er nevnt er Audi langt fra så dårlig som mange skal ha det til (det å disse VAG og Audi i disse dager er populært). Som CNBC reportasjen viser har Audi (i USA) et bedre grep (image) om unge bilkjøpere enn både BMW og Mercedes-Benz så fremtiden for bilmerket ser faktisk ganske lys ut.

Det er en tilsvarende situasjon her i Danmark også (les: vi er ikke de eneste som mener at BMW har en jobb å gjøre vedr. innovasjon og modellportefølje). Jeg tror at Audi generelt oppfattes som mer moderne enn BMW og at dette slår sterkere igjennom blandt yngre bilkjøpere enn eldre. Den kollektive hukommelsen er kort og dieselgate er for mange allerede glemt når fokuset er på elektriske biler. Derfor var det så viktig for Audi å presentere e-Tron samt tilsvarende viktig for VW å komme videre med bl.a ID3.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fredrik skrev:

@TRFJeg tenkte vel først og fremst på da Ferdinand Piëch ledet Audi (altså før han ledet hele VAG). Når dette er nevnt er Audi langt fra så dårlig som mange skal ha det til (det å disse VAG og Audi i disse dager er populært). Som CNBC reportasjen viser har Audi (i USA) et bedre grep (image) om unge bilkjøpere enn både BMW og Mercedes-Benz så fremtiden for bilmerket ser faktisk ganske lys ut.

Det er en tilsvarende situasjon her i Danmark også (les: vi er ikke de eneste som mener at BMW har en jobb å gjøre vedr. innovasjon og modellportefølje). Jeg tror at Audi generelt oppfattes som mer moderne enn BMW og at dette slår sterkere igjennom blandt yngre bilkjøpere enn eldre. Den kollektive hukommelsen er kort og dieselgate er for mange allerede glemt når fokuset er på elektriske biler. Derfor var det så viktig for Audi å presentere e-Tron samt tilsvarende viktig for VW å komme videre med bl.a ID3.

 

Hvis man dissekerer VAG litt i sømmene, og skiller mellom BS (markedsføring) og heller leser litt mellom linjene aka: advarsler fra CEO om Nokia tilstander (brennende platform) og ser hvor VAG er, når det kommer til SW og tekniske løsninger.

Vel har BMW har sittet med hendene i fanget etter i3, men å fremheve VAG/Audi kontra andre blir skivebom. Jeg skjønner romantisering om R5, men tilstanden til VAG/Audi er alt annet enn rosenrød og idyllisk i 2020, vil heller si de er svakere enn på et par tre tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg har ikke fremhevet Audi på bekostning av f.eks BMW. Det jeg skrev var at jeg  liker Audi og har stor respekt for deres tekniske integritet og evne til innovasjon (spesielt da Ferdinand Piëch sto ved roret for Audi). Dette betyr i praksis perioden 1972-1993.

I likhet med et par andre i diskusjonen liker jeg derfor de eldre modellene best. Jeg har heller ikke vurdert Audi seriøst siden TT kom på markedet i 1998 - heller ikke senere generasjoner av TT siden disse etter min mening ikke er like fine som den første generasjonen.

Men å si at Audi i dag er dårlig eller har signifikant dårligere byggekvalitet enn f.eks BMW - den kjøper jeg ikke. Dette er ikke korrekt og heller ikke noe man legger merke til. Jeg vil heller si at byggekvaliteten er typisk tysk premium, men at de via VAG's motorbank dummet seg ut med dieselgate. De hadde også en skandale på 90-tallet i USA med at noen av bilmodellene plutselig begynte å akselerere. Hvordan dette skjedde rent teknisk vet jeg ikke. Hendelsen er imidlertid åpenbart glemt nå (i USA) siden salgskurven for Audi de siste 10-12 årene har gått stadig oppover.

Jeg tenker at Audi gjør noe smart med å satse på moderne design når det gjelder eksteriøret/interiøret og infotainmentsystemet (Virtual Cockpit) samt ikke minst e-Tron. Mercedes-Benz oppnår mye av den samme effekten med MBUX og EQC. De fremstår som moderne, sexy og et reelt alternativ til Tesla (spesielt Model X) - noe som ikke bør undervurderes i USA. Poenget her er å definere en standard og vise at man behersker fremtiden. BMW har langt på vei mistet dette fortrinnet og det er trist.  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet iallfall at den dårligste bilen jeg har hatt var en Audi A6 fra 2006. Jeg kjøpte den fordi jeg hadde lyst på en Audi, bytta inn en 2002 E39 520i. Videre likte jeg ikke designet på E60 den gangen så da ble det en A6 med en oljeslurpende 2,4 liters V6. Nydelig bil på alle måter, synes fortsatt den modellen er voldsomt flott. Men for en katastrofe den var kvalitets messig. Så da jeg bytta den inn i en E90 325d så følte jeg at jeg gikk ned i bilstatus. Men så hadde jeg også da en bil som fungerte igjen, som jeg følte jeg kunne stole på. Siden har det blitt BMW, det liksom bare funker.

Dissingen av VAG er absolutt velfortjent, de har sine utfordringer når det kommer til kvalitet og rust. Jeg var borti en 2017 Amarok V6, der bobla rusten frem under venstre baklykt. Ikke kom trekkende med "rust probematikken" på F10/11. Sinkslipp bak ei gummilist er noe helt annet en god gammeldags stålmakk. 

Og bare for å kommer dere i forkjøpet, for jeg vet det kommer:

BMW har sine utfordringer de også på enkelte modeller. Det være seg dårlig finish på interiøret i F30/31 og problemene med N47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik skrev:

@Ron Jeremy Jeg har ikke fremhevet Audi på bekostning av f.eks BMW. Det jeg skrev var at jeg  liker Audi og har stor respekt for deres tekniske integritet og evne til innovasjon (spesielt da Ferdinand Piëch sto ved roret for Audi). Dette betyr i praksis perioden 1972-1993.

I likhet med et par andre i diskusjonen liker jeg derfor de eldre modellene best. Jeg har heller ikke vurdert Audi seriøst siden TT kom på markedet i 1998 - heller ikke senere generasjoner av TT siden disse etter min mening ikke er like fine som den første generasjonen.

Men å si at Audi i dag er dårlig eller har signifikant dårligere byggekvalitet enn f.eks BMW - den kjøper jeg ikke. Dette er ikke korrekt og heller ikke noe man legger merke til. Jeg vil heller si at byggekvaliteten er typisk tysk premium, men at de via VAG's motorbank dummet seg ut med dieselgate. De hadde også en skandale på 90-tallet i USA med at noen av bilmodellene plutselig begynte å akselerere. Hvordan dette skjedde rent teknisk vet jeg ikke. Hendelsen er imidlertid åpenbart glemt nå (i USA) siden salgskurven for Audi de siste 10-12 årene har gått stadig oppover.

Jeg tenker at Audi gjør noe smart med å satse på moderne design når det gjelder eksteriøret/interiøret og infotainmentsystemet (Virtual Cockpit) samt ikke minst e-Tron. Mercedes-Benz oppnår mye av den samme effekten med MBUX og EQC. De fremstår som moderne, sexy og et reelt alternativ til Tesla (spesielt Model X) - noe som ikke bør undervurderes i USA. Poenget her er å definere en standard og vise at man behersker fremtiden. BMW har langt på vei mistet dette fortrinnet og det er trist.  

 

Hvis du klarer å se forbi klasseledende interiør (Audi) er det lite å skryte av byggekvaliteten ellers for. Kvaliteten til Vag er stadig synkende.

https://www.dinside.no/motor/her-star-vws-skandale-biler/71407399

Samtidig å trekke frem hvem som ledet hva i 70-80 årene blir nå lite relevant 40-50 senere. 

Uansett hvem familie og stamtre han har! 
Dette er 2020 og etron er den minst effektive elbilen på markedet. ingenting klasseledende med den eller VAG.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tenker at man lett kan finne folk som er tilsvarende skuffet over kvaliteten på BMW. Disse bilprodusentene er såpass store og med en enorm produksjon av biler at det skal godt gjøres om ikke noen får mandagsbiler eller at enkelte produksjonsteknikker slår feil. BMW hadde f.eks på 90-tallet store problemer med en nikasil legering som medførte at svovel i bensinen (spesielt i California) reagerte med legeringen og letmetall motorblokkene (eller mer korrekt sylindrene i blokkene) ble ødelagt. Tilvarende kan bilprodusentene være uheldige med komponenter som underleverandørene står for (f.eks Takata som produserer airbagger).

Intet av dette er noe Audi eller BMW gjør med overlegg f.eks i form av dårlig kvalitetskontroll eller generelt dårlig kvalitet. Det er selvfølgelig beklagelig, men samtidig et fenomen som man nesten bare må leve med. Jeg er ganske sikker på at både Audi og BMW gjør alt hva de kan for å unngå slike hendelser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Samtidig å trekke frem hvem som ledet hva i 70-80 årene blir nå lite relevant 40-50 senere.

Vel... nå var som sagt ikke mitt poeng å fremheve Audi på bekostning av BMW. Jeg postet en reportasje fra CNBC som nettopp tar for seg Audi's historie i USA frem til i dag (inkl. noen av problemene for Audi som vi diskuterer nå). Deretter skrev jeg litt om min erfaring med Audi (jeg har som tidligere nevnt aldri selv hatt en Audi) og det er egentlig det hele. Jeg mener imidlertid helt klart at det i dag ikke er den store kvalitetsmessige forskjellen på Mercedes-Benz, Audi og BMW.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de fleste som sier noe positivt om audi her, inkludert meg selv, omhandler dagens audi eller audi før 1995. Ja bmw hadde nikasilpriblemer på 90 tallet, men det hadde også jaguar xj på samme tiden. Mercedes rustet opp på dette tiåret og slutten av 90 tallet var starten på opel som en fiasko. Alle hadde sine ting. Men vag på 90/00 tallet hadde liksom ALT av feil. Alt som kunne gå galt gikk galt. Jeg har hatt 3 vag i perioden 98-2010 modell og hver og en har kostet rundt 50k i året å reparere. På helt tullete feil. Dagens 2.0biturbo tdi motorer holder 40.000km og rust; jeg hadde på 2010 golfen rust over halve bilen. Møller sa det var kjempegreier fordi bilene er galvanisert, så når den først har rustet så sprer ikke rusten seg noe mer. Han hadde selv en audi med en rustflekk som ikke hadde utvidet seg på flere år..... Jamen, bilene skal jo ikke ruste i utgangspunktet?! Og i firmabilsammenheng.... transportere som må skifte halve ledningsnettet etter 2 år. Egr ventiler som sprenger. Bærekuler, bærekuler, bærekuler. Og jeg har 8 år i hiace 2.4d med 300.000km og null problemer.

Ja man hører mye rart om alt. Man hører også mye negativt om det man vil at skal være negativt. Men at vag har vært noe av det værste i bilhistorien over en perioden på 20 år står jeg ved. Likevel er de nok i dag ikke så mye dårligere enn andre. Bmw hadde jo sine n47 motorer og tullete automatkasser på 00 tallet. Men det er ikke det som ødelegger bmw nå; som tidligere diskutert er det er strategien og image endring og design som gjør at jeg ihvertfall sier meg ferdig med bmw av nyere sort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kamerater har henholdsvis en A4 Avant 2.0TDI quattro og A6 Avant 1.8Turbo quattro. Begge bilene har vært vanvittige pengesluk dessverre. A6en har også fått ny motor i hans eie.

Jeg skrøner ikke når jeg sier at begge bilene har kostet over 100 000kr å holde i daglig drift i et år. Bilene har vært fulgt opp av Audi hele veien til de tok over.

Min erfaring med BMW er helt motsatt. Der man trenger 2-3 oljeskift i året og 1-4000kr i slitedeler.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Enig, men påstanden om at VAG over en periode på 20 år har vært noe av det værste i bilhistorien er veldig sterke ord. Jeg tenker at VAG definitivt har hatt deres problemer og at spesielt dieselgate er en forferdelig historie, men at det helt klart finnes andre bilmerker som jevnt over i den samme perioden har bygget biler med betydelig dårligere kvalitet enn VAG. Det er i denne sammenhengen også viktig å minne om at VAG består av alt fra Bugatti, Bentley, Lamborghini og Porsche til Seat.

Hvis jeg skal velge et bilmerke som fortjener prisen for å være det mest skuffende bilmerket de siste 30 årene så må det nesten være Fiat. De har ikke gjort mye riktig bortsett fra å skille ut Ferrari så dette bilmerket ikke ble dratt med ned i dragsuget og værste fall solgt til tyskerne på den samme måten som Lamborghini. Dette ville ha vært noe i nærheten av en nasjonal tragedie i Italia.

Lancia som var et så stolt bilmerke er i dag stort sett bare et skrivebordsselskap. Tilsvarende er Alfa Romeo bare en skygge av seg selv. Maserati har ikke bygget spennende biler på aldri så mange år (dog med et lite unntak for Levante) og Fiat selv har vel kun Punto, Panda og 500 som selger nogenlunde bra (altså billige biler der f.eks VW Golf til sammenligning fremstår som premium).

Så var det Chrysler da som i dag er en del av Fiat Chrysler Automobiles. Jeg ser ikke mange lyspunkter og jeg er usikker på om sammenslåingen var den rette for Fiat (les: kanskje hadde det vært bedre om Ferdinand Piëch hadde fått sin vilje og Fiat var blitt kjøpt opp av VAG).

I dag har Fiat Chrysler Automobiles fusjonert med franske PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) og det er ingen tvil om at det er PSA som er den sterke partneren. Hva som evt. kommer ut av dette samarbeidet skal bli spennende å se, men jeg tror at Fiat ender opp som Opel - altså teknisk sett PSA produkter (hvilket helt sikkert er en god ting i denne sammenhengen). 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt 4 Audier og de har vært helt fantastiske mtp byggekvalitet, aldri noe tull med noen av dem. 
Første var en 1983 Audi 80 CD 5S, neste var en 1985 Coupe quattro med digitale instrumenter (bilen lever fremdeles), så en 1999 Audi A2 1.4 og sist en Audi A2 1.6FSI som jeg har i dag. Det morsomme med A2´n er at den er riktig så morsom å kjøre med sine 110hk, den er praktisk, bruker lite bensin, veier under 1000kg og har et fantastisk design, noe av det beste Audi har gjort sett med mine øyne. Ikke en rustflekk heller siden den er laget av aluminium.

Har også hatt to BMW´r, en 1991 525i, og en Z3 Coupe som jeg nå har hatt i snart 9 år. Ikke noe tull med disse heller - strålende fornøyd og digger Z3´n sitt design akkurat som jeg digger A2´n sitt.

8C8898E9-F2D1-45FF-9841-8F89C73E0A0D.thumb.jpeg.91f8d01f6d44621b8cdc81d9d4254e73.jpeg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@N.E.W. Jeg burde ha fremhevet nettopp A2 som en av de mest interessante bilen overhode når det gjelder design og plassutnyttelse. Man kan forøvrig tydelig se at den er fra den samme perioden som den første TT'en. Markedsmessig var modellen "3 L" (som henspeiler på at den kan kjøre 100 Km på 3 liter diesel - altså 0,30 liter/mil) det store poenget i 1999 da A2 kom på markedet, men jeg tenker at modellen 1,6 FSI egentlig er den mest interessante modellen. Den hadde 110 HK og klarte 0-100 Km/t på 9,8 sekunder samt hadde en topphastighet på 202 Km/t. Dette var ganske imponerende for en bil av dette kaliberet den gangen og kombinert med ganske bra kjøreegenskaper samt et kult design blir det ikke stort bedre (vel og merke hvis man var/er i markedet for såkalte super mini biler)... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... når vi snakker om solen osv. Denne videoen ble postet av Harry Metcalfe i dag for ca. 2 timer siden. Jeg elsker designet på denne modellen med utbyggingene rundt hjulhusene og de mer enn kule lufteslissene på panseret... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Knalltøff! :D Vet ikke hvem som hermet etter hvem med breddingen ved hjulhusene, men E30 M3 har jo helt like breddinger. Tøft tøft tøft. Av og til blir man litt lei av alt det nye med masse utstyr som man egentlig ikke trenger(men veldig veldig kjekt når en er blitt vant). Av og til savner man litt det enkle hvor fokus er kjøringen uansett motor. Men klart, jeg klager ikke på fjernstyrt elektrisk oppvarming eller f.eks. ryggekamera.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...