Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jensen FF er bare så utrolig tøff. Noe av det artigste er jo at det går en på norske skilt. Den har jeg studert på Oslo motorshow noen ganger og den bærer mange tegn på at dette er det nærmeste man kommer en prototype. Bl.a. så er passasjerstolen mindre en førerstolen for og få plass til drivlinjen. Skjønner jo godt at den ikke solgte særlig bra.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos de siste state of the art "analoge" sportsbilene så er det få biler som slår Porsche 980 (bedre kjent som Carrera GT). Om ikke annet så er lyden fra den 5733 cm3 store selvpustende V10 motoren (68°) på 612 HK fantastisk (såpass at selv Ferraris beste knapt lyder bedre). Interessant nok var det meningen at Carrera GT egentlig skulle ha en oppgradert motor fra 993 GT1 (en boxersekser på 3200 cm3 med doble turboladere og 600 HK), men Porsche besluttet å bygge en unik selvpustende V10 motor for Carrera GT som kun finnes i denne ene modellen.

Jensen Interceptor (1966-1976) og varianten FF (1966-1977) er uten tvil en interessant bilmodell. Designet av Carrozzeria Touring Superleggera i Milano og de første produksjonsmodellene ble sogar bygget av Vignale i Torino (som på den tiden primært bygget biler for Ferrari, Alfa Romeo, Maserati og Lancia). 

Jensen var en europeisk bilprodusent som på linje med f.eks De Tomaso brukte amerikanske motorer og drivlinjer (6,3 og 7,2 liter Chrysler V8 motorer). Dette var på mange måter et tvegget sverd. På den ene siden fikk man en kraftig og ikke minst pålitelig motor og drivlinje, men på den andre siden ble imaget aldri helt det samme som sportsbiler fra Italia og Tyskland. Dette er også den store misforståelsen ved at Jensen Interceptor/FF aldri var ment som en sportsbil, men derimot en GT (Grand Tourer) i ordets rette betydning. Interceptor har derfor mer til felles med Porsche 928 enn rene sportsbiler som f.eks Porsche 911 og Ferrari 308 (begge nogenlunde samtidige med Interceptor).

Jensen FF var langt på vei en Interceptor, men med et par vesentlige forskjeller og det var at den var knapt 13 cm lenger enn Interceptor og hadde firehjulstrekk. Navnet FF står for "Ferguson Formula" etter Ferguson Research Ltd. i Coventry som utviklet 4x4 systemet. FF hadde også et mekanisk ABS system (og traction control) fra Dunlop Maxaret som stort sett var hentet direkte fra flyindustrien. Storbritania var på 60 og 70-tallet helt ledende innenfor flyindustrien (langt foran f.eks USA) og dette førte ultimativt til f.eks Concorde - et passasjerfly av et kaliber verden aldri har sett før eller senere).

I dag 50 år senere ser vi hvor teknisk innovativ Interceptor og spesielt FF med 4x4 var, men dette tror jeg faktisk var litt av en sær idé. Tanken var selvfølgelig at en stor GT med 4x4 ville være attraktiv i det nordlige USA og Canada (der det er ordentlig vinter og tradisjonelt et kjøpesterkt marked for store og tunge GT'er med V8 motorer). Litt av et nisjemarkedet må man si og salget var deretter. Det skulle gå mange år før firehjulstrekk ble populært i biler og da med Audi i front (og ikke minst med et helt annet markedskonsept).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Jensen FF noen gang var beregnet for det amerikanske markedet. Litt synd egentlig for som du sier, der hadde det vært et marked. Grunnen til at den aldri var beregnet på det nordamerikanske markedet finner du ut hvis man ser i motorrommet. Det er helt umulig og montere rattet på venstre siden da front diffen kommer i veien. Når i tillegg fordelingskassen og fremre mellomaksel kommer der setet er så måtte man konstruert om hele systemet for at det skulle fungert.

Layouten er egentlig den samme som BMW brukte på E30 og E34 Ix med den største forskjellen at mens BMW hadde drivakselen igjennom bunnpannen så monterte Jensen drivaksler og differensial foran motoren.

Her er et bilde av fremre hjuloppheng. Lykke til meg og bygge om den klumpen der til venstre ratt. 189-Strip5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Såvidt jeg forstår ble Jensen FF aldri solgt i USA (Canada er jeg mer uikker på). I praksis var bilen mest av alt en prototype eller et konsept som aldri ble fullført og heller ikke lovlig i USA. Jeg har ikke funnet kilder som forteller noe annet enn at markedskonseptet i utgangspunktet var at bilen skulle tilpasses det amerikanske markedet. De tok hva som var tilgjengelig på det engelske markedet av deler og bygget en liten serie på rundt 300 biler/prototyper.

Det som imidlertid er interessant er at de rent faktisk gjorde dette. Konseptet var helt nytt og temmelig revolusjonært. Jensen brøt med alle tradisjoner for hvordan en GT skulle være og dette er uten tvil fascinerende. Audi gikk på mange måter den andre veien. De tok drivverket fra en miltær bil og tilpasset dette til en alminnelig bil for så å bygge en rallybil basert på denne igjen. Rallybilen gjorde 4x4 konseptet kjent og dette igjen trigget produksjonen av alminnelige biler med 4x4 (Quattro - "fire" på italiensk).      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klager en del over bilprisene her i Norge, men jeg ser jo nå at vi er langt i fra de værste på bilpriser. Vi er ikke en gang på topplista i følge CarWow sin gjennomgang av dette temaet..

Jeg ser kommentarfeltene kommer med noen ganske voldsomme eksempler fra Nederland, Tyrkia og Danmark også. Dette var også land som ikke nådde listen i videoen over her. Det er en kjent sak at bilprisene i Norge har gått i riktig rettning de siste 10 åra, bilene har gått fra å koste det tredobbelte til bare å koste det dobbelte. Så har vi fått en del elbiler og hybridbiler som koster det samme og ofte mindre i Norge kontra i andre land. Og helt ærlig, om en F90 M5 hadde kostet 1 mill kontra 1,7 mill som den gjør nå så hadde jeg fortsatt ikke hatt råd til å kjøpe den. Jeg tror faktisk at jeg uansett hadde kjørt G30 540d, den koster egentlig ikke mer enn 160 000 kr mer i Norge kontra Tyskland. Ta så med at en "Tysk" Fredrik 90 hadde tjent godt og vel 160 000 kr mindre i året enn hva jeg tjener i Norge i dag. Ja bilene er dyrere her, men vi har også bedre kjøpekraft og har ett sosialt sikkerhetsnett som er bedre om ting skulle gå galt. 

Men at en Peugeot 508 skal koste over 2 millioner på Cuba, den er er litt tung å ta inn over seg. Cuba er jo kanskje ett av de mest sosialistiske landene i verden, så da vet dere det folkens. La oss håpe det ikke blir regjeringsskifte til neste år, da tror jeg vi kan vinke farvel til bil og hobby på fire hjul en gang for alle. Kan garantere at alt kommer til å bli dobbelt så dyrt, og elbiler får samme smellen...særlig de over 600 000 kr...de som passer for folk flest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik skrev:

@Rune-K Såvidt jeg forstår ble Jensen FF aldri solgt i USA (Canada er jeg mer uikker på). I praksis var bilen mest av alt en prototype eller et konsept som aldri ble fullført og heller ikke lovlig i USA. Jeg har ikke funnet kilder som forteller noe annet enn at markedskonseptet i utgangspunktet var at bilen skulle tilpasses det amerikanske markedet. De tok hva som var tilgjengelig på det engelske markedet av deler og bygget en liten serie på rundt 300 biler/prototyper.

Det som imidlertid er interessant er at de rent faktisk gjorde dette. Konseptet var helt nytt og temmelig revolusjonært. Jensen brøt med alle tradisjoner for hvordan en GT skulle være og dette er uten tvil fascinerende. Audi gikk på mange måter den andre veien. De tok drivverket fra en miltær bil og tilpasset dette til en alminnelig bil for så å bygge en rallybil basert på denne igjen. Rallybilen gjorde 4x4 konseptet kjent og dette igjen trigget produksjonen av alminnelige biler med 4x4 (Quattro - "fire" på italiensk).      

Jeg har vært fascinert av Jensen FF lenge. Helt siden jeg leste en artikkel om den i en bok og det må ha vært rundt 1987-88. Husker jo ikke alt men Harry Ferguson utviklet systemet på 50 talet engang og prøvde i mange år og få en bilfabrikant til og lage en bil med 4x4. Men de eneste som var interessert etter mye overtalelse var Jensen. Det ble jo ikke noen suksess der heller og ifølge den artikkelen jeg leste så var mye av grunnen at det kun var mulig med høyreratt og dermed så ble markedet veldig lite. Kan sikkert ha vært andre ting også som stiv pris og oljekrisen. Man kan jo alltids fable over hvordan det hadde blitt hvis Jensen hadde vært en større fabrikk som hadde hatt de økonomiske musklene til og videreutvikle konseptet. De var nok 15 år for tidlig ute. Ferguson lagde også en formel 1 bil med det samme systemet som også vant et løp. 

Harry Ferguson er nesten vært et kapittel for seg men det får bli en annen gang. Selv om Gråtassen var en genial traktor så fortjener han og bli husket for så mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Jeg kan huske at det på 80-tallet var 2-3 Jensen Interceptor som jeg relativt jevnlig så i det vestlige Oslo (Majorstuen/Skøyen området). Bilmodellen var spesiell også den gangen og man la virkelig merke til den. Hvorvidt det også handlet om FF kan jeg ikke huske (og for et utrenet øye er det vanskelig å se forskjell), men jeg kan huske at vi snakket om at den også hadde firehjulstrekk (noe som var uvanlig den gangen).

Det jeg imidlertid er litt fascinert av er denne floraen av britiske spesialist ingeniørfirmaer. Det går en klar linje fra Harry Ferguson (som var britisk, men født i Irland) til Gordon Murray (litt forenklet). Stort sett hele den tekniske delen av Formel 1 og rally sirkuset utvikles og bygges i Storbritania. Det er også ofte en slags "Reodor Felgen" attitude over de britiske ingeniørene. De tenker annerledes og utvikler store ting med relativt små ressurser (i motsetning til i f.eks Tyskland).

@Fredrik 90 Biler er veldig dyre i Danmark, men i praksis spiller dette liten rolle i dag. Stort sett "alle" leaser biler som koster over 2-300K og aldri har det vært flere virkelig dyre biler på veiene i Danmark. Det finnes utrolig mange forskjellige leasing former og det skal godt gjøres å ikke finne en variant som passer (kanskje bortsett fra hvis man kjører over 20-25000 Km pr. år). Jeg registrerer forøvrig at leasing av biler også begynner å bli populært i Tyskland og jeg vil tro at den bakenforliggende årsaken er den samme som i Danmark at man på den måten unngår en risiko for et stort verditap i relasjon til elektriske biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Fredrik said:

@Rune-K Jeg kan huske at det på 80-tallet var 2-3 Jensen Interceptor som jeg relativt jevnlig så i det vestlige Oslo (Majorstuen/Skøyen området).

@Fredrik 90 Biler er veldig dyre i Danmark, men i praksis spiller dette liten rolle i dag. Stort sett "alle" leaser biler som koster over 2-300K og aldri har det vært flere virkelig dyre biler på veiene i Danmark.

 

Sist gang jeg hadde Capricen på EU sto det en Jensen Interceptor på bukken ved siden av for full gjennomgang og restaurering...

Angående det du sier om danske bilpriser, så blir det jo høna og egget. Selvfølgelig spiller de høye prisene deres en rolle da prisene nettopp er hovedårsaken til at dansker leaser siden de ikke har råd til å kjøpe noe mer fancy enn en Toyota Aygo med strikkmotor. Det blir som å bortforklare at for eksempel 90 % av befolkningen et gitt sted leier leilighet frivillig fordi boligprisene er ekstremt høye og utenfor rekkevidde for 90% av befolkningen.

 

Men, det jeg egentlig skulle frem til - jeg så at dere skravlet om Jensen Interceptor samt Jonny Smith fra Fifth Gear. Jeg følger en urban explorer på youtube som heter "The bearded Explorer" som har mange spennende videoer om gamle biler og eiendommer. Personlig digger jeg disse explorer-videoene hvor de sjekker ut forlatte eiendommer og gamle hus og biler. I et par videoer har The bearded explorer tatt med seg Jonny Smith, og i en av videoene finner de en forlatt 1969 Jenson Interceptor forlatt ute i skauen med skiltene på.  Og siden dette er internett viser det seg at en seer kjente en tidligere eier, som igjen delte bilder av bilen fra 1981 når den fortsatt var fresh og fin. Dessverre ble den satt til side allerede i 1986 når den bare var 17 år gammel. 

Anbefaler å ta en titt på videoen fra 12 minutter og utover. Artig med gammalt ræl parkert ute i skauen:

 

 

 

EcECjt-WsAAwsaT.jpg

EcECjt-X0AA-BEh.jpg

EcECjuBXgAAGBSv.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsvrak er alltid spennende. Her er en artikkel som belyser emnet litt. Personlig så har jeg litt sansen for og bare la de stå og tilslutt ruste opp. Man trenger ikke rydde alt. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/entusiaster-vil-holde-gamle-bilvrak-i-naturen-hemmelig-1.15155513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Rune-K said:

Skogsvrak er alltid spennende. Her er en artikkel som belyser emnet litt. Personlig så har jeg litt sansen for og bare la de stå og tilslutt ruste opp. Man trenger ikke rydde alt. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/entusiaster-vil-holde-gamle-bilvrak-i-naturen-hemmelig-1.15155513

 

Helt enig. Skogsvrak spriter opp og gjør samfunnet mer originalt og interessant.  Vokste opp et sted hvor jeg hadde 3 minutter gange til en bilkirkegård der det sto 8-10 vrak fra 1930-1940-tallet. Som 10-åring elsket jeg å traske rundt og inspisere interiør, karosserirust, skader, mose etc.  Rett og slett det å se tidens tann jobbe. Dessverre ble disse fjernet når eier av eiendommen ble gammel og døde. Selvfølgelig erstattet av boliger....

En av flere ting som gjør at bygda mister sitt særpreg og historie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... danskene har bedre råd enn man skulle tro sett fra Norge. De danske lønningene er generelt høyere enn de norske (og har vært det i de siste 10-15 årene), levekostnadene er lavere (bolig og matvarepriser) og ikke minst den danske kronen er betydelig mer verdt enn den norske. Skattene og avgiftene er imidlertid høyere enn i Norge, men så får vi mye tilbake også. Egenandelen hos f.eks legen og tannleggen er lommepenger og når en ingeniør er ferdig utdannet har han/hun ikke mer enn et par hundre tusen i studiegjeld. Privatskoler er statlig subsidiert med ca. 40%, så hvis din lokale skole er dårlig blir du ikke ruinert hvis du vil sende barna på en bedre privatskole.

Den store ulempen med å bo i Danmark (bortsett fra mangelen på norsk natur) er de høye bilavgiftene. Danskene hater disse avgiftene og kreativiteten er høy når det gjelder å finne smutthull i systemet. Leasing er en ordning som alle liker inkl. staten (!). Det gir penger i statskassen samtidig som folk kan lease kostbare biler. Leasingbilene er ikke billigere totalt sett, men man unngår å legge ut hele beløpet på én gang samt at man kan velge hvor lenge man vil disponere bilen. Kanskje passer det best bare i sommermånedene eller kanskje vil man ha bilen i kun tre måneder hvis man skal på en lengere roadtrip sydover i Europa. Valget er ditt med visse begrensninger og forpliktelser... :)

Litt goodies fra Porsche Sonderwunschprogramm (ønskeliste/produktportefølje).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at den danske gjennomsnittslønna er noe høyere enn den norske, men kjøpekraften i Norge er sterkere. Danskene har vel opp i mot 50% inntekts skatt, det er ganske mye mer. Strøm er også dyre greier nede hos dere har jeg hørt... 

En ting jeg synes er rart i Norge er at ikke det er fri tannlege på lik måte som lege. Her skulle det også vært kun en liten egenandel, for å gå til tannlegen med en liten jobb kan fort koste femten lapper. Dette synes jeg skurrer veldig, når man ser hvor mye penger Norge har. Samme kan sies om bompenger og veistandarden, men den skal vi ikke begynne på nå 😅 Når det er sagt, norske firefelts motorveier er bedre enn de danske...nettopp fordi de ikke er pakket fulle av dansker i små Skoda Citigo som SKAL ut i venstre fil to meter foran deg. 

Men når det gjelder leasing så har jeg forstått at dette er ganske lukrativt i Danmark. I Norge blir dette mer og mer vanlig, men vi sliter litt med å få ordentlig fart på det her. Årsaken er høyt elbilsalg (elbiler er dårlig butikk for leasingselskapet) og at leasingselskapet ikke får refundert avgiften på bilen etter endt leasing. I Danmark har jeg forstått det slik at man kan få refundert engangsavgiften hvis bilen eksporteres ut av landet etter endt leasing. Er vel derfor det er vanskelig å finne noe spennende på bruktmarkedet nede hos dere, alt går ut av landet igjen. 

I fjor sommer når jeg kjørte hjem fra Spania så var det nesten snodig å se hvordan standarden på bilparken økte etterhvert som man kom lenger nord. Jeg var faktisk litt uforberedt på det, men nede i Spania så fremsto min G30 540d som en skikkelig luksusbil i gatebildet. Her hjemme er ikke en sort G30 noen bil som står ut i trafikkbildet, det er en helt vanlig bil man ser ofte hver eneste dag. Det var generelt sett veldig lite nyere premiumbiler der nede, iallfall siden vi var på plasser utenfor turist tråkket. Jeg så flere E34 på veien på enn jeg så G30 der nede, en del E39 og E60 med solfalmet lakk gikk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Fredrik 90 said:

 I Danmark har jeg forstått det slik at man kan få refundert engangsavgiften hvis bilen eksporteres ut av landet etter endt leasing. Er vel derfor det er vanskelig å finne noe spennende på bruktmarkedet nede hos dere, alt går ut av landet igjen. 

 

Med andre ord: Hvis man finner en F10 facelift 530d med sveivevinduer, manuelle stoler og 5-trinns manuell er det trygt å anta at den er bruktimport fra Danmark.

Og hvis man ser en kar som ratter en E60 545iA på danske skilt betyr det at han er mangemillionær....

 

 

57 minutes ago, Fredrik said:

Privatskoler er statlig subsidiert med ca. 40%, så hvis din lokale skole er dårlig blir du ikke ruinert hvis du vil sende barna på en bedre privatskole.

 

Statlige subsidier er vel et annet ord for "alle andre betaler regninga". 

Enda godt øvre middelklasse får sponset privatskole-regningen sin av arbeiderklassen som må la ungene sine gå på offentlige skoler i slummen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den generelle kjøpekraften er kanskje litt sterkere i Norge, men det er også et spørsmål hvordan den er fordelt. Her i Danmark vektlegger man primærbehovene så bolig, mat, skole og helsetjenester er relativt billig. Standarden i danske hjem er høy og trolig gjennomsnitlig litt høyere enn i Norge. Danskene har et utmerket system for byfornyelse og man finner sjelden slitte boliger i byene. Tilskuddene for å forbedre boliger med nye vinduer og isolering er høye og de aller fleste danske boligene er derfor ganske energieffektive. Fjernvarme er vanlig, fibernett er vanlig (og billig) og alle boliger bygget etter 1993 har 400V elektrisk spenning inn til huset. Systemet er også veldig driftssikert og vi har f.eks ikke hatt et strømbrudd på nesten 20 år (bortsett fra høyspentkabler er alle strøm -og fiberledninger forøvrig over hele landet gravet ned i jorden).

Motorveiene i Danmark holder en høyere standard i Norge. De er bygget etter tysk Autobahn standard med den samme bredden, jevnt veidekke og krav til dosering i svingene. Dette er langt fra tilfellet med de norske motorveiene. Rundt byene har man imidlertid begynt å fire på kravene ved at nødsporene på begge sider av motorveien i dag mange steder har blitt et ekstra spor. Derfor er hastigheten ofte satt ned fra 130 Km/t til 110 Km/t i disse områdene.

Tilbudet når det gjelder leasing av elektriske biler er dårlig også i Danmark, men det er endringer på vei. Jeg tror at årsaken først og fremst skyldes et oppdemmet ønske om å slå seg løs med kraftig motorisert biler etter mange år med smalhans på dette området for danskene. Mange betaler derfor gladelig opp mot 15K DKK (ca. 20K NOK) i måneden for å kjøre f.eks en AMG E63S eller BMW M5 - og dette er veldig god butikk for leasingselskapene som det nå finnes rundt 1000 stk. av i Danmark.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...