Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det konseptet der skjønte jeg ikke. Derimot så finnes det jo ettervært mange firmaer som setter inn elektriske drivverk i klassiske biler. Det kan nok ha litt for seg. 

Jeg lekte litt med tanken på og lage en elektrisk E23 da jeg bestemte meg for og overhale motoren min men et raskt søk så skjønte jeg at det var fånyttes. Det er helt umulig og få godkjent, man forlanger bl.a krasjtester. av batteripakkene i bilen. Liker man klassiske biler så blir man uglesett og prøver man og gjøre en klassisk bil miljøvennlig så er det også umulig, det skal ikke være lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene inkl. chassis bygges med helt nye chassis/karosseriplater fra bl.a Magnum Classic Car Panel (altså uoriganle deler, men konstruert etter originale spesifikasjoner og/eller modernisert der dette er nødvendig). MST sveiser chassiset sammen på en jigg og bygger bilen opp etter kundens spesifikasjoner. Siden bilene er helt nye og ikke restaurerte gamle biler gjøres det enkelte moderne tilpasninger for å bl.a imøtekomme dagens sikkerhetskrav. Motoren må i denne sammenhengen også være moderne for å tilfredsstille dagens krav til utslipp, men det er åpenbart allikvel mulig å gjøre enkelte tilpasninger som f.eks individuelle throttle bodies.

En sammenligning kan f.eks være at man bygger en E30 M3 med helt nye (uoriginale) chassis og karosseriplater fra en velrennomert produsent som har spesialisert seg på dette samt bruker en moderne motor (f.eks B48 eller fortrinnsvis en moderne sugemotor som BMW imidlertid ikke kan tilby i dag).  

Det handler derfor ikke om et restomod bygg, men om å bygge en bil fra bunnen av med helt nye stålplater og deler (chassis og karosseri). MST tilbyr ulike varianter fra originalt konsept til rene rally konstruksjoner med bl.a veltebur og ekstra forsterkninger i karosseriet.

Såvidt jeg kan se er MST Cars Ltd. i Storbritania registrert som en bilprodusent (Manufacture of motor vehicles), men om dette også gjelder i EU vet jeg ikke.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, det blir omtrent som en Pur Sang Bugatti med andre ord. https://pursangargentina.com 

Det er utvilsomt et marked. Problemet med og ha en E30 M3 nå er jo at de begynner og bli så dyre at man ikke tør og bruke de. Et åpenbart spørsmål er hvordan de etablerte fabrikkene stiller seg til dette. Det er vel en del mønsterbeskyttelse og slike ting å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ganske sikkert, men normalt holder det at man ikke bruker den originale bilprodusentens logo/navn på bilen og i markedsføringen. Alpina er i en særstilling i så måte... :)

Dette er definitivt ikke biler for original aficionados. På den annen side er jo bilene visuelt ganske like originalene hvis vi ser bort fra motor og drivverk. Det er jo egentlig ingenting nytt i dette, men nå er det satt i system og i en slags serieproduksjon samt at bilene faktisk er helt nye. Markedet er der helt sikkert og som du påpeker er originalene i mange tilfeller nå så dyre at entusiastene ofte betakker seg fordi de ønsker å bruke bilene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos virkelig gamle sportsbiler. Jeg hadde nesten helt glemt denne videoen der en Porsche 914-6 GT i 2009 kjører Eifelrennen på Nürburgring mot div. andre sportsbiler inkl. et par klassiske Ford Mustanger.

Porschen (ca. 1000 Kg og midtmotor) har en boxersekser (forgasser) på 2,0 liter som yter 210 HK og med en topphastighet på rundt 235 Km/t. Mustangene (ca. 1200 Kg og frontmotor) har en V8 motor på sannsynligvis 4,7 liter og rundt 230 HK. Effektforskjellen er ikke stor i forhold til Porschen (noe man tydelig kan se i videoen), men det store dreiemomentet på litt over 400 Nm i forhold til Porschens rundt 180 Nm viser seg tydelig spesielt ut av svinger i relativt lav hastighet.

En annen ting som også vises tydelig i videoen er at Mustangene har stiv bakaksel og bladfjærer, mens Porschen har et mer sofistikert uavhengig hjuloppheng bak. Man kan tydelig se at Mustangene er "all over the place" i svingene, mens Porschen uten problemer nærmest følger en perfekt linje. Porschen innhenter Mustangene i svingene, men blir stort sett frakjørt ved utgangene av svingene.

Lange svinger med en høy inngangshastighet er imidlertid ikke Mustangenes spesialitet og blir også deres bane. Plutselig slipper veigrepet for Mustangene i ytterkanten av svingene, mens Porschen stadig er på innsiden av svingene og klar til å akselerere igjen. Veldig interessant å observere og lydbildet i Porschen er bare fantastisk - og sannelig dukker det ikke opp en hylende BMW M1 med et enda bedre lydbilde... :)

1920px-Porsche_914_IMG_3183.jpg

Porsche 914 ble forøvrig produsert i perioden 1969-1976. Modellen hadde som tidligere nevnt midtmotor, men var ellers teknisk langt på vei en 911 (som Boxster/Cayman i dag). Det ble totalt bygget ca. 118000 stk. 914 i ulike konfigurasjoner, noe som var ganske mange jmf. biltypen for ca. 50 år siden.

De aller fleste hadde en boxerfirer fra VW, men på de senere variantene gjorde Porsche enkelte endringer på motorene så de hadde litt mer effekt (fra 80-100 HK). Det ble imidlertid også bygget ca. 3350 stk. 914-6 og 916 med 911 motorer (altså boxerseksere) der effekten varierte fra 110 til 210 HK og med motorvolumer fra 1991 til 2653 cm3. Motorvolumet var imidlertid ikke avgjørende for antall hestekrefter iom. at både 1991 og 2653 cm3 variantene hadde opp tom. 210 HK.

Det ble i tillegg bygget et par prototyper (914-8) med en boxeråtter motor (2997 cm3) fra formelmodellen 908 med en effekt på hhv. 260 og 300 HK. Topphastigheten for modellene var 250-270 Km/t. Modellen med 300 HK kan observeres på Porsche Museet i Stuttgart.         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt nerdet, men jeg er jo når alt kommer til alt en gammel IT-mann (IT-systemutvikler og programmerer). Jeg synes at denne presentasjonen av de grunnleggende prosedyrene og algoritmene som ble utviklet for Apollo Guidance Computeren (altså datamaskinene som befant seg ombord i command modulen og lunar modulen, som faktisk landet på månen i 1969) er veldig bra forklart og på et nogenlunde enkelt språk.

Det var uten tvil et imponerende stykke nybrottsarbeide som ble gjort i forbindelse med utviklingen av datamaskinen og ikke minst programmene som ble kjørt på datamaskinen, men det mest imponerende er hvordan de tenkte mhp. hva datamaskinen skulle gjøre når den feilet og prioriteringer i den sammenhengen. Viktig i denne sammenhengen er hvordan astronautene forsto evt. feilkoder og kunne manuelt reagere på feilkodene samtidig som datamaskinen stadig var fullt operativ.

Når vi så skrur tiden frem og tenker på dagens automatiserte marsferder uten mannskap ombord samt ikke minst elektriske biler med mye kraftigere datamaskiner (som ofte har mange problemer med programvaren) blir det arbeidet som NASA gjorde på slutten av 60-tallet bare enda mer imponerende.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere nevnt at jeg er en stor fan av den britiske marinehistorikeren Drachinifel's kanal på Youtube. Han dekker stort sett alt innenfor "sjøkrig" frem tom. 1950 tallet, men har vel på mange måter spesialisert seg på 1 og 2 verdenskrig samt mellomkrigstiden. Videoene har stort sett format som en podcast, men han gjør også live videoer.

En annen kanal på Youtube som er interessant i denne sammenhengen er kanalen Battleship New Jersey og dette igjen mye takket være kurator/museumsleder Ryan Szimanski, som gjør en glimrende jobb med å vise oss rundt i selv de minste avkroker av det enorme slagskipet. Akkurat dette er faktisk veldig interessant og unikt.

USS New Jersey (BB-62) er en av de fire Iowa klasse slagskipene (de andre er Iowa, Missouri og Wisconsin) som ble bygget og sjøsatt i perioden 1940-1944. De er med andre ord de siste slagskipene som ble bygget under WW2 og som gjorde en signifikant innsats under krigen. Britenes slagskip HMS Vanguard ble imidlertid operativ så sent som i 1946 og var dermed teknisk sett verdens siste slagskip som ble bygget (primært fordi hangarskipene tok over deres rolle), men hun gjorde aldri en krigsinnsats. HMS Vanguard ble hugget opp i 1960.

Iowa klasse slagskipene var imidlertid aktive helt frem tom. 1992 iom. at de deltok i den første Gulfkrigen (teknisk sett var de i perioder i opplagring, men dette var mhp. fremtidig reaktivering. De gjorde imidlerid alle en krigsinnsats i både Korea og Vietnam krigene). USS Iowa og USS Wisconsin ble faktisk opplagret mhp. fremtidig krigsinnsats helt frem til 2006. Alle skipene er i dag museumsskip i hhv. byene Los Angeles (USS Iowa), Camden, New Jersey (USS New Jersey), Pearl Harbor, Hawaii (USS Missouri) og Norfolk, Virginia (USS Wisconsin).

Det er etter min mening ut fra et historisk perspektiv fantastisk at amerikanerne har tatt vare på disse slagskipene og de fortjener all mulig støtte for å ha gjort dette. Alt er på frivillig basis med bare minimal offentlig støtte. 

Ryan Szimanski lager også på frivillig basis enkelte videoer der han sammenligner Iowa klasse slagskipene med andre slagskip (f.eks Bismarck og Yamato) samt enkelte videoer der han simulerer hva som ville ha skjedd hvis New Jersey hadde byttet rolle med f.eks Hood eller Bismarck. Igjen veldig interessant og ikke minst hvis man er interessert i spillet World of Warship samt historie generelt... :)

Lyden på noen av de eldre vidoene er dessverre ganske dårlig (bruk tekstfunksjonen), men etter at de fikk donert en ny mikrofon igjennom støtteprogrammet for slagskipet er dette nå ordnet.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker virkelig disse videoene der "Sreten" (det er hva han kaller seg og som forøvrig også er IT mann av yrke) restaurerer BMW modeller som E31, E32, E38, E39, E46 og E60 (alle modeller fra mer eller mindre BMW's gullalder). Filmingen er bra og det er også kommentarene. Jeg legger merke til at det også er en klassisk Land Rover Defender i bakgrunnen sammen med E32 750i'en. Jeg er ikke overrasket iom. at jeg i 1988/89 selv hadde forgjengeren til Defender 90/110 (altså Serie III 88/109) samtidig som jeg hadde en E30 320i. To ytterpunkter, men på alle måter to veldig interessante ytterpunkter... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går med mye tid på kanalen hans, og jeg tar meg selv i å se selv se lange videoene fra start til slutt. Jeg er helt imponert over hans pågangsmot og kunnskap, og det er ikke så rent lite inspirerende. Gjøre ting ordentlig og ikke ta snarveier, han får alt til å se så enkelt ut. Jeg har venta på den episoden der hvor han skal fullføre den M5en.

En annen You Tube kanal jeg virkelig har fått sansen for er Vice Grip Garage. Dette er en kar med virkelig glimt i øyet som kjøper opp biler som gjerne har stått forlatt i en åker eller en låve i mange år. Han får svev på dem, får dem til å gå for egen maskin og kjører dem ut av "hvilestedet" og kjører dem hjem for egen maskin...noen ganger flere hundre miles. Dette er kun amerikanske biler, og det er ikke noen restaurerings kanal. Men han redder dem fra en sikker død, får dem i kjørbar stand og mange ganger selger videre som prosjekt for andre å fullføre. Meget artig kanal å følge med på 😀

Liker godt denne videoen, en Cadillac som har stått på ett jorde i 20 år. Den har sunket ned i bakken, er full av vann inni og er musespist så det holder. Likevel, han får den opp av hølet og rett ut på Highwayen så mose og musedritt fyker...prøv det i Norge 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det går med mye tid på kanalen hans, og jeg tar meg selv i å se selv se lange videoene fra start til slutt. Jeg er helt imponert over hans pågangsmot og kunnskap, og det er ikke så rent lite inspirerende. Gjøre ting ordentlig og ikke ta snarveier, han får alt til å se så enkelt ut. Jeg har venta på den episoden der hvor han skal fullføre den M5en.

Videoen med Cadillacen er definitivt ganske kul. Det mest imponerende med "Sreten" er at han faktisk ikke er bilmekaniker, men IT mann av yrke og hobbymekaniker. Jeg ble ganske overrasket da jeg ble klar over dette, men en skikkelig bilmekaniker kan kanskje se dette på noe av teknikken og ikke minst det relativt sparsommelige utstyret han bruker. Uansett er det temmelig imponerende hva han får til... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik skrev:

Videoen med Cadillacen er definitivt ganske kul. Det mest imponerende med "Sreten" er at han faktisk ikke er bilmekaniker, men IT mann av yrke og hobbymekaniker. Jeg ble ganske overrasket da jeg ble klar over dette, men en skikkelig bilmekaniker kan kanskje se dette på noe av teknikken og ikke minst det relativt sparsommelige utstyret han bruker. Uansett er det temmelig imponerende hva han får til... :) 

forstod det sånn at han hadde sagt opp jobben sin nå på nyåret og går all inn som youtuber, så kommer nok litt oftere videoer fra han fremover også.

ellers har rattarossa også mye bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg liker virkelig disse videoene der "Sreten" (det er hva han kaller seg og som forøvrig også er IT mann av yrke) restaurerer BMW modeller som E31, E32, E38, E39, E46 og E60 (alle modeller fra mer eller mindre BMW's gullalder). Filmingen er bra og det er også kommentarene. Jeg legger merke til at det også er en klassisk Land Rover Defender i bakgrunnen sammen med E32 750i'en. Jeg er ikke overrasket iom. at jeg i 1988/89 selv hadde forgjengeren til Defender 90/110 (altså Serie III 88/109) samtidig som jeg hadde en E30 320i. To ytterpunkter, men på alle måter to veldig interessante ytterpunkter... :)

 

Jeg med liker han.
Liker hans grundighet ,kunnskap,.. òg humor.
Han kan åpenbart BMW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg har tidligere nevnt at jeg er en stor fan av den britiske marinehistorikeren Drachinifel's kanal på Youtube. Han dekker stort sett alt innenfor "sjøkrig" frem tom. 1950 tallet, men har vel på mange måter spesialisert seg på 1 og 2 verdenskrig samt mellomkrigstiden. Videoene har stort sett format som en podcast, men han gjør også live videoer.

En annen kanal på Youtube som er interessant i denne sammenhengen er kanalen Battleship New Jersey og dette igjen mye takket være kurator/museumsleder Ryan Szimanski, som gjør en glimrende jobb med å vise oss rundt i selv de minste avkroker av det enorme slagskipet. Akkurat dette er faktisk veldig interessant og unikt.

USS New Jersey (BB-62) er en av de fire Iowa klasse slagskipene (de andre er Iowa, Missouri og Wisconsin) som ble bygget og sjøsatt i perioden 1940-1944. De er med andre ord de siste slagskipene som ble bygget under WW2 og som gjorde en signifikant innsats under krigen. Britenes slagskip HMS Vanguard ble imidlertid operativ så sent som i 1946 og var dermed teknisk sett verdens siste slagskip som ble bygget (primært fordi hangarskipene tok over deres rolle), men hun gjorde aldri en krigsinnsats. HMS Vanguard ble hugget opp i 1960.

Iowa klasse slagskipene var imidlertid aktive helt frem tom. 1992 iom. at de deltok i den første Gulfkrigen (teknisk sett var de i perioder i opplagring, men dette var mhp. fremtidig reaktivering. De gjorde imidlerid alle en krigsinnsats i både Korea og Vietnam krigene). USS Iowa og USS Wisconsin ble faktisk opplagret mhp. fremtidig krigsinnsats helt frem til 2006. Alle skipene er i dag museumsskip i hhv. byene Los Angeles (USS Iowa), Camden, New Jersey (USS New Jersey), Pearl Harbor, Hawaii (USS Missouri) og Norfolk, Virginia (USS Wisconsin).

Det er etter min mening ut fra et historisk perspektiv fantastisk at amerikanerne har tatt vare på disse slagskipene og de fortjener all mulig støtte for å ha gjort dette. Alt er på frivillig basis med bare minimal offentlig støtte. 

Ryan Szimanski lager også på frivillig basis enkelte videoer der han sammenligner Iowa klasse slagskipene med andre slagskip (f.eks Bismarck og Yamato) samt enkelte videoer der han simulerer hva som ville ha skjedd hvis New Jersey hadde byttet rolle med f.eks Hood eller Bismarck. Igjen veldig interessant og ikke minst hvis man er interessert i spillet World of Warship samt historie generelt... :)

Lyden på noen av de eldre vidoene er dessverre ganske dårlig (bruk tekstfunksjonen), men etter at de fikk donert en ny mikrofon igjennom støtteprogrammet for slagskipet er dette nå ordnet.

 

Takk! :-)
Liker veldig slikt stoff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, flobben skrev:

forstod det sånn at han hadde sagt opp jobben sin nå på nyåret og går all inn som youtuber, så kommer nok litt oftere videoer fra han fremover også.

ellers har rattarossa også mye bra

Det er gode nyheter, for det synes jeg er det eneste negative at det går en måned mellom hver video. På en annen side så bør det bli litt balansert når han går all inn på dette, det blir fort litt for mye av det gode når man skal lage sånne videoer på fulltid. Jeg synes Tavarish er ett god eksempel på dette, her blir det for mye prosjekter, for mye ulike biler og ikke minst så dyre biler at man ikke kan relatere seg til dem selv. Det er her M539 utmerker seg da det er biler som også vi vanlige kan få tak i, og det er arbeid man selv kan lære seg å beherske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2021 den 9.40, Mr. Erling skrev:

Takk! :-)
Liker veldig slikt stoff!

@Fredrik
Glemte å spørre. vet ikke om du vet, men dette er jo en mann som ikke har passert de 30 enda?

Hvor har han økonomien og finansene til sine ''kupp' og renovasjoner.
Den du henviser til; en V10 E60, viste han en del faktura(!!!!) på over 100K nKr.

- Arv?
- Bodde i USA. tjent grovt på aksjer?
- ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...