Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik

Ja E39 var virkelig en flott konstruksjon for sin tid, med en fantastisk flott palett av motorer. Eneste var vel at det manglet litt på dieselsiden før 530d kom i 1998 med den nyutviklede M57 motoren, siden har vel BMW ledet dieselsegmentet. Motoren i 525 TDS levde på overtid mot slutten av 90 tallet, Audi kom med sin 2,5 TDI V6er og Mercedes med sin 300 Turbodiesel som var TDSen overlegen i gangkultur, forbruk og effekt. Når man leser tester i Auto Motor und Sport så er det tydelig at E39 525 TDS har en for gammeldags dieselmotor, men dette fremheves også som E39 sin eneste svakhet i de to første årene før 530d kom. M52 motorene fikk ikke annet enn skryt, og særlig 523i utgaven var egentelig all den bil man kunne ønske seg i følge en duelltest i AMS fra 1997. Der danket E39 523i ut W210 E240 med ny V6 motor og helt nye A6 2,4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og var ikke E39  den siste ekte BMW med bakhjulsdrift?  ( hvis du hadde manuell girkasse)

Ser av videoen at dette med bakhjulsdrift trekkes frem som negativt, mens ASC kompenserer for dette. ( linket direkte til dette under)

Jeg har ''vokst opp' med analoge biler med maunuell girkasse.
Jeg som føler meg tryggest med en ren bakhjulsdrift ( manuel kasse), fordi jeg selv har kontroll og bilen ''kommuniserer'' vedr. veigrepet, og mener dette er trist utviklingen har gått.
Folk vet ikke lengre å mestre sin bil, fordi bilene nå er utstyrt med alskens hjelpemidler for å holde den på veien.
Når naturkreftene allikevel makter å ta kontroll over bilen, har du null sjanse å rette på dette.
https://youtu.be/gw-bYInG8ZM?t=140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mr. Erling

Man får dagens G30 5-serie med manuell og kun bakhjulstrekk, men da bare i 520i og 520d utgave. Hvis man sier siste "ekte" BMW med bakhjulstrekk, men med ordet "ekte" tar med at bilen skal ha rekkesekser så er F10 5-serie den siste. Der fikk man vel alt opp til 535i med manuell og kun 520d og 525d med manuell på diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mr. Erling

Man får dagens G30 5-serie med manuell og kun bakhjulstrekk, men da bare i 520i og 520d utgave. Hvis man sier siste "ekte" BMW med bakhjulstrekk, men med ordet "ekte" tar med at bilen skal ha rekkesekser så er F10 5-serie den siste. Der fikk man vel alt opp til 535i med manuell og kun 520d og 525d med manuell på diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

@Mr. Erling

Man får dagens G30 5-serie med manuell og kun bakhjulstrekk, men da bare i 520i og 520d utgave. Hvis man sier siste "ekte" BMW med bakhjulstrekk, men med ordet "ekte" tar med at bilen skal ha rekkesekser så er F10 5-serie den siste. Der fikk man vel alt opp til 535i med manuell og kun 520d og 525d med manuell på diesel.

Du fikk også F10 M5 med manuell kasse, en sekstrinns manuell girkasse var også tilgjengelig, men bare i Nord-Amerika

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik

Ja E39 var virkelig en flott konstruksjon for sin tid, med en fantastisk flott palett av motorer. Eneste var vel at det manglet litt på dieselsiden før 530d kom i 1998 med den nyutviklede M57 motoren, siden har vel BMW ledet dieselsegmentet. Motoren i 525 TDS levde på overtid mot slutten av 90 tallet, Audi kom med sin 2,5 TDI V6er og Mercedes med sin 300 Turbodiesel som var TDSen overlegen i gangkultur, forbruk og effekt. Når man leser tester i Auto Motor und Sport så er det tydelig at E39 525 TDS har en for gammeldags dieselmotor, men dette fremheves også som E39 sin eneste svakhet i de to første årene før 530d kom. M52 motorene fikk ikke annet enn skryt, og særlig 523i utgaven var egentelig all den bil man kunne ønske seg i følge en duelltest i AMS fra 1997. Der danket E39 523i ut W210 E240 med ny V6 motor og helt nye A6 2,4. 

Dieselmotorene til Mercedes var nok mer holdbare enn BMW sine, men da 210 fortsatt hadde den «gamle» OM606 maskinen med turbo(OM606.962) var den nok mindre moderne enn E39 525TDS.

Jeg hadde selv OM606 i den gamle Benzen jeg hadde. Ikke mye kultivert, men en veldig bra motor. Gikk som et piska skinn på høyt turtall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel i hovedsak Audi med sin 2,5 TDI som sparka ballet i gang med moderne commonrail motorer. Motorer som ikke røyk og lukta som de gamle dieselmotorene, og som enkelt kunne ta en mellomklasse sedan opp i 220 km/t og forbruke 0,6 på mila. Det er jo ikke noen tvil om at M51 begynte å bli grå i håret mot slutten av 90 tallet, noe også testerne påpekte. Audi hadde 150 hk i sin V6 og E300en hadde vel 177 hk, selv om motoren var en eldre konstruksjon så var den rask. Testpanelet i AMS lot seg begeistre over ytelsene i E300 TD, 0-100 på 8,9 sek og toppfart på 220 km/t. Det var i 1997 verdens raskeste dieselbil, med ytelser i GTI klassen.

Så i 1998 kom jo 530d, med 184 hk og mektige 390 nm. 0-100 gikk løs på 8 sek blank og bilen gikk helt til 230 km/t, alle var imponert og tittelen "Das schnellste Diesel der Welt" var igjen på en BMW. Men jeg kan jo ikke skrive dette uten å nevne E39 Alpina D10 BiTurbo som kom ut i 1999. Her viste Alpina virkelig hva som var mulig med en dieselmotor. M57en fikk 238 hk og 500 nm, dette ga denne dieselbilen sportsbilytelser. 0-100 på 6,8 sek med Switchtronic og toppfarten var 254 km/t...dette på en tid hvor folk flest fortsatt forbandt dieselmotoren med noe treigt, illeluktende bråkeverk. Når det kommer til ytelser for dieselbiler så ble denne stående som The Benchmark i mange år ut på 2000 tallet 😀

36B125C3-2A10-4B80-8AAB-C42ADBBE5659.jpeg.1e3ae98d6b4f91b5114277e75cbc2383.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 Alpina D10 BiTurbo er uten tvil en ganske interessant modell. Min påstand er at modellen fungerte som en rullende prototype for det kommende drivverket i bl.a E60 535d (M57D30TU - 272 HK/560 Nm). Et godt eksempel på det litt spesielle samarbeidet mellom BMW og Alpina. 

Da jeg hadde min tidligere 1997 E36 323i var E39 530d med 184 HK og 390 Nm en helt ny modell. Begge modellene skal iht. BMW klare 0-100 Km/t på 8,0 sekunder. Begge med manuell gearkasse og begge som sedan. 530d skal ha en topphastighet på 225 Km/t og 323i skal ha en topphastighet på 227 Km/t. 323i har som kjent en M52B25 motor som jmf. BMW yter 170 HK og 245 Nm.

Min erfaring er at de er nogenlunde identiske 0-100 Km/t, men at 530d deretter drar litt fra opp til 170-180 Km/t. Deretter tar 323i over opp mot topphastigheten som for begge modellene er ca. 230 Km/t. Det er derfor liten tvil om at M52B25 motoren egentlig yter 180-185 HK. Årsaken til at E36 323i har en litt bedre akselerasjon i høy hastighet er mest trolig et noe mindre frontareal. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at denne videoen er virkelig fascinerende. Hvis man ser bort fra alt annet er lav vekt helt klart hemmeligheten til skikkelige ytelser. 2011 RB7 Red Bull har en selvpustende 2,4 liter V8 motor som yter 750 HK ved rundt 18000 rpm og en vekt på kun 650 Kg.

Bugatti Chiron har en W16 motor på 8 liter og hele 1500 HK med fire turboladere, men veier massive 1995 Kg. Den har også firehjulstrekk i motsetning til F1 bilen som kun har bakhjulstrekk.

Rene tall forklarer det hele. F1 bilen har 1,15 HK pr. Kg, mens Chiron har 0,75 HK pr. Kg. F1 bilen har med andre ord hele 35% mer effekt pr. Kg enn Chiron. Til sammenligning har dagens G30 M5 Competition 0,33 HK pr. Kg.

Gordon Murray sa at den originale McLaren F1 med en selvpustende BMW V12 motor på 6 liter og 627 HK kunne ha klart 400 Km/t med litt mer jobbing med bilen (primært optimering av downforce og gearing). Det samme gjelder for RB7 Red Bull der man tydelig ser at Chiron har en betydelig høyere topphastighet. Topphastighet er egentlig ikke en prioritert del i F1 i motsetning til veigrep i svinger. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små gledene i hverdagen .

Søndagen er for meg en kjedelig dag ,rett og slett hater den vet ikke hvorfor .

Det gøye er når en kamerat av meg har fått skaffet seg et såkalt låvefunn som han kommer og viser meg .

En Senator fra 1985 som ble kjøpt ny i Kr sand ,og har vært i familiens eie siden ny.

Denne ble parkert for mange årsiden inntil han kom over den .

Bil var jo som ny omtrent etter vask av lagringstøv og en service .

Måtte jo ta et bilde av disse to 80 talls ikonene :

A907C85E-E689-4018-9522-1A2F80D5257F.thumb.jpeg.aa8ec2dca57bbb469538062a5f1df82a.jpeg

3AC9FE2E-6CCC-499B-B718-B0E4DD4431B7.thumb.jpeg.a5e1527137a29eedb782f1eafddd6963.jpeg

Her har vi en Senator med 5trinns Getrag 240 og original Blaupunkt radio og kassett .

Jeg kjenner jeg blir glad når jeg ser sånne eksemplarer og historikken på sånt.

Og ikke minst ,dette var fra den tiden da Opel var med i det mer øvre sjiktet med bil som Bmw feks .

Stoler som er majestetiske og sitte i ,mye bedre enn e28 stolene mine ,ikke minst utformingen på dashbord og småtingene der .

Jeg sa det hadde dette bildet vært tatt i feks 1987 ,så hadde dette vært litt av noen biler .😊,og synes jaggu det er flott den dag idag .

Sånne dager som dette gjør meg glad ,det å diskutere gamle biler og detaljer der .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fine biler. Forut for sin tid på mange måter! Allikevel ganske enkle, men bunnsolide motorer(med hydrauliske ventilløftere da. Det hadde ikke BMW før ut på 90-tallet en gang på sekserne sine?

Er det en CD?

Var både Senator A og B på gårdsplassen i min barndom. Det å kjøre BMW E28(1985 528i) for første gang i 2008 var steinaldersk. E34 også forøvrig relatert til Senator B om man tenker året 1987. Greit nok, E34-kvaliteten er god. Det er ikke Senator B karosseri og materialmessig. Men når det kommer til finesser så var selv en ganske påkostet E34 ganske spartansk sammenlignet med en Senator B CD. For ikke å snakke om W124.

Senator Aen hadde nivåregulering på bakakselen og Senator B hadde justerbar demping justerbart fra sjåførsetet. Det er vel E32 750i-nivå. Førstnevnte ble modifisert med en knapp så man kunne heve bilen for å kunne legge på kjetting uten å jekke opp(var ikke hurtigkjetting den gang). Setene var også helt konge. 

Da har jeg vel bare nevnt det tekniske. E28/E34 er tøffe de, men Opel var langt fremme med Senator-designet vil jeg påstå.

Da min mor parkerte Senatorene utenfor bankvinduet der hun jobbet fikk hun stadig spørsmål om hun hadde kjøpt NY bil(Merkelig nok mer med A'en). Dette var tidlig 2000-tall. Bilene var da henholdsvis 22 og 16år gamle.

Det BMW var gode på var slikt som sikringsboks med lokk under panseret fremfor noe tjafs oppunder dashbordet, tennpluggledninger som lå pent og pyntelig inni en list og slikt. Ser man under panseret på en Opel Senator, så ser det ganske kaotisk ut.. Den typen ting. Det oser kvalitet og tysk yrkesstolthet. En annen ting er at innsug- og eksosmanifold står på samme side i toppen på en Opel. Eksosen varmer altså innsuget. BMW hadde dette på hver side istede.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24

Jeg tar kortversjonen her av det du skriver og er veldig i enig i det du skriver .

En tre liter cih fra Opel med hyd.løftere sviver jo finere enn en m30 selv med justerte ventiler 😊.

En cd utgave av Senator var virkelig noe det helt klart .

Den på bildet er en 2,5 liter helt standard .

Vittig når du nevner dette med motorrom ,er rimelig kaotisk der ja i disse kontra Bmw motorene .

Igjen veldig gøy å få føle sånne biler igjen ,skulle bare ønske jeg hadde noen jeg kjente som hadde en Ford Granada 2,8 Ghia fra den tiden .

En fotoshoot med disse og gjerne en Merce 124 fra 1986 hadde vært gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule bilder @sveigis Jeg møtte faktisk enn slik Senator på Harebakken i dag, like pen men med PC63xxx skilter..altså en orignal Arendalsbil. Opel var virkelig mer den gang enn hva de er i dag, på den tiden så var disse modellene på en måte premiumbiler for arbeiderklassen. Slik BMW i dag har blitt. Dagens Opel synes jeg ikke står i stil til slik de var på 60-80 tallet. Selv synes jeg jo Senator B er dødsfet, kanskje litt motsatt av det man synes i Opel miljøet der kanskje Senator A er mest foretrukket. Senator B er ingen pen bil, men den har solide linjer og den roper 80 talls Autobahn ekspress 👍

@FredrikE24

BMW fikk vel ikke hydrauliske løftere før M50 kom i 1990? 

Men å påstå at E34 var spartansk inni i forhold til Senator og W124 er jeg nok ikke helt enig i (og det er vel ingen overraskelse) Det jeg er enig i er at kjøpte man Senator så fikk man mer utstyr og "gadgets" for pengene, de fleste 520i var ganske spartanske. En W124 E200 var jo ikke akkurat noen fest innvendig den heller, med stripete setetrekk med skaikant og blanke brytere i dasjbordet. En rikelig utstyrt E34 sto ikke tilbake for disse bilene, ikke på noen som helst måte. E34 kom med fullskinn, el justerbare forseter med minne, to soners automatisk klima, integrert mobiltelefon med handsfree funksjon, stor kjørekomputer, el justerbare nakkestøtter bak, CD spiller med veksler og ett ordentlig hifi anlegg, automat med både sport, øko og vinterprogram, airbag, service indikator og en hel del annet som gjorde dette til en 7-serie light. Etter hva jeg kan se i en gammel brosjyre så fikk man hverken to soners klima eller el seter i en Senator B..heller ikke Airbag. Også var jo kvaliteten på materialer og bil generelt langt bedre på en E34, som langt på vei var på høyde med W124 (skal vi tro datidens biltester, så hadde BMW endelig fått en modell som sto i stil til Mercedes på kvalitet)

Det som var kult med Senator B var jo som du er inne på både nivåregulering og Adaptivt understell, dette var det jo bare E31 8-serie og E32 750i som hadde. Utover 90 tallet kom jo dette til E34 også, sammen med Antispinn system. Ellers så ser man jo som du seier kvaliteten i en E34 hvordan el anlegg er lagt opp, samt andre tekniske løsninger.

Man hadde jo på denne tiden også Ford Granada og senere Scorpio, men jeg føler vel ikke disse nådde helt opp for å kunne kalles premium. Disse konkurrerte mer med Rekord og senere Omega enn Senator og 5-serie. Men en Scorpio 2,9 Ghia kunne utstyres til å bli en flott bil på slutten av 80 tallet den også...og den hadde firehjulstrekk noe de andre ikke hadde (før 92 da 525IX kom). Men en Scorpio med alt på ble fort en veldig dyr bil, og selv med mye pålegg så føltes den aldri så premium som de andre. Og når vi snakker om Scorpio så må jeg nevne ABS som standard, oppvarmet frontrute og el justerbart baksete til og med. Også vil jeg bare avslutte med at E34 har ganske tidløse kjøreegenskaper, den kjører stadig meget bra til å være en 33 år gammel konstruksjon. Senator har jeg ikke kjørt, men jeg kjørte en Scorpio 2,9 for noen år siden og den kjører som en bil fra 80 tallet. Gode seter og grei komfort, men den føles som en slede på veien. Det gjør ikke en E34 selv om den har gode seter og flott komfort 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man specca opp en E34 med treliters motor og samme utstyrsnivå hadde den blitt altfor dyr enn en tilsvarende Senator B 3.0i CD naturlig nok.

Jeg har mange mil i E34(520i med M50, 525i med M50 og 535i med M30) og det er uten tvil en flott bil. Har ikke sagt noe annet. Men jeg har også mange mil i Senator og det den tilbydde kundene som nybil var ekstremt mye til prisen om man går den nøye i sømmene. Imaget var derimot ikke det beste.

At det er en bedre bil enn E34 kan jeg ikke si, men at den var forut for sin tid, det var den.

I nokså standard CD-utgave så var den godt utstyrt.
Stereoanlegget i E34 er originalt en vits. I Senatoren var det faktisk veldig bra. To høyttalere i hver framdør, og midbass + coaxial i hattehylla. To-sone varmeapparat var standard, AC som tilvalg og på lik linje med E34 med temperaturinnstilling og +/- 3 degC i midtre dyser. 

Kryssa man av nok vinduer på ekstrautstyrslista hadde man det meste, også i en Opel. Automatgiret var mye bedre enn konkurrentene, har ikke kjørt en bil med bedre girkasse fra 80-tallet. Helt elektronisk uten vakumstyring, ingen kickdown-wire og det var lock-up både på 3dje og 4de gir, sport og vinterprogram også selvfølgelig. Differensialbrems som standard og styreservo med servotronic. Det Mercedes leverte på den tiden var en vits, BMW var hakket mer moderne enn Mercedes, men ZF 4HP22(og 4HP18) som BMW valgte er ikke kjent som noen god girkasse akkurat. 

Automatgiret passet motoren bra med svært godt dreiemoment hvor man må opp i ganske stort motorvolum for å matche blant konkurrentene. Den var dog ikke like spiss i karakteren som en BMW med M20/M30. Minnes at man cruisa på motorveien i 140 km/t på 1800rpm. Draget var jevnt, nesten litt kjedelig. Langbeint, første giret sluttet på rett over 100km/t, så ingen lyskryssracer.

Om jeg skulle kjøpt en av dem idag? E34 uten tvil. Senatoren har veldig mange kvaliteter som nybil, men det verste er rusten og at karosseriet er som halvkokt pasta. Det er mykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...