Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes at denne videoen er temmelig interessant. Det er ingen tvil om at Angela Merkel i løpet av de 16 årene hun var tysk kansler forsømte utviklingen på IT-området. Selv i dag finnes det f.eks områder i det sentrale Berlin, andre byer og landlige områder som kun har Edge og kobberledninger (og ikke minimum 4G og fiber). Bare det faktum at tyskerne stadig i stor utstrekning bruker faxmaskiner er ganske utrolig (spesielt i disse GDPR tider). Jeg har temmelig mye erfaring fra bl.a sykehus og bank når det gjelder IT og her i Danmark kan vi ikke oppbevare fysiske dokumenter - alt er idag digitalt. Du kan gjøre praktisk talt alt over nettet og det er nå flere år siden jeg f.eks har mottat et fysisk brev i postkassen (i realiteten kan jeg fjerne postkassen, men dette er foreløpig ikke lovlig i Danmark). 

De tyske bilprodusentene - og resten av industrien har helt åpenbart store kommende utfordringer med å få integrert IT over hele linjen. Den aller største utfordringen handler imidlertid om fokus og opplæring. Dette er virkelig den helt store utfordringen i Tyskland. De er notorisk ekstremt konservative på området og har alltid vært dette. Jeg kan huske på 80-tallet da bankoverføring av penger begynte å bli normalt i bl.a Norge når man f.eks skulle kjøpe en bil, men ikke i Tyskland. Litt avhengig av banken var dette ikke mulig og bedrifter/folk flest forlangte stort sett kontant betaling. Infratrukturen for digital overføring av penger var ganske enkelt ikke på plass i Tyskland. Tilsvarende også i dag med noe så banalt som betaling for å gå på toalett på rasteplasser langs Autobahn. På de aller fleste stedene må man ha mynter istedenfor bare å bruke et betalingskort (f.eks VISA/Dankort) eller mobiltelefonen.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ny æra, gamle strukturer endres og USA som nå mer ser til Asia (senest ubåt avtalen med Australia, UK og USA).

Europa må begynne å ta mer selvstendige valg og være mer uavhengig, men samtidig bygge mer muskler.

Noe av nøkkelen er teknologi, Europa må samtidig bli betydelig mer selvforsynte og teknologisk fremoverlente. Hvem som skal være ledestjernen er derimot uklart, EU er svake og famlende med UK ute og Merkel på vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg er helt enig og har gjort meg de samme tankene. Skrekkscenariet er selvfølgelig en sydeuropeisk politisk dominans i vakumet som nettopp har oppstått i EU med Brexit og Merkels avgang. Jeg ser for meg to scenarier. Enten så blir EU fragmentert i tre fraksjoner: en østlig, en nordvestlig (inkl. Norge som EØS medlem) og en sydeuropeisk fraksjon med tildels helt forskjellige interesser. Kanskje kan Frankrike med litt fornuft samle disse, men måten de reagerte på da USA, Storbritania og Australia ble enige om et felles atomubåt projekt lover ikke godt for å si det forsiktig. Eller så sprenges EU og er ferdig som en felles europeisk konføderasjon med alt hva dette innebærer av økonomiske og miltære implikasjoner.

Når dette er nevnt har EU uten tvil både ressursene og evnen til å konkurrere direkte mot USA og Kina. Den største utfordringen er etter min mening politisk og historisk. Vi er veldig forskjellige og snakker ulike språk (i den bredeste betydningen av ordet). Hverken USA eller Kina har disse utfordringene og dette tror jeg blir avgjørende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg synes at denne videoen er temmelig interessant. Det er ingen tvil om at Angela Merkel i løpet av de 16 årene hun var tysk kansler forsømte utviklingen på IT-området. Selv i dag finnes det f.eks områder i det sentrale Berlin, andre byer og landlige områder som kun har Edge og kobberledninger (og ikke minimum 4G og fiber). Bare det faktum at tyskerne stadig i stor utstrekning bruker faxmaskiner er ganske utrolig (spesielt i disse GDPR tider). Jeg har temmelig mye erfaring fra bl.a sykehus og bank når det gjelder IT og her i Danmark kan vi ikke oppbevare fysiske dokumenter - alt er idag digitalt. Du kan gjøre praktisk talt alt over nettet og det er nå flere år siden jeg f.eks har mottat et fysisk brev i postkassen (i realiteten kan jeg fjerne postkassen, men dette er foreløpig ikke lovlig i Danmark). 

De tyske bilprodusentene - og resten av industrien har helt åpenbart store kommende utfordringer med å få integrert IT over hele linjen. Den aller største utfordringen handler imidlertid om fokus og opplæring. Dette er virkelig den helt store utfordringen i Tyskland. De er notorisk ekstremt konservative på området og har alltid vært dette. Jeg kan huske på 80-tallet da bankoverføring av penger begynte å bli normalt i bl.a Norge når man f.eks skulle kjøpe en bil, men ikke i Tyskland. Litt avhengig av banken var dette ikke mulig og bedrifter/folk flest forlangte stort sett kontant betaling. Infratrukturen for digital overføring av penger var ganske enkelt ikke på plass i Tyskland. Tilsvarende også i dag med noe så banalt som betaling for å gå på toalett på rasteplasser langs Autobahn. På de aller fleste stedene må man ha mynter istedenfor bare å bruke et betalingskort (f.eks VISA/Dankort) eller mobiltelefonen.

   

Det er litt artig at du tar opp dette akkurat nå, dette med Tyskland og den gammeldags måten de gjør mange ting på. Har nettopp lagt bak meg 10 dager i Tyskland og har fått kjenne på dette ja. Jeg er jo mye i Tyskland, så dette er jo noe jeg forsåvidt er vant med. Men ting som 4G nettet, nå har jeg reist til Tyskland i noen år og dette er stadig tidvis ganske elendig. Selv midt i Berlin sentrum eller München går man rundt med Edge, og er man noen ganger litt utenfor allfarvei så har man ikke dekning på mobilen i det hele tatt. Jeg skulle betale for parking i Achen, der tok automaten kun mynt eller seddel mindre enn 20 EUR. Flere andre steder får man ikke betalt parkering med kort.  Elles så har tyskerene blir gode på kortbetaling, men de holder fortsatt på med dette tullet med kun over 10 Euro.  Nå under Covid så må man kunne dokumentere fullvaksinering eller test med den QR koden, særlig hvis man skal på ett offentlig sted. Men QR scannere er de ikke noe glad i, så da må man drasse rundt på Corona sertifikatet i papirform. 

Jeg håper Tyskland virkelig kan digitaliseres litt mer, det kan ikke være sånn at ett land som lager noen av de teknisk mest avanserte bilene i verden er så bakstreversk på andre områder. Så fort man kommer inn i Danmark etter en sånn tur så er alt så mye lettere, akkurat som hjemme...kan snakke norsk til og med. 

Jeg var forøvrig en dag i Århus på vei hjem, har ikke vært i sentrum av Århus siden jeg var barn. Jeg må bare si at dette var en utrolig flott og hyggelig by, en liten storby på en måte. Vi var å spiste nede ved kanalen der, storkoste oss på den tiden vi var der. Århus ga meg den "må tilbake" følelsen 👍

9EFA77C1-116D-49C7-A71C-FE12F1558B9C.thumb.jpeg.679d0f469adc3984bd62bffdc7ed4566.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark minner på alle måter mye om Norge hvis vi ser bort fra naturen. For oss nordmenn handler det naturmessig om å se det store i det lille - omtrent som man også må gjøre det i Storbritania. Det er kort avstand mellom severdighetene og naturen er ikke så storslagen på den grandiose måten, men allikvel er det vakkert og veldig sjarmerende bare man kommer litt bort fra motorveiene. Jeg har blitt glad i danskene og landet etter over 20 år her nede.

Aarhus går jo lokalt for å egentlig være en stor landsby og det er faktisk mye i denne karakteristikken. Byen har ikke riktig format til å være en storby selv om det bor over 350K innbyggere i byen (storaarhus). Altså 60-70K flere innbyggere enn i Bergen som også er nest største by. Byen er på godt og vondt litt provinsiell, men den er en fin by å bo i og jeg trives. Ønsker man mer er det tidsmessig kort avstand til København og Hamborg (ca. 300 Km begge veier på veldig gode motorveier).

En annen litt spesiell ting med Aarhus er fraværet av en havnefront som f.eks Aker Brygge i Oslo selv om de naturmessige forutsetningene er de aller beste. Aarhusbukten er virkelig vakker med Mols og Samsø i det fjerne, men danskene foretrekker åen (som du har vedlagt et bilde av). Åen er flott en fin sommerdag, men ellers synes jeg at den er litt kjedelig i forhold til hva en skikkelig havnefront kunne ha vært. En annen ting som er litt spesielt sett med norske øyne er at bjergene rundt Aarhus (de er egentlig isfronter der isbreene i sin tid skubbet masse foran seg) ikke er attraktive steder å bo med fabelaktig utsikt over Aarhusbukten. Nei, der ligger det industri og drabantbyer (med et unntak syd for byen i Højbjerg/Skåde der det er fasjonable villaområder og store skogarealer).

Jeg er ellers helt enig med deg og håper selvfølgelig det beste for Tyskland i fremtiden. De har en temmelig lang vei å gå når det gjelder digitalisering av samfunnet, men jeg tror at de klarer dette på relativt kort tid når først alvoret går opp for dem. Det avgjørende er at de samtidig klarer omstillingen fra produksjon til tjenester. Biler er i dag bare et middel for å oppnå større ting i den digitale verden. Ren produksjon er ikke verdiskapende på den samme måten (bare se på de amerikanske IT gigantene) og krever først og fremst billig arbeidskraft og/eller mest mulig bruk av robotter. Uansett hva så vil Tyskland i fremtiden få bruk for mange flere med høy utdannelse.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett en tråd om motorvolum, så var jeg litt nysgjerrig på gjennomsnittet på hestekrefter i Norge. Uavhengig av drivlinje. Snittvolum ligger i 2016 på 1,6L for å legge den død og snittvekt har gått fra 1200kg i 1995 til 1400kg i 2016. Jeg klarte ikke finne nyere enn 2016, men synes dette er litt interessant. Noen elbiler vil fremover dra opp snittet både i vekt og effekt, men de billige elbilene har ikke høyere motoreffekt enn tilsvarende rimelig fossil og vil hjelpe på å holde snittet nede. Hvordan hybrid måles er jeg usikker på, samlet effekt?
 

235917D5-6768-40AA-A80A-F391816DEE14.thumb.jpeg.a81fd1eb8b84b70199c5cd730e5aa083.jpeg
 

kilde: https://motor.no/124004

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte brorparten av lunsjen min på å se denne i dag. For et mesterstykke. Om en bare hadde hatt 25 mill å bruke på bil... :) 

 

 

Ang. Tyskland så har jeg samme inntrykk og opplevelser. Alltid like interessant å være på jobbreise der. Helst kun kontanter i taxi, måtte sist gang presisere at jeg ikke hadde kontanter - først da dro han fram kortterminalen svært motvillig. 

Og betalingen på toalettene langs autobahn er myntbasert som nevnt, merkelige greier. Et ganske så konservativt og gammeldags land på de områdene, men så langt framme på så mye annet. Motsetningsfylt er kanskje beste ordet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Downsizingen av motorer har jo pågått i noen år nå så det ville være merkelig om dette ikke kunne registreres statistisk. Det som imidlertid er interessant og som du også påpeker er at gjennomsnitlig motoreffekt ikke har økt signifikant. Jeg vet ikke om det er en korrelasjon her, men trolig er dette tilfellet. I mange tilfeller, som f.eks med BMW, har de nye turboladede toliter rekkefirerne omtrent den samme effekten i dag som de tidligere selvpustende 2,5 og 3,0 liter rekkesekserne hadde. Jeg vil tro at en graf for økningen i dreiemoment hadde vært interessant. 

@papertiger Singer bygger uten tvil fantastiske 911'er, men jeg synes at de på mange måter nesten har priset seg ut av markedet. Bilene er for de svært få og spesielt interesserte som kan/vil betale nye Ferrari priser for en 964 (om enn kraftig ombygget og modernisert). Det blir med drømmen for de aller fleste av oss, men jeg skulle ønske at noen etterhvert kunne gjøre det samme med f.eks E46. Jeg vet at det finnes et britisk firma som har spesialisert seg på å ombygge E46 M3 CSL til manuelt gear (altså med stikke) og det hadde vært artig om de gikk et skritt videre på den samme måten som Singer har gjort med 964.

@Fredrik 90 Ting går fremover også i Tyskland, men langsomt. Det er et par år siden jeg har vært i Tyskland så jeg er ikke helt oppdatert på området. Jeg skal imidlertid til Berlin om noen dager så det blir spennende. Det er imidlertid viktig å huske på at Tyskland er et veldig stort samfunn og større samfunnsendringer tar derfor mer tid enn i små samfunn som f.eks Norge og Danmark. Jeg liker derfor metaforen supertanker vs. speedbåt. Når først tyskerne har fått opp farten er de vanskelige å stoppe, mens vi ikke har den samme kraften tiltross for stor hastighet og manøvreringsdyktighet. 

At Tyskland er både et sammensatt og motsetningsfylt samfunn er jeg helt enig i @papertiger. Vi ser forøvrig den samme situasjonen i USA som på noen områder er så langt fremme at de praktisk talt definerer fremtiden, men samtidig på andre områder ligger så langt tilbake at det nesten ikke er til å fatte. 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så er jeg tilbake fra Berlin. Det var noen fine dager med knall blå himmel og fantastisk høstvær. Jeg var stort sett i området Prenzlauer Berg i bydelen Pankow. Dette er omtrent som Homansbyen i Oslo (altså et relativt dyrt område), men fordelt på et mye større fysisk areal. Det er caféer overalt samt temmelig urbant og ordentlig. Anbefales. 

Vi var også en tur innom Moabit området (der også @Fredrik 90 var) for å besøke Classic Remis. Fantastisk artig å se så mange klassiske bilmodeller. For min egen del var det veldig artig å se så mange gamle Porsche modeller som man ikke ser så ofte (oldschool 911'er, 914, 924, 944, 928 og 968) samt bl.a en større samling Citroën modeller (spesielt DS og CX). Anbefales. 

Vi vandret stort sett gatelangs og gikk rundt 25 Km hver dag. Etter min mening finnes det ikke bedre måter å oppleve en by på. Man føler virkelig byens puls og Berlin er uten tvil en temmelig fin by.

Over til noe helt annet, men jeg kom tilfeldigvis over denne videoen som på en ganske unik måte tar deg med på en omfattende rundvisning av bombeflyet Boeing B-52 Stratofortress. Jeg har aldri før sett en tilsvarende video av dette flyet og jeg er faktisk overrasket over detaljnivået. Jeg tror ikke at det finnes tilsvarende videoer av B-52. Jeg har faktisk sett disse flyene ta av fra den militære flyplassen i Aalborg her i Danmark og det var på samme tid både et imponerende og skremmende skue. Dette var under den andre Gulfkrigen (2003) så flyene mellomlandet på vei tur-retur USA-Irak i en krigssituasjon.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Motor gjort tilgjengelig alle sine utgaver bakover i tid på nett :) Det var ganske morsomt og interessant å lese(nei, jeg blir ikke ferdig/orker ikke å lese alt, men skumleste 4-5 utgaver). Skriften er for små i screenshot til å kunne poste mye, men noe nostalgi må jeg kunne finne fram likevel:

A629DE64-D5D0-4146-9B4F-B7F431AE288A.thumb.jpeg.5e31beb69063f0ad94180d75fce80dc1.jpeg97BEB14A-0C4F-4E06-BFA4-93B268AC582B.thumb.jpeg.de47208b5fc4ee3b55d20e606a02aa30.jpeg79FB0B0A-F510-447E-B41D-65A822FE0D8D.thumb.jpeg.e9f870f5564284fb4752e244e41c6648.jpeg04DDF902-F3FF-4212-B2B9-0101AEAE466E.thumb.jpeg.f55ffc53ea1e525dc6d2e047b8027b7a.jpegED8C3E86-E595-4916-89B2-807002DA314C.thumb.jpeg.26dbc7ceaf1ed235d7d917cde23cf7de.jpeg

Så hadde vel Coop en reklame som ikke hadde slått igjennom i 2021:

53A3FAB6-F7EA-4B44-BF1F-397AE5D8B886.thumb.jpeg.c1db61b7e12462323923347f46df9886.jpegFD9C445D-BEF1-4F99-97EC-74F7ACF07258.thumb.jpeg.525ceb03d0eda2400aa57cfae0a4fa05.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var medlem av NAF i noen år på 80 og første halvdel av 90 tallet da de stort sett var de eneste som tilbød veihjelp. På den tiden var dette viktig iom at bilene ikke var de mest pålitelige (spesielt om vinteren). Jeg mener å huske at forgasser og/eller elektriske problemer var en gjenganger.

Jeg elsker slike gamle bilmagasiner og jeg skulle ønske at jeg hadde tatt vare på alle årgangene jeg hadde med CAR, tyske AMS og ikke minst svenske Automobil. Reklamen med Co-op kaffe hadde nok ikke passert den politisk korrekte sensuren idag, men litt kul var den.

Peugeot 504 var forøvrig en veldig fin og solid fransk bil som når det gjaldt holdbarhet absolutt var på høyde med f.eks Mercedes-Benz W123. Spesielt i Afrika og Latinamerika fikk 504 ry på seg for å være ekstremt holdbar. Den kom på markedet i 1968 og de siste ble bygget så sent som i 2006 (Nigeria).

Min far kjøpte etterfølgeren 505 i 1980-81 (husker ikke helt) og det var den siste Peugeot'en med bakhjulstrekk. Jeg elsket bilen og komforten den tilbød. Bilen tok oss bl.a tre ganger til det sydlige England og jeg har bare gode minner.

Apropos Blaupunkt radioer så var selve radiodelen på 80-90 og delvis 2000 tallet det viktigste. Blaupunkt hadde en modell (husker ikke modellen) som hadde to korresponderende tunere og det var denne modellen man ville ha hvis man ønsket best mulig FM mottaker og lyd. Becker var imidlertid kjent for å være enda bedre enn Blaupunkt, men disse radioene var temmelig kostbare. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, @Fredrik 90 du får ikke tryggere vinterbilhold enn i NAF :D Neida, NAF har vel sitt å slite med de også, ikke alt er like bra idag, men får Motor da… Er som med plussartikler på nettaviser, må betale for å lese :) 

20AE883F-0FF7-4CEA-8181-6ED95789DBCC.thumb.jpeg.2321046c669516bc97c4fe8a768f39a2.jpeg

@Fredrik godt innspill som alltid :) Ja, artig å bla i gamle blader.

Edit: Blaupunkt ja, den over kostet 5600,- i 1987. Det tilsvarer ca. 12200,- idag(kilde:norske bank). Det er egentlig helt rått hvor mye dette var da, men likevel beviser jo dette hvor bra denne var for den tiden. :) 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230689755

image.thumb.png.3e9ec5953eddacb448ee6b45d034c242.png

Her er en bil du er kjent med @Fredrik :)

Nesten så den frister, men mangler jo garasjeplass nå. Vil si at, inkludert e46 m3en jeg hadde, er dette den bilen jeg har hatt jeg har elsket mest. Jeg tror det har sammenheng med livssituasjonen, og hvordan bmwmiljøet var på den tiden. 

Som vi har nevnt tidligere ville nok samme bil men i  3.0 SI versjonen vært den perfekte bilen, selv om denne her lar deg presse på litt uten at en mister lappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...