Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

På 30.10.2021 den 22.03, Fredrik 90 skrev:

Jeg kan ikke unngå å tenke at er det noe BMW trenger i dag, så er det en mann som Wolfgang Reitzle 👍

Dette gir jeg deg helt rett i og det er heller ingen tvil om at de aller fleste mente det samme den gangen da han i 1976 kom til BMW og i 1987 ble sjef for utviklingsavdelingen - en stilling han hadde helt frem til 1999. Han hadde en enorm suksess og som du påpeker ble den ene etter den andre fantastiske modellen utviklet under hans ledelse. 

Jeg kan ikke huske at det var mye kritikk av disse modellene da de kom på markedet. Spesielt E34 var en mega suksess og uten tvil blandt de største BMW har hatt. Poenget er at modellene så utrolig sømløst erstattet forgjengerne. De nye modellene var klart mer moderne, men selv for legfolk var de umiskjennelig BMW slik BMW skal være. Man likte designet fra første stund og det var ikke nødvendig med noen ytterligere forklaringer vedr. hva designerne hadde ment eller forsøkt å få til.

Det sier sitt om Reitzle's suksess hos BMW at da han sluttet hos BMW ble han sjef for det som den gangen var temmelig prominente Ford Premier Automotive Group (PAG) (som inkluderte Aston Martin, Jaguar, Land Rover og Volvo). Få om noen andre premium bilprodusenter hadde den gangen mer bruk for den samme boosten design og imagemessig som Reitzle hadde gitt BMW. Utfordringene var imidlertid enorme og det hele endte med at Reitzle i 2002 gikk i protest fordi han mente at han ikke hadde fått kontroll nok av styret til å gjennomføre den nødvendige omstillingen og PAG ble splittet opp og solgt i 2006.

Reitzle gjorde helt klart underverker for BMW, men det skal understrekes at BMW på ingen måter var i samme situasjon som f.eks Jaguar var da han tok over som sjef for utviklingsavdelingen i 1987. BMW var definitivt et premium bilmerke, men med en relativt liten produksjon og litt spesielle bilmodeller i forhold til konkurrentene. BMW var ikke et naturlig valg som det er i dag - interessant nok kanskje litt som Jaguar er i dag.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 30.10.2021 den 22.03, Fredrik 90 skrev:

Flere av videoene med Wolfgang Reitzle har nå engelsk undertekst (inkl. denne) og jeg må si at han er en interessant person. Ungdommelig og leken, som man bør være selv om man trekker på årene. Jeg liker også at han forteller at han likte Ferdinand Piëch (barnebarn av Ferdinand Porsche igjennom moren Louise Porsche samt forhenværende nestor i VAG) selv om Piëch hadde en komplisert og ganske vanskelig personlighet. Dette viser etter min mening at Reitzle er intelligent og kan se igjennom slike ting som mest trolig skyldes historiske, familiære og/eller personlige årsaker. Piëch var uten tvil en av de mest geniale ingeniørene i bilindustrien (og etter min mening på mange måter mer signifikant enn selv morfaren Ferdinand Porsche) og Reitzle merket dette selv flere år før VAG virkelig ble stort igjennom en rekke strategiske oppkjøp (Lamborghini, Skoda, Bentley, Bugatti og til en viss grad Porsche). Bilindustrien trenger etter min mening folk som Reitzle - og selvfølgelig Piëch.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Denne dokumentaren så jeg faktisk for kort tid siden iom. at jeg abonnerer på Youtube kanalen Imperial War Museums, Duxford (som står bak videoen). Det er imidlertid alltid interessant å se programmer vedr. Spitfire. Jeg har alltid interessert meg for fly fra WW2 (faktisk det meste fra WW2), men Spitfire (samt de Havilland Mosquito - som begge hadde Rolls-Royce Merlin motoren) kanskje mer enn noe annet.

Her er en annen interessant video som bare er noen måneder gammel. Det er verdt å merke seg at Bf-109'en (D-FMGV - type 109G-14) er en original "kriger" fra 1944 som overlevde krigen. Daimler-Benz 605AS V12 motoren yter 1800 HK og topphastigheten er 680 Km/t ved 24000 fot.

Spitfireren (TP280 - type XVIIIe) ble bygget kort tid etter krigen (fom juni 1945) og sendt til India i 1947. Rolls-Royce V12 motoren er en Griffon 65 (altså ikke en Merlin) som yter 2050 HK samt gir flyet en topphastighet på 710 Km/t ved 29000 fot.

Det er imidlertid ingen tvil om at tyskernes Focke Wulf 190 var et bedre og mer moderne fly enn Bf-109'en, men den har en 14 sylindret sjernemotor i to rekker og dette blir ikke det samme som en V12 motor i min verden selv om akkurat stjernemotoren i Bf-109 er en BMW 801 som maksimalt yter 1980 HK. V12 motorene gir for min del en litt større relasjon til bl.a BMW's M20 og M30 rekkeseksere som var det helt store da jeg begynte å interessere meg for WW2 og biler generelt :)

           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten historisk begivenhet  har skjedd i Australia: En Spitfire Mk IX som tilhørte den norske 331 skvadronen i 1944 og var da flyet til Bjørn Bjørnstad fløy nylig for første gang på over 60 år.

http://aviationspottersonline.com/australias-newest-spitfire/?fbclid=IwAR0XU1FKeMWwWF1DErpMvzCZZXtkRlP5kWLBUub22S-rM_jxchhZrnjzIf8

Australia’s newest Spitfire.

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig, men det som virkelig er litt av et sammentreff er at Spitfireren de har ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø (MH350) faktisk tjenestegjorde sammen med MH603 i den norske skvadronen 331 i North Weald i England (det fantes også fire andre norske skvadroner i Storbritania, 330, 332, 333 og 334). MH603 kom til 331 den 3 januar 1944 og var stasjonert der frem til 1 juni 1944. 331 var MH603's første operasjonelle skvadron etter at flyet ble bygget i 1943 (trolig siste halvdel).

Deretter begynte en ganske omflakkende tilværelse for MH603. Først kom flyet til 274 skvadronen, som fom. 1944 først og fremst spesialiserte seg på skyte ned tyske V-1 flyvende bomber. Allerede den 21 august 1944 ble flyet imidlertid sendt til Fighter Leaders School i Milfield. Kort tid senere ble flyet sendt til Central Fighter Establishment i Tangmere. Under dette oppholdet ble flyet den 1 juni 1945 skadet (såkalt Category B flying accident). Flyet ble ferdig reparert i slutten av september 1945 og ble deretter sendt til opplagring iom. at krigen var over i Europa. 

I 1948 ble flyet solgt til South African Air Force og ankom landet i mars 1949. Hva som skjedde videre er ikke kjent, men i 1955 ble flyet solgt som vrak til South African Metal & Machinery Company. I 1977 overtok South African Air Force Museum vraket, men flyet ble ikke restaurert. I 1989 ble vraket kjøpt av briten Steve Atkins og fraktet tilbake til Storbritania. Atkins solgte imidlertid kort tid etter vraket til landsmannen John Sykes som delvis restaurerte flyet før det igjen ble solgt videre til en person ved navn Joseph Scogna. Scogna ferdigjorde restaureringen av flyet, men solgte det deretter til amerikaneren Ray Middleton i Colorado. Flyet forble i opplagring (det var trolig ikke flyvedyktig) i Colorado frem til 2008 da det via en mellommann ble solgt til Pay’s Air Service i Australia. Der ble flyet gjort flyvedyktig og resultatet ser vi i dag.

Dette er fritt fra Warbird Digest. Som man forstår er det et ganske livlig marked for disse flyene og oppholdene i Storbritania, Sydafrika, USA og Australia viser dette. Mange vil tjene penger på flyene og nå er MH603 til salgs igjen, men i bedre stand enn noen gang tidligere etter krigen.

Spifire Mrk. IX har forøvrig en Merlin motor som yter 1720 HK og flyet har en topphastighet på 650 Km/t ved 21000 fot.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rart dette med fly for meg .

Har liksom alltid synes det er gøy med fly ,spesielt de eldre .

Men etter å ha fulgt denne tråden og din entusiasme når det gjelder dette ,har jeg flere ganger vært inne på YT og sett på videoer .

Noe jeg synes er kjemperått er oppstart av eldre fly.

For en lyd og må være en opplevelse å se sånt live.

Desverre så kan jeg ikke noe om hverken modeller eller årstall ,men fly fra 2 verdenskrig og fremover liker jeg .

Er ufattelig hva Bimmers kan fremkalle av andre hobbyer og .

Nei så må nok på et fly show i nær fremtid .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, sveigis skrev:

Nei så må nok på et fly show i nær fremtid

Skal du se, høre ,ta på og lukte ww2 fly er Flying Legends Airshow det ultimate på denne siden av Atlanterhavet. Showet bruker å avsluttes ved at alt som flyr er opp i lufta i en stor formasjon,dvs 25-30 jagerfly og noen bombefly. Kan love deg at nakkehårene strutter når formasjonen passerer lavt 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verdt turen til Bodø alene for å se se/høre Starfighter.
Har et gåp om å få se den, F16 og F35 i lufta samtidig etterhvert.

PS, den tar av som nr2 så se minst dit i videoen.
Jeg sto på biltaket ikke langt unna flystripa når dette ble filmet og nøt det til fulle.
 

 

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet. Sreten i Youtube kanalen M539 Restoratations har i løpet av noen episoder jobbet med en veldig fin pre-facelift E30 320i. Bortsett fra at hans 320i er en todørs variant og har en annen lakkfarge er det ellers ganske mange likheter med min tidligere 1987 firedørs pre-facelift E30 320i.

Begge er/var opprinnelig solgt nye i Belgia. Begge har det samme interiøret dog var min grunnfarge i det smårutete mønsteret sort og ikke grått. Begge har sportsseter, M-Tech I ratt og etterhvert for Sretens del også M-Tech I gearspake. Begge har 15" BBS felger samt den lille spoileren på bagasjelokket.

Min ble også senket med M-Tech understel fordi den ellers var for høy med 15" felgene. Jeg hadde også frontleppen fra 325i fordi den har en liten sexy åpning for oljekjøleren.

Vi hadde mye morro med vår E30 320i i årene 1988-1989 og var bl.a i Spania og Sveits med bilen. Såvidt jeg forstår ble vår bil dessverre vraket allerede i 2003 og den ble dermed bare 16 år gammel.

Bildet er ikke det beste, men slik er det jo ofte når bilder er nesten 35 år gamle. Bildet er tatt på Bygdøynes (våren 1988) rett utenfor Oslo sentrum som man ser deler av i bakgrunnen. Den unge passasjeren i bilen er stadig min bedre halvdel og den eldste av våre to barn er i dag 7 år eldre enn hennes mor var da bildet ble tatt.

large.2104869468_2021-12-1719-42.jpeg.25e7fd77f0ab7552d8cce9c2583f24e5.jpeg 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å se sånne bilder Fredrik fra tiden da disse bilene var av nyere dato .

M539 Rest er en gøy kanal å se på helt klart ,ikke minst lærerikt .

E30 preface er virkelig fine og tenker på alle de fine eksemplarene som gikk her før men som nå er borte for alltid .

Jeg fant et gammelt Motobørsen blad fra 1998 og sjekket alle E30 325 og e36 325 som var til salgs opp mot Kjøretøy opplysninger .

Jeg måtte nærmest le her da 10 av 12 som var til salgs var vraket.

Kan virkelig se for meg at du hadde stor glede og koste deg masse på den tiden med det som var noe av det ypperste en ungdom kunne ha da.

Måtte redigere her og tilføye noe her .

Det finnes unntak her angående klassikere fra en svunnen tid .

Foreldrene til min barndoms venninne kjøpte i 1989 en 1986 518 i .

For meg var jo denne en gudegave selv med firer.

Traff denne barndomsvenninen på torsdag på et kjøpesenter ,vi pratet om løst og fast om vær og vind.

Hun sier ja Jan du har ikke forandret det en plass på alle disse årene ,du koser deg og fremdeles forguder Bmw .

Jeg måtte le og sa ja og da spurte jeg om hvordan det gikk med den de hadde når vi var ungdom .

Da fikk jeg følgende svar ,nei sist jeg var på låven så stod den der og har vel stått der siden 2000.

Dette gjorde meg glad og forstod at mannen hennes skulle fiske den frem nå og få den på veien .

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 er flotte biler, men det er dessverre langt mellom pene objekt idag og prisen er ofte urealistisk(ref. finn.no-tråden nå). Jeg savner stadig min gamle E36, den ble dessverre vraket i 2014 av en annen eier. Det er jo trist, angrer på at jeg solgte den. E36 cab med hardtop er høyt på ønskelisten; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=225231709

Men det blir nok med drømmen, ikke har jeg plass eller tid. Nåværende F31 byr på mye kjøreglede og er perfekt kombinasjon mellom familiebil og kjøreglede. Sjefen min er Skoda-mann og spurte hvorfor jeg ikke kjøpte en Octavia, det var mer bil for pengene, da svarte jeg at om vi måler smil pr. mil så har du svaret der. Da ble det stilt :) 

En kan si at jeg kan kjøpe en veteran senere, men helt realistisk tror jeg ikke det vil skje. Dessverre. Blir det en bil nr. 2 en gang i fremtiden, så er det nok en i3 eller lignende som dukker opp. 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 har vært veteranbil og en klassiker i ganske mange år nå. Jeg tenker at de er flotte (elsker de enkle linjene), men at de nå begynner å bli for gamle. Det riktige å gjøre er som Sreten gjorde å registrere de som veteranbiler med dertil bruk.

Hvis vi parallelforskyver tiden litt er E46 nå der E30 var for 10-15 år siden. Denne modellen er den siste av de små og analoge oldschool 3-seriene og den man bør sikte seg inn på idag hvis man vil ha en klassisk 3-serie som de var. E46 kan også med litt kjærlighet brukes som hverdagsbil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...