Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Porsche 924 (og tildels 944) ble absolutt brukt i racing og rallye... og det ble også på basis av standardmodellen 931 (924 Turbo) utviklet homologiseringsmodeller som f.eks 937 (924 Carrera GT/GTS). 924 Carrera GT hadde 210 HK og 924 Carrera GTS hadde 245 HK. De rene racingmodellene... Carrera GTS Clubsport hadde 280 HK og Carrera GTR hadde 375 HK. Alle modellene var varianter av den samme VW/Audi baserte rekkefireren på 1984 cm3 med røtter helt tilbake fra begynnelsen av 70-tallet. Tilsvarende ble også Porsche 944 videreutviklet med bl.a 944 Turbo Cup og 944 GTP/R Le Mans. Samtlige på basis av 951 (944 Turbo).

Byggekvaliteten var nok vesentlig mer gjennomført på W201 i forhold til E30, men det er ingen tvil om at E30 M3 var en helt eksepsjonelt vellykket modell mhp. racing. Denne lille videosnutten forteller det meste... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv oppdaget da du som 23-åring valgte deg ut en ny 190E, var dette svært dyre biler. Det at de knapt tjente penger på dem sier litt om hvor høy byggestandarden var.

Ja... og interessant nok hadde jeg hatt en kun et år gammel E30 320i et par år før jeg kjøpte en ny 190E 2,3. Faktisk begynner historien litt tidligere med en Porsche 924. Den ble erstattet av den nevnte E30 320i´en fra 1987. Den igjen ble erstattet av en 944 fra 1985... som i sin tur ble erstattet av den nevnte nye 190E 2,3´en. Altså... 924-E30-944-W201... et perfekt grunnlag for en direkte sammenligning. Helt overordnet og uten hensyn til forskjeller bl.a når det gjelder motoreffekt og alder vil jeg mene at en fornuftig rekkefølge i forhold til en totalvurdering er: 944-W201-924-E30. 924 har såpass mye bedre kjøreegenskaper enn E30 at E30 under tvil får en jumboplassering i denne sammenligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en periode på 80-tallet da bilprodusentene bygget enkelte ekstra påkostede bilmodeller. [...] og Audi 80/90 Quattro har et ekte Quattro system i motsetning til A4 som har et enklere Haldex system (iallefall de alminnelige modellene).

Den må jeg protestere litt på. Det er riktig at Volkswagenkonsernets modeller som er basert på A4-plattformen benytter et firehjulstrekksystemet fra Haldex.

Det samme gjelder selvsagt bilene bygget på den nyere A5-plattformen; herunder dagens Golf, Caddy, Tiguan, Scirocco, Yeti, Octavia, Superb - samt Audimodellene A3 og TT. Alle disse bilene har tverrstilt motor, mens Audis modeller med langsplassert motor bygges på MLB-plattformen, og benytter et Torsen-basert firehjulstrekksystem.

Altså fortsatt ekte Quattro på Audi A4 som gir den et utgangsoppsett på 40% av kraften til forhjulene og 60% til bakhjulene. Nice. :)

Poenget med at man på 80-tallet i mange tilfeller hadde mer påkostede løsninger enn i dag, er imidlertid ikke mindre gyldig av den grunn; Quattroutgaven av Audi 100 C3 hadde f.eks. sperrer som kunne aktiveres pr. tastetrykk fra kupéen - noe som gav egenskaper moderne - og rimeligere - elektroniske løsninger ikke har klart å matche.

M54B22 motoren føles vesentlig mer egil

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må jeg protestere litt på. Det er riktig at Volkswagenkonsernets modeller som er basert på A4-plattformen benytter et firehjulstrekksystemet fra Haldex.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å gi deg helt rett. Forskjellen går selvfølgelig på hvorvidt motoren er tverrstilt eller montert på langs (altså platform spesifikt som du poengterer). Er motoren tverrstilt og drivlinjen 4x4 handler det om Haldex og er motoren montert på langs og drivlinjen er 4x4 handler det om et ekte Quattrosystem. Det finnes, som du påpeker, ulike varianter av Quattrosystemet og det finnes unntak fra det nevnte oppsettet iom. at Bugatti Veyron faktisk har et Haldex 4x4 system. Audi R8 har derimot et Quattro system.

En nyttig tråd når det gjelder Audi (dog på tysk).

http://www.audi.de/de/brand/de/gebrauch ... sine.html#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel A3/S3 og TT som har Haldex etter det jeg vet. Som er samme som VW bruker.

Ja... og roten til min misforståelse er at Audi kaller begge systemene (altså Quattro og Haldex) for Quattro i markedsføringen og på bilenes modellbetegnelse. Jeg bør nok allikevel i denne tråden holde meg til de bilmerkene jeg vet litt om og ikke minst har hatt... først og fremst Mercedes-Benz, Porsche og BMW... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen... er haldex ett enklere og dårligere system? Der er det mange meninger.

De siste versjonene er fullt ut elektroniskstyrt. Det vil si at man kan velge å legge 100% av effekten på ett hjul i spesielle situasjoner bare ved programmering.

Med andre ord, i svinger så kan man gi mer kraft til ytterhjul osv. Så vidt jeg har skjønt så har fabrikkene begynt å eskperimentere med dette nå. Når dette blir ordentlig utviklet tror jeg det er ett stort potensiale, som kan skape mye artige kjøreopplevelser i fremtiden som ett tradisjonelt Quattro system ikke klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør nok allikevel i denne tråden holde meg til de bilmerkene jeg vet litt om og ikke minst har hatt... først og fremst Mercedes-Benz, Porsche og BMW... :)

Og der kan du jo stort sett alt :) Er imponert over kunnskapen din til tider.

Tittet gjennom tråden din nå, og må si du har holdt E46en utrolig bra med den km standen.

Imponerende lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen... er haldex ett enklere og dårligere system? Der er det mange meninger.

De siste versjonene er fullt ut elektroniskstyrt. Det vil si at man kan velge å legge 100% av effekten på ett hjul i spesielle situasjoner bare ved programmering.

Med andre ord, i svinger så kan man gi mer kraft til ytterhjul osv. Så vidt jeg har skjønt så har fabrikkene begynt å eskperimentere med dette nå. Når dette blir ordentlig utviklet tror jeg det er ett stort potensiale, som kan skape mye artige kjøreopplevelser i fremtiden som ett tradisjonelt Quattro system ikke klarer.

Nå skal jeg passe litt på med hva jeg skriver, men som jeg antyder i mitt svar til "Engelen" er Haldex systemet idag ganske sikkert i de fleste sammenhenger mer eller mindre fullt på høyden med Quattro systemet. Slik var det imidlertid ikke på 80 og 90-tallet. Den gangen kunne ikke elektroniske løsninger i kombinasjon med en viskosekobling erstatte en ren mekanisk overføring med bl.a en Torsen-differensial; som Quattro systemet har. Haldex på 80 og 90-tallet var primært forhjulstrekk inntil det oppsto en hastighetsforskjell mellom hjulparene foran og bak. Uforutsigelige kjøreegenskaper var resultatet, men systemet var selvfølgelig mye bedre enn kun forhjulstrekk.

Kjennern: Takk for hyggelige ord... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg passe litt på med hva jeg skriver, men som jeg antyder i mitt svar til "Engelen" er Haldex systemet idag ganske sikkert i de fleste sammenhenger mer eller mindre fullt på høyden med Quattro systemet.

For å utfylle litt om mine tanker om emnet, så er det mitt inntrykk at de nyere generasjoner Haldex er blant de bedre firehjulstrekkene med automatisk styrt, variabel virkningsgrad. Noe av årsaken til det er nok at Haldex fra generasjon 4 har sett seg nødt til alt i utgangspunktet å ligge inne med 10% av trekk-kraften til det sekundære hjulparet, og dermed oppnår en fordel vs. konkurrerende systemer som har mindre eller ingen kraftoverføring før det primære hjulparet slipper. På endel systemer er det derfor fullt mulig å kjenne når bilen går over fra å trekke på to til å trekke på fire hjul.

At variable systemer skal kunne true systemer med fast overføring, som Quattro eller Subarus Symmectrical Drive har jeg ikke den store troen på.

Noe av grunnen er også at de fleste personbiler med firehjulstrekk er utviklet med den kjensgjerningen i minnet at gjennomsnittspersonbilførere i de fleste land kun har behov for trekk på alle fire hjul i et begrenset antall situasjoner. Resultatet er en utvikling der firehjulstrekket arbeider tett sammen med antispinnsystemet for å redusere tiden alle fire hjul er innkoblet. Dette reduserer drivstoff-forbruket og er med på å bringe produsentens gjennomsnittlige CO2-utslipp til et lavere nivå. Videre reduseres sjansen for varmgang/slitasje i drivverket, noe som igjen gjør at man kan holde merkostnadene til de firehjulstrukne versjonene nede.

Jeg satte en bilmodell med et firehjulstrekksystem nyutviklet av Magna Powertrain etter oppskriften over på prøve, og resultatet var ennå mindre imponerende enn jeg hadde ventet.

Igjen framstår 80-tallet til sammenligning som over-engineeringens tiår. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med èn familiebil/sportsbil fredrik? en E90 M3 sedan kommer nok snart til å krype ned mot 700.000-tallet, dette er den siste naturlig aspirerte M-modellen fra BMW. Hvorfor ikke eie et stykke motorhistorie :)

Sant nok, men etter 8 år med en E46 318d føler jeg ikke det helt store suget etter biler av dette kaliberet. Som alminnelig bruksbil ser jeg for meg en F20 116i/118i eller kanskje en F30 med en tilsvarende liten og effektiv motor. Som entusiastbil rager en E85 høyt, men også en pent vedlikeholdt original Porsche 944 (Targa) er interessant. Jeg ser heller ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe en tilsvarende fin W201 eller E30... og det spiller ingen rolle om det er en 190D eller 316i... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utfylle litt om mine tanker om emnet, så er det mitt inntrykk at de nyere generasjoner Haldex er blant de bedre firehjulstrekkene med automatisk styrt, variabel virkningsgrad. Noe av årsaken til det er nok at Haldex fra generasjon 4 har sett seg nødt til alt i utgangspunktet å ligge inne med 10% av trekk-kraften til det sekundære hjulparet, og dermed oppnår en fordel vs. konkurrerende systemer som har mindre eller ingen kraftoverføring før det primære hjulparet slipper. På endel systemer er det derfor fullt mulig å kjenne når bilen går over fra å trekke på to til å trekke på fire hjul.

At variable systemer skal kunne true systemer med fast overføring, som Quattro eller Subarus Symmectrical Drive har jeg ikke den store troen på.

Noe av grunnen er også at de fleste personbiler med firehjulstrekk er utviklet med den kjensgjerningen i minnet at gjennomsnittspersonbilførere i de fleste land kun har behov for trekk på alle fire hjul i et begrenset antall situasjoner. Resultatet er en utvikling der firehjulstrekket arbeider tett sammen med antispinnsystemet for å redusere tiden alle fire hjul er innkoblet. Dette reduserer drivstoff-forbruket og er med på å bringe produsentens gjennomsnittlige CO2-utslipp til et lavere nivå. Videre reduseres sjansen for varmgang/slitasje i drivverket, noe som igjen gjør at man kan holde merkostnadene til de firehjulstrukne versjonene nede.

Jeg satte en bilmodell med et firehjulstrekksystem nyutviklet av Magna Powertrain etter oppskriften over på prøve, og resultatet var ennå mindre imponerende enn jeg hadde ventet.

Igjen framstår 80-tallet til sammenligning som over-engineeringens tiår. ;)

Apropos forskjellen på quattro og andre VAG 4x4 systemer. Såvidt jeg vet finnes VW T3 Transporter Syncro (bygget av Steyr-Daimler-Puch AG, 1979-92) originalt med permanent 4x4 (altså med Torsendifferensial) samt andre mekaniske sperredifferensialer. Toppmodellen kan klare en kraftoverføring på hele 73:27 (foran/bak) og vektfordelingen er tett på 50:50. Fremkommeligheten er derfor temmelig imponerende for biltypen. Både US Army i Europa og Bundeswehr brukte denne modellen med stor suksess som bl.a liaisonsbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med èn familiebil/sportsbil fredrik? en E90 M3 sedan kommer nok snart til å krype ned mot 700.000-tallet, dette er den siste naturlig aspirerte M-modellen fra BMW. Hvorfor ikke eie et stykke motorhistorie :)

Sant nok, men etter 8 år med en E46 318d føler jeg ikke det helt store suget etter biler av dette kaliberet. Som alminnelig bruksbil ser jeg for meg en F20 116i/118i eller kanskje en F30 med en tilsvarende liten og effektiv motor. Som entusiastbil rager en E85 høyt, men også en pent vedlikeholdt original Porsche 944 (Targa) er interessant. Jeg ser heller ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe en tilsvarende fin W201 eller E30... og det spiller ingen rolle om det er en 190D eller 316i... :)

Hvorfor ikke ha med en klassisk 911 i utvalget også? Tenker da tidlig 70-talls f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...