Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Chris Harris (beste bil-testeren i mine øyne per i dag) på bmw M135i vs. audi rs3

http://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?t=759425

Først så tenke jeg at det blir jo litt feil å sammenlikne M135I mot RS3, mot denne så skulle de jo ha brukt 1M. Men så ser jeg testen og skjønner godt at de holdt seg til M135I da denne var mer en nok til å kicke ass på RS3, flaut for Audi må jeg si #-o

Ja F20 er ikke pen å se på, men denne M135 er så utrolig "ekte" BMW at det er helt rått. Den står for det BMW har stått for de siste 40 åra, rekkesekser, førerorientert dasjbord og bakjulstrekk :)

Audi gjør det bra om dagene men dette er nok ett bevis på at BMW fortsatt henger med og kicker ass på konkurrentene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Audi RS3 utgaven Chris Harris tester så er det viktig å huske (som Chris også understreker i filmen) at det handler om en utgående modell (Type 8P, 2003-2012). Audien er som bilmodell hele 9 år gammel og det er ikke helt rettferdig mot Audi.

Den nye A3 modellen (Type 8V anno 2012) deler plattform med bl.a Golf 7. På den annen side er det ingen tvil om at Chris Harris påpeker helt grunnleggende forskjeller mellom Audi og BMW. Det er heller ingen tvil om at BMW ligger et hestehode foran Audi rent teknisk selv om en ny RS modell helt sikkert vil slå tilbake på en slik måte at en ekte M-modell er påkrevet for å sikre BMW en seier i et fremtidig oppgjør mellom modellene i denne klassen.

Chris Harris er et fenomen når det gjelder biljournalistikk. Han praktiserer fabelaktig no nonsense bilinteresse i kombinasjon med gode kjøreferdigheter. Han er språklig god, kunnskapsrik og virker oppriktig interessert i biler. Noe av det jeg liker best med ham er at han er rolig og avbalansert. Det skader heller ikke at han har en ekstra interesse for biler fra 80-tallet og det tiltross for at han er for ung til å ha opplevd bilene "live" på den tiden. Jeg var der og jeg hadde de riktige Porschene på den tiden... og jeg kan ikke gjøre annet enn å være 100% enig med ham... 8)

Dette er etter min mening et par av de bedre reportasjene fra Chris Harris... :)

http://www.youtube.com/watch?v=J2HjaHS51hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Audi RS3 utgaven Chris Harris tester så er det viktig å huske (som Chris også understreker i filmen) at det handler om en utgående modell (Type 8P, 2003-2012). Audien er som bilmodell hele 9 år gammel og det er ikke helt rettferdig mot Audi.

Den nye A3 modellen (Type 8V anno 2012) deler plattform med bl.a Golf 7. På den annen side er det ingen tvil om at Chris Harris påpeker helt grunnleggende forskjeller mellom Audi og BMW. Det er heller ingen tvil om at BMW ligger et hestehode foran Audi rent teknisk selv om en ny RS modell helt sikkert vil slå tilbake på en slik måte at en ekte M-modell er påkrevet for å sikre BMW en seier i et fremtidig oppgjør mellom modellene i denne klassen.

På samme måte at det er urettferdig mot BMW å sammelikne M135I mot RS3 som strengt tatt konkurrerer mot 1M, heldigvis så lager BMW så bra biler at dette holdt. Når ny RS3 kommer på markedet om noen år så får vi håpe BMW har kommet opp med en tilsvarende ny 1M, hvis ikke så står vel E82 1M klar til å danke ut denne slik den gjorde med Cayman R :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander sammen Cayman S og Cayman R. Midtmotor, 330 HK og 370 Nm er nok til at Cayman R har formidable kjøreegenskaper og klarer 0-100 Km/t på 4,7 sekunder. Topphastigheten er 280 Km/t... :)

Mye mulig, jeg tenkte på den testen i Top Gear da 1M gjør meget god figur mot en Cayman og en Lotus Extige. Mente det var en R men mye mulig jeg tar feil der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... utvilsomt skikkelig hardcore!... Köln baserte Kremer Racing er et stort navn i Porsche sammenheng. Firmaet ble etablert allerede i 1962 og vant mange løp på 70 og 80-tallet. På 90-tallet samarbeidet de også med britiske Lola Cars (ref. Graham Hill m.fl.). Kremer Racing har hatt flere kjente sjåfører i stallen... bl.a Manfred Winkelhock som også er kjent i BMW sammenheng. For Kremer vant han i 1985 1000 Km løpet på Monza med en Porsche 962C. En annen relativt kjent sjåfør for Kremer var franske Henri Pescarolo... apropos Matra F1 bilen med det fantastiske eksosanlegget litt lenger opp i tråden... :P

Flere av Kremer´s beste biler er basert på Porsche 935 som igjen er basert på 930... som igjen er bedre kjent som 911 Turbo. Rent visuelt er jeg ikke så begeistret for "slantnose" varianten, men dette er detaljer i den store sammenhengen. Kremer satset også (som tidligere nevnt) på den mer spesialiserte modellen Porsche 962. Denne modellen utviklet de videre til Kremer K8 Spyder som de bl.a vant 24 Hours of Daytona løpet med så sent som i 1995... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt E87 116i (1597 cm3) med 115 HK (kun 120i med 170 HK og 120d med 177 HK). På papiret ser det ut som om E87 116i med 115 HK er nogenlunde like hurtig som vår E46 318d Touring med 115 HK, men det er naturligvis forskjell på 150 Nm og 265 Nm. På den annen side veier E87 116i ca. 350 Kg mindre enn en E46 318d Touring.

Jeg vurderer å legge ca. 35K i mellom ved et innbytte mot en 2006 E87 116i med 74K på telleren. Bilen står hos en forhandler og virker pen samt ryddig (dvs. standard ok, men uten f.eks Xenon).

Vår 2002 E46 318d Touring står foran vedlikeholdsoppgaver for rundt 20K og det er dessverre sannsynlig at det kommer flere oppgaver i overskuelig fremtid. Slik vil det være når en bil har kjørt ca. 314000 Km. Jeg vil imidlertid ikke ødelegge bilregnskapet med et dyrt nybilkjøp hvis jeg kan få en billig og fornuftig erstatning for vår E46 med en E87. På den måten realiserer jeg ikke verditapet for E46´en samtidig som vi får en vesentlig nyere BMW uten at det egentlig er et stort kompromiss. Vi er idag kun tre som skal bruke bilen... eldstemann er på vei ut av redet.

Hva tror panelet om dette prosjektet?... :)

Et par bilder av den aktuelle E87 116i.

483gnigb0gak0egy3uur.jpg

5xam0wp2vc7yhupw23e8.jpg

dm2oaqh8xuir1zhff69m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen er noe spartansk utstyrt vet du nok selv, likevel ville jeg heller satset på en bil med automatisk klimaanlegg (med mindre dette er vanskelig å finne nede hos dere). Jeg ville også heller gått for en bil som er modellåret nyere med tilhørende facelift (tror denne kom midt i 07-modellåret).

Det heter forrsten "Fredriks alternative bimmersblogg". :) Og om du likevel vil bruke apostrof (som er gramatisk ukorrekt) ser den slik ut: '.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde prøvd å leite etter en med klimaanlegg og kanskje sportseter hvis jeg først skulle byttet.

115hk fungerer jo forsåvidt helt greit i den bilen, selv i 3serie(e90) så er den helt ok.

Ellers så ser denne bilen veldig hel og fin ut, så hvis du er ronøyd med plass, manuelt klima og std seter så kan det hende at det er ett fornuftig bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overkant sparsommelig utstyrt, men det er kanskje slik det er i Danmark?

Finner ikke en svart M-tech da? :)

Ellers hørtes det jo ut som et godt bytte om du kun trenger legge så få penger mellom. 1-serien er jo fin å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet (og prisklasse) så tror jeg at jeg ville vurdert en ny bil, f eks en F20 116I. Det blir mye dyrere MEN man har da 5 års garanti og en ny bil hvor det er mindre sansynlighet for at noe kan gå galt, en 6 år gammel bruktbil som etterhvert nærmer seg 100 000 km kan bli dyrt det også. Tenker ikke bare på slitedeler som må byttes men også faktum at det har vært litt tekniske problemer med E87 116I og E90 316I, du køper på en måte en bil som allerede er gammel.

Din 318d har gått langt og ganske smertefritt om jeg har forstått deg riktig, det mener jeg skyldes mye at det faktisk er du selv som har kjørt bilen mesteparten av disse kilomterene. Du vet hva som er byttet, tatt service på mens på en brukt bil som du viser til over her så er det andre personer inne i bildet som har kjørt og eiet bilen i en vesentlig periode.

Bil er dyrt i land som Danmark og Norge så å holde ett fornuftig bilregnskap er bare å gi opp så lenge man vil legge litt følelser i bilvalget. Jeg har kjørt mye E87 116I da jeg jobbet på Bavaria og det første jeg vil si et at bilen faktisk er dauere enn talla skulle tilsi, bensinforbruket er heller ikke det laveste til en bli med slik motor. Jeg tror absolutt at du vil oppleve din 318d som langt kvikkere og med mere drag, særlig i motorveihastighet. Synes ikke bilen egner seg så veldig til langkjøring heller, høyt turtall over 120 km/t og veldig lite effekt. Seter og sittestilling gjør at man også får noe vondt i ryggen etter noen timer bak rattet, dette var dog standardseter.

Men det beste er nok om du prøver bilen selv og gjør opp din egen mening. Mye mulig jeg stillte for høye krav til 116I den gang men den falt ikke i smak hos meg, 120 derimot er en super bil... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...