Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Personlig er preface E87 lite spennende.

Og sett i lys dine tanker om innstegsmodellen til F20 - 114i, som har turbo og er mindre anstrengende å kjøre, kan jeg vanskelig se logikken ved å kjøpe innstegsmodellen til en eldre model, som er så blottet for finesser og er såvidt, skal jeg kalle det, entusiastfri som denne du visste oss var.

Er ikke meningen å disse deg Fredrik, jeg bare forstår deg ikke helt.

Jeg ser greia ifht størrelse, men preface E87, og den du visste oss... Jeg hadde hatt problemer ved å finne en kjedeligere BMW på finn.

Har du så store kvaler ifht det økonomiske ved å finne deg ny(ere) bil, kanskje burde du se på en golf, eller andre merker, der du får mer for mindre kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på den aktuelle E87 116i og en ny F20 114i er for meg nøyaktig 162000 kroner. Dette er etter min mening ikke en F20 114i verdt i forhold til en litt eldre E87 116i.

Jeg tror også at du misforstår hva som var mitt poeng med å kritisere F20 114i. Jeg har aldri uttalt at dette er en dårlig modell eller en dårlig motor. Mitt poeng er at BMW burde være mer innovative med bl.a motoren når de først har muligheten. Kan Ford og f.eks Fiat (les: twinair motoren) være innovative burde også BMW klare å være innovative. Lost opportunities for BMW.

Du har også misforstått mine økonomiske insentiver med E87 prosjektet. Dette handler ikke om hva jeg har råd til, men om hva jeg vil ta meg råd til. Hvis jeg legger f.eks 250K på bordet for en nyere BMW er hele den akkumulerte økonomiske fordelen vår E46 har gitt oss borte. Da realiserer jeg tapet uten å få en bil som har større bruksverdi/nytteglede for pengene. I mitt perspektiv balanserer overgangen mellom vår gamle E46 318d Touring og en pent brukt E87 316i perfekt... økonomisk, bruksmessig og ikke minst i forhold til kjøreglede... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på den aktuelle E87 116i og en ny F20 114i er for meg nøyaktig 162000 kroner. Dette er etter min mening ikke en F20 114i verdt i forhold til en litt eldre E87 116i.

Jeg tror også at du misforstår hva som var mitt poeng med å kritisere F20 114i. Jeg har aldri uttalt at dette er en dårlig modell eller en dårlig motor. Mitt poeng er at BMW burde være mer innovative med bl.a motoren når de først har muligheten. Kan Ford og f.eks Fiat (les: twinair motoren) være innovative burde også BMW klare å være innovative. Lost opportunities for BMW.

Du har også misforstått mine økonomiske insentiver med E87 prosjektet. Dette handler ikke om hva jeg har råd til, men om hva jeg vil ta meg råd til. Hvis jeg legger f.eks 250K på bordet for en nyere BMW er hele den akkumulerte økonomiske fordelen vår E46 har gitt oss borte. Da realiserer jeg tapet uten å få en bil som har større bruksverdi/nytteglede for pengene. I mitt perspektiv balanserer overgangen mellom vår gamle E46 318d Touring og en pent brukt E87 316i perfekt... økonomisk, bruksmessig og ikke minst i forhold til kjøreglede... :)

Jeg ser det økonomiske, og jeg forstår motivene dine, men preface E87 og den du linket til gjør vel at entusiasten i oss, vel vi sitter ikke her med hard on for å si det slik.

;)

E87 er en såvidt liten og trang bil, hvertfall for de som sitter bak, (du nevner at dere er 3 i familien) at jeg nesten heller ville vurdert en E90, evt fin E46 igjen?

Og ifht E87, ville jeg uansett strukket meg opp til LCI og 118i/d.

Er ganske trygg på at det er verdt merkosten når dere skal ha bilen noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelsen på E46 vs. E87 er dette ikke et tema for oss. Vi har allerede bestemt at vår neste bruksbil skal være i Golfklassen. Det er sjelden at vi er flere enn to i bilen til daglig og da er selv E87 kjempestor. På bilferier etc. blir det selvfølgelig noe annet, men jeg tror egentlig ikke at overgangen fra E46 Touring blir så stor.

Når det gjelder facelift/prefacelift tenkte jeg faktisk ikke over dette i farten. 1-serien er ikke den modellen jeg har satt meg mest inn i. Det var derfor awt som først gjorde meg oppmerksom på at jeg burde kikke litt på fenomenet. Jeg kan ganske mye om BMW´er fra den klassiske perioden... 1975-2000. De alminnelige modellene etter E46/E38/E39 har vært mindre interessante selv om jeg selvfølgelig kan litt om de også... :)

Når det gjelder fremtidsperspektivet vedr. E87 i familiesammenheng er det viktig at den først og fremst tilfredstiller min bedre halvdel. Mine fremtidige planer går mer i retning av E85 eller en Boxster. Hvorvidt dette blir i nær fremtid eller om noen år får tiden vise. Jeg har ikke hastverk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan Norge og Danmark har så mye til felles, men likevel har en del ulikheter. Personlig er jeg glad vi ikke har de store klasseskillene her til lands - det er faktisk en av de få fordelene ved å bo oppi steinrøysa her.

Spørsmålet er om det norske samfunnet i virkeligheten er så egalitært som man liker å tro at det er. Mye kan tyde på at dette er et slags offentlig selvbedrag. Her i Danmark snakker man nå om at den kollektive selvforståelsen må oppdateres når det gjelder hvor like vi egentlig er og ikke minst hvilke muligheter den enkelte har for å komme seg opp og frem her i livet.

Det er ingen tvil om at samfunnet helt siden slutten av 80-årene (faktisk Berlinmurens fall 10. november 1989) har beveget seg i en liberalistisk retning (altså ikke til forveksling liberal retning). Det er anglosaksisk markedsøkonomi som har vært premissleverandør for hva slags økonomiske modeller sentralbankene og politikerne har fulgt. Resultatet ser vi nå og det er ikke nødvendigvis et vakkert syn. Noen få har fått uforholdsmessig mye av samfunnskaken og dette er etter min mening ikke rettferdig. Spesielt ikke hvis det går på bekostning av samfunnets svakeste. Det som vi hadde, og som amerikanerne 50 år senere enn oss erkjente at de trengte, en skikkelig egalitær velferdsstat... er vi i ferd med å kjøre på historiens skraphaug... #-o

http://e24.no/makro-og-politikk/bader-i-penger/20289304

http://politiken.dk/indland/ECE1787901/ ... t-ulighed/

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 11785.html

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8366925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans sønn Günther Quandt (1881–1954) videreførte denne virksomheten og han ble etterhvert en stor industrimagnat. Formuer tjent hovedsakelig på salg av tekstiler til den tyske hær ble investert i virksomheter som batteriprodusenten VARTA, BMW og Mercedes-Benz.

Günther Quandt´s investeringer var mangeartede og selv idag svært aktuelle.. også i Norge. Et annet selskap han investerte i er det tyske oljeselskapet Wintershall AG. Wintershall AG er tysklands største råolje og naturgassprodusent og opererer bl.a 20 letelisenser på norsk sokkel. Wintershall er idag en del av det tyske storkonsernet BASF... eller mer korrekt Badische Anilin- und Sodafabrik. Familien Quandt er en av de største private aksjonærene i BASF.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Vikti ... 4vsQtk2coY" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW´s eierfamilie (Quandt) har mange jern i ilden... :)

http://e24.no/olje-og-raavarer/statoil- ... r/20289536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å shoppe rundt på forskjellige verksteder etter det beste tilbudet. Det som umiddelbart må gjøres med vår 2003 E46 318d Touring er følgende:

Bytte av de to store svingarmsforingen bak, bytte av begge bærearmene foran, bytte av bremseslangene foran, reparasjon av håndbremsen (trolig nye vaiere), inspeksjon samt rens av samtlige bremser, firehjulskontroll og en liten service inkl. oljeskift og filter.

Det beste verkstedtilbud så langt for verkstedtimer og deler er 8500,- kroner inkl. moms. Jeg har også en avtale om at bilen blir på bukken hvis f.eks bremseklossene må skiftes eller f.eks noen andre foringer bør byttes. Verkstedet får deler fem (5) ganger om dagen!

Hvis dette går bra og bilen er spitzenklasse etter verkstedbesøket beholder jeg selvfølgelig bilen en stund til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig billig! :-)

Har undersøkt med min E46 bare for bytte av bremsebånd og wire til håndbrekk og verksteder estimerte 3-3,5 time. Jeg gjorde deg selv på ca. 2 timer da, første gang jeg har prøvd meg på håndbrekk. Av erfaring fra tidligere verkstedbesøk legger jeg til minst 6 verkstedtimer til på den lista di. Noen som tjener penger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... apropos fylle ut hjulbuene med små hjul... Porsche 924 Carrera GT (937) anno 1981... 215/60-15... :)

6vld6nx49rs5m3fgminv.jpg

sc5k7hp5hqp5vp3ri7vu.jpg

Porsche 924 Carrera GT (937) anno 1981 hadde en rekkefirer på 1984 cm3 som ytet 210 HK ved 6000 rpm og 280 Nm ved 3500 rpm. 0-100 Km/t klarte den på 6,5 sekunder og topphastigheten var 245 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte historier :D

Vi har en gammel skipsreder her på Hisøya som har en utrolig strøken Mercedes 350SE W116 som han har hatt siden den var ny i 1973 (Skiltummeret er en tidlig utgave av Arendals nummeret PC31xxx som tilsier 73 årgang) Bilen er sort og med blodrødt skinn innteriør og hver gang han er ute å kjører så har en sort dress og hvite kjørehansker på seg :) Han og bilen har vært ett fast innslag i trafikkbildet her i byen så lenge jeg kan huske og jeg ser han stadig ute på luftetur med bilen :)

Skal prøve å få ett bilde nestegang jeg ser bilen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...