Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":27cg287m]Liker det jeg ser, bortsett fra prisen. Hva er butikkpris på denne i Tyskland? Du nevnte jo under 300.000 et par sider tilbake.

I videoen snakker de om 600.000.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er forvirret når det gjelder prisen på de ulike Model S modellene. Det er 3 ulike batteripakker (255 Km, 370 Km og 480 Km), men det er også en såkalt Performance modell med sterkere motor (kun i tilknytning til 480 Km batteripakken). De store batteripakkene er dyre og påvirker prisen signifikant. Ferdinand Motor antyder 70K og 140K ekstra for de to store batteripakkene.

Selv med avgiftsfritak for elektriske biler blir prisen for de enkelte modellene i relativ forstand høy. Dessverre mye høyere enn den aktuelle valutakursen predikerer (åpenbart markedstilpassede priser - derav min feilvurdering). Så langt jeg forstår blir prisen i Norge nogenlunde følgende: 650K for performance modellen, 600K for 480 Km modellen, 510K for 370 Km modellen og 440K for 255 Km modellen... med alle forbehold.

På den annen side har Model S som standard temmelig fornuftige ytelser (bl.a 0-100 Km/t på 5,6 sekunder) i en praktisk innpakning og med et elegant design. Dette skal også med når man vurderer prisene.

Det er forøvrig Performance modellen som har skapt de helt store ovasjonene i pressen. For 650K kroner får man altså en praktisk elektrisk familiebil som bl.a klarer 0-100 Km/t på 4,6 sekunder. Ta en titt på dette... :?

!

Journalisten sier at 2 ut av 3 ganger slår Tesla Model S BMW M5 i akselerasjonen, men at det er jevnt. Dette er rimelig imponerende selv om jeg selvfølgelig heller vil ha en M5. På den annen side koster F10 M5 minst 1,8 millioner kroner.

Det er ingen tvil om at Tesla har fatt i det lange strået med dette konseptet og at denne bilen er en bombe i bilindustrien. Konseptet er rett og slett vannvittig kult... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker lite gjennomtenkt ifht en forbrukers synspunkt å vurdere noe slikt.

Hva med batteripakken, hvor lenge holder den, hvor mye koster den å bytte ut, driftsikkerhet, temperatur svingninger osv.

Hva med politikken fremover med dette?

Lading hvor foregår denne etc.

Og som med alle andre teoretiske tall, hvis man på de største pakken har et anslag på 48 mil, tror jeg at man her i Norge kanskje klarer 30.

Og de sier selv at man da må slå av klima og annet, latterlig!

Jeg liker designet og ideen, og navnet!

Men at dette er en bombe eller kommer til å utkonkurrere alt og alle, har jeg ingen tro på.

Hvis dette skal slå til må infrastruktur være tilstede, ladestasjoner må standariseres osv.

Dessuten skal jeg like å se klima og CO regnskapet for hhv en 3 serie med bensin, en med diesel og en tesla.

Det være seg hele livslengden, konstruksjon alt, også selvsagt hvor kraften blir fremstilt til lading.

Men disse jævla miljøraddisene tenker kun forbruk, patetisk!

Disse bilene som det er svært få av, blir solgt til eksisterende el bil brukere, og vil bli brukt som miljø alibi av rikfolk, type stordalen.

Vi dødelige kommer til å kjøre forbrenningsmotor i overskuelig fremtid, det er min spådom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er ikke at Tesla Model S er en bombe som i overskuelig fremtid vil utkonkurrere f.eks BMW´s 5-serie slik serien fremstår idag. Mitt poeng er at Model S på en utrolig overbevisende måte viser hvor langt de elektriske bilene på et teknisk nivå har kommet. De aller fleste som enten prøver bilen eller ser de aktuelle videoene blir temmelig imponert over nivået. Selv garvede biljournalister blir virkelig overrasket over hvor gjennomført bra Tesla Model S er.

Tesla Model S er state of the art når det gjelder elektriske biler idag og den kan kun bli bedre i fremtiden. Performance modellen koster 1/3 av F10 M5 og har en rekkevidde på 350-400 Km under normale forhold. Dette er mer enn nok rekkevidde på kontinentet og burde være nok også i Norge. Derfor er Tesla´s konsept en bombe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med prisfordelen gjelder vel kun i Norge?

Hvordan er den priset i forhold til M5, S6 og AMG på kontinentet?

De tenker kanskje drivstofføkonomi de også? Spørsmålet videre da er annenhåndsverdi.

Om verdien på bilen synker mer enn drifstoffutgiftene ville kostet på en M5, så blir det jo likevel dårlig økonomi i det.

På en måte et slikt regnestykke over 5 år:

Tesla:

Bilpris - tap over 5 år = ?

M5:

Bilpris - tap over 5 år - drivstoffkostnader = ??

Med største batteripakka kommer en seg faktisk, fra Oslo, både til dyreparken i Kristiansand, eller til Gøteborg. En klarer til og med NESTEN København, med ferge fra Larvik (om en får ladet fullt opp på ferga). Med en overnatting i Århus, som er kjekt uansett, funker det greit. Det kjedelige er at en da ikke får kjørt København - Oslo, via Sverige i én tur på vei hjem.

Hvor lett er det å få lånt strøm på en bensinstasjon i Sverige, og hvor lang tid må en lade med vanlig kontakt for å komme seg hjem. Det er spørsmålet.

Og om turen går greit når bilen er ny. Klarer batteriene samme turen om 5-6 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den alminnelige Model S med 480 Km batteripakken klarer med litt fornuftig kjøring fint Oslo-Bergen og dette er en strekning på ca. 520 Km (E16).

Tesla Model S leveres med 8 års garanti på batteriet. Forventet levetid er 8-10 år. På grunn av ekstrem utvikling innen batteri teknologien er det umulig å estimere batterikostnader frem i tid. For øyeblikket er disse batteriene temmelig kostbare. Pr i dag kan man bestille "byttebatteri" når man kjøper bilen og på den måten kan man ha en forutsigbarhet i biløkonomien. I dag koster dette rundt 100K kroner.

Ladetiden avhenger av batteristørrelse og tilgjengelig strøm i ditt strømuttak (10A/16A/32A 220v). Det er forventet at Model S kan fullade fra tom over natten. Model S skal kunne hurtiglade på så lite som 45 minutter ved bruk av hurtiglader (trolig 80-85% av batterikapasiteten). Kilde: Ferdinand Motor.

Verditapet er umulig å estimere, men hvis batteriene holder 8-10 år og det ikke er en signifikant kilometerbegrensning på batteriene vil økonomien når det gjelder f.eks Performance modellen uansett være formidabel i relasjon til F10 M5, men også i forhold til de andre F10 modellene med stor motor. Såvidt jeg forstår er den største usikkerheten knyttet til eventuelle andre tilsvarende fremtidige, men bedre elektriske biler. Hvis Model S hurtig blir teknisk utdatert vil den utvilsomt tape mye i verdi. Dette aspektet gjelder forsåvidt alle profilerte toppmodeller. En BMW M3 er kun virkelig interessant hvis den er best i sin klasse og den taper derfor hurtig verdi når en ny M3 modell introduseres på markedet.

Her i Danmark er dessverre Tesla Model S ikke interessant. Det er ikke avgiftsfritak på elektriske biler i Danmark... :roll:

Takk for linken vedr. Porsche 918... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du Model S klarer kilometer utover det som er oppgitt?

Det lurer jeg også på?

Sånn sett så er F31 330d et mye bedre kompromis, dobbelt så lang rekkevidde, mye høyere toppfart, ikke fullt så sprek men sprek nok for en familiebil, ikke så langt unna i pris og den slipper kostbare vedlikehold (bytta av batterier, sikkert grisedyrt). Jeg er også sikker på at Elbil goder som ingen årsavgift, kjøring i bussfelt og gratis parkering er noe som vil bli slutt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du Model S klarer kilometer utover det som er oppgitt?

Det lurer jeg også på?

Sånn sett så er F31 330d et mye bedre kompromis, dobbelt så lang rekkevidde, mye høyere toppfart, ikke fullt så sprek men sprek nok for en familiebil, ikke så langt unna i pris og den slipper kostbare vedlikehold (bytta av batterier, sikkert grisedyrt). Jeg er også sikker på at Elbil goder som ingen årsavgift, kjøring i bussfelt og gratis parkering er noe som vil bli slutt på.

Nettopp, narresete og de andre rødgrønne tenker ikke miljø, med avgifter og straff.

Hvis el bil forekomsten mot alle odds skulle øke de nærmeste 10 årene vil det skje ting på dette området.

Til Fredrik uten 90 ;)

At batterier har gjennomgått en betydelig renessanse er å være i overkant optimist, den tid da batterier vil ha en vesentlig lenger levetid/bli billigre er et godt stykke unna for å si det forsiktig.

At batterier har en effekt når den er ny, for så å se en sakte reduksjon for hvert år er regelen pr idag.

Så har vi dette med infrastruktur og ladestasjoner.

Tesla har tydeligvis sin løsning, hva så med andre produsenter, her må det komme en standard!

Og da igjen, det er velkjent at hurtiglading tærer på batterier og reduser dens levetid.

Jeg er ikke i overkant positiv her, men jeg ser andre har en tendens til å være fokusert på tall og at de tallene ytterligre kan forventes å øke!?

Kanskje i Danmark i medvind uten klima på, men ikke her i Norge i 20- på vei til Hemsedal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du Model S klarer kilometer utover det som er oppgitt?

Alle tester jeg har sett av el-biler tilsier at de aller fleste bare klarer 60-80% av oppgitt kjørelengde under normale nordiske forhold.

Tesla Model S klarer i praktiske tester over 500 Km med 480 Km batteripakken. Litt forsiktig bruk av "kraftpedalen" (gasspedalen) i motbakkene og selv en såpass krevende distanse er overkommelig for Model S. Batteriteknologien har utviklet seg mye de siste årene og Tesla ligger uten tvil helt i front på dette området... :)

http://e24.no/bil/tesla-med-superlader/20278863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neil Young & Crazy Horse... mine gamle favoritter... :)

Albumet "Ragged Glory" kom i 1990 og jeg var helt solgt fra første stund. Endelig forsto jeg hva all snakken om Neil Young handlet om. Dette er snart 23 år siden og i mellomtiden har han kommet med noen bra plater... f.eks "Weld", "Harvest Moon", "Silver & Gold" og ikke minst "Mirror Ball" sammen med Pearl Jam, men resten er dessverre middelmådig eller direkte dårlig.

Neil'ern er ujevn, men nå har han endelig kommet med en bra plate igjen og den minner på mange måter mye om nettopp den 23 år gamle "Ragged Glory". "Psychedelic Pill" er album nr. 35 som er signert Neil Young og låten "Ramada Inn" kan stå som et eksempel på hvor stor Neil Young kan være når han er som best... absolutt genialt... play it loud... :)

http://www.youtube.com/watch?v=O8qkDQ_Q ... re=related

Veien i åpningssekvensen er ganske sikkert Highway 1 (US 1) som går langs Stillehavskysten i California. Opptaket er trolig fra 40-50 tallet da veien allerede var erstatet av Highway 101 (US 101) som går lenger inn i landet. Bildene av Highway 1 er typiske for tidsperioden... veien følger landskapet og er smal samt ujevn. Jeg husker at Riksvei 7 igjennom Hallingdal var grusvei nord for Noresund og dette var på slutten av 70-tallet. Det er ellers artig at amerikanerne har en ren gul midtstripe som vi også har/hadde i Norge... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...