Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

En viderutvikling av denne modellen var 924 Carrera GTR som med aggressiv tuning av rekkefireren på 1984 cm3 ytet formidable 375 HK og 405 Nm. 0-100 Km/t gikk løs på ca. 4 sekunder og topphastigheten var rundt 300 Km/t.

Nærmeste nabon har en slik stående på henger utenfor husveggene her 8) En helt enormt kul bil!!!

Bilen er godkjent med fullbur, bøttestoler m.m på norske skilt. kom de slik fra fabrikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se hva som er enestående ifht 924, har alltid syntes det var en fattigmanns Porsche!

Ikke spesielt pene å se til heller, og hvis de var en slik suksess, hvorfor ikke følge den opp?

Skal det være Porsche må det være now genuint, luftavkjølt 911 med uberegnelig lynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se hva som er enestående ifht 924, har alltid syntes det var en fattigmanns Porsche!

Ikke spesielt pene å se til heller, og hvis de var en slik suksess, hvorfor ikke følge den opp?

Skal det være Porsche må det være now genuint, luftavkjølt 911 med uberegnelig lynne.

Porsche fulgte absolutt opp suksessen med 924 modellen. Porsche 924 utviklet seg videre til 944 som var på markedet i perioden 1982-91. Porsche 944 utviklet seg deretter videre til 968 som var på markedet i perioden 1992-95. Ergo la Porsche 924 grunnen for en 19 år lang teknisk evolusjon og suksess. Totalt solgte Porsche ca. 276000 stk. 924/944/968... et enormt høyt tall til Porsche å være... :)

Markedsmessig er det idag Boxster (981) og Cayman (981C) som spiller den rollen 924/944/968 hadde og før 924 var det 914 og 912 (911 med B4 motor) som spilte rollen. Det gikk kun et år fra 968 var lagt ned som serie til Boxster så dagens lys i 1996.

At Boxster og Cayman idag har B6 motor og ikke en R4 motor skyldes primært behovet for deling av plattformer og samkjøring av produksjonen (economy of scale). Boxster/Cayman er rent teknisk 2/3 av en 911, men i motsetning til 911 har de midtmotor og ikke hekkmotor. Porsche 911 har en 2+2 setekonfigurasjon, mens Boxster/Cayman er rene 2-setere.

Som nevnt tidligere er Porsche 924 ofte en misforstått modell hos mange, men man bør tenke på når den kom på markedet. I 1976 klarte den med en rekkefirer på 1984 cm3 som ytet 125 HK 0-100 Km/t på 9,5 sekunder samt en topphastighet på 205 Km/t. BMW´s tilsvarende alternativ... E21 320i hadde en rekkefirer på 1990 cm3 som også ytet 125 HK. 0-100 Km/t klarte den på 9,9 sekunder, men topphastigheten var ikke høyere enn 180 Km/t. Porschen hadde i tillegg formidable kjøreegenskaper... noe man bestemt ikke kan si om BMW E21.

Tre år senere kom 924 Turbo med 177 HK. Den klarte 0-100 Km/t på 7,5 sekunder og hadde en topphastighet på 235 Km/t. BMW´s tilsvarende alternativ E21 323i hadde 143 HK og klarte 0-100 Km/t på 9,5 sekunder samt en topphastighet på 190 Km/t. BMW hadde faktisk ikke et nogenlunde billig alternativ som var hurtigere enn 924 Turbo. Selv E23 745i hadde ikke en sjanse mot Porsches superbaby.

Ergo koker kritikken mot 924/944/968 ned til at de alltid hadde en rekkefirer og ikke en mer eksotisk motor. Som 924 Turbo viste var Porsche imidlertid bare tidlig ute med å videreføre en teknologi som BMW allerede hadde 5 år tidligere med E10 2002 Turbo. BMW valgte imidlertid å fokusere på rekkeseksere, mens Porsche valgte å fokusere på rekkefirere (med og uten overladning). Idag er rollene byttet om på de billigere modellene. BMW satser på rekkefirere (med overladning), mens Porsche satser på boxerseksere... :)

På disse to bildene av henholdsvis 924 anno 1976 og 968 CS anno 1995 ser man tydelig at 968 er en evolusjon/videreutvikling av 924. De deler bl.a store deler av det grunnleggende karosseriet/chassiset. Spesielt rundt glasshuset og dørene ser man likhetene. Akselavstanden er også nøyaktig den samme på begge modellene. Tenk at det skiller hele 19 år mellom disse to modellene.

sc9pxbsk30cpmfms3d7d.jpg

wbgtv7brslzi570gsuik.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten reminder i margen... vår "danske" E46 318d Touring er 10 år gammel idag... denmark.gif

By the way... dette er interessant. Renault blåser liv i Alpine igjen... with a little help from Caterham... :)

http://e24.no/bil/renault-blaaser-liv-i ... e/20295531

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... r-sportbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault Megane Senic er da ganske spennende! Er jo alltid spennende å se om en kommer frem dit en skal uten at noe har gått i stykker. :)

Ellers så har de jo Clio V6 Sport, med midtmontert motor.

Renault+Clio+V6.jpg

Og denne her da:

Renault-f1000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault har alltid hatt diverse spennende modeller, men disse har dessverre ikke vært interessante for det norske markedet. Nordmenn vil ganske enkelt ikke betale mye for franske biler. Dette betyr imidlertid ikke at det er tilsvarende andre steder.

Renault har bl.a et utstrakt samarbeide med Red Bull Racing, Lotus F1 Team, Williams F1 og Caterham. Dette forteller etter min mening ganske mye om Renault. Hvem husker ikke Renault 5 Turbo fra 80-tallet... supercool... :)

http://www.renaultsport.com/?lang=en

jpnj16tul9lb3erq8ogh.jpg

Når det gjelder dagens standardmodeller fra Renault er Megane RenaultSport/Cup ganske interessant. Den har en rekkefirer på 1998 cm3 som yter 265 HK ved 5500 rpm og 360 Nm mellom 3000 og 5000 rpm. 0-100 Km/t går løs på 6 sekunder blank og topphastigheten er 255 Km/t. En stående kilometer klarer den på 25,40 sekunder. E36 M3 bruker til sammenligning 25,60 sekunder... :)

Her tester Vicki Butler-Henderson 2010 utgaven med 250 HK.

fkqacozqek0aaos5djs5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Porsche 924 er det verdt å merke seg hvor liten bilen er tiltross for 2+2 setekonfigurasjonen (som i tillegg tilbyr relativt god bagasjeplass). 924 er f.eks 30 cm kortere enn E46. 924 er også over 15 cm lavere enn E46, men E46 er ikke mer enn rundt 8 cm bredere enn 924. 924 er imidlertid nesten 200 Kg lettere enn den jevnsterke E46 318i med 118 HK... :)

Forsøkte å ha en i baksetet, noe som da gjorde at jeg med det lave rattet slet mye med å komme meg inn i førersetet! 189cm var ikke lett å skvise inn, slik at det krevde noe av samme innstegsstil som den stakkars baksetepassasjeren :P

Men om man velger å ikke bry seg om at det er baksete i bilen sitter man ganske så godt og romslig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren 1985 var vi tre venner som kjørte en Porsche 924 fra Strasbourg til Oslo (ca. 1600 Km). Jeg var den korteste med mine 186 cm. Vi byttet på å sitte bak. Turen var lang og selvfølgelig ikke spesielt komfortabel. Baksetene er definitivt nødseter. På den annen side var Porsche 924 en såpass spesiell bil på den tiden at de trange baksetene var til å leve med. Vi var bare glade for å kunne kjøre Porsche. Denne entusiasmen er litt vanskelig å forestille seg idag, men det blir litt som om når man kjører en M3. Det er spesielt og man glemmer det ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og akkurat E46 M3 CSL er jo helt enestående på de fleste områder. Den første gangen jeg fikk en skikkelig aha opplevelse med biler var i 1985 med en Porsche 924 Turbo (931). Senere fikk jeg selv en 911 Carrera Coupé samt at jeg fikk prøve en 944 Turbo og en 959 gjennom noen bekjente. Jeg er imidlertid litt spesiell når det gjelder biler så jeg husker nesten like godt den første turen i en Land Rover (88" Serie III) og ikke minst den første turen i en helt ny E28 M535iA. Det er en temmelig stor variasjon på disse bilene, men slik er det når man er skikkelig bilinteressert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault er vel en av de få produsentene som ikke har NOEN spennende modeller...Så en Alpine er vel ganske så velkommen regner jeg med...

Jo de har da noen modeller, iallfall som jeg synes er pene. Da vi var på vår biltur nedover i Europa så la jeg merke til, særlig i Frankrike en lekker coupe som viste seg å være Renault Laguna Coupe. Bilen er en 2+2 basert på vanlig Laguna og kan fåes med en V6er bensin på 3498 cc som yter 235 hester og 330 nm, dette gir igjen en toppfart på 244 km/t og gjør 0-100 på ikke veldig imponerende 7,4 sekunder. Men bilen i seg selv synes jeg var utrolig lekker, synd at denne bilen ikke er å få i Norge. Her ville den blitt priset godt over 700 000 kr og hadde glatt tapt kampen mot E92 330I, mens nede i Europa og Frankrike hvor BMW ikke er fullt så folkelig som i Norge så er dette en glimrende bil for de som vil ha en lekker coupe til en fornuftig pris :)

hmxkrim38u1rldyhuowm.jpg

meiocfq4qjoeabmmhj23.jpg

Franskmennene har stått bak mye morsomt og flott når det kommer til biler, man kan nevne Renault 5 Turbo som er nevnt over her, Alpine modellene og for ikke å glemme Citroen SM med sin Maserati motor :) Kom forøvrig over dette artige filmklippet på Youtube fra begynnelsen av 70 tallet, hvor både Alpine A110 og SM brukes av motorveipolitiet i Frankrike :)

Språket er forøvrig Fransk, forstå det den som kan :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Fjeld... 8)

Skal det være amerikansk blir det ikke kulere enn denne 1955 Ford Thunderbirden... bad ass så det holder... og lyden fra den 7 liter store V8 motoren er orgasmisk på lavt turtall og minner mest om torden i det fjerne. Godt og vel 450 HK fordelt på små 950 Kg... 8)

Spesielt fra 6:30 begynner det å ligne noe når det gjelder hva Thunderbirden bør brukes til... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...