Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det største problemet til 996 er designet, og jeg tror det i utgangspunktet er nettopp det som er grunnen til at de har falt så fort i pris som de har. På 997 gikk de tilbake til de klassiske frontlyktene, og det appellerer mer til fansen. 996 C4S og turbo har noe bedre lyktedesign, men det kan fortsatt ikke måle seg med hverken 993 eller 997.

Kall meg gjerne rar, men nettopp lyktedesignet på 996 er en av hovedgrunnene til at jeg ikke vurderer denne. (Tror ikke jeg er alene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for å oppleve et økonomisk mareritt har alltid vært en risiko for selv den mest pertentlige eier av en Porsche. Dette fenoment er ikke spesielt relatert til Porsche, men gjelder alle sportsbiler av dette kaliberet. Noen bilmerker er værre enn andre og Porsche er bestemt ikke blandt de værste, men vi snakker realtivt store penger hvis man er uheldig.

Moralen er som alltid... keep it simple... så er det færre ting som kan gå istykker. Jeg er i tillegg temmelig sikker på at hvis man har en Cayenne med 340 HK så blir hestekreftene flittig brukt også. Slitasjen på understel, drivverk og dekk er stor og kostnadstrollet vil på et eller annet tidspunkt stikke hodet ut av boksen. Derfor er det viktig å ikke være eieren av bilen som sitter igjen med disse kostnadene. Sjekk at de dyre tingene allerede er skiftet.

Jeg har gjort meg lignende tanker selv:

Dyre premiumbiler blir ofte kjøpt av folk som har råd til, eller som tar seg råd til hva det koster. Som et resultat krysses det flittig av i tilbehørslisten og bilen kjøres hardt og mye. Etter 2-3 år byttes bilen ut med en fabrikkny erstatter, og selges videre. Den nye eieren gleder seg over det store verditapet eier nr. 1 har tatt, og fortsetter å bruke bilen hardt og mye. Når bilen etter forholdsvis kort tid når eier 3, 4 eller sogar 5, er den blitt prismessig oppnåelig for svært mange. Det harde livet begynner imidlertid å sette sine spor, og gleden over ekstrautstyret som eier nr. 1 betalte 25.000 ekstra for å få, taper seg for eier 4 når det slutter å virke og man må betale 30.000+ for å utbedre det.

Så keep it simple har nok mye for seg - og "triste" bruktbiler med lite ekstrautstyr er kanskje ikke det mest ufornuftige man kan kjøpe likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt klart et artig poeng når det gjelder fronten/frontlyktene på de ulike Porschemodellene. På mange måter var fronten på 968 designmessig et slags tilbake til fremtiden for Porsche. Fronten på 924 og 944 slekter designmessig utvilsomt på 914, mens fronten på alle de andre modellene slekter på 911 og ultimativt 356.

Interessant hvordan mote kan forandre seg, mens enkelte ting forblir tidløse.

Dette minner meg om en "modernisering" av 911-fronten; den såkalte "flatnose" med 924-style frontlykter.

Langt mer populær i ettermarkedet enn hos nybilkjøperne, og den store majoriteten av flatnose-911r stammer ikke fra Porsche. Kanskje like greit.

cfdy66m80w056jcekya5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 986 (Boxster) kom på markedet allerede i 1996... 993 ble stadig produsert... 996 kom på markedet først et år senere i 1997. Hva slags motorfeil er det snakk om som Porsche ikke har fått skikk på i løpet av snart 16 år?

Apropos 924 og 944... det finnes et par-tre modeller som har fornuftige ytelser selv idag. Husk også at Porsche normalt er konservativ mhp. oppgitte ytelser.

Porsche 924 Turbo MkII. anno 1980 klarer med sine 177 HK iht. Porsche 0-100 Km/t på 7,7 sekunder og har en topphastighet på 230 Km/t.

Porsche 944 S2 anno 1988 klarer med sine 211 HK 0-100 Km/t på 6,2 sekunder og topphastigheten er iht. Porsche 240 Km/t.

Porsche 944 Turbo S anno anno 1988 klarer iht. Porsche 0-100 Km/t på 5,5 sekunder og har en topphastighet på 260 Km/t.

Dette er på ingen måter superbilytelser idag, men i forhold til at f.eks 944 Turbo S snart er 25 år gammel vil jeg mene at den går meget bra selv idag. Man får mye bil og freude am fahren for pengene med disse modellene... det er helt sikkert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til en god kompis driver å småshiner en 928. Til tross for at den er over 30 år med "beskjeden" effekt så synes jeg det fremdeles er en meget frisk og morsom bil å kjøre. Du kjenner definitivt at det er noe mer spesielt over disse bilene. Interiørkombinasjonene fra denne tidsepoken med sjakkrutemønster av ymse farger kan jeg imidlertid spare meg for. Det er så stygt at det nesten blir tøft... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den originale 928 modellen det er snakk om har den litt for lite effekt til å yte resten av bilen rettferdighet. Kun 240 HK var ikke nok til skikkelige ytelser på slutten av 70-tallet når bilen veier 1450 Kg. Porsche skjønte hurtig dette og allerede to år senere i 1979 kom 928S med 300 HK og dermed var en legende skapt.

Den første større faceliften kom med 928 S4 i 1986. Motoren hadde med denne modellen vokst fra de originale 4474 cm3 til 4957 cm3 (via 4664 cm3 i 928S). 320 ganske friske hestekrefter (en klar underdrivelse fra Porsche) var fornuftig nok, men viktigere var det at dreiemomentet hadde vokst fra 380 Nm i 928S modellen til 430 Nm i 928 S4. 928 S4 går meget bra med 0-100 Km/t på rundt 5,6 sekunder (manuelt gear) og en topphastighet på 280 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjent som IMS/RMS-feil. Er et kulelager som ikke klarer å holde på smøringen (fett). Denne konstruksjonen fjernet ikke Porsche før 997 mk2.

Har sett ganske mange 996 og 997 på finn med byttemotor dessverre.

Som regel skjer det mellom 40-100k km.

Er en i PCN som nettopp havarerte motoren på sin 07 Cayman med 55k km - dog var det registerkjedet som røk her.

Disse "BMW-folka" driver med rep av Porsche-motorer:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31733116

Utrolig, men sikkert korrekt nok. Ergo... 997 MkII... eller 993... eller klassisk oldschool 911... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...