Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

C5 Mrk. I er kjent for sitt "blubby" design og det er langt fra PSA's beste design, men selve bilen er en ganske fin konstruksjon. Selv idag er det mange på veiene her i DK og de har stort sett ikke synlig rust. Mitt største ankepunkt med denne modellen er forsetene som virket nedsittet allerede da modellen kom på markedet. Selve sitteputen har elendig polstring og støtte. Det er ellers veldig god plass i bilen og det er en langtursbil av rang (spesielt med hydraulisk fjæring i kombinasjon med dieselmotor).

 

 

Argumentet om nedsittede seter har jeg faktisk hørt før.. Selv  om jeg ikke synes setene i C5 er det beste jeg har sett fra PSA, synes jeg de er helt ok. Men selve konseptet minner meg om sittestillingen i flerbruksbilene Evasion/806 eller C8/807.  Dvs, det er seter du sitter oppå, ikke sitter nede i, noe som kan vanskelig å venne seg til.  Citroën gjorde hvis jeg ikke husker feil også et nummer av at C5 var noe høyere enn mange andre biler.  Riktignok tror jeg ikke totalhøyden er mer enn rett under 150, men likevel.

 

Resultatet er i alle fall en bil som jeg fortsatt ville foretrukket framfor opptil flere av dagens bilmodeller, hvis jeg skal kjøre 8-10 timer på norske veier i løpet av en dag, selv om den gamle franskmannen nærmer seg 15 år.

 

En ting som slår meg med Citroën er at det virker som om de nesten alltid har en strategi om at de ulike modellene først kommer slik de selv vil utvikle bilene for deretter å lage en mer "fornuftig" mainstream faceliftutgave tre-fire år senere. Slik har det vært med ganske mange Citroën modeller, men jeg liker definitivt prefacelift modellene best. De er som regel mer ærlige og oppriktige i designet. De beste eksemplene er kanskje nettopp GS og ikke minst CX og langt på vei C5 Mrk.I (som jeg har hatt).

 

Enig, bortsett fra at C5 for meg står som unntaket som bekrefter denne regelen.  Kanskje var originalen for mainstream slik at Citroën ville gi den oppdaterte utgaven litt mer egenart.  Noen mener at Serie 2 som Citroën kaller faceliftversjonen er den mest vellykkede. Jeg er ikke helt sikker.

 

V0JqTXNj.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også var en innebygget feature i A-serie motorene som var montert i Leylands forhjulstrekkere på 60- og 70-tallet.

Noe helt eget med lyden fra bilene med det oppsettet.

 

OGloTnRE.jpeg

 

Omtrent slik ja. Bare at den var tiltet en 70-80 grader med topplokket inn mot torpedoveggen. Prøv og demonter topplokket på en fornuftig måte da. Det enkleste var og ta ut motoren først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 50 milliarder kroner skal spares i VAG konsernet som en følge av dieselskandalen. Dette kommer til å gjøre vondt i spesielt Niedersachsen, men også Tyskland som helhet.

 

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8300242/VW-skrotter-hver-fjerde-modelvariant-efter-dieselskandale/?ctxref=ext

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 50 milliarder kroner skal spares i VAG konsernet som en følge av dieselskandalen. Dette kommer til å gjøre vondt i spesielt Niedersachsen, men også Tyskland som helhet.

 

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8300242/VW-skrotter-hver-fjerde-modelvariant-efter-dieselskandale/?ctxref=ext

Følgende blir store, liten tvil om annet.

Synd VW blir litt kjedeligere også pga dette, blir lite ut av prosjekter som er litt nisje, cabrioleter og andre morsomme alternativer.

Paradigmeskiftet fra fossile løsninger til hybrid og mer elbiler blir også fremskyndet kraftig.

Spent på å se hvor lenge den nåværende politikken blir fulgt og hvordan markedet vil bli også ifht klima avtalen i Paris.

Veldig mange spørsmål og få konkrete svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye VW Phaeton blir interessant. Dersom denne blir helelektrisk slik enkelte hevder, og ikke en hybrid, kan vi se konturene av et paradigmeskifte. Nyskapede teknologi har tradisjonelt blitt lansert i denne bilkassen, og en elektrisk bil i denne klassen fra en etablert produsent har potensiale for å ha større innvirkning på resten av bransjen  enn Tesla Model S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye VW Phaeton blir interessant. Dersom denne blir helelektrisk slik enkelte hevder, og ikke en hybrid, kan vi se konturene av et paradigmeskifte. Nyskapede teknologi har tradisjonelt blitt lansert i denne bilkassen, og en elektrisk bil i denne klassen fra en etablert produsent har potensiale for å ha større innvirkning på resten av bransjen  enn Tesla Model S.

Nettopp Phaeton er en merkelig figur fra VW, salgstallene har vel vært svært små og om noe, er vel dette A8 territorium - ren kanabelisme.

Et det et egnet sted for VW å begynne med sine kutt, er vel denne modellen stedet å begynne?

Om det ville komme en ren elektrisk Phaeton, kontra en A8 e-tron, ville det vært oppsiktsvekkende.

VW ble nesten bygget på snusfornuftige TDi modeller, fremtiden må bygges ved hjelp av en helt annen type drivlinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye VW Phaeton blir interessant. Dersom denne blir helelektrisk slik enkelte hevder, og ikke en hybrid, kan vi se konturene av et paradigmeskifte. Nyskapede teknologi har tradisjonelt blitt lansert i denne bilkassen, og en elektrisk bil i denne klassen fra en etablert produsent har potensiale for å ha større innvirkning på resten av bransjen  enn Tesla Model S.

Er det virkelig bestemt att det kommer en ny Phaeton. Trodde VW brant seg nok forrige gang de prøvde og selge en luksusbil som het folkevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny Phaeton - basert på Audi Q6 e-tron - er fortsatt å være på trappene, i følge konsernsjef Matthias Müller, men later til å være utsatt til 2020:

 

 

“Whatever is not absolutely essential will be cancelled or postponed,” Müller said. “The next generation of the Phaeton, which will be launched as a pure electric vehicle, will be postponed.”

 

These cuts are part of Volkswagen’s efforts to “strictly prioritize all investments and expenditures,” and include reducing capital expenditures next year by $1 billion euros ($12.7 billion).

 

Sitat hentet fra: http://www.hybridcars.com/volkswagen-delays-all-electric-phaeton-but-boosts-electric-drive-rd/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Economy of scale... er i den grad poenget for VAG, men også mer og mer for bl.a BMW. For VAG er det bare en fordel hvis de kan gjenbruke chassis og teknikk fra Audi Q6 e-tron i en kommende VW Phaeton og evt. andre modeller som f.eks Porsche E-Performance. På den måten kan de fordele utviklingskostnadene på flere modeller i flere forskjellige prissegmenter og dermed nå ut til flere kjøpere. BMW gjør nå det samme nummeret med Mini og 1-serien, men også med andre modeller.

 

Det som er bra med dette konseptet er at avansert og dyr teknikk hurtigere blir tilgjengelig i de billigere modellene. Det som er mindre bra er at bilene teknisk blir mer like og dermed mister mye av sin egenart. Et godt eksempel i så måte er 1-serien som får forhjulstrekk og dermed blir litt mindre BMW som vi kjenner BMW. Jeg tror imidlertid at unge bilkjøpere kommer til å se ganske stort på dette. Image og status betyr mer enn gode dynamiske kjøregenskaper. Ikke dermed sagt at Mini eller den nye 1-serien har/får dårlige kjøregenskaper, men dere forstår sikkert hva jeg mener... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Economy of scale... er i den grad poenget for VAG, men også mer og mer for bl.a BMW. For VAG er det bare en fordel hvis de kan gjenbruke chassis og teknikk fra Audi Q6 e-tron i en kommende VW Phaeton og evt. andre modeller som f.eks Porsche E-Performance. På den måten kan de fordele utviklingskostnadene på flere modeller i flere forskjellige prissegmenter og dermed nå ut til flere kjøpere. BMW gjør nå det samme nummeret med Mini og 1-serien, men også med andre modeller.

 

 

Ja jeg ser den men akkurat Phaeton trodde jeg de brant seg nok på forrige gang. Det er veldig vanskelig og selge en luksusbil som heter Folkevogn. Er jo en grunn til at Toyota lanserte Lexus eller at Citroën lager et eget luksusmerke istedet for en ny C6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst merker man det gjennom UKL platformen i den nye F48 (X1)

Kjøreteknisk og teknikk er ikke bare "BMW", men Mini.

Men du skal være en kjenner for å vite og merke dette.

Langt de færreste er negative om A3/Q3 sin branding av Quattro, men som vi alle vet, dette er ikke Torsen.

Litt synd at BMW følger denne retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og det nye bilmerket "DS" fra PSA er jo også foreløpig bare "same shit - new wrapping". Under skallet og et litt for fancy design er bilene stadig C5 og C3, men til en mye høyere pris. Dette er formodentlig også årsaken til at Citroën er litt forsiktig med å markedsføre bilene i Europa. Kina er den primære målsettingen med DS og etterhvert vil modellene bli mer unike i relasjon til PSA's øvrige produktsortiment.

 

I fremtiden er det nok kanskje best å ikke vite for mye vedr. tekniske detaljer som f.eks torsen vs haldex når man kan leve lykkelig i den tro at alt er ekte quattro. Det vil komme mange tilsvarende eksempler...  :-s 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det bekreftet at Carrozzeria Pininfarina har blitt solgt til det indiske IT og rådgivningskonsernet Mahindra & Mahindra for ca. 315 millioner kroner. I tillegg har Mahindra forpliktet seg til å gjennomføre en kapitalinnsprøytning i Pininfarina på ca. 190 millioner kroner samt overta all ansvarlig gjeld som Pininfarina har idag. 

 

Pininfarina er viden kjent for deres fantastiske design av en hel rekke like fantastiske biler som f.eks Ferrari 458, Ferrari 599 GTB, Ferrari F40, Ferrari Testarossa, Ferrari Daytona (bare for å nevne noen), Alfa Romeo GTV, Peugeot 406 Coupé (faktisk har Pininfarina designet hele 13 Peugeot modeller), Maserati Quattroporte V, Opel Omega og Volvo C70 samt mange andre mer eller mindre interssante bilmodeller.

 

I likhet med konkurrenten Bertone, som gikk konkurs i 2014, har Pininfarina mistet mange viktige kunder (f.eks Ferrari og Peugeot) etterhvert som disse i nyere tid har opprettet egne designavdelinger. Dette førte til en anstrengt økonomi og denne situasjonen har nå fått sin løsning ved at det tradisjonsrike designhuset i Cambiano ikke så langt fra Torino blir indisk.

 

http://www.pininfarina.it/it/homepage/homepage.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...