Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... og det nye bilmerket "DS" fra PSA er jo også foreløpig bare "same shit - new wrapping". Under skallet og et litt for fancy design er bilene stadig C5 og C3,

 

PSA identifiserer seg også med utgangspunktet VW og Audi har utviklets seg fra. Går man tilbake til slutten av 1970-tallet var f.eks. Audi 80 og VW Passat langt mer like under skallet enn hva A4 og Passat er i dag.

 

En DS basert på Citroën C5 høres spennende ut. Dessverre finnes ikke noe sånt i dag, og mye tyder på at vi i framtiden vil ha en "C5" fra DS, men ikke fra Citroën.  Dagens DS5 er i slekt med Peugeot 3008 der den blant annet har arvet sin høye sittestilling. En liten fun fact vedr. slektskapet mellom disse to: Løfter man midtarmlenet og ser ned i det store oppbevaringsrommet under, vil man se at dette er identisk i Peugeot 3008 og DS 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den korreksjonen, men selv om den er viktig vet jeg ikke om den egentlig gjør den helt store forskjellen i den store sammenhengen. Allikevel... rett skal være rett og det gjør en viss forskjell i denne tråden. Akkurat det med det enormt store oppbevaringsrommet under midtarmlenet er litt artig (og avslørende for ditt poeng). Jeg har ikke lagt merke til dette på DS5 (og jeg har heller ikke sjekket), men på Peugeot 3008 er dette rommet ganske artig. Det er selvfølgelig koblet til AC anlegget og kan romme 6-8 halvlitere med vann/brus... minst... :)

 

Forøvrig så er 3008 en ganske artig bil... spesielt hvis man sitter foran. Midtkonsollen minner mye om den man finner i Range Rover og inntrykket man får forover har den samme "command" sittepossisjonen. I så måte er 3008 med en litt kraftig motor en langtursbil av rang. I baksetet er ikke alt like bra iom. at man sitter for rett opp og ned samt at fjæringen ikke er av den mest sofistikerte sorten. Jeg vet imidlertid ikke om dette også er tilsvarende i DS5, men det bør det ikke være hvis poenget er at bilen skal være premium. Uansett så tenker jeg at PSA med bl.a DS5 gjør tingene riktig vis a vis bl.a VW og Audi.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den korreksjonen, men selv om den er viktig vet jeg ikke om den egentlig gjør den helt store forskjellen i den store sammenhengen.

 

Egentlig ikke...

 

Eller jo, det gjør netopp det:  Ved å bruke den samme 5-designasjonen, ledes man lett til å tro at DS 5 er et DS-sidestykke til C5, mens i virkeligheten er DS 5 en bilstørrelse mindre og bruker - som du ganske riktig påpeker - et chassis som ikke utmerker seg som det mest sofistikerte.

 

Etter noen lengre turer bak rattet i forskjellige DS 5er kan jeg skrive under på at også denne er en langtursbil av rang.  I norske hastigheter er også 1,6 literen overraskende kompetent.  Det som trekker ned helhetsinntrykket etter en tid, er nettopp avfjæringen, der man etterhvert begynner å legge merke til spesielt bakhjulsopphenget og dets ikke alltid like overbevisende måte å f.eks. håndtere tverrgående asfaltskjøter i svinger.

For den som har et noe perifert forhold til bil, er dette sikkert en småsak.  For noen som meg nærmer det seg en dealbreaker.

Når det er sagt, er komforten generelt meget bra, og DS 5 er tåler etter min smak f.eks. mye bedre enn mange andre biler i klassen å kjøres på 18-tommers hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Liker"... Vår Citroën C4 Cactus lider av det samme problemet som 3008 når det gjelder avfjæringen bak. Stort sett fungerer den fint, men ved tverrgående asfaltskjøter og uregelmessige humper merker man at fjæringen ikke er av den mest avanserte sorten. Dette er egentlig litt trist for det hadde ikke kostet mye å implementere en multilenkeaksel istedenfor en torsjonsfjæring. For min del tenker jeg at Citroën med den enklere bakakselen ikke helt har ment Cactus som en "seriøs" Citroën selv om resten av bilen helt klart er veldig tradisjonelt litt merkelig og annerledes Citroën. Når dette er nevnt fungerer oppsettet 95% av tiden som en skikkelig Citroën med en kontrollert og avstemt bløt fjæring som man forventer. Det er åpenbart begrenset hva man kan forlange for rundt 200K DKK kroner, men jeg hadde gladelig betalt 20K ekstra for en skikkelig bakfjæring. VW Golf 7 har forøvrig den samme enkle bakakselen på de billigere modellene... så det får være unnskyldningen for Citroën i denne sammenhengen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med bakaksel på en framhjulsdrevet bil har jeg inntrykk av at ofte blir en salderingspost.

Det beste eksempelet her er vel Primera. Den første generasjonen hadde en ganske avansert bakaksel som fikk mye skryt. Når generasjon 2 kom så hadde de antagelig funnet ut at de måtte spare litt penger. Bakakselen på den er rene sorgen og kunne like så godt sittet på en 1980 modell Golf.  

Det var nok enklere og reklamere for ryggekamera enn en sofistikert bakaksel. Man ser ikke bakakselen inne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men dette er ikke et nytt fenomen. Jeg kjøpte på begynnelsen av 90-tallet en ny Chrysler Voyager med kort akselavstand, som hadde en Mitsubushi V6 motor på 3,0 liter. Motoren var ganske utmerket, men bakaselen var forferdelig. Det hoppet og spratt på landeveiene (med telehiv) så selv den mest robuste av oss ble direkte sjøsyk, Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke oppdaget dette før jeg kjøpte bilen, men direkte håpløst var det. Vi gjennomførte en rundtur på vestlandet med bilen, men deretter ble den solgt ganske omgående (til vestlandet uten at det betyr noe i denne sammenhengen).

 

Jeg husker ikke hva slags bakfjæring Voyageren hadde, men torsjonsfjæring er imidlertid ikke alltid negativt. Porsche 924, 944, 968 og VW Boble har alle sammen denne fjæringen (blandt mange andre bilmodeller) og få sportsbiler har bedre fjæring enn f.eks 944 når det gjelder kompromisset mellom sportslig og alminnelig kjøring. Entusiastene monterer idag coilovers bak, men det er for å briljere på banekjøring... 25 år senere... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en helt ny Golf 1,2 tfsi som leiebil i Oslo i slutten av forrige uke (var faktisk den første som leide den), og selv om jeg bare har prøvd en el-Golf en liten tur, og den har en høyere vekt i tillegg, var det fort merkbart at de billigste utgavene har et betydelig dårligere bakhjulsoppheng. Gambler de kanskje litt på at det i hovedsak er tester av modeller med uavhengig bakhjulsoppheng folk leser tester av, og ofte tester selv før de kjører? Hvis det er Golf-kjøpere som faktisk tester bilen før kjøp.

 

Synd og at Renault med sin ellers så lovende nye Passatkonkurrent, gjør den samme kjipe prioriteringen.

 

På DS5 synes jeg ikke det var like fremtredende. Likte som nevnt tidligere den bilen godt, bortsett fra at jeg hadde altfor dårlig beinplass bak rattet. Kunne vurdert en slik hvis ikke, fordi jeg liker egenarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på begynnelsen av 90-tallet en ny Chrysler Voyager med kort akselavstand, som hadde en Mitsubushi V6 motor på 3,0 liter. Motoren var ganske utmerket, men bakaselen var forferdelig.

 

...

 

Jeg husker ikke hva slags bakfjæring Voyageren hadde,

 

Moderne bakhjuloppheng tror jeg først fant veien til Voyager ganske nylig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de er runde, grønne, og merket "CS". Dette er jo nok til å trekke sinnsyke konklusjoner hos politiet. (CS ref "gassgranater"). CS er vel forøvrig heller ikke en gass per definisjon såvidt meg bekjent.

Satser på at den aktuelle politimanne som vurderte dette til granater får lov til å stille ei kasse eller to med med øl på julebordet i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mercedes-Benz sitter det også slike på fjæringen, samt BMW(E28, E24, E23, E32 etc.) har dette på bremsekraftforsterker for å samle opp bremsetrykk.

 

Må si at den hydrauliske bakfjæringen på min S124 er temmelig behagelig. Kjøpte bilen med punkterte gasskuler, da var den stiv uten fjæring i det heletatt bak der, men etter bytte av disse så var det krem :) Å ha hydraulisk fjæring på begge aksler må være en behagelig affære!

 

c016e329-4193-4686-98a6-5bda830bf876_zps

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg først skaffet meg gammel Citroën skulle det vært en slik en.

Og for de som lurer på hvor V6 motoren er så kan jeg hinte at pluggledningene er røde. Bildet er tatt rett forfra.

 

 

Ellers er ikke Citroën så vanskelig og skru på som alle skal ha det til. Det er bare annerledes en tyske biler. Bare du lærer den franske logikken så er mye gjort.

F.eks så er/var tyskerene veldig konsekvente og brukte kun 10, 13,15,17,19 og 21 mm skruer. Japsen bruker stort sett partall. Finner du en 13 mm i en Toyota så er den ikke original.

Franskmennene bruker alle størrelser fra 9 mm og hele skalaen oppover. Passer en 26 eller 28 mm så bruker man det. Tyskeren hadde brukt 27 mm konsekvent. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franske biler generelt og eldre Citroëner spesielt krever litt tilvenning og et åpent sinn før man blir helt fortrolig med hvordan tingene fungerer og hva som er logikken bak det hele i bilene. Som regel er det imidlertid en interessant logikk bak hvordan franskmennene tenker, men den ligger ofte på et litt annet plan enn hva vi er vant til her oppe i det "germanske" nord. Jeg synes at vi noen ganger er litt urettferdige når vi dømmer franske biler nord og ned uten å engang prøve å sette oss litt inn i tingene (generally speaking). Ikke dermed sagt at franske biler er uten feil og mangler for det er naturligvis heller ikke korrekt.

 

Personlig synes jeg at det er interessant å vite hvorfor det stadig er en signifikant forskjell på franske og tyske biler tiltross for at bilverdenen blir mer og mer "generisk" og tilpasset internasjonale økonomiske krav fremfor å vektlegge historiske og kulturelle forskjeller. Dette fenomenet ser man faktisk best på britiske biler som på mange måter var mer sære enn franske biler og som derfor ikke finnes mer (iallefall ikke som "ekte" britiske biler). Til forskjell fra britisk bilindustri er fransk bilindustri stadig fransk og det er derfor et uttalt poeng at bilene de bygger ikke skal være som tyske biler (dette er definitivt kulturelt betinget). Citroën har fått mye pepper for at den siste generasjonen av C5 og C4 er alt for "tyske" i både designet og måten bilene fremtrer på.

 

For de som interesserer seg for hvorfor Frankrike og franskmenn er som de er kan jeg anbefale boken "Sixty million frenchmen can't be wrong" (med undertittelen "Why we love France, but not the french") som er skrevet av franskcanadierne Jean-Benoît Nadeau og Julie Barlow. Anbefales. http://www.amazon.co.uk/Sixty-Million-Frenchmen-Cant-Wrong/dp/1861057156/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1450360775&sr=1-1&keywords=sixty+million+frenchmen+can%27t+be+wrong     

 

Over til noe helt annet fra den gangen BMW også ble oppfattet som litt spesielt og annerledes... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...