Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha tre pedaler og stikke, men en E46 M3 er uansett girtype et veldig fint kompromiss hvis hele familien skal være med på tur. Få om noen andre bilmodeller kombinerer sportslighet med praktisk utforming på en tilsvarende god måte. Forstår gutta hva slags bil far gjerne vil ha?... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://youtu.be/iBkObmAPvs0

Et hyggelig gjensyn med en klassisker.

Var med en Delphingrå 87' 325i jeg skulle begynne med BMW.

Jeg prøvekjørte herligheten, nervøs som jeg var startet jeg i 3 gir isteden for 1, jeg var helt sjokkert over at den orket.

Den dro seg bare opp, fleksibel og smidig og det lydbilde...

Det ble handel og siden har det kun vært BMW for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta var klare på at de ville kjøre racerbil i sta, men de måtte dessverre nøye seg med X1.

 

Jeg trodde før disse dagene at det kun var manuell som var aktuelt, men jeg ser nå at det ikke er noen krise å ende opp med en smg :)

 

Så er det bare å finne en med alle de rette boksene tikket, og møte i banken med lua i hånda. :)

En fantastisk all-roundmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett de som ikke har vært noe særlig borti SMG på e46 m3 som kritiserer det høyest. Det er et fantastisk stystem for litt inspirert kjøring, og fra et teknisk ståsted er det også skikkelig kult. Man kan dog med fordel kjøre på med CSL programvare, og gjerne en bil som er ny nok til å ha mk60 abs. 

 

Det er også viktig å skille på SMG 1 fra e36, SSG/SMG fra vanlig e46 og SMG2 fra e46 m3. Helt forskjellige systemer.

 

Ellers tommel opp for tråden din også i år Fredrik, og alle dere som bidrar med ganske så varierte "fun facts" her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord TRF og god jul til deg samt alle andre lesere/bidragsytere av/i tråden og forumet forøvrig. Forumet (og denne tråden) blir ikke bedre enn summen av hva vi alle sammen bidrar med. Apropos summen av enkeltbidrag/deler og det faktum at 1+1 noen ganger kan bli mer enn 2. Jeg har alltid vært svak for BMW E9 og når de fremstår som dette eksemplaret med bl.a S54B32HP motoren fra E46 M3 CSL, 6-trinns manuell Getrag gearkasse fra E46 M3 og bremsene fra E46 M3 med Competition pakken blir det knapt bedre. Dette er definitivt på nivå med Singer's 911 ombygginger. Jeg vil ha...   :love:

 

http://petrolicious.com/there-s-nothing-quite-like-a-bmw-3-0-cs-with-hidden-superpowers

 

gallery_38233_76_43359.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK videreformidler "rykter" om den nye gjengen som skal lede Top Gear:

 

http://www.nrk.no/kultur/denne-gjengen-skal-lede-nye-top-gear-1.12720122

 

Etter sigende får Chris Evans med seg David Coulthard, Sabine Schmitz og Chris Harris (!). Kanskje ikke dette blir så ille...?

 

Takk til alle som bidrar i denne tråden; kompetansenivået fremstår utrolig høyt og mange av innleggene er svært interessante og lærerike å lese! For min egen del er nok ikke kunnskapen alltid tilstrekkelig til å delta aktivt, men jeg kikker innom så ofte jeg kan, og bidrar med små off-topic innlegg fra tid til annen. Stå på videre!

 

God jul! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på denne.

God jul til alle BMW kjennere og forum brukere.

Ikke minst til de som bruker sin tid (og imponerende) kunnskap til å formidle historie, bil og BMW på en morsom og underholdene måte!

For min del har jeg ikke klart å komme i mål med hverken F48 artikkelen, ei heller om 225xe.

Jeg skal imidlertid på hyttetur i jula, så har håp om å reskrive noen eksisterende artikler om overnevnte biler.

Dette må gjøres slik at de er detaljerte nok og holder en høy nok standard for forumet og dens kunnskapsrike brukere!

Nå må jeg finne skjegget, har et par nisse oppdrag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tema litt på siden her...

Jeg satt og tittet på bilder av en eldre Caprice, og bet meg merke i lysene foran. Denne var utstyrt med "Cornering lights", og det pussige er at dette var ikke noe som europeere tok til seg før nå nylig. For noen få år siden ble dette plutselig standard på en god del tyske biler, også på min Mondeo. Selv synes jeg det er litt irriterende å møte biler på svingete landeveier med kraftige "hjørnelys", spesielt på store biler som Mercedes GL o.l. I mitt sinn synes jeg disse ekstralysene dukket opp av intet da det ikke var tilgjengelig og synlig langs norske veier før ca 2010.

Jeg googlet litt, og fant at som i så mange andre tilfeller var amerikanerne først ute med slike lys allerede i 1962 på Cadillac, og disse ble fort vanlig på andre GM-produkter Jeg er klar over at Citroen DS også var tidlig ute med sine frontlykter (som er i samme kategori selv om løsningen var en annen), men GM gjorde slikt mer tilgjengelig for folket.

Vi europeere, også her på Bimmers, har en tendens til å være veldig selvsentrerte og glemme eller se ned på amerikansk bilindustri. Et godt eksempel er kulturforskjellene og at når europeere sier at en amerikansk bil har dårlige kjøreegenskaper skjønner de ikke at bilene er produsert til andre formål/veier/byer, og at det faktisk kan være forskjellige definisjoner på kjøreegenskaper. En amerikansk bil har ofte gode kjøreegenskaper, men kjøreegenskapene er tilpasset noe helt annet enn Paris og Sogndal.  Sammenligner man Vest-Europa og USA ser man at det er to helt forskjellige verdener når det kommer til avstander og klimatiske forhold.

Jeg er ingen diger amcar-entusiast, men jeg ser virkelig ikke hvorfor alle burde være helt like - forskjellene er jo faktisk det som gjør biler interessante. Bare se hvor gørr kjedelig tysk bilindustri har blitt nå som man snart ikke kan skille bilene fra hverandre fordi de alle er så "perfekte", mainstream og tilpasset Autobahn-komfort. Disse forskjellene er også det som gjør den norske bilparken ganske unik i europeisk sammenheng da vi har enormt mange US-biler i alle aldre, svenske/tyske/franske/italienske biler og for ikke snakke om mye rart fra Asia. Dette er noe av det positive ved at Norge ikke har bilprodusenter - vi har en enormt fin bilflora fra alle land og i alle aldre som jeg setter pris på. Carspotting-tråden vi har her på forumet er direkte resultat av dette...

Jeg synes det er litt trist hver gang jeg leser på forumet der brukere disser og kritiserer spesielt amerikanske biler, fordi det er på mange måter historieløst og en manglende forståelse for kulturforskjeller. Selvfølgelig er vi på et BMW-forum, men man får kanskje litt mer glede av bil når man har et åpent sinn og setter pris på kulturforskjellene som Fredrik har vært inne på tidligere.

(Hvis noen synes dette ble mye babling så skylder jeg på hvitvinen jeg fikk i julegave....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet Werther, jeg er selvsagt fullstendig enig i hva du mener. Selv er jeg svært begeistret for amerikanske biler og amerikansk bilkultur, nettopp pga de store kontrastene til europeiske biler. Amerikanerene har i alle år gått sine egene veier da de ikke har trengt å ta hensyn til andre markeder, hjemmemarkedet har alltid vært dems viktigste område. Derfor er det synd at selv amerikanere i dag mer eller mindre har gått over til å lage biler som alle andre, nettopp pga den massive importen ifra Europa og Asia. Likevel tilbyr de fullgode og tradisjonelle biler som fullsize Pickups, muskelbiler med V8er og faktisk en av verdens raskeste serieproduserte sedaner (Dodge Charger Hellcat). Så noe godt står fortsatt ved lag i USA selv om de har måtte tilpasse seg de siste 20 årene.

Kulturforskjellene er store som du er inne på, dette glemmer folk helt når de disser ned amerikanske biler. Man kan ikke sammenlikne en X5 med en Tahoe, de er bygget med totalt forskjellig utgangspunkt og er beregnet til totalt forskjellige formål. Prisnivået er også som natt og dag på disse bilene i USA, er kun med våre avgifter at disse blir kostende det samme. Man må ikke finne på å sammenliknet Camaro SS med M4, de har helt forskjellig fokus. Men man kan godt sammenlikne Cadillac ATS med F30 3-serie, har sett noen tester av disse mot hverandre og jeg har blitt overrasket over hvor bra bil ATS er. Særlig når den kan score like høyt som 3-serie, som defineres som malen i sin klasse. Da vi jeg si at enkelte bilprodusenter i USA virkelig har tatt seg sammen, iallfall når de plutselig kan måles mot det fineste ifra Europa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig med det du skriver her. Problemet er som du skriver at med de norske avgiftene så blir de alt for dyre her. Jeg husker godt når Voyager var på høyeste mote. Folk betalte i dyre dommer for en brukt Voyager som var en 8-10 år gammel. Det de ikke tenkte på er at gjennomsnittsalderen på en amerikaner er 6 år. Det vil si at den bruktbilen de betalte skjorta for egentlig skulle vært skrotet for 4 år siden og kvaliteten var selvfølgelig deretter. Folk ble skuffet og med god grunn men da hadde de ikke skjønt hvordan de tenker på andre siden Atlanteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig med det du skriver her. Problemet er som du skriver at med de norske avgiftene så blir de alt for dyre her. Jeg husker godt når Voyager var på høyeste mote. Folk betalte i dyre dommer for en brukt Voyager som var en 8-10 år gammel. Det de ikke tenkte på er at gjennomsnittsalderen på en amerikaner er 6 år. Det vil si at den bruktbilen de betalte skjorta for egentlig skulle vært skrotet for 4 år siden og kvaliteten var selvfølgelig deretter. Folk ble skuffet og med god grunn men da hadde de ikke skjønt hvordan de tenker på andre siden Atlanteren.

Ja bruk og kast mentaliteten er ganske skremmende i USA, og har vært det i lengere tider. På 70 og 80 tallet hendte det at større bilforhandlere hadde egne bilpresser i bakgården, ukurante innbyttebiler ble det ikke gjort forsøk på å selge en gang da ble de heller skrotet. USA er helt klart ett bevis på at ett velferdsamfunn kan utvikle visse bieffekter som ikke er helt "gode", iallfall over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...