Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke si jeg samler men har en del eldre BMW brosjyrer jeg har tatt vare på, disse ifra E34 kom jeg over til salgs og da bare måtte jeg ha dem ;) Den øverst til høyre er nok blandt de første opplagene, er merket med "Printed in West Germany 1987" :) Teksten er Dansk men den er stemplet hos Bilsalongen AS i Skien. Synes slikt er artig å ha, ta dem frem av og til å bla litt.

Flisene ja..de har vel en slags trestruktur, er svært fornøyd med dem. De er ifra Italienske Casalagrande og tilhører deres Metalwood serie, dette er nærmere bestemt Argento modellen i 30x30 størrelse. Mener flisleggeren la 3 mm fuger ja, de er helt rette i kanten disse flisene så jeg synes smale fuger er fint :)

Har selv lagt litt flis, så ut fra bildet, vil jeg si dette hvertfall er 4mm fuger, dette er også mer "normen" med 30x30 flis.

Dette er som nevnt flis ifra Megaflis og tror ikke disse fungerer veldig bra i en garasje.

Grunnen til det - er jeg tror ikke disse er gjennomfarget, mao går det av et skall får man et hvit merke.

Apropos gamle blader, har bladet mobil på jobb, som viser den nye "tiden".

Den inneholdt en test av Nokia N96 og den orginale iPhone, bladet er Svensk og viser betydelig skepsis overfor sistnevnte.

Lite visste vi da.

Dette er fra 2007, mye vann har rent i elven siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lagt litt flis, så ut fra bildet, vil jeg si dette hvertfall er 4mm fuger, dette er også mer "normen" med 30x30 flis.

Dette er som nevnt flis ifra Megaflis og tror ikke disse fungerer veldig bra i en garasje.

Grunnen til det - er jeg tror ikke disse er gjennomfarget, mao går det av et skall får man et hvit merke.

Er iallfall ikke mer en 4 mm, var klar på at jeg ikke skulle ha større fuger en det :) Flisene er i fra Megaflis (fås andre steder også) og de er gjennomfarget, det var grunnen til at jeg valgte dem. Det er Porselenato fliser som vil si at de er veldig harde og kan brukes både inne og ute, selvsagt også i en garasje da. Jeg er like opptatt av kvalitet når det kommer til hus og hjem som jeg er med bil. Derfor valgte jeg disse og ikke noen keramiske fliser til 99 kr for m2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg glede alle med å fortelle at jeg er trygt tilbake fra dagens ekspedisjon til Megaflis. Hovedinntrykket jeg sitter igjen med er at hvis vi ser bort fra natursteinsflisene, er Metalwood favoritten min blant flisene butikken hadde utstilt.  Jeg tror også at det er den flisen jeg vil være mest fornøyd med over tid og gå senest lei av. Igjen holder vi naturstein utenfor, men naturstein er ikke veldig attraktivt i f.eks. en garasje.  Stor tommel opp for Fredrik 90 der.  :)

 

Når det gjelder fuger og fugebredde, så er fuger det verste jeg vet.  Tidligere ble det ofte anbefalt at for fliser rundt 30x30cm burde man benytte 5mm fuger.  Selv vurderer jeg å satse på 30x60cm fliser med fugebredde 1,5mm, og tror dette ville være perfekt i min garasje..  Fordelen med mindre fuger er at gulvet optisk sett vil framstå som en hel flate.  Smale fuger sammen med fliser med rett kant er også lettere å holde rene. Ulempen er at det er mer krevende å legge fliser så tett:  Det stiller krav til et jevnt underlag, flisene må være svært nøyaktige i mål uten særlig avvik - og selve leggingen må gjøres pinlig nøyaktig. På gulvet til Fredrik 90 synes jeg at jeg ser noe variasjon i fugebredde, og det var dette som fikk meg til å mistenke 3mm, siden f.eks. 0,5mm avvik merkes bedre jo smalere selve fugen er. Jeg kan derfor forstå at noen ikke ønsker å levere gulv med veldig liten fugebredde, siden feil som kan skyldes forhold utenfor fliseleggerens kontroll, kan gjøre store utslag og trekke ned helhetsinntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da runder vi av flisediskusjonen og retter fokuset mot det nye året når det gjelder bilbransjen generelt og spesielt i Norge. To eller kanskje tre hovedtendenser ser ut til å påvirke bilbransjen det kommende året. VAG's dieselskandale, elektriske biler og avgiftsendringer (som spesielt favoriserer enkelte hybridmodeller). Det er store endringer på gang når det gjelder hvilke bilmerker og hva slags biler nordmenn flest kjøper. Hvem hadde trodd for noen år siden at bilmerker som f.eks Ford, Opel og Renault skulle oppleve en ny renessanse, men det gjør disse merkene nå i Norge. Renault hadde en salgsfremgang i 2015 på hele 61%. Riktignok fra et ganske lavt volum, men tendensen er mer enn tydelig og vil uten tvil fortsette i 2016. Ford og Opel har en salgsfremgang på hhv. 8,2 og 9,3 prosent og hvis tendensen holder seg vil Ford i 2016 selge flere biler enn BMW i Norge. Det er spesielt Mondeo som dra lasset, men også enkelte av de andre modellene selger meget bra.

 

BMW opplevde en salgsnedgang på knapt 3% i 2015 og det var ikke så merkelig 3-serien som opplevde den største nedgangen i salget iom. at dagens generasjon etterhvert ikke lenger kan kalles ny (den kom på markedet i oktober 2011). Volvo hadde en nedgang på 8,5% i salget, men dette vil uten tvil endre seg positivt i 2016 etterhvert som de får nye og populære modeller på programmet. Citroën opplevde i 2015 et fall i salget på hele 23%. Riktignok fra et ganske lavt volum, men for Citroën er situasjonen alvorlig i Norge. En forklaring er at modellprogrammet fremstår som relativt gammelmodig hvis vi ser bort fra f.eks Cactus. C5 og C4 kom på markedet ihv. 2008 og 2010. Slikt er ikke holdbart i dagens bilmarked og dessverre for Citroën vil det ta tid før de får nye modeller på programmet. Audi's salgstall falt i 2015 med 4,3% og i likhet med BMW er det mellomklasse modellen A4 som faller mest. Dette vil imidlertid endre seg i 2016 nå som den nye A4 modellen (B9) har kommet på markedet og det er en veldig fin konstruksjon som spesielt BMW bør være oppmerksom på.

 

Dieselbiler har et dårlig omdømme i Norge nå, men dette tror jeg vil endre seg i takt med at dieselskandalen blir glemt og at folk bl.a oppdager at dagens hybridmodeller langt fra lever opp til de flotte forbrukstallene som brosjyrene skryter av. Vi snakker i noen tilfeller om en reell forskjell i forbruket på langt over 100% når batteriet er tomt etter 30-40 Km. Da skal man være sterk i troen selv om avgiften var signifikant lavere den gangen man kjøpte bilen. I tillegg spiller selvfølgelig 2-300 ekstra kilo med batterier inn på bilenes kjøreegenskaper samt i enkelte tilfeller også signifikant redusert bagasjeplass. Overgangsteknologier glimrer ikke akkurat med fravær av kompromisser, men det er vel nettopp derfor de er overgangsteknologier. Såvidt jeg har fått med meg foretrekker stadig bl.a tyskerne og danskene dieselbiler tiltross for den famøse dieselskandalen, men i disse landene er avgiftssystemene for biler helt annerledes enn i Norge.

 

Godt nytt år folkens! Kjør forsiktig og slettes ikke hvis inntaket av alkohol var mer enn på lettølsnivået... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det og i lige måde får jeg vel si iom. at dere andres innlegg er minst like spennende som mine. Nyttårsaften for min del ble som tradisjonen tilsier feiret i dronningens København selv om hun ikke selv var i byen, men på Fredensborg slott nord for København fordi deler av Amalienborg skal renoveres. Det å se hennes nyttårstale (alltid klokken 18 på nyttårsaften) er også en tradisjon som er hyggelig selv om jeg langt fra er den største royalisten i Danmark (snarere en erklært republikaner når sant skal sies). Den store nyheten i årets tale var at hans kongelige høyhet prins Henrik går på pensjon uten at det har betydning for hans årlige apanasje på ca. 10 millioner kroner. Prins Henrik er etterhvert 81 år gammel og da har man som medlem av kongefamilien lov til å trekke seg tilbake med mindre man er født til å være konge eller dronning. Det siste har alltid vært et litt sårt punkt for prins Henrik. Han er født fransk greve og ble en dansk prins, men ville så gjerne være dansk konge (i alle fall i navnet). Det ble han naturligvis aldri, men hans eldste sønn blir en dag konge av Danmark og på den måten har prins Henrik skrevet seg inn i en nesten 1100 år gammel dansk kongehistorie... :)

 

Grever, prinser og konger, men noen blir presidenter av United States of America... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=-cOLF9k6FAw

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående nybilsalg..

Årsaken til Ford sin økning er nok fordi de har veldig mange nye modeller om dagen - både C-Max, S-Max, Galaxy og Mondeo har nylig kommet i oppdaterte varianter. S-Max og Mondeo har også fått firehjulsdrift som sikkert hjelper i konkurransen mot Passat 4motion.

Selv synes jeg siste generasjon Mondeo er litt kjedelig, og alt for lik forgjengeren. MK4 kom i mai 2007, og pga diverse problemer med produksjon kom ikke MK5 på veiene før mars i fjor mener jeg, altså 8 år. Endringene mellom modellene er liten, og i god tysk tradisjon har den siste modellen blitt enda kjedeligere å kjøre - dvaskere styring og elektrisk håndbrekk blant annet. Senest i dag var jeg ute på en stor snølagt plass og brekksladdet rundt i 15 min så jeg svettet, og en fwd-bil uten denne muligheten hadde jeg aldri kjøpt selv.

Det er heller ikke til å stikke under en sofa at Ford er ganske dominerende på firmabil/leasingmarkedet, og at en stor del av nybilsalget kommer herfra. Mondeo og Focus er selgerbilen fremfor noen, og det kryr av de. Dette medfører da også en lav restverdi på bilene ettersom årene og kilometerne ruller på, så etter 10 år risikerer man at en godt brukt Mondeo er verdt sin vekt i brukte bleier og nesten klar for huggeren.

Denne strategien har vel Ford drevet med hvertfall siden Sierra og Scorpio sin tid, og disse fikk man da kastet etter seg for en slikk og ingenting på 90- og tidlig 2000-tallet. Men tydeligvis er det penger å tjene på dette for importør/forhandlere siden de fortsatt driver slik i 2015...

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten satt jeg og surfet gjennom diverse gamle bilrelaterte postkort og bilder av amerikanske bilbutikker knipset 1957-1962, og legger ved noen jeg hadde sansen for.

Relatert til diskusjonen angående amerikanske bruktbiler for et par sider siden - de fleste bilene vi ser på bildene hadde et design som gikk ekstremt fort av moten utover på 60-tallet og mot 1970 når nyere bildesign kom år for år. Etter 10 år var disse bilene ofte slitne, rustne og utdaterte - og ble derfor byttet inn/vraket til fordel for en ny. Men nettopp pga det outrerte designet fikk disse bilene sin renessanse utover på 80-tallet, og har siden blitt restaurert og tatt vare på til glede for senere generasjoner.

post-47117-0-86146400-1451684944_thumb.j

post-47117-0-36526600-1451684946_thumb.j

post-47117-0-26732200-1451684948_thumb.j

post-47117-0-00358800-1451684950_thumb.j

post-47117-0-10856400-1451684954_thumb.j

post-47117-0-82516400-1451685023_thumb.j

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tilby gode leasingavtaler gir et godt ettersalg i form av service og deler. Sammen med et av de dårligste garantiordningene bør det være god butikk. Det spørs også hvor godt ford hadde solgt de siste 15årene uten en stor andel leasing, for etter min mening er de generelt sett dårligere enn samtlige klassevinnere.

Selv kunne jeg kjørt mondeo, da det var et alternativ til 407en, men jeg syns de er svært overpriset som 10år gamle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing, bilutleie og div. firmabilavtaler er viktig også for de store premium bilprodusentene som bl.a BMW med spesielt 3-serien, men også billigere varianter av 5-serien og X-serien. I Tyskland kan så mye som halvparten av salget for en modell komme fra slike avtaler. Her i DK står leasing og div. firmabilavtaler for over 80% av salget når det gjelder de aller fleste BMW modellene. Som regel kan Ford, Opel og f.eks Peugeot konkurrere i dette markedet på plass, motor og utstyr. Jeg tenker også at den generelle kvaliteten på disse sub-premium bilprodusentene aldri har vært bedre og at dette påvirker mange til å velge disse fremfor f.eks en mindre og/eller dårligere utstyrt BMW.

 

Jeg har alltid likt Ford selv om jeg kun har hatt én Ford selv (Fiesta mrk.II). Det ble Peugeot som bruksbiler for meg, men dette var tilfeldig i relasjon til at min far hadde en Peugeot og at Peugeot på 80 og deler av 90-tallet hadde en klart høyere stjerne den gangen (ikke ulikt VW idag). Jeg har allikevel kjørt flere forskjellige Ford modeller og de som har imponert meg mest er Focus mrk.I samt Mondeo mrk.II. Begge kjørte som på skinner og hadde ganske fine og sterke motorer (spesielt Duratorq dieselmotorene).

 

Apropos leasing, firmabiler og spesielle gjenkjøpsavtaler så var dette viktige elementer når amerikanerne spesielt på 50 og 60-tallet skulle leve ut den amerikanske drømmen med minst to store biler pr. husholdning. Bilene ble normalt byttet ut etter 1-2 år og da var det viktig at bilprodusentene hadde noe nytt på programmet. Det kunne være et helt nytt design eller nye og sterkere V8 motorer på den samme bilmodellen (ofte på den gamle rammen/understelet) eller en helt ny bilmodell (ofte på den gamle rammen/understelet). Den samme bilmodellen ble ofte produsert på 3-4 forskjellige bilfabrikker i USA og i et enormt antall. Populære modeller kunne i løpet av et par år komme opp i et par millioner solgte enheter og dette gjør at det selv idag 40-50 år senere er relativt enkelt å få tak i deler til de fleste av disse bilmodellene. Mange firmaer har også spesialisert seg på produksjon av originale deler til bilene samt moderne deler med ny teknikk (som f.eks understel og motorkomponenter). Spesielt vedr. det siste har vi helt klart noe å lære av amerikanerne her i Europa... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fint portrett av en evighetsmaskin og den positive omtalen er vel fortjent etter min mening. Mercedes-Benz W123 (1976-1985) er en klassiker som vi flere ganger har hatt fremme i tråden og forumet generelt som en av tidenes mest solide bilmodeller, -og som i mine øyne bare blir finere og finere med årene (til og med som sedan selv om både stasjonsvognen og coupén stilmessig er mer elegante). Den aktuelle bensinrekkesekseren på 2525 cm3 yter 129 HK ved 5500 rpm og 196 Nm ved 3500 rpm. Fra og med september 1979 var effekten 140 HK og 200 Nm ved samme turtall. M123 motoren er unik for W123 serien, men betraktes idag som en av de klassiske bensinrekkesekserne fra Mercedes-Benz (ikke ulikt BMW's M20 motor). Legg merke til at journalist og forfatter Stein Inge Stølen også nevner Peugeot (referansen er helt sikkert 504 og 505 modellene) i det samme åndedraget som Mercedes-Benz W123. For egen regning vil jeg legge til at W123 skal ha hjulkapsler og de skal være lakkert i bilens farge... :)

 

Fun facts vedr. Mercedes-Benz W123: Det ble solgt ca. 12000 forskjellige W123'er nye i Norge og i tillegg kommer et stort antall bruktimporterte biler. Da modellen var ny kostet en 200 med den minste bensinmotoren ca. 100000 kroner eller godt og vel 420000 kroner i dagens pengeverdi. Til sammenligning kostet en Ford Granada (datidens Mondeo) ca. det halve og en Opel Rekord D/E (som var Norges mest populære familiebil etter Volvo 240) ca. 60000 kroner. Volvo 244 L (sedan og innstegsmodellen) kostet ca. 64000 kroner.

 

Vet noen hva BMW E12 518/520 (begge med en variant av M10 bensinrekkefireren) kostet i Norge på midten av 70-tallet?... Og ikke minst hvilken bilmodell (om noen) synes dere er dagens ekvivalent til Mercedes-Benz W123? Mercedes-Benz W211 facelift, BMW E39 facelift eller f.eks Mercedes-Benz B-klasse Mrk.II?

 

http://www.dinside.no/935667/retrofil-langtest-1977-mercedes-250-w123

 

mercedes-benz-retrofil+langtest+1977+mer

 

gallery_38233_76_198454.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E92 M3... den litt "glemte" M3 modellen med V8 motor. BMW E36 og E46 (med div. varianter) hadde begge en rekkesekser og det har også dagens M3/M4. E46 M3 GTR hadde imidlertid også en V8 motor (P60B40) og selv om denne racingmotoren på 444 HK ikke ble videreført i E92 M3 er det ikke usannsynlig at den inspirerte BMW til å gå et skritt videre vedr. motorkonfigurasjon etter den fabelaktige CSL modellen og GTR som ren racingmodell. 

 

E60/61 M5 ble utviklet med en V10 motor (S85B50) på 4941 cm3 og 507 HK. V8 motoren i E92 M3 (S65B40) er en variant av S85 motoren der to av sylindrene er fjernet slik at motorvolumet totalt er på 3998 cm3 og effekten 420 HK. Denne motoren ble utviklet videre i forbindelse med GTS og CRT modellene med 400 cm3 ekstra motorvolum og 30 ekstra hestekrefter. Rent teknisk hvordan ulike motorkonfigurasjoner er beslektet har jeg løst beskrevet i denne tråden: http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/bmw-og-rekkeseksere-%E2%80%93-en-kort-motorteknisk-gjen-r53  

 

Jeg tenker at E92 M3 er en fantastisk fin konstruksjon, men at en M3 (og nå M4) liksom skal ha en rekkesekser. Ikke fordi det rent teknisk er det beste, men fordi tradisjoner og historien på en måte krever det... ikke ulikt Porsches boxerseksere i 911... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 er nok min favoritt M3, om jeg må velge en av generasjonene. Jeg er imidlertid litt innhabil akkurat der da det er den M3 modellen jeg har vært mest borti, har kjørt den samt at en venn av meg har hatt to stk. Man kan nok mene at en M3 skal ha en rekkesekser og jeg er ikke uenig i det, men det er virkelig noe magisk med brølet i den selvpustende V8eren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 M3 er den "minst" unike M3 for meg personlig.

Jeg syns E46 var fantastisk i sitt design og lydbilde, E9* serien er for meg et skritt ned, selvom jeg har eid et par slike også, dog med mer ordinær mororisering.

Håper BMW kan komme med noen videosnutter om M5 også, spesielt E28 er fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...