Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nydelig! Jeg har egentlig kun en innvending mot E46 M3 og det er at den aldri kom med den samme faceliften som E46 coupé. På den annen side spiller dette en mindre rolle idag enn på begynnelsen/midten av 2000 tallet da modellen var ny. Jeg tenker at E46 M3 idag fremstår som et kupp med tanke på den relativt humane prisen og hvor kompetent modellen stadig er. Få andre bilmodeller (om noen) på den billige siden av 911 tilbyr like mye kjøreglede for pengene... og dette er før man begynner å fokusere på innvendig plass/bagasjeplass... :)

 

The next step....

 

  Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 M3 :love:

M2 er virkelig en så mye mer elegant og sporty bil enn 1M var/er.

M2 er vel den viktigste M bilen siden overnevnte føler jeg, vet et par som er bestilt og disse må best nytes i RL.

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se på e46 da:

 

Perfekt eksemplar! Slik, eller med det litt brunere interiøret. CSL-luke, originale felger. Mmmmm...

 

Har skikkelig lyst på en sånn en igjen jeg også...

Aller helst en CSL, men sen årgang, carbon-sort, originale 19", manuell, brunt skinn, litt senk, Eisenmann skråskjært eksos... Hadde også gått fint.

Endret av ///Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis jeg sporer av M-sporet tråden er inne på, men lysten til å kommentere Ford-temaet som nylig var oppe lot seg ikke kontrollere:  (Sorry igjen.)

 

En av tingene jeg liker aller best ved Ford er at det pr, i dag er det aller mest amerikanske bilmerket vi har i Europa:  Det er masseprodusert, det er laget for at vanlige mennesker skal ha råd til å kjøpe bilene uten at produsenten taper penger. Komfortabelt og praktisk, men ujålete. Skapt for å ta deg og familien dit du vil, Konstruert for å tåle å bli brukt hardt, og så byttes ut i en nyere modell.  Med andre ord - den amerikanske frihetsdrømmen stavet med fire bokstaver: Ford.

 

Men selvsagt:  Ingen bil er bilen for alle. Og er man veldig opptatt av å kjenne på følelsen du sitter igjen med etter å ha strøket hånden over plastkvaliteten på instrumentpanelet finnes det bedre alternativer enn Ford. Likedan gjør den som liker å diskutere hvilken bil som har de beste fontene og den beste grafikken i navigasjonssystemet kanskje lurt i å velge noe annet.

 

Men i en tid der mange merker posisjonerer seg som en slags wannabe-Audi, setter jeg stor pris på at ikke alle kaster seg på denne bølgen.  Slik sett vil jeg heller kjøre Ford og ønske meg noe bedre, enn å kjøre Kia og tro at jeg har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The producer of Blackstar confirms David Bowie had planned his poignant final message, and videos and lyrics show how he approached his death

 

http://www.telegraph.co.uk/news/celebritynews/12092542/Bowies-last-album-was-parting-gift-for-fans-in-carefully-planned-finale.html

 

Mannen var genial helt til det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Bowie var 100% en profesjonell artist i relasjon til å kunne iscenesette seg selv på stadig nye måter. Det Bowie lærte oss er at man ikke kan sette likhetstegn mellom mennesket og kunstneren. Uten sammenligning forøvrig er det interessant at Motörhead's frontfigur, Lemmy Kilmister, på mange måter i denne sammenhengen var Bowie's rake motsetning. Han var ekte vare tvers igjennom og i likhet med Bowie vant han på det. Kilmister var seg selv til det siste. Han ville dø med støvlene på som man sier og var utrolig tapper. Bowie tenkte lenger og fordi man ikke kunne sette likhetstegn mellom mennesket David Jones og kunstneren David Bowie var det få som tolket videoen Lazarus som et varsel om at mennesket David Jones var dødssyk. De fleste oppfattet videoen som om David Bowie bare spilte enda en rolle, denne gangen som Lasarus i Bibelen (Johannesevangeliet).

 

Lasarus var iht. apostelen Johannes en venn av Jesus og det fortelles at Jesus vekket Lasarus opp fra det døde fire dager etter at han døde. Lasarus er unik fordi han som den eneste nevnes ved navn i lignelsene om Jesus. Selve navnet Lasarus/Lazarus kommer via arameisk fra hebraisk (Elazar) og betyr "Guds hjelp, Gud er hjulpet".

 

Dette gir selvfølgelig mye mer mening nå som David Bowie er død og som vi ser i videoen trakk han seg tilbake inn i et skap. Dette kan tolkes som om kunstneren David Bowie trakk seg tilbake for å la mennesket David Jones dø i fred. For en fantastisk sorti og ikke minst veldig verdig måte å avslutte en karriere.

 

Selve platen Blackstar er dyster og nå også trist, men musikken er utrolig gjennomført og vokser ved hver gjennomspilling. Jeg mener klart at dette er Bowie's beste plate siden Scary Monsters i 1980. Bortsett fra "Lazarus" synes jeg at "Sue (or in a season of crime) samt "I can't give it all away" er de beste låtene. Spesielt den siste kaller på ettertanker og er en fin måte å sette punktum på.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt stille sinn tenker jeg at nettopp denne skiva best gjør seg som LP?

Jeg er uansett ikke så kjent med Bowie, annet enn at jeg har sett hans lyriske talent, musikken har ikke appelert veldig til meg - dessverre!

Men som artist og som kunstner er han helt der oppe og dessverre har han kanskje ikke blitt anerkjent slik han kanskje burde.

Men slik er det nå engang med sorti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var siste generasjon med M3 video ute.

 

Det er en nydelig bil, men personlig har jeg mer sansen for de 3 første generasjonene M3er.

E36 og E46 M3 fremstår i mine øyner som de bilene hvor man får mest for pengene. Etter disse begynner 1M Coupe og M2 å stjele en del av fokuset mitt.

De fleste har vel sett Jeremy Clarkson kjøre 1M Coupe. Linker til anmeldelsen hans, del1 og del2. Var vel blant de mest positive anmeldelsene han har gjort noen gang. Jeg tror nok at den anmeldelsen kombinert med det relativt lave produksjonsantallet var faktorer som gjorde 1M Coupe til en "moderne klassiker". Den er jo generelt priset deretter, noe som er det største ankepunktet jeg har med modellen. 

Kanskje M2 kommer til å endre litt på det? For min del blir nok M2 den meste spennende M-bilen å følge med på dette året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, men selv M135i/M235i er et veldig godt valg hvis man synes at en "ekte" M-modell blir for dyrt og/eller hardcore. Apropos Jeremy Clarkson så testet han i sin tid E46 M3 CSL på øyen Man i irsksjøen (der er det ikke fartsgrenser utenfor byene) og hans konklusjon var at E46 M3 CSL var en av BMW's aller fineste konstruksjoner. Jeg har prøvd å finne klippet på Youtube, men jeg finner bare en versjon av programmet som er dubbet på russisk og det gir ikke mye mening i min verden. Hvis en av dere vet om en bedre versjon av dette programmet er du mer enn velkommen til å poste den i tråden... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med hver dag på YouTube for å se om det kommer noe nytt om M2, men det er jo helt stille! Blir lenge å vente til lansering. :smile:

 

Siden M2 kommer med DKG, så er det en mer interessant bil for meg enn 1M, selv om på mange måter 1M er favoritten min. (Er noe ubestemmelig med 1M som har gjort meg hekta.) Det føles også litt feil å ha en 1M som bruksbil, mens det med M2 som blir "masseprodusert" stiller seg litt annerledes. Ville ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke en M2 til jobben hver dag, selv om det blir en del køkjøring.

 

Vurderte sterkt å bestille en M2 i jula, men jeg ble redd for at jeg ville angre meg (for at jeg hadde brukt så mye penger på bil) fram til levering i april, så jeg tok ikke sjansen. Jeg får heller håpe på at de får normalt prisfall så kan jeg kjøpe en brukt om et par år. For en mill fullutrustet virker det som mye bil for penga for meg.

 

1M har jo av mange blitt karakterisert som den morsomste bilen BMW har laget på mange år. Jeg sitter med en følelse av at M2 kan havne i samme kategori. Forholdsvis liten og enkel bil som kan gi føreren bedre kontakt med elementene enn de større, mer avanserte og mer påkostede storebrødrene.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med hver dag på YouTube for å se om det kommer noe nytt om M2, men det er jo helt stille! Blir lenge å vente til lansering. :smile:

 

Siden M2 kommer med DKG, så er det en mer interessant bil for meg enn 1M, selv om på mange måter 1M er favoritten min. (Er noe ubestemmelig med 1M som har gjort meg hekta.) Det føles også litt feil å ha en 1M som bruksbil, mens det med M2 som blir "masseprodusert" stiller seg litt annerledes. Ville ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke en M2 til jobben hver dag, selv om det blir en del køkjøring.

 

Vurderte sterkt å bestille en M2 i jula, men jeg ble redd for at jeg ville angre meg (for at jeg hadde brukt så mye penger på bil) fram til levering i april, så jeg tok ikke sjansen. Jeg får heller håpe på at de får normalt prisfall så kan jeg kjøpe en brukt om et par år. For en mill fullutrustet virker det som mye bil for penga for meg.

 

1M har jo av mange blitt karakterisert som den morsomste bilen BMW har laget på mange år. Jeg sitter med en følelse av at M2 kan havne i samme kategori. Forholdsvis liten og enkel bil som kan gi føreren bedre kontakt med elementene enn de større, mer avanserte og mer påkostede storebrødrene.

Vel, jeg har lest meg litt opp på M2.

Og sett i forhold til 1M, så er M2 et mye mer gjennomført produkt.

Den har fått bremser, girkasse, diff og store deler av understellet, rett fra storebror M3/4.

Så min mening er at M2 er mer attraktiv og er et mer helstøpt M produkt enn sin forgjenger.

M biler i motsetning til tidligere har blitt mye enklere å drifte.

De fungerer også utmerket i det daglige, så hvorfor ikke smile hele veien til jobb, eller Rema?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er E46 M3 CSL klippet. :) Finner en del gammel Topgear på dailymotion dersom man overlever lav oppløsning.

Jeg har sett klippet mange ganger opp gjennom årene på forskjellige steder. Absolutt blant de som er verdt å se flere ganger.  :)

 

Banner vel litt i kirka nå, men jeg synes ikke BMW er så flinke på spesial modellene om vi ser fra E36 og utover.

E36 M3 GT var uten tvil den beste E36 M3 3.0. Men så kom E36 M3 3.2 med mange av oppgraderingene til GT modellen samt andre oppgraderinger. Avhengig av preferanser kan det være litt vanskelig å definere hvilken E36 som er best. Synd BMW ikke kom med en E36 M3 3.2 CSL eller GT.

E46 M3 CSL er en rå bil, men den kom aldri med manuell kasse. 

Mangelen på manuell kasse ble videreført til E92 M3 GTS og E90 CRT. Utover det så er produksjonsantallet så lavt at de i utgangspunktet bare er samleobjekter. Noe som kanskje er like greit. Prisene var jo stort sett nærmere 911 GT3 (RS) nivå, og der var de ikke helt konkurransedyktig ytelsesmessig. Normalt kan man unnskylde BMW med at M3 er en hakket mer praktisk bil sett opp mot en 911, men uten bakseter i E92 GTS så kan man ikke unnskylde bilen med det heller.

Mye av samme kritikk går videre til M4 GTS.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg ble både glad og skuffet på samme tid da E46 M3 CSL kom. Jeg elsket bilen og konseptet, men det at den ikke hadde manuell gearkasse ødela mye for min del selv om semi-automatiske manuelle gearkasser definitivt var fremtiden og SMG II var state of the art da CSL kom på markedet. Et par andre ting trakk også ned for min del. CSL kom kun i sølv og svart (silver grey metallic og sapphire black metallic) og disse fargene er i min bok veldig lite sexy på en såpass fin bil. Michelin Pilot Sport Cup er sikkert fine dekk rent teoretisk på CSL, men på våre breddegrader med stadig regn og våte veier virker disse dekkene mer diskvalifiserende enn kvalifiserende. Jeg er også veldig usikker på om CSL kunne og kan forsvare prisen (jeg har ikke erfaring med bilen) og mye tyder på at en alminnelig E46 M3 langt på vei gir mer for pengene (for ikke å snakke om E36 M3 3.2).

 

Takk for linken til Clarkson-CSL-Man filmen... :)

 

Space: Jøss!... er virkelig ryktene sanne og Porsche kommer med en ny 928... :love:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...