Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er interessant, men spørsmålet er om man kun bør ha fokus på mange gear. Jeg har hatt et par biler der selv en 5-trinns gearkasse nærmest har vært perfekt i fohold til hvordan utvekslingen på gearene var. Selvfølgelig har man ikke den bredden som f.eks en 8/9/10-trinns gearkasse tilbyr, men innenfor et begrenset turtallsområde (som f.eks 70-140 Km/t) kan selv en 5-trinns gearkasse være nesten perfekt.

Umiddelbart er det to biler jeg har hatt som virkelig har gitt et bra inntrykk på dette området. Min tidligere Porsche 924 spilte klart i en høyere vektklasse mellom ca. 70-140 Km/t enn dens marginale 125 HK skulle tilsi og det gjorde også min tidligere BMW E46 318d med 115 HK. Fordi gearutvekslingen var svært godt tilpasset motorenes effektkurver (og spesielt i sammenhengen med Porschens lave vekt på kun 1080 Kg) hadde jeg stort sett ingen problemer med å holde følge med ganske mye kraftigere biler så lenge hastigheten var mellom ca. 70-140 Km/t.

Begge bilene hadde forøvrig også litt ekstra å gi når hastigheten kom over ca. 180-190 Km/t - altså når man nærmet seg maksimalt turtall uten at motorene mistet pusten. Spesielt med BMW'en var dette ganske artig iom. at den offisielt skulle klare 201 Km/t, men uten problemer klarte ca. 210 Km/t på min GPS. Jeg tenker at motoren ganske sikkert ytet litt mer enn 115 HK iom at den essensielt var en lett nedtunet variant av E46 320d med 136 HK.

Dagens BMW 320d med 190 HK (F30/31) har en 6-trinns manuell gearkasse og den har en fantastisk gearutveksling. De fleste velger automatgear, men den manuelle gearkassen er virkelig helt superb så lenge den er varmet opp. Jeg har kjørt bilen på herlige svingete franske landeveier i Provence og er det én ting som virkelig imponerer utover motoren (som er genial) er det nettopp gearkassens utvekslinger og ikke minst hvor lett den er å arbeide med. 6-trinn holder i massevis så lenge gearkassens utvekslinger er ordentlig tilpasset motorens effektkurve... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik kjørte Molde - Lillehammer idag, det er en tur som tar ca. 5 timer og er på ca. 30 mil. På min 2,2L 150hk diesel Rav4 med 6-trinns manuelt gear brukte jeg egentlig kun 4- og 5-gir selv i 90-sona. Jeg var vel oppe i 6-gir én gang når vi bare trillet nedover i 90-sona. Tror ikke jeg noen sinne får reelt bruk for det :) Men det må likevel nesten være 6, da passer 4- og 5-gir godt inn på de veiene jeg kjører. Ved bare 5 gir så blir det liksom ikke det samme om du skjønner. Har falt av lasset på nyere atomatkasser. E91en hadde 6-trinns automat og den funket topp, selv om den nye(8?) skal være kvikkere i girskifte. 

 🏼‍♂

Endret av Marius2002
Kom et rart tegn på slutten pga. feiltrykk av en emoji og jeg ikke får fjernet....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke spesifikasjonene på din motor, men jeg kan sammenligne med min 1,6 liter PSA HDi motor på 120 HK. Den yter maksimalt 300 Nm ved 1750 rpm, men den yter også respektable 250 Nm ved 1100 rpm. Dette betyr at jeg kan kjøre 80 Km/t i 6.gear med rundt 1300 rpm selv i ganske bratte bakker. Kjører jeg i 120 Km/t i 6-gear (1800 rpm) rpm har jeg stadig 300 Nm tilgjengelig og det gjør en stor forskjell i forhold til hvor lett bilen går og dermed hvor økonomisk den er. Selv ved 170 Km/t er turtallet stadig på den økonomiske siden av 3000 rpm og ditto 270 Nm er tilgjengelig.

Hvordan gearkassens utveksling er tilpasset motorens effekt er uten tvil et veldig interessant tema og man må nesten bare prøve de enkelte bilene for å finne ut om de passer norske, danske eller f.eks tyske veier (type alminnelig kjøring). Jeg har hatt ganske mange biler og de har alle vært temmelig forskjellige på dette området. Kun et par biler har utmerket seg på en måte der jeg har sittet og tenkt at dette er bare helt genialt. Min nåværende Citroën C4 Cactus er OK, men ikke perfekt i så måte. E46 318d Touringen var langt mer harmonisk selv om den var eldre og motoren var svakere. I min verden er det nettopp slikt som skiller BMW (og Porsche) fra de fleste andre bilprodusentene, men det krever at man setter seg litt inn i tingene... :)

Over til noe helt annet. Jeg kom over en 1997 BMW E39 525tds med 976212 Km på telleren. Bilen virker fantastisk fin og mer eller mindre helt uten problemer på nær litt platerust. Til sammenligning en 1986 Mercedes-Benz W124 250TD med 2102867 Km på telleren. 11 år eldre og litt mer enn dobbelt så lang kjørelengde skaper noen utfordringer med skikkelige rustangrep på undersiden av karosseriet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 340Nm, men hvor i registeret vet jeg ikke, ei heller effektkurven. Uansett virker det som den drar greit av uansett gir. I 6-gir i 80kmt ligger jeg på 1400rpm, jeg synes det er forholdsvis lavt. Liker at den bikker 1500 iallefall på alminnelig kjøring, der er 5-gir flott som jeg da ligger på 1800rpm ca. i 80kmt. :)

Jeg har bare maks 80-sone rundt meg i Molde, så derfor er 6-giret aldri i bruk. Og som sagt de få 90-sonene hit til Lillehammer er 5-gir likevel greit :)

 

Endret av Marius2002
kommafeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎08‎.‎07‎.‎2018 at 21.49, Fredrik skrev:

Dette er interessant, men spørsmålet er om man kun bør ha fokus på mange gear. Jeg har hatt et par biler der selv en 5-trinns gearkasse nærmest har vært perfekt i fohold til hvordan utvekslingen på gearene var.

Umiddelbart er det to biler jeg har hatt som virkelig har gitt et bra inntrykk på dette området. Min tidligere Porsche 924 spilte klart i en høyere vektklasse mellom ca. 70-140 Km/t enn dens marginale 125 HK skulle tilsi og det gjorde også min tidligere BMW E46 318d med 115 HK.

Begge bilene hadde forøvrig også litt ekstra å gi når hastigheten kom over ca. 180-190 Km/t - altså når man nærmet seg maksimalt turtall uten at motorene mistet pusten. Spesielt med BMW'en var dette ganske artig iom. at den offisielt skulle klare 201 Km/t, men uten problemer klarte ca. 210 Km/t på min GPS. Jeg tenker at motoren ganske sikkert ytet litt mer enn 115 HK iom at den essensielt var en lett nedtunet variant av E46 320d med 136 HK.

Jeg har ikke helt skjønt vitsen med 8/9/10-trinns kasser. Det er ingen veier i verden der man kan ligge i 250 km/t over så lang tid at man kan spare noe drivstoff på dette uansett. Under all normal kjøring holder det lenge med 6-trinns. Har faktisk sett noen tester der tyske modeller med 8 trinns har fått kritikk for at girkassen er masete og aldri finner seg til ro. Virker som ingeniører utvikler slikt bare fordi de kan uten at det er noe reelt behov for det.

Capricen har 4-trinns + overdrive og ligger og lurker på 1200-1500rpm på langkjøring pga utveksling, og bruker derav lite drivstoff. E39en har jo 5-trinns Steptronic, og jeg trives egentlig ganske godt med denne. Den ligger vel på 1700rpm i 120 og 2800rpm i 160 hvis jeg husker riktig, og kassa finner alltid et gir og virker på ingen måte masete eller veldig gammeldags.

Den mest ekstreme utvekslingen jeg har hatt var på en gammel Corolla GT. Den dro 70km/t på første gir, 120 på annet (utrolig fleksibelt gir som var perfekt til forbikjøring på landevei), 170 på tredje, 210 på fjerde og 215/220 på femte.

Det siste avsnittet minner meg om en test bilbladet "Drive" gjorde med Ford Mondeo 2.0 TDCI mk3. De skulle teste ettermarkeds trimchip/bokser på en original 115hk sedan. Den ble benket i dyno til 140 hjulhester originalt, og var langt sprekere enn tuning-alternativene som ikke utgjorde noen forskjell. Snakk om å få i pose og sekk...Skal vel ikke se bort i fra at også din gamle 318d hadde noen ekstra hester på lur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 928 S (som jeg hadde) kom de første årene med to valg når det gjaldt gearkasser. En dogleg 5-trinns manuell gearkasse (altså førstegearet ned til venstre og det er denne varianten/modellen som er etterspurt i dag) og et 3-trinns automatgear som stammet fra Mercedes-Benz (4-trinns automatgear ble tilgjengelig i 1984). 3-trinns gearkasse i en bil som hadde en topphastighet på 260 Km/t var definitivt ikke spesielt hensiktsmessig iom. at man ofte ble "låst" fast i et gear og kunne hverken geare opp eller ned.

1.gearet klarte 118 Km/t, 2. gearet klarte 187 Km/t og tredjegearet altså 260 Km/t. Når dette er nevnt var bilen allikevel ganske så enestående og enormt kompetent på midten av 80-tallet - ikke ulik dagens Porsche Panamera Turbo og f.eks BMW M5. 300 HK på en tid da selv 130-140 HK ble betraktet som relativt mye var så hinsides det aller meste på veiene at bare opplevelsen av å ha en slik bil var definitivt veldig artig. Porsche 911 Turbo (930) på den samme tiden hadde forøvrig også 300 HK og BMW E28 M5 hadde 286 HK... :)

Jeg fikk dessverre aldri målt hvor mye effekt vår gamle 2003 E46 318d Touring hadde, men trolig hadde den 120-125 HK (kanskje opp mot 130 HK). Den trakk spesielt bra over 3500 rpm og holdt fint følge med tildels mye kraftigere biler på Autobahn. Vi snakker ikke om potente biler, men om biler som orignalt skulle ha 150-160 Hk som f.eks Audi A4, VW Passat etc.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

President Donald Trump's handelskrig får uante konsekvenser. BMW stenger nå delvis eller helt deres produksjon i Spartanburg i staten South Carolina i USA. Produksjonen (primært X3, X5 og Z4) flyttes til Kina og 10000 ansatte mister jobben i USA. På den annen side kan ikke bilene som kommer til å bli produsert i Kina eksporteres til USA pga. straffetollen så dette betyr på kort sikt flere arbeidsplasser i Tyskland (enn så lenge før Trump bestemmer seg for at også EU skal ha en større straffetoll). Kanskje er det Egypt eller Sydafrika (BMW har samlefabrikker i begge landene) som tilslutt vinner på den eskalerende handelskrigen?

https://www.dailykos.com/stories/2018/7/10/1779389/-Tariffs-cause-BMW-to-move-production-out-of-South-Carolina 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se utfallet av dette.

Sånn generelt sett har jeg full forståelse for at USA er lei av å ta regningen. Det har vært en gjenganger i flere tiår at USA sponser gildet mens EU/NATO snylter på storebror. Så når Trump sier (tilsynelatende) at USA er førsteprioritet er jeg helt enig - en president skal prioritere og forsvare sitt eget land og folk. Altfor mange presidenter og statsministere i vesten har de siste tiårene prioritert andre folkeslag, lykkejegere og snyltere fremfor sine egne skattebetalere som holder landet vedlike. Det er viktig at USA setter seg i respekt og gir klar beskjed på at de ikke skal fortsette å sponse resten av verden, spesielt ikke Vest-Europas naive politikk som mest sannsynlig vil føre til en enorm folkevandring og borgerkrig de neste 50 år.  

Derfor er det også viktig å ta mye av det man hører/leser fra vestlig media med en neve salt, da det er mye politisk korrekt politikk inne i bildet som ikke gir et korrekt bilde av hvordan det egentlig er.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har versert en del datagenererte bilder av Singers nyeste prosjekt en stund. Et samarbeide med Williams, med dertilhørende høyteknologiske løsninger ispedd en god dose karbon. En fireliters boksersekser med 500 hester (uten pustehjelp) har vel vært høydepunktet. Nå er bilen en realitet, klar for sin offentlige debut på Goodwood. Videoen under viser vidunderet.

Jeg blir ikke enig med meg selv hva jeg skal tenke. På den ene siden er de tekniske løsningene briljante, og gjennomføringen er perfekt, som vanlig fra Singer. Men på en backdatet 964? Som er modernisert med splitter og sidespeil som på en nyere Porsche? Nei, dette passer ikke i det hele tatt, og det har endt opp i en bil som mangler totalt sjarm og 911-utstråling.

Hva synes dere?

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.7.2018 at 20.19, Fredrik skrev:

President Donald Trump's handelskrig får uante konsekvenser. BMW stenger nå delvis eller helt deres produksjon i Spartanburg i staten South Carolina i USA. Produksjonen (primært X3, X5 og Z4) flyttes til Kina og 10000 ansatte mister jobben i USA. På den annen side kan ikke bilene som kommer til å bli produsert i Kina eksporteres til USA pga. straffetollen så dette betyr på kort sikt flere arbeidsplasser i Tyskland (enn så lenge før Trump bestemmer seg for at også EU skal ha en større straffetoll). Kanskje er det Egypt eller Sydafrika (BMW har samlefabrikker i begge landene) som tilslutt vinner på den eskalerende handelskrigen?

https://www.dailykos.com/stories/2018/7/10/1779389/-Tariffs-cause-BMW-to-move-production-out-of-South-Carolina 

Jeg stiller meg litt tvilende til dette, ettersom BMW nylig har gjort kjempe investeringer i Spartanburg og at modellene de produserer der ikke får straffe toll i USA. Dette er i såfall en demonstrasjon, eller trass ifra BMW sin side mot Trump. Når dette er sagt så kan det jo nevnes at Ford bygger ny fabrikk i Detroit da de skal flytte hjem produksjonen av ett par Lincoln modeller fra Mexico. De regner med å skape 5000 nye arbeidsplasser bare der alene. Samme skjer hos GM, nå har de kvitta seg med Opel som gjør at en ett par Buick modeller som før har blitt produsert av Opel i Russelsheim når skal lages i Detroit fremfor i Canada som var planen. Så Trumps politikk er ikke så svart hvit som vi i Norge og Europa blir indoktrinert til å tro av mediene her. Ett godt eksempel er hvor lite dekning og oppstandelse er var rundt Trump og Kim sitt møte. Her har vi altså den første amerikanske presidenten, leder av den frie vestlige verden som har klart å få selveste Kim fra Nord Korea i dialog. Var det noen som hadde fortjent fredsprisen for bare å i det hele tatt få de i dialog så var nettopp Trump. Hva gjorde Obama som gjorde at han fortjente den prisen egentelig?

Jeg er på ingen måte noen Trump tilhenger, men jeg er for å gi folk en sjanse før man lynsjer dem. USA trenger forandring og det tror jeg kanskje Trump kan gjøre noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å se hva som er motivet og strategien til Trump. Motivet er USA først slik det fremstår i Trump's perspektiv og strategien er splitt og hersk (divide and conquer) på høyeste nivå - og da mener jeg høyeste nivå selv langt inn i hans egen administrasjon. Ingen skal føle seg for trygge og Trump forbeholder seg til enhver tid retten til å ha en mening og et standpunkt frem til han har en ny mening og et nytt standpunkt.

Det jeg imidlertid ser som et ganske interessant virkemiddel i denne strategien er at det virker som om han førsøker å begrense antall spillere på spillebrettet for å få fortgang i selve spillet. Han virker bl.a direkte uinteressert i hva ulike nasjonale og internasjonale organisasjoner måtte mene når han tar politiske avgjørelser og dette kan være en nøkkel til å forstå hvordan Trump arbeider. Han vil helst kun bruke tid på folk som har reell makt og for å få til dette setter han stort sett alle andre til side og dette er en form som vi i Europa har store problemer med å forstå og akseptere, men som er velkjent stort sett alle andre steder. Målet helliger i den grad middelet så lenge det gavner Trump - og USA slik det fremstår i Trump's perspektiv.

Jeg tenker at Trump med dette faktisk har et poeng ved at vi ofte har vært vitner til at politiske prosesser (spesielt internasjonalt) har blitt direkte trenert og ødelagt av at det er for mange ulike aktører som har en mening. Det er nesten ingen grenser for antall særgrupper og organisasjoner med åpne og skjulte motiver vi ser deltar i det politiske spillet og hvis jeg forstår Trump rett vil han gjerne bypasse disse hvis han kan for å få fortgang i de politiske prosessene og dermed hurtigere kunne oppnå de økonomiske målene (igjen slik de fremstår i Trump's perspektiv).

Når det gjelder BMW's mulige lukking av deres fabrikk i Spartanburg tenker jeg at dette handler om hvor mange av bilene som skal eksporteres til Kina og Europa. Kina fremstår mer og mer som BMW's viktigste marked og da nytter det ikke hvis amerkanskproduserte biler (selv om de er BMW'er) får en stor straffetoll. Spørsmålet er om Trump bryr seg hvis dette samtidig betyr at amerikanerne kjøper flere biler fra Ford, GM og Chrysler. Så får heller arbeiderne ved Spartanburg rykke opp teltpluggene (som danskene sier) og søke jobb et annet sted i USA der disse bilene produseres.

@ogee1 Jeg er helt enig med deg når det gjelder designet på Singer's nye prosjekt, men de vil allikevel helt sikkert selge alle de bilene de kan bygge. Disse bilene er såpass kostbare og spesielle at de har deres helt egen nisje i markedet. Jeg tar heller en "vanlig" backdatet 964 fra Singer... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veteranbiler nå, men E30 325i og Alfa Romeo 75 2.5 V6 er to klassiske 80-talls modeller med litt større motorer under panseret. Min favoritt er naturligvis E30'en, men Alfa Romeo 75 er ganske kul den også iom. at den har transaksel og dermed bakhjulstrekk. M20 motoren på 2494 cm3 i BMW'en har et fantastisk lydbilde av den gamle skolen slik en BMW skal lyde, men som BMW dessverre ser ut til å ha glemt alt om. Jeg liker også interiøret med de originale sportsstolene og ikke minst det fantastiske M-Tech I rattet. Jeg hadde nøyaktig det samme utstyret i min gamle 1987 E30 320i også... :)

Videoen har nederlandsk tale, men engelsk teksting er tilgjengelig.

Denne videoen har dessverre ikke engelsk undertekst, men med litt fantasi er det mulig å sånn delvis forstå undertekst på nederlandsk. Bilene taler jo for seg selv og spesielt Porsche 928 er fantastisk. Såvidt jeg forstår er den aktuelle bilen egentlig en 1978 928 som er bygget om til 928 S (kom først på markedet i 1980). Min tidligere 1980 928 S var identisk, men rød (indisch rot) og med sort skinninteriør. Skulle jeg ha valgt en av disse bilene i dag ville jeg nok ha tatt Mercedesen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte videoer som kunne hatt enormt med potensiale om de bare kunne snakke engelsk. Med Nederlandsk tale så er de for min det helt verdiløse, selv tysk tale hadde hjulpet meg betraktelig. Tyske Autogefül bør stå som ett godt eksempel, her snakker de i det minste engelsk selv om det er med kraftig tysk aksent 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at filmene er verdiløse selv om de har nederlandsk tale og så å lenge det er undertekster (selv nederlandske) klarer ihvertfall jeg å forstå sånn nogenlunde hva de snakker om. Nederlandsk er på mange måter et interessant språk iom at man hører litt tysk, litt engelsk, litt nedertysk (niederdeutsch) som i enkelte sammenhenger kan minne om dansk og til slutt en hel del ganske uforståelige skarrelyder (ihvertfall i mine ører) som bare er nederlandsk.

Jeg er jo etterhvert ganske dreven i dansk og det er ingen tvil om at nederlandsk og dansk har en del til felles når det gjelder selve lydbildet i språket. Hvis man kan tysk skjønner man også at disse språkene har mye til felles når det gjelder lydbildet selv om gramatikken er en hel del mer komplisert på tysk. Nederlandsk derimot er gramatisk ikke helt ulikt dansk/norsk og - engelsk. Frisisk er bindeleddet, men dette språket er det få som kjenner til.

Norsk i bokmålsform er en variant av dansk, men med innslag av enkelte særnorske ord og senere konstruerte gramatiske innslag/merkverdigheter. Selve lydbildet er imidlertid et dialektkontinum fra svensk og det er også dette som i dag skiller talt bokmål fra spesielt de vestlige norske dialektene. Snakker man dannet bokmål (altså i relasjon til oslodialekt/østlandsk) og normerer taleformen (altså tydelig uttale av alle ord, unngår særnorske ord (som f.eks "rar" som hverken betyr merkelig på dansk eller svensk) og unngår sammentrekkinger (som f.eks "halvliter" vs. "halv liter") har man stort sett ingen problemer med å bli forstått i Danmark. Det skulle ellers bare mangle iom at vi deler noe sånt som 98% av gramatikken.

Nederlansk er naturligvis noe helt annet, men hvis man har god erfaring med dansk (altså lydbildet) er det ikke helt umulig å forstå selv for oss nordmenn (tilsvarende også med tysk selv om dette språket byr på ganske mange flere gramatiske utfordringer). Vel... jeg er interessert i språk hvis noen lurte på akkurat det... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...