Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On ‎01‎.‎09‎.‎2018 at 21.21, ogee1 skrev:

I forbindelse med Singers seneste prosjekt stod det at de hadde målt den originale hekkspoileren i vindtunnel og funnet ut at den omtrent ikke hadde noen effekt. Jeg stusset litt på dette. Mener at jeg har lest tidligere at den økte marktrykket med flere titalls kilo (60-70?). Noen som vet noe mer?

Det høres tvilsomt ut. Dog kommer jo den uttalelsen fra et firma som lever av å modifisere biler uten bruk av spoilere, så kanskje ikke annet å forvente fra den kanten. Selv Audi måtte jo modifisere første generasjon TT med hekkspoiler etter at flere biler hadde dratt av veien i høye hastigheter.

Angående Golf 4 R32 så googlet jeg modellen litt i forbindelse med at jeg spottet en Golf 5 R32 forleden. Dog var det vanskelig å finne noen håndfaste produksjonstall og info på disse modellene. Den konkurrerte vel på mange måter med E46 Compact (325Ti), Alfa Romeo 147/156 GTA, Clio V6, Focus RS, Civic Type R og diverse andre obskure prestandamodeller. Den lever for så vidt videre nå i 2018 gjennom Golf R, selv om sistnevnte kanskje fremstår som noe steril og kjedelig sammenlignet med sine R32-forgjengere.

Har delt noen bilder av Dave Galinas tidligere. Han har et stort lager av bilrelaterte bilder fra spesielt 50-tallet, og det er verdt en titt hvis man er litt nostalgisk og ikke har sjekket ut siden hans:

https://www.flickr.com/photos/117891934@N07/albums/with/72157667587013881

DG-Cad-2.jpg

DG-Cad-3.jpg

DG-Cad-11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm... vi har tidligere flere ganger i tråden vært inne på hvordan franske Alpine med A110 på 60 og 70-tallet satte Porsche 911 i skammekroken kjøredynamisk og nå gjør de det sannelig igjen med en moderne inkarnasjon av denne fantastiske sportsbilen. På mange måter kan den sammenlignes med dagens Mazda MX-5 (typebetegnelse "ND" - som forøvrig nå har respektable 184 HK uten ladeluft fordelt på kun 1058 Kg), men med midtmotor og hele 252 HK fordelt på rundt 1150 Kg er A110 vesentlig mer kjøreglad og agil. Vi snakker faktisk om Porsche 718 Cayman (300 HK) ytelser fordi Porschen veier hele 265 Kg mer med PDK gearkasse (som er standard og eneste mulighet i A110).

Jeg tenker at både A110 og MX-5 står for noe temmelig stort i bilverdenen i dag. Less is more og "back to the future" har sjeldent gitt mer mening. Med den første generasjonen av MX-5 (typebetegnelse "NA") erfarte jeg selv hvor bra dette konseptet var da jeg kjøpte nettopp denne modellen i januar 1990. Min bil var sogar et eksemplar i en forserie på 20-30 biler som Kolberg Motors importerte til Norge før den offisielle introduksjonen. På den måten var min bil en ekte "Miata" med enkelte visuelle forskjeller fra standardmodellen som bare var en regulær MX-5... :) 

@Werther Skikkelige tidsriktige ordentlige amcars. Bildet i midten ser ut til å være fra Europa (trolig langs rivieraen i Frankrike eller Italia). Cadillacen var nok omtrent dobbelt så lang og bred som en samtidig Fiat 500... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug DeMuro er en interessant fyr og nå etter at han har rundet 2 millioner abonnenter på Youtube lanserer han en ny ekstra kanal (naturligvis). Det mest interessante for meg er ikke at han gjør dette eller at han har hele 2 millioner abonnenter, men at hans første video på den nye kanalen ("More Doug DeMuro") handler om en Range Rover han har hatt i 6 år. Det er en ganske artig historie om kjøp av en glimrende garantiordning for bilen kombinert med en helt forferdelig dårlig byggekvalitet på den samme bilen. Tiltross for dette elsker han både Range Rover/en og Land Rover generelt.

Hva er det med folk som har muligheten til å kjøre spennende supersportsbiler og samtidig elsker Land Rover og Range Rover? Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg ble grepet av den samme basillen allerede på 80-tallet. Jeg har hatt 2 stk. Land Rover Series III (altså modellen før 90 som kom før Defender som gikk ut av produksjon i 2016) og jeg hadde disse bilene samtidig som jeg hadde Porscher, MB'er, BMW og en Mazda MX-5.

Umiddelbart tenker jeg at det er de store kontrastene mellom bilene som er mest interessante, men det er ikke hele historien. Det handler også om at disse klassiske Land Roverne og Range Roverne er genuint sjarmerende biler med sjel. De snakker til deg og man lærer å leve med deres svakheter og styrker akkurat på den samme måten som man vil gjøre med f.eks en gammel Triumph, Ferrari, Porsche og kanskje BMW E9 3,0 CSi... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten sightseeing ved Svinesund i dag. Det en gang så travle grenseområdet langs gamle E6 er i dag et stille område preget av forfall. Svinesundterrassen var i mange tiår et populært stoppested for trafikken til og fra Sverige, men ble lagt ned i 2005 da den nye broen åpnet. Den har vært forsøkt reåpnet et par ganger siden uten suksess - interiøret er derfor relativt nyoppusset og utsiden har fått et strøk maling for noen år siden, men det gror sakte igjen.
Det ble lansert store planer for området i 2006 som aldri ble noe av - nye eiere så for seg et opplevelsessenter med messe- og idrettshall, hotell og badeland.
Over veien ligger det gamle "Günther og Fosby"-bygget fra slutten av 60-tallet som de siste årene har huset en bilforhandler som importerer amcars. Dog har han flyttet ut nå, og bygget bærer preg av forfall innvendig med deler av tak som har falt ned og store vannlekkasjer.
Det mest spennende er dog den gamle Svinesundsbroa. Påbegynt i April 1938, men arbeidet ble avbrutt 9 April 1940, for så å bli gjenopptatt etter krigen og ferdigstilt i juni 1946. Det var faktisk Sverige som betalte 90% av broa, og de stilte med arbeidskraft og granitt mens Norge leverte buen av betong. Broen er 65m høy og 420m lang. Hvis man synes vei og infrastruktur (samt forlatte bygninger) er artig anbefaler jeg å ta en liten vandring rundt i området neste gang man skal til Sverige via E6.

26263_112874962062261_100000192741638_258783_3737638_n.jpg

B09022017ID1850F1PTXFBHIMVCNK.jpg

IMG_4043.JPG

IMG_4044.JPG

IMG_4045.JPG

IMG_4049.JPG

IMG_4053.JPG

IMG_4052.JPG

IMG_4057.JPG

IMG_4059.JPG

IMG_4037.JPG

IMG_4038.JPG

IMG_4040__.jpg

IMG_4042.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt over gamle brua hver gang jeg har værti Sverige de siste årene, egentlig siden jeg fikk lappen for mange år siden. Og har enda ikke sett en toller der... stort sett vært forbi lørdager og søndager. Veldig ålreit å kunne kjøre der enda. Men den lastebilstasjonen på høyre side om man kommer fra Norge, synes jeg er kitt merkelig. Den er liksom så øde! 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jo jeg riktignok i Halden, så jeg kan vel fint avkrefte myten om at det "aldri er tollere på gamlebrua". Det står somregel en norskregistrert bil med en person i på den gamle butikken rett over brua (svensk side). Oftest blir mistenkelige biler stoppet etter den gamle tollstasjonen på norsk side ( rett over kulen etter stasjonen ). Men, det er lenge mellom storkontrollene der for tiden, det skal sies.

Hvilken lastebilstasjon sikter du til? På svensk side rett etter broen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, scoot skrev:

Nå bor jo jeg riktignok i Halden, så jeg kan vel fint avkrefte myten om at det "aldri er tollere på gamlebrua". Det står somregel en norskregistrert bil med en person i på den gamle butikken rett over brua (svensk side). Oftest blir mistenkelige biler stoppet etter den gamle tollstasjonen på norsk side ( rett over kulen etter stasjonen ). Men, det er lenge mellom storkontrollene der for tiden, det skal sies.

Hvilken lastebilstasjon sikter du til? På svensk side rett etter broen?

Ja! Den vekta, eller hva det nå enn er :P Aldri sett den i bruk i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Shattered said:

Ja! Den vekta, eller hva det nå enn er :P Aldri sett den i bruk i hvert fall. 

Gamle tollstasjonen på svensk side det, som nå blir brukt til bingolokaler. Husker det var kontroller inn i Sverige der når jeg var guttunge og min far skulle fylle billig bensin på Svinesund😂

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Walker ja :) Kjendis i Porschemiljøet, eller egentlig bilmiljøet generelt.

 

Kom over denne her i dropboxen min. Ser den er hentet fra bimmers på et eller annet tidspunkt, men artig å ta frem igjen:

772234792_gamlebiler.jpg.421853368f1185db2f5bc9edf0703859.jpg

Fant også et bilde av gamlebilen, og Fredrik i bakgrunnen:

fjell.thumb.jpg.d57d4c5cc8a7e17c4222e843e583f50e.jpg

Det der var en bra tur!

Det har nok litt med livssituasjon, setting og sånt å gjøre, men jeg savner faktisk Z4en mer enn jeg savner M3en. En herlig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er vel en av grunnene til at han gjør seg bemerket.

Han har en helt grei samling biler. http://magnuswalker911.blogspot.com/

Han har en drøss videoer på youtube også. (Trodde ALLE kjente til ham jeg :) )

Her er forøvrig bildene mine fra treffet:

https://www.flickr.com/photos/simonhh/albums/72157699636335861

Ligger et album fra vårmønstringen til BMWCCN 2018 der også (og en drøss eldre album)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...