Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hm, å tro at klimaendingene ikke er (til dels) menneskeskapte er i beste fall naivt, men vi trenger ike diskutere det her.

Det vi med sikkerhet kan si er at andelen utslipp fra privatbiler er forsvinnende liten i den store sammenhengen, men det er jo lettere å straffe forbrukerne. Det siste idiotiske forslaget jeg leste nå var å forby sugerør. Akkurat som om det er sugerør som fyller opp verdenshavene...

Ang VW California, så mener jeg VW ikke kan være raske nok med å få lansert ID Buzz. Den har vært lokkemat og luremus i mange år nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Problemet for Emmanuel Macron er at ved presidentvalget i 2017 fikk han kun 24% av stemmene i første runde. I den andre runden fikk han 66% av stemmene, men dette var kun fordi flere av kandidatene fra den første runden anbefalte deres velgere å stemme på Macron for å holde høyrefløyen inkl. Marine Le Pen fra å vinne valget. Macron vant ikke presidentvalget fordi han er populær, men fordi mange fryktet at Le Pen ellers kunne vinne valget.

Når så den folkelige, men dessverre alt for voldelige protesten mot Macrons økonomiske reformer eskalerte i Paris ble Macron minnet om at det politiske fundamentet for hans posisjon som president ikke er alt for solid. Mange av de som protesterte var folk som kun indirekte hadde stemt på ham og alvoret gikk opp for Macron da det etterhvert også ble klart at det ikke var primært bøller som sto for voldsomhetene, men derimot ganske alminnelige mennesker fra landsbygdene som hadde tatt turen til Paris for å markere deres økonomiske desperasjon.

Når dette er nevnt tror jeg nok at ytterligere undersøkelser vil vise at de mest voldelige aktørene ikke nødvendigvis protesterte mot Macron og hans økonomiske reformer spesielt, men utnyttet anledningen til å vise deres misnøye mot samfunnseliten generelt (globalisering, økonomisk urettferdighet, fremmedgjøring, innvandring etc.). Et annet og ganske viktig aspekt er at man i Frankrike har historiske tradisjoner for relativt voldelige folkelige protester, men sjelden har de eskalert som i høst.

Når det gjelder årsaken til klimaendringene heller jeg mot at de er menneskeskapte, men sikker er jeg ikke. På den annen side er det ingen tvil om at miljøutfordringene er enorme og en polemikk om "hvem, hva, hvor" som er ansvarlig/e er derfor rimelig meningsløst. Vi må løse de mest alvorlige utfordringene nå og vi kan begynne med å snakke om at vi er alt for mange mennesker på jorden. Det er dette som etter min mening er roten til den evige jakten på nye ressurser, landarealer og økonomisk vekst (nesten for enhver pris) som igjen fører til mange av de mest alvorlige miljøutfordringene.    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvos Polestar skal faktisk bruke Norge som pilotland og skal åpne sjappe her først, når det blir husker jeg ikke. Polestar blir et fancy elbilmerke. Deres første bil er en hybrid og så kommer det rene elbiler etterhvert, men dette vet dere. Det som er interessant er lokasjonen på sjappa. Jeg husker ikke gatenavnet i Oslo, men det var stategisk blant andre butikker som selger dyrere ting. Typisk fashion slik som f.eks. Tiger of Sweden og Louis Vuitton. Det viser jo at de prøver å få elbil til å bli en livsstil og en vare for status. Litt klyse og litt kult :)

Forøvrig er Polestar 1 en kul bil.

polestar_1_2019_4k-1280x720.thumb.jpg.a7b11db1403af504ad7174767ed743e7.jpg

Ellers sliter jeg med bil, nå fikk søstra til min samboer regning på 30000,- pga. noe AdBlue-greier som streika i hennes MB GLE. Da blir undertegnede skeptisk med en gang på nyere stor dieselmotor(hadde jo sett på A6 med V6). Artig å lete da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet jeg har med Polestar 1 er at uansett å mye de forsøker å være noe unikt så er det en Volvo. Ikke noe galt i å likne på en Volvo, de gjør de meste bra om dagen. Men når de ustanselig bedyrer at dette er ett eget merke, så kunne de vel for pokkern designet den slik at den ikke ser ut som en S90 coupe uten Volvo emblemer. Igjen, ikke noe galt med designet da den virkelig er lekker. Men kan de ikke bare kalle en spade for en spade og kalle bilen Volvo Polestar 1, å forsøke å skape ett annet merke blir patetisk når bilen ser ut som en Volvo. Da skulle de designet bilen helt annerledes. Så spørs det også hvordan markedet reagerer på det faktum at bilen er produsert i Kina. Kult at de skal bruke Norge som pilot land, og vi nordmenn liker åpenbart å bli gjort stas på.

@Marius2002 

En MB GLE burde da fortsatt hatt nybilgaranti vel, rart at kunden  må ta regningen for dette. Har selv kjørt med adblue ett par år i firmabil, synes det egentlig fungerer helt greit. Blir jo litt som å etterfylle spylerveske :) Se vekk fra A6 med V6 diesel, se til 5-serie med rekkesekser diesel. N57 er garantert noe av de mer solide og gode dieselsekserene der ute. Atpåtil låter den bra, er elastisk til en diesel å være og kan fint kjøres på under 0,6 l per mil. Prøv begge to, så skjønner du hva jeg mener :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Nybilgarantien på GLE (W166) gikk ut i november 2018 🤷‍♂️ Fikk melding for en time siden at en 2018 GLC 350e stod på tunet for prøvekjøring, da de ville ha garanti igjen. Uansett. N57 fungerer bra og jeg har prøvd en 15´ 530xd ved flere anledninger, utmerket bil, men den er litt dyr igjen :) AdBlue har Ron (Lasse) her nevnt ved flere anledninger at det tærer på diverse komponenter og rør. Det funker sikkert når det er nytt og garanti, men ser for meg en ekstra vedlikeholdskostnad etter en eventuell garanti har utløpt. GLEen ble vel et fint eksempel på dette. Mulig jeg er paranoid, hahaha. :D 

Endret av Marius2002
350e ikke 350
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men kan de ikke bare kalle en spade for en spade og kalle bilen Volvo Polestar 1, å forsøke å skape ett annet merke blir patetisk når bilen ser ut som en Volvo. 

Det er vel vedtatt at polestar skal bli markedsført son eget miljømerke. Elbiler i hovedsak. Enig med deg at bilen ser flott ut men burde hett Volvo Polestar. Blir litt som Citroen DS5 som nå bare heter DS. Men det er da en Citroen? Nei, sier DS, det er et eget merke...

Jeg forbinder Polestar med STCC, som begynte som et underfirma som volvo hyret inn for å drifte motorsportsatsingen, senere med innspill på understellet i volvo sine polestar edition utgaver. Så det er et lite nederlag at Polestar nå kun skal være et miljømerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 Nybilgarantien på GLE (W166) gikk ut i november 2018 🤷‍♂️ Fikk melding for en time siden at en 2018 GLC 350 stod på tunet for prøvekjøring, da de ville ha garanti igjen. Uansett. N57 fungerer bra og jeg har prøvd en 15´ 530xd ved flere anledninger, utmerket bil, men den er litt dyr igjen :) AdBlue har Ron (Lasse) her nevnt ved flere anledninger at det tærer på diverse komponenter og rør. Det funker sikkert når det er nytt og garanti, men ser for meg en ekstra vedlikeholdskostnad etter en eventuell garanti har utløpt. GLEen ble vel et fint eksempel på dette. Mulig jeg er paranoid, hahaha. :D 

Ja det er jo litt surt, men det burde jo være en god grunn til å ikke velge Mercedes igjen da 😉 

Du har prøvd en 15 530d, men synes den blir for dyr? Men prøvde du også en A6? En tilsvarende A6 med V6er er vel ikke noe billigere? Du får jo rimeligere 530d xDrive, de kom jo i 2012. Ikke umulig å finne enn flott bil med ok kilometerstand og greit utstyrsnivå til under 400 000. 

53 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Clarkson er en smart mann med mange gode refleksjoner. Men akkurat her er jeg uenig med ham...ja meg gjøre min egen vri på hans utsagn.

"Nothing says your sex-life has died more than a Peugeot in the driveway" 

Peugeot er grufulle biler, triste og grå. Dårlig sammenskrudd og har trafikkens dårligste sjåfører. Vel har jeg ikke eiet noen Peugeot, men dette er det eneste bilmerket man ikke trenger å ha eid for å hate. Det holder med ett antall leiebiler av dette merket, fysj!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 Nybilgarantien på GLE (W166) gikk ut i november 2018 🤷‍♂️ Fikk melding for en time siden at en 2018 GLC 350e stod på tunet for prøvekjøring, da de ville ha garanti igjen. Uansett. N57 fungerer bra og jeg har prøvd en 15´ 530xd ved flere anledninger, utmerket bil, men den er litt dyr igjen :) AdBlue har Ron (Lasse) her nevnt ved flere anledninger at det tærer på diverse komponenter og rør. Det funker sikkert når det er nytt og garanti, men ser for meg en ekstra vedlikeholdskostnad etter en eventuell garanti har utløpt. GLEen ble vel et fint eksempel på dette. Mulig jeg er paranoid, hahaha. :D 

Bare til å finne en bil uten. :) Min har ikke AdBlue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 skal sjekke nærmere opp litt "eldre" F11  med r6 :) Men Peugeot er da ikke ille. Med sin 308 GTI eller 508 RXH(facelift vel og merke) er de jo kul. Nå kommer det en ny 508 som er veldig fin, bortsett fra girspaken som ser ut som en, ja, dildo. Jeg synes derimot det er moro Clarkson kommer med en slik kommentar, fordi det trigger folk. Selvsagt er det folk i kommentarfelt her og der som har en slik bil og ikke eier selvironi. Fantastisk for oss andre på sidelinja. Men som jeg skrev i forrige innlegg, om man ikke får seg noe på grunn av bilen man kjører så er noe galt... Haha. Angående kommentarfelt, min bestemor har fått seg Facebook og det "å være kildekritisk" har hun ikke hørt om. Så det dukker opp kommentarer med sterke meninger om alt mulig på fake news og dritt. Jeg er så flau :lol:

peugeot-508-2202styp-304.394575.17.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 skal sjekke nærmere opp litt "eldre" F11  med r6 :) Men Peugeot er da ikke ille. Med sin 308 GTI eller 508 RXH(facelift vel og merke) er de jo kul. Nå kommer det en ny 508 som er veldig fin, bortsett fra girspaken som ser ut som en, ja, dildo. Jeg synes derimot det er moro Clarkson kommer med en slik kommentar, fordi det trigger folk. Selvsagt er det folk i kommentarfelt her og der som har en slik bil og ikke eier selvironi. Fantastisk for oss andre på sidelinja. Men som jeg skrev i forrige innlegg, om man ikke får seg noe på grunn av bilen man kjører så er noe galt...

Den nye 508en ser ikke så gal ut..på bilder. Men mye av problemet med Peugeot er nettopp de som kjøper dem, sjelden har bil og eier matchet så bra.

14 timer siden, Daniel. skrev:

Top Gear lagde jo en hel greie som kun dreide seg nettopp om Peugeot sjåfører :P

 

Tatt helt på kornet der 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... jeg har totalt hatt 10 franske biler (7 Peugeoter og 3 Citroënger). Jeg har også hatt 12 tyske biler og faktum er (i alle fall for min del) at de tyske bilene på ingen måter har vært "bedre" enn de franske bilene. De tyske bilene har imidlertid vært betydelig dyrere (både i innkjøp og vedlikehold for sammenlignbare modeller) og gitt mer "feel good" følelse å eie (design, status, markering av hva man har oppnådd i livet etc.). Det siste er en subjektiv opplevelse som for mange trolig er det viktigste med å ha et bestemt bilmerke fremfor et annet.

Min bilinteresse stikker imidlertid dypere og dette har ført til at jeg har vært ganske åpen når det gjelder å prøve alternative bilmerker som f.eks Peugeot, Citroën, Land Rover, Mazda m.fl. Opplevelsen dette har gitt meg vil jeg på ingen måter ha vært foruten og dette forsterkes bare av at ingen av de franske bilene har sviktet meg. Ikke en eneste gang i løpet av snart 35 år som eier/sjåfør... bank i bordet.

Det er selvfølgelig mulig at jeg har vært heldig, men vi snakker faktisk om 10 helt forskjellige bilmodeller igjennom temmelig mange år så det er etter min mening mye mer sannsynlig at franske biler er vesentlig bedre enn sitt rykte. Folk flest liker å ha noe/noen å henge ut og Jeremy Clarkson, som lever av å provosere, utnytter dette maksimalt for alt hva det er verdt i media.

Briter og franskmenn mobber hverandre over en lav sko, men det er franskmennene som stadig har egne bilprodusenter (som lever i beste velgående), mens britene må belage seg på at bl.a tyskere og indere i dag eier deres tidligere bilprodusenter (som f.eks Rolls Royce, Bentley, Mini, Jaguar, Range Rover etc.).

Jeg kjører en fransk bil i dag (2017 Citroën C4 Picasso 120 BlueHDi - fom. 2019 heter modellen C4 SpaceTourer) og jeg er egentlig ganske tilfreds. Den er passe spesiell med sitt panorama frontvindu a la Tesla Model X og kurvede sidevinduer (dobbelt glass for lavere vindstøy). Bilen har også en sandwich bunnkonstruksjon så støynivået fra veien og dekkene er lavt. Man sitter like høyt som i en SUV (type X3) og plattformen som C4 Picasso er bygget på brukes da også i f.eks dagens Peugeot 3008 og 5008 SUV modeller (begge meget bra kjøp for pengene hvis man ikke trenger 4x4). Jeg liker også den lave og brede åpningen bak som er et resultat av at bakdøren har den samme litt spesielle konstruksjonen som f.eks Audi Q5.

Dieselmotoren på 1,6 liter (Euro 6.2) yter kanskje bare 120 HK, men den er bunnsterk som få andre motorer i den samme klassen med fornuftige 250 Nm allerede ved 1200 rpm og 300 Nm mellom 1750 og 2000 rpm. Med 6-trinns manuell gearkasse er turtallet 1300 rpm i 80 Km/t og f.eks kun 1900 rpm i 120 Km/t. Stillegående og økonomisk... :) 

Citroën C4 Picasso/SpaceTourer er selvfølgelig ikke like kvalitetsmessig gedigen som f.eks den sammenlignbare BMW modellen 2-serie Active Tourer, men den er langt fra dårlig og så koster den heller ikke så mye (det skiller 90000 NOK). For disse pengene kan man oppgradere den franske bilen til BlueHDi 160 EATS (2,0 liter, 160 HK/400 Nm + 8-trinns automatgear + stort sett alt utstyr) og allikevel vil den koste mindre enn en standard 218d Active Tourer (150 HK/350 Nm) med 6-trinns manuelt gear, forhjulstrekk og intet ekstrautstyr.

Når dette er nevnt er designet på  C4 Picasso/SpaceTourer ikke sportslig slik en BMW er og ellers ganske "voksent" så den appellerer ikke til den samme kjøpergruppen som BMW normalt gjør, men for meg er dette ikke annerledes enn da jeg for 25-30 år siden kjøpte VW Boble, Ford Fiesta, Land Rover, Mazda MX-5 "Miata" (lenge før bilen fikk kultstatus) og for de mer spesielt interesserte Porsche 928S... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot ja...

Har en 107 som nummer to og kan ikke tenke meg til andre biler som ville gitt mer bil for pengene. Vi ervervet denne ved å søke på bil (alle merker), km 0-100k, sum lav-høy og manuelt filtrere biler som nylig var EU og nyere enn 10 år. Dermed endte vi med en 107, som var den billigste bilen etter et par-tre vrak og en grønn-skiltet Berlingo, og har ikke angret siden. De holder seg også bemerkelsesverdig bra i pris. Overbevist om at jeg hadde tjent penger på å selge den i dag, om jeg hadde vasket den først. De er for øvrig veldig lette å skru på og det er en særs lite komplisert konstruksjon, noe som kanskje er naturlig med tanke på neste avsnitt.

107 er en av tre resultater av PSA og Toyotas samarbeidsprosjekt med navn B-zero og produseres under TPCA (Toyota Peugeot Citroën) i Tsjekkia. De to andre er følgelig Citroën C1 og Toyota Aygo. Et Bermudatriangel av bilprodusenter der altså, for flere her inne...

En sprø bil med en 1.0i motor på 3 sylindre, 69hk, 0-100 på utrolige 13.7 sek og toppfart som (nesten) er innenfor en - veldig - rund tolkning av norske fartsgrenser (158km/t). De gjør det visstnok også spesielt bra i sin (småbil) klasse i med tanke på holdbarhet og feilprosent. Forbruket? 0.46l/mil.

De kostet for øvrig i underkant av 140 000 nye i 2007 - fremdeles mye bil for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...