Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Citröen har i det minste ett særpreg med sitt design, de har også holdt fast ved sine sære franske løsninger som gjør bilene unike. Jeg synes ting som er unikt er kult, selv om jeg ikke nødvendigvis liker løsningene. Renault har i det minste en grad av entusiasme over seg med sine RS, Sport og Alpine modeller. Men Peugeot...nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag. Citroën har dessverre ikke lenger deres historiske og fantastiske hydropneumatiske fjæringssystem, men de har utviklet et slags pseudo tradisjonelt fjæringssystem som har blitt godt mottatt blandt biljournalister. Vår Citroën har imidlertid et helt alminnelig fjæringssystem, men det er satt opp på en ganske sofistikert måte (ikke sportslig, men man kan allikevel kjøre ganske entusiastisk i svingene uten alt for mye overstyring samtidg som komforten er bra). Umiddelbart minner dette litt om eldre franske biler samt vår tidligere E46 Touring med standard understel på 15" felger... kanskje ikke helt overraskende... :)

C4 Picasso/SpaceTourer handler imidlertid om komfort og i denne sammenhengen må jeg si at bilen er utmerket. Den opplevde kvaliteten er meget bra på nær enkelte detaljer som f.eks det innvendige håndtaket på dørene som dessverre har en billig hard plastkkk. Jeg tenker at Citroën også kunne ha tenkt seg litt bedre om da de designet midtkonsollen, men ellers virker bilen absolutt høyverdig nok spesielt i forhold til prisen. Som alltid er det modellene med de små motorene som gir mest for pengene, men 120/130 HK dieselmotoren (rekkefirer) er meget bra uansett hvordan man vurderer det.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Citröen har i det minste ett særpreg med sitt design, de har også holdt fast ved sine sære franske løsninger som gjør bilene unike. Jeg synes ting som er unikt er kult, selv om jeg ikke nødvendigvis liker løsningene. Renault har i det minste en grad av entusiasme over seg med sine RS, Sport og Alpine modeller. Men Peugeot...nei takk!

Jeg skjønner denne betraktningen, Peugeout er en del av den grå anonyme massen som ikke står ut på en positiv eller unik måte. Det er et skuldertrekk av en bil, fransk et generelt det - for meg. Skal man bare ha et kjøretøy, hadde jeg valgt noe ærlig, noe som ikke skal prøve å overbevise med blank lakkerte plastdetaljer og tvilsom kvalitet. Asiatisk kanskje, mer dette er ikke et alternativ for meg etter 2.5 tiår med BMW.

Clarkson er en del av det britiske etablissementet som elsker å disse utenlandske produkter, men her hadde han utvilsomt et poeng, hysterisk morsom video.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ Peugeot 306 er fra en tid da Peugeot omtrent var der Audi imagemessig er i dag. Peugeot i likhet med Honda (som også var et mye mer velansett bilmerke tidligere) har med andre ord sett bedre tider enn i dag. Vi hadde (såvidt jeg husker i 1994/1995) en Peugeot 306 med en rekkefirer på 1762 cm3 (XU7) som ytet 101 HK. Jeg likte bilen som bl.a hadde et fantastisk understel og styring, men ikke motoren. Den virket lett astmatisk så vi byttet hurtig bilen ut med en Peugeot 405 som hadde den mye bedre og lettpustende "GTi" motoren på 1998 cm3 og 121 HK (XU10). Understelet og styringen var om mulig enda bedre enn for 306'en selv om bilen var større og dermed knapt så agil. I begge tilfellene snakker vi om en kvalitet på understelet og kjøreegenskapene som ikke lå langt fra hva man fikk i en BMW E36.

Begge modellene var ekstremt kjøreglade til å være alminnelige biler og dette var med til å stadfeste Peugeot's rykte på 80 og deler av 90-tallet (i likhet med Honda) for å være kjøreglade biler som BMW er i dag. Peugeot mistet plottet på slutten av 90-tallet og ble dessverre etterhvert en grå og anonym bilprodusent (i likhet med Honda).

Jeg tenker imidlertid at Peugeot igjen har funnet en formel som bringer dem fremover. Et interessant design, mye utstyr for pengene og relativt høy kvalitet fenger for de aller fleste bilkjøperne i dag mer enn sportslige og agile kjøreegenskaper... og nettopp dette kan Peugeot i dag. Personlig savner jeg imidlertid tiden da spesielt Peugeot 205 og 106 var på markedet (som jeg også har hatt i sportslige utgaver). Bygge og interiørkvalteten var dårlig, men du verden som bilene hadde karakter og kjøreegenskaper (langt fra sikre, men utrolig inspirerende og utfordrende)... :)  

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nyeste Citroën modellen... C5 Aircross... som jeg antar etterhvert vil erstatte dagens C4 Picasso/SpaceTourer (de er begge bygget på den samme plattformen) + tilføre Citroën en ordentlig SUV (dog foreløpig uten 4x4). Det er etter min mening litt elske/hate over designet, men det er ingen tvil om at Citroën i dette segmentet har funnet en egen nisje for C5 Aircross med dens temmelige komfortable fokus når det gjelder kjøreegenskapene og hele opplevelsen med å kjøre bilen (som en Citroën skal ha). Dette er noe diametralt annerledes enn en BMW og det er interessant i min verden. Ikke fordi jeg liker det ene bedre enn det andre, men fordi man tydelig merker/erfarer forskjellene på godt og vondt... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[space]Hehehe... du har uten tvil funnet frem til de aller beste klippene fra Peugeot's storhetstid. Det var fantastisk og kombinert med hva bl.a BMW fikk til med E30 M3 (som i dag fremstår som en temmelig enkel bil) tror jeg ikke at hverken Gruppe B eller rally generelt på 80-tallet noen gang kommer til å overgås. Det som imidlertid er interessant er at Peugeot i likhet med BMW klarte å overføre ganske mye av disse formel/sportsbilene til de beste alminnelige modellene. Peugeot mistet dessverre etterhvert plottet (med hensikt eller uten hensikt), mens BMW fortsatte å raffinere konseptet - frem til det var lite igjen av det opprinnelige konseptet utover navnet (les: E30 M3 vs. F80 M3). 

For ordens skyld så hadde 205 Turbo 16 Evo 2 rørramme, midtmotor, 4x4 og 460-550 HK fordelt på godt under 1000 Kg. Bilen vant VM i rally i 1985 og 1986, flere løp i Gruppe B samt det legendariske Paris-Dakar ørkenløpet og Pikes Peak.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja. Pikes Peak og Gruppe B er jo liksom de store. Lite igjen av det i Peugeots biler nå om dagen, og jeg tror ikke de kommer tilbake heller, om ikke "elbilrevolusjonen" sparker i gang et eller annet hos dem.

Peugeot_407_(first_generation)_(front),_

Dette er bare så helt utrolig krise. et design som ikke henger sammen på one som helst vis. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg skjønner denne betraktningen, Peugeout er en del av den grå anonyme massen som ikke står ut på en positiv eller unik måte. Det er et skuldertrekk av en bil, fransk et generelt det - for meg. Skal man bare ha et kjøretøy, hadde jeg valgt noe ærlig, noe som ikke skal prøve å overbevise med blank lakkerte plastdetaljer og tvilsom kvalitet. Asiatisk kanskje, mer dette er ikke et alternativ for meg etter 2.5 tiår med BMW.

Clarkson er en del av det britiske etablissementet som elsker å disse utenlandske produkter, men her hadde han utvilsomt et poeng, hysterisk morsom video.

 

Nettopp, du beskriver det jeg mener på en mye bedre måte enn hva jeg klarer selv (jeg tok en Clarkson og sier Peugeot er søppel...punktum). Peugeot har blitt for den kjøpergruppen som så si er minst interessert i bil, sammen med Toyota og Suzuki. Nå skal det sies at de to siste har løftet seg designmessig. 

Før så følte jeg at smør og brød bilene alle var ganske likestillte. Du hadde de koreanske merkene som Kia og Huyndai som var nederst på "rangstigen". Noen som husker Huyndai Accent og Kia Shuma fra ca 2000? Fæle greier.. Så hadde du smør og brød bilene fra Toyota, Opel, Mazda, Ford, Volkswagen, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Renault, Citröen og Nissan. De var alle på samme nivå og hadde stort sett de samme kundene. Så hadde du Saab, Rover og Subaru for de litt sære. Volvo sto med ett bein i smør og brød katergorien og ett i premiumklassen. I premium klassen var det som i dag BMW, Audi og Mercedes som regjerte. Sånn var det i 90 åra og godt ut på 2010 tallet.

I dag er mye forandret på relativt kort tid. De billige koreanske merkene er i dag godt etablert i smør og brød kategorien. De har kvalitet som de japanske bilene. Du har de intetsigende bilmerkene som nettopp Peugeot, Kia, Toyota, Suzuki, Nissan og Renault som danner grunnlaget i smør og brød kategorien. Men så har du merker som Volkswagen, Opel, Mazda og Ford som så smått begynner å legge seg etter premium merkene. Tro det eller ei, men en VW Tiguan Allspace kan koste deg nesten 800 000 kr, videre er det ikke noe problem å få en Ford Mondeo til å bikke 600 000 kr. For få år siden var dette X5 og 5-serie priser... Nye Opel Insignia Tour X koster over 700 000 kr, det er mer enn en A4 Allroad.. I premium segmentet så har nå Volvo klart å presse seg inn med sine premium priser og gode markedsføring. Tesla har dukket opp, det samme har Lexus. I denne enden av markedet så har de etablerte mye tøffere konkurranse og de har mye å svare for. Det virker på meg som at fokuset på denne delen av bilmarkedet har flyttet noe av konkurransen i rettning premium. VW, Ford og Opel forsøker å hive seg med og distanserer seg med dette fra andre "likeverdige" merker som Peugeot og Toyota. Uten å forsvare Peugeot på noen som helst måte så tror jeg ikke akkurat at dette har hjulpet dem.

For når du lager dette...

D813157F-3DC4-4727-B15E-42818673CA05.thumb.jpeg.80b1b4949d2dc63de04bb5caac9b82fa.jpeg

...mens dine tidligere gjevene konkurrenter lager dette..

C77B9304-6C21-4BF3-A30F-6707B0770685.jpeg.dc35f83333767a68f4fa086ed028d7c8.jpeg

DB8E92C4-AFDA-4818-9E2C-12392F5CA5F5.thumb.jpeg.2e1fab9eb2b6240941b982339edbe781.jpeg

... da blir man ett akterutseilt bilmerke for grå kjøpere som aller helst vil unnskylde seg for at de lever. Da er det lett for "mobbere" som Clarkson å få noe å lage show om. Som innslaget til Top Gear handlet om så har jo Peugeot laget bra biler, men det virker som om de plutselig bestemte seg for å slutte med det. Jeg tror de har alt å tjene på forandre på det. Når nå flere av folkemerkene står og banker på døra til premiumsegmentet (Volvo kom seg inn ved å klatre inn igjennom ett åpen vindu), så må f eks BMW vise hva de er gode for. Det gjør de ved å øse teknologi inn i modellene sine, tech som VW eller Ford ikke kan ta seg råd til. For på andre områder så er det ikke mye som skiller dem lengere. Min Mondeo firmabil står ikke mye tilbake for 5-serien når det kommer til kjørekomfort. Som BMWen så har Forden også ett solid og bra interiør, forskjellen ligger i materialbruken. Jeg kjørte en 94 modell Ford Scorpio som jeg sammenliknet med min 94 modell E34 5-serie. Det var lysår mellom dem på alt fra kvalitet, design og kjøreegenskaper, Forden føltes som en gammel haug mens E34en var fast og fin uten skrangling. Så i dag står premium merkene og folkebilene langt nærere hverandre enn hva vi var vant med. 

Og nå ser jeg at jeg gikk fra Peugeot sitt kjedelige image til forskjellen mellom premium og folkebiler. Beklager at jeg sporet litt av og "pratet" meg vekk 😉🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot 407 er helt håpløs i designet, men det skjedde mye merkelig på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet når det gjelder bildesign. BMW E65 er et tilsvarende håpløst eksempel, men Mercedes-Benz og Audi har også flere slike modeller på samvittigheten (f.eks W219, R170, A6 (C5) m.fl.). Dette er helt klart interessante modeller for sin tid, men de har definitivt ikke klart tidens tann spesielt bra når det gjelder designet (i alle fall ikke mens vi skriver 2019).

Når det gjelder 407 så hadde jeg et par varianter av forgjengeren 406 som var en temmelig fin bil (spesielt coupé varianten når det gjelder designet). Jeg har nevnt det tidligere, men PSA XUD11 dieselmotoren på 2,1 liter som bl.a denne modellen hadde er trolig en av de aller mest slitesterke dieselmotorene som er konstruert. De klarer fint langt over 500000 kilometer uten nevnverdig vedlikehold utover oljeskift en gang i mellom (selv dette er ikke kritisk). PSA har et stort marked i de tidligere kolonistatene i Afrika og Midtøsten og enkelte (ikke alle) av dieselmotorene de bygger er optimalisert for dette markedet inkl. XUD11 motoren... :)

@Fredrik 90 Innrømmet Peugeot 407 ser ikke bra ut, men VW Passat og Ford Mondeo på den samme tiden (i alle fall den første halvdelen av livslengden på modellene) som Peugeot 407 var på markedet (2003-2010) så faktisk slik ut:

2010_Volkswagen_Passat_Highline_TDi_140_

Ford_Mondeo_ST220_Blue.jpg

Dagens Peugeot 508 ser slik ut:

new-2019-peugeot-508-exterior-photos.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, [space] skrev:

Peugeot har da et par fine modeller oppigjennom.

Inboard "nær døden" :D

 

406 coupe sto på lista når jeg kjøpte min første bil.

tumblr_ogiwql0yuH1u8imavo1_500.jpg

Endte med en bmw e46 320i istedet og har aldri sett meg tilbake :)

 

Peugeot 406 coupe har jeg tidligere omtalt som etter min mening tidenes mest harmoniske peugeot design. Og 306 gti er også en bil som aldri blir tatt med når man snakker om golf gti gjengen. Men 306 gti var en mye kvassere bil, men golf slo an over en større kjøpergruppe og ble dermed klasse eieren.

En liten korreksjon er Ari Vatanen videoen som ble gjort i en Ascona B 400, men Vatanen var vel så mye kjent for sin karriere i peugeot.

405 mi16 som er basisen for pikes peak videoen slo ikke helt an, og fikk vel mer status etter sin "død". Fantastisk bil med levende bakstilling og motor på høyde med s14 og Honda sin 2000 Vtec motor uten sammenligning forøvrig. Men i en familiebil ble til en for snever kjøpegruppe. I dag er et strøkent eksemplar meget vanskelig å finne men absolutt en bil på min bucket list. Det samme er Citroen C6. Når man tar av seg bmw brillene er det mye franskmenna var tidlig ute med og entusiastiske med. Noe som i dag er dødd ut selvsagt.

Når man nevner 405 mi16 så hadde mitsubishi en konkurrent til denne. Galant Vr4 med 4x4 og 4ws. Forløperen til Lancer Evo, selv om det var evo som fikk anerkjennelsen.  Med differensial og yaw teknologi som også kom i gt3000 og som senere er brukt i Nissan GT-R. Joda, japanerne tok an sportsbilverden ved hjelp av datanerder. Man kunne altså kjøre en galant 4x4 med teknologi som oppfatter understyring og hjelper deg rundt svingen. Uten at det lammer deg og fjerner kjørefølelsen slik det er i dag. Audi og bmw skyter av lignende systemer først nå med sin activ rear diff. Men bilene med 4x4 på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet ble ikke solgt mange av. Mulig høy pris?. I dag er 4x4 på en familiebil vanlig. Tror nok mange produsenter var forut sin tid på det området. En slik strøken galant 4x4 skulle jeg også gjerne hatt. Mange mener kjip bil, men prøv å sitt i en japansk glx utgave fra 90 tallet være seg honda, mazda eller mitsubishi og kjenn på gode seter! 

 

Som bringer meg over på et generelt spørsmål jeg har tenkt på en stund:

Hvorfor har alle biler etter si ca 2003 altfor harde seter? Om det er en S klasse med komfortseter og hele pakka så blir det aldri som å synke ned i en sofa fra en 80 talls mitsubishi eller en 60 talls cadillac. Er det krav til dette, eller er det bare det at bilprodusentene tror at at sportslig oppsett er det folk vil ha?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nevnte Peugeot over ser helt forferdelig ut, men det gjorde Mondeoen fra samme årstall også. Jeg forsvarte kun de nyeste Peugeot og ikke 00-tallets modeller. Mange merker hadde en kjip 2000-2010(cirka). VW, Toyota, Peugeot, Hyundai, Ford, Mazda osv.. De fleste har kommet seg og er objektivt sett fine biler idag, selv om man ikke personlig foretrekker de. Som Fredrik nevnte hadde jo BMW E65, hva var det? Spesielt pre-facelift... Men BMW kom godt ut av perioden med facelift E39 og facelift E46 og videre E90 og E60. Z4 dukket opp også i denne perioden og er stadig en lekker bil. 

Og ja vi foretrekker sportsseter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Marius2002 skrev:

Den nevnte Peugeot over ser helt forferdelig ut, men det gjorde Mondeoen fra samme årstall også. Jeg forsvarte kun de nyeste Peugeot og ikke 00-tallets modeller. Mange merker hadde en kjip 2000-2010(cirka). VW, Toyota, Peugeot, Hyundai, Ford, Mazda osv.. De fleste har kommet seg og er objektivt sett fine biler idag, selv om man ikke personlig foretrekker de. Som Fredrik nevnte hadde jo BMW E65, hva var det? Spesielt pre-facelift... Men BMW kom godt ut av perioden med facelift E39 og facelift E46 og videre E90 og E60. Z4 dukket opp også i denne perioden og er stadig en lekker bil. 

Og ja vi foretrekker sportsseter :D

 

Enig, men nei jeg vil heller ha standardseter. Det var sportsseter i F31 320d xDrive'n vi leide sommeren for et par år siden og som vi kjørte over 5000 Km med... og de var alt for harde. Dette er fint nok for kortere turer, men når du kjører langt er de ikke komfortable som standard stoffsetene var i E46'en vi hadde i perioden 2004-2013. I disse setene kunne jeg fint kjøre fra den franske rivieraen direkte til Århus uten problemer, men med de nevnte sportsetene var jeg glad da vi allerede stoppet første gangen midt i Sveits et sted... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Jeg haiket i en nyere X6 med komfortsetene og de var faktisk himmelsk gode. Men jeg foretrekker sportsseter likevel, selv om komfortsetene var, ja, mer komfortable, derfor er det så kjekt å kunne velge :)Standardsetene til BMW har jeg ikke prøvd siden da jeg hadde E36 med velourseter. Vi hev jo i samme tidsrom ut standardsetene i en E34 til en kompis og inn med knallharde M5-stoler. I stoff/alcantara såklart. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...