Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Daniel. skrev:

🙄🙄🙄

Vet ikke om du prøver å misforstå meg nå eller hva du gjør..

Vil da si at en verkstedsregning på 70k+ etter et høytrykkspumpe havari er "dokumentasjon" på at det ikke bare er skremselspropaganda. Og igjen, dette havariet har og skjedd på biler med langt MINDRE enn 200 000km.

Vel ja, det er ofte stille fra de som ikke opplever problemene, men når det stadig dukker opp tilfeller så sier det seg selv at det faktisk må være et problem.

Var i grunn ikke noe spesifikt snakk om biler med høye kilometerstander nei.

Er langt flere tilfeller med N47 ja, men så kryr det jo av N47 biler her i Norge. Alt fra E6x/E8x/E9x generasjonen til F1x/F2x/F3x generasjonen. Så naturligvis vil du finne flere tilfeller av de. Men N47, N57, B47, B57 bruker jo alle samme type høytrykkspumpe. Og som TRF skrev i dieseltråden så er register på N57 i hovedsak likt som på N47.

Men som sagt, registerkjedet er ikke det verste i og med at det kan man oppdage på forhånd, enten via ulyd eller kontroll på verksted.

Såvidt jeg vet er det ingen måte å forutse NÅR høytrykkspumpen havarerer.

Ja, 8 år og gjerne 200.000km maks. Vet godt at de ble produsert til 2017, hvorfor tror du jeg skrev at "de begynner å bli" for gammel? Fordi de første årsmodellene begynner å bli for gammel til å kunne ha motorskadeforsikring.

I og med at jeg spesifikt er ute etter rekkesekser så må jeg se på 2010-11 modeller. Skal jeg ha noe nyere i samme prisklasse, så blir jo det en 520d med N47T, med mindre det plutselig hadde dukket opp en veldig tidlig B47 bil.

Men de har jo fortsatt den samme høytrykkspumpen. 🤔

200 000km var vel ikke akkurat det viktigste å henge seg opp i. X5en var bare et eksempel på en bil som hadde hatt det havariet. Har vært andre biler med mye lavere kilometerstand med samme havariet.

For all del, jeg er ikke den som har de største økningene av kilometerstand i løpet av tiden jeg eier en bil, og tenker å finne en bil med under 120 000km så kan godt være jeg ikke opplever noe av de tingene. Jeg er heller ikke den som behandler bilene mine dårlig.

#myetekst

Jeg prøver ikke å misforstå, men det kan godt være vi snakker litt forbi hverandre.

Men jeg mener at en enkelt verkstedregning ikke er dokumentasjon. Det er ett enkelt tilfelle. Det som hadde vært fint å sett er en statestikk eller oversikt over hvor omfattende dette påståtte problemet er. Når det gjelder register på N47 så gikk jo BMW selv ut og anerkjente at dette var ett problem, noe de ikke har gjort på N57 såvidt meg bekjent. Selvsagt kan høytryks pumpen gå, men så kan man jo si at det kan turboen også...eller girkassa. Det som blir gjort her er å skape storm i ett vannglass. Det er to kjente feil, det er sjelden de skjer men de kan oppstå og da blir det dyrt. Grunn nok til å ikke kjøpe en bil med N57? Nei absolutt ikke. 

8 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Akkurat det siste er trolig ganske korrekt i 2019. Få kjøper i dag biler som har gått veldig langt iom at de aller fleste har råd til nyere biler. Når dette er nevnt er det noe helt annet om man selv har kjørt langt med en bil siden den var ny eller relativt ny og dette er det ganske mange som gjør selv i dag. Jeg ville ikke selv ha kjøpt en bil med flere hundre tusen kilometer på telleren, men jeg har ingen problemer med å kjøre mine egne biler langt iom at jeg da vet nøyaktig hvilken teknisk tilstand bilen har.

Et helt annet aspekt er at hvis man ikke kan eller vil skru selv er man helt avhengig av en fast bilmekaniker (eller god venn/bekjent som kan skru på biler) hvis man ønsker å ha bilen lenge. Alternativet er at kostnadene løper løpsk når bilen har kjørt langt og større kostnadskrevende vedlikehold kommer (hjullagere, foringer etc.). Det hjelper også å ha en god leverandør av originale deler til en nogenlunde rimelig pris (som f.eks Koed i min tid eller en leverandør av OEM deler). Jeg er i denne sammenhengen ingen tilhenger av uoriginale deler uansett hvor de kommer fra.

Biler som har kjørt langt krever også en kjærlig hånd. Man bør f.eks være litt forsiktig, men bestemt når man gearer. Unngå rivstarter og generelt høyt turtall på motoren. Det skader heller ikke å åpne panseret et gang i uken istedenfor hvert halvår for å kontrollere at alt ser ut som det skal samt sjekke olje og kjølevann. Helt generelt bør man bruke øynene, hørselen og sansene litt mer - før, under og etter en kjøretur. Se etter lekkasjer før turen, lytt om alt er som det skal under kjøreturen og se etter lekkasjer etter kjøreturen (altså et kort blikk under bilen et par minutter etter at motoren er stoppet)... :) 

 

Ja det er noe annet med lang kilometerstand når man har kjørt dem selv. Særlig de av oss som er nøye og tar godt vare på bilene sine. Jeg bytter konsekvent motoroljen på hver 15 000 km, jeg småkjører motoren svært sjelden og jeg unngår alltid høye turtall før motoren er driftsvarm. Bare dette tror jeg man kommer langt med, og det er vel også derfor jeg aldri har hatt noen alvorlige problemer med mine BMWer. Jeg tror jeg kunne kjørt min F10 530d til 300 000 km uten store problemer, over 100 000 km så hadde jeg begynt å bytte olje på automaten for hver 50 000 km og jeg hadde fått inspisert registerkjede på hver service for å holde det under oppsyn. Men for meg så er ikke det noe alternativ ettersom jeg vil ha noe nyere og med mindre kilometerstand. Om eneste alternativet hadde vært å beholde 530en så hadde jeg uten tvil gjort det.

Eldre biler med lang kjørelengde krever helt klart en mer kjærlig hånd. Det seg jeg bare på min E34, den får langt mer "mekanisk sympati" enn en nyere bil. Jeg kjøpte den da den var gått 230 000 km for 8 år siden, som en billig nummer to bil. Så ble vi veldig fort glad i bilen og i stede for å  bruke den opp så bestemte jeg meg for å bruke den, men samtidig ta godt vare på den. Nå har den gått 290 000 km og fungerer helt strålende 👍

48 minutter siden, pervik skrev:

Vært litt heldigere du da ;) Har hatt en 40d 13 mod i ca 2 år nå, fra 67k km til 94k km pdd, og det har ikke vært annet enn masse feil. Har nok passert 150k kr i reprasjoner på denne tiden. Det er tydeligvis en del problem med bilene som har twin turbo.

Eller så har du vært uheldig 😉 Kvitt deg med problemet og kjøp en annen BMW, f eks en 530d. Kjøp en med nybilgaranti, når denne går ut så kjøper du en utvidet garanti. Ikke nødvendig mener jeg, men så er du helt sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av en eller annen merkelig grunn svak for designet til Citroen C6 som kom i 2005. Jeg har aldri sittet i en, men jeg kan bare tenke meg hvor komfortabel den er. Store vindusflater og fine linjer - som jeg leste i en test: «ikke alle synes den er pen, men den er i alle fall designet, ikke bare en metallklump». Store vindusflater og lyst interiør, spesielt langt panser og kort overheng bak. Herlig spesiell fransk. 

Hva CP4-pumpen angår; er det et spesielt bruksmønster som kan øke risikoen for at denne tar kvelden, eller er det helt vilkårlig? Bank i bordet, alle BMWene jeg har hatt har vært kjempebiler. Spesielt fornøyd var jeg med E91’en med N47-motor som var gått snaue 175k km når vi solgte den. Det jeg har å utsette på de siste to er vel egentlig litt lyder fra interiøret som burde ha vært unødvendig på en premiumbil, at B47-motoren støyer litt vel mye til å være nylansert i 2014/2015 (Mazda sin 2,2 er milevis foran her) og at skiver og klosser var utslitte allerede etter 50k km framme på F36’en. De burde ha holdt lenger, men det er nok prisen å betale for veldig gode bremser :), så sikkerhetsmessig kan man jo ikke klage. Driftssikkerheten har jeg vært veldig fornøyd med, og det er gull verdt å ha KOED og GS å få tak i deler fra. Jeg gikk ned BMW-gata første gang høsten 2012 med en leaset F20 (den morsomste til nå, og den med minst motor til nå), og har vanskeligheter med å svinge av og ta en annen vei. BMW er definitivt ikke perfekt, men det er ingen andre merker heller.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

525/530 (med r6) har enklere ladeluftsystem og ingen vakunstyring av turbo.

F90: "Særlig de av oss som er nøye og tar godt vare på bilene sine"

spar meg (oss) da... Det er stort sett folk uten greie på bil som lirer av seg sånt. Jeg kunne uten videre "plukket fra hverandre" din E34 på under 5 min under den. 

videre, du VET at det ikke er enkelt tilfeller, men en trend. Du har fått forklart at problemet ikke er ei defekt pumpe per se, men det faktum at det før i tiden resulterte i pumpebytte, mens det i dag resulterer i 100k rep.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, TRF skrev:

F90: "Særlig de av oss som er nøye og tar godt vare på bilene sine"

spar meg (oss) da... Det er stort sett folk uten greie på bil som lirer av seg sånt. Jeg kunne uten videre "plukket fra hverandre" din E34 på under 5 min under den. 

videre, du VET at det ikke er enkelt tilfeller, men en trend. Du har fått forklart at problemet ikke er ei defekt pumpe per se, men det faktum at det før i tiden resulterte i pumpebytte, mens det i dag resulterer i 100k rep.

Den skjønner jeg ikke, hva hadde min 24 år gamle E34 i denne diskusjonen å gjøre? Og hvorfor har man ikke greie på bil om man sier sånt? 

Du har til tider ett snodig tankemønster må jeg si 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være snodig bare fordi det ikke er likt ditt tankesett :)

Ditt forhold til "vedlikehold" avviker ganske sterkt fra mange andres her inne. I retning "mindre greie på bil". Eller husker du ikke hvordan din E34 var så stram og fin uten noe feil? Mye bedre enn andres, og ikke trengte den å bytte noe? Likevel hadde du en haug av slark under der. Sånn som de som har greie på bil catcher med en gang, og derfor "klager" over at dette er gjengangere.

hvordan den kom inn i denne diskusjonen må du svare på selv. Men jeg antar at flere enn meg er lei fan boy tilnærmingen hvor reg havari og pumpe havari til 100k liksom ikke er reelt. For det er høyst reelt, og en skikkelig smell å gå på. Er det en grunn til ikke å kjøpe n57? Nei absolutt ikke. Men man trenger ikke late som at problemet ikke er reelt bare fordi det ikke passer inn i ens eget idoliserte bilde av BMW.

Verden er ikke sort hvitt. Å erkjenne kjente problemer er ikke det samme som å advare mot en modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, TRF skrev:

Det trenger ikke være snodig bare fordi det ikke er likt ditt tankesett :)

Ditt forhold til "vedlikehold" avviker ganske sterkt fra mange andres her inne. I retning "mindre greie på bil". Eller husker du ikke hvordan din E34 var så stram og fin uten noe feil? Mye bedre enn andres, og ikke trengte den å bytte noe? Likevel hadde du en haug av slark under der. Sånn som de som har greie på bil catcher med en gang, og derfor "klager" over at dette er gjengangere.

hvordan den kom inn i denne diskusjonen må du svare på selv. Men jeg antar at flere enn meg er lei fan boy tilnærmingen hvor reg havari og pumpe havari til 100k liksom ikke er reelt. For det er høyst reelt, og en skikkelig smell å gå på. Er det en grunn til ikke å kjøpe n57? Nei absolutt ikke. Men man trenger ikke late som at problemet ikke er reelt bare fordi det ikke passer inn i ens eget idoliserte bilde av BMW.

Verden er ikke sort hvitt. Å erkjenne kjente problemer er ikke det samme som å advare mot en modell.

For å ta det første først. Min gamle E34 er en 24 år gammel bruksbil som har gått tett på 300 000 km. Dette er en bil som har blitt kjørt hele året helt frem til i år, første vinteren jeg har holdt den unna saltet. Hele min menig med bilen har vært å holde den på veien, og bytte ting etterhver som det har blitt slitt. Løpende vedlikehold. Jeg synes på tross av dette så har bilen vært over all forventning å kjøre, overraskende fast og fin til å ha den bruks slitasjen den har. Det at du tolker dette til at jeg tror at alt er i skjønneste orden er dumt. Bilen min er ikke noe bedre enn andre, det har jeg aldri påstått. Jeg synes bilen har vært fin å kjøre, men jeg har hele tiden visst at den kan bli bedre. Nå som jeg har byttet en hel del i understellet så merker jeg jo som forventet at bilen har blitt enda bedre å kjøre. Dette har ikke noe med å ikke ha greie på bil, for i følge deg har ingen andre enn du greie på bil. Jeg liker å tro at jeg vet hva som er best for min bil, så langt så har det vist seg at dette har stemt ganske bra. Du vil kanskje kalle det flaks?

Vi har alle forskjellige tolkninger og meniger om hva vedlikehold er. Jeg tenker først og fremst på at man skal bytte de delene som er er slitt når de blir slitt. Så kan man drive forebyggende vedlikehold, det mener jeg er å bytte deler som kommer til å bli slitt etterhvert for å ligge i forkant. Dette er noe jeg ofte har gjort nå i senere år. Videre ser jeg på nøye service rutiner, bytte olje en gang i året, vesker, ta olje lekkasjer når de oppstår og holde motor i god stand. Det er gode vedlikeholdsrutiner som nettopp gjør at jeg fortsatt kan kjøre min E34 stort sett hver dag (bortsett fra dager med salt), det er gode vedlikeholds rutiner som gjør at jeg bekymrings fritt kan kjøre den til Tyskland når jeg måtte ønske. Aviker virkelig mitt syn på vedlikehold så mye fra alle andre sitt her inne?

Eller er dette bare nok en runde med svada, edder og galle fra deg som vi etterhvert har blitt så vant til. BMW fanboy? Ærlig talt...den er oppbrukt for lenge siden. Ikke prøv å undergrav andre med din egen urimelighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel skrekkhistorier med blåste motorer på nyere BMWer,  det er faktum.  Så kan man selvfølgelig kalle det uflaks, men jeg har forståelse for at folk som sitter med regning på 150.000 i hånda blir provosert når andre begynner å spekulere i at det skyldes " feil kjørestil eller dårlig vedlikehold" .

Porsche har Approved, som er nybilgaranti frem til bilen er 15 år og/eller 200.000 KM avhengig av hva som inntreffer først. det er mektig imponerende.  Jeg importerte en 2015 Modell Cayenne V8 Diesel fra tyskland i november som jeg skal innføre på dette regimet neste måned. det koster ca 10.000 i året , men det er etter mitt syn billig for å ha nybilgaranti.  Cayenne med 4.2 V8 Diesel med 385 hester og 850 newton er en flott familiebil neste 10 år på nybilgaranti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det at du tolker dette til at jeg tror at alt er i skjønneste orden er dumt.

Jeg har ikke tolket. Denne diskusjonen har vi hatt for flere år siden når du skaffa deg bilen. Om jeg gidde å grave i gamle poster? Nei. Var det en slarkete gammel e34 også den gang? Ja.

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Bilen min er ikke noe bedre enn andre, det har jeg aldri påstått.

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er noe annet med lang kilometerstand når man har kjørt dem selv. Særlig de av oss som er nøye og tar godt vare på bilene sine. Jeg bytter konsekvent motoroljen på hver 15 000 km, jeg småkjører motoren svært sjelden og jeg unngår alltid høye turtall før motoren er driftsvarm. Bare dette tror jeg man kommer langt med, og det er vel også derfor jeg aldri har hatt noen alvorlige problemer med mine BMWer

 

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

for i følge deg har ingen andre enn du greie på bil.

Søtt forsøk. Har aldri ment, eller ytret, noe som kan minne om en slik holdning en gang. At mange ikke har greie på bil er dog et faktum, og det vises spesielt godt med alle verdensmestere der ute som "vet hva som er best for sin bil", men kjører rundt i biler med hjul som peker i alle retninger.

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Aviker virkelig mitt syn på vedlikehold så mye fra alle andre sitt her inne?

Det mangler betydelige mengder kunnskap og erfaring. Når du kobler dette sammen med å fortelle alle som har greie på BMW at de tar feil hver gang man påpeker en svakhet, så vel.. slitsomt.

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Eller er dette bare nok en runde med svada...

:whistle:

 

Beklager Fredrik (dk). Du skal få tilbake tråden din. Jeg blir bare litt engasjert når det påstås at høyst reelle og svindyre problemer ikke er reelle.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, TRF skrev:

Jeg har ikke tolket. Denne diskusjonen har vi hatt for flere år siden når du skaffa deg bilen. Om jeg gidde å grave i gamle poster? Nei. Var det en slarkete gammel e34 også den gang? Ja.

 

Søtt forsøk. Har aldri ment, eller ytret, noe som kan minne om en slik holdning en gang. At mange ikke har greie på bil er dog et faktum, og det vises spesielt godt med alle verdensmestere der ute som "vet hva som er best for sin bil", men kjører rundt i biler med hjul som peker i alle retninger.

Det mangler betydelige mengder kunnskap og erfaring. Når du kobler dette sammen med å fortelle alle som har greie på BMW at de tar feil hver gang man påpeker en svakhet, så vel.. slitsomt.

Ja slark her og der var det, men ikke værre enn hva man kunne kjøre med. Utrolig hva du vet om en bil du aldri har kjørt eller sett. Men jeg skal love deg den har blitt veldig mye bedre nå. Planen er å forsøke å få den til å kjøre slik den gjorde da den var ny 😀

Ja beklager @Fredrik for denne avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No problem. Dere er åpenbart enige om å være uenige. Dette er helt greit for min del så lenge tonen i diskusjonen er nogenlunde ordentlig. Jeg tenker imidlertid som BMW entusiast (ingen fanboy) at det viktigste er at noen setter pris på en veteran som E34 i dag og dette gjør definitivt Fredrik 90. De bygger dessverre ikke slike biler lenger og 5-seriene (bortsett fra M5) er tradisjonelt ikke modellene folk oppfatter som entusiast/samlerbiler og dette gjør at de langsomt forsvinner fra gatebildet etterhvert som de blir eldre. Trist. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Daniel. skrev:

N47/57 og B47/57 har CP4 alle sammen. Tror 47 har en type og 57 en annen type. Men alle er visst plaget med det samme. 

Jeg har litt vanskelig for å tro at man kan "velge ut" en kilometerstand der de pleier å ryke når man ser havari etter 80k og havari etter 220k om du skjønner. Virker ganske "ustabilt". 

Hvilken bil hadde du havari på? 

Tror pumpen er rundt 10k for BMW? Men virker ikke som det er sånn super enkel jobb å bytte de. Kanskje litt trangt med N57. 

------

Har kjørt '08 C5 (Phase III?) med sånn hydraulisk understell. Er ganske komfortabelt, men i høyere hastighet så syns jeg det var litt snål følelse med så mykt understell.  Men mulig det er fordi jeg er vant til E90 med coilovers. 

Men støtter deg ang. 6GC! Kunne tenkt meg en slik selv, enten med N55 eller N57. 

Golf 6 2.0 tdi hadde slikt havari. Enkel pumpe å bytte selv. Den har visstnok ingen timing merker og forholde seg til. Ny pumpe er 6500kr. Men etter at pumpa havarerer er det 80.000kr.

Usikker på n57. Men på m47/57 er det "forholdsvis" enkelt å bytte pumpe. CP4 er håpløs pumpe, men nå som jeg har erfart det, er det den første delen som skiftes ut på føre var prinsippet, dersom jeg kjøper bil med slik pumpe igjen 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Evopower skrev:

Golf 6 2.0 tdi hadde slikt havari. Enkel pumpe å bytte selv. Den har visstnok ingen timing merker og forholde seg til. Ny pumpe er 6500kr. Men etter at pumpa havarerer er det 80.000kr.

Usikker på n57. Men på m47/57 er det "forholdsvis" enkelt å bytte pumpe. CP4 er håpløs pumpe, men nå som jeg har erfart det, er det den første delen som skiftes ut på føre var prinsippet, dersom jeg kjøper bil med slik pumpe igjen 😛

CP4 pumpe til N57 koster en smuuule mer.

012.PNG.d28080502e5d31b8fee5fb4790d6e806.PNG

Har hørt alt fra 60.000 til 100.000kr for reperasjon etter havari. Har nok mye å si hvor du går.

Vet ikke hva en skal tro om preventivt bytte i og med at det varierer veldig fra ett havari til et annet mtp kilometerstand som jeg nevnte i går. Men for all del, kan godt være det i hvertfall holder ut DITT eie. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evopower skrev:

Ja vag prisene var noenlunde det samme du linker til. Men jeg fikk priser på dieselgrossisten.no 

Samme kvalitet på deler. Med garanti. Men til 2/5 av prisen til GS eller Møller.

Hehe ja, man sparer nok en del på å holde seg unna merkeforhandlere sine priser :lol:

Så de skaffer høytrykkspumper og dyser til alt mulig altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...