Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så opptatt av om Porsche Taycan er hurtigere rundt Nürburgring enn biler som f.eks E60 M5 eller Porsche Cayman GT4. Elektriske biler vil innenfor relativt kort tid bli mye hurtigere enn dette og utklasse konvensjonelle biler. Mitt poeng er imidlertid hvor mye fraværet av dramatikk og innlevlese vil bety for fremtidige bilentusiaster.

Når jeg ser de to filmene jeg postet av hhv. Porsche Taycan og den like hurtige Porsche Cayman GT4 på Nürburgring tenker jeg at dette er to helt forskjellige verdener. Den ene er spennende og relativt dramatisk, mens den andre er kjedelig og krever en nærmere forklaring. Slik bør det ikke være og dette bekymrer meg med tanke på fremtidig bilsport og bilentusiasme generelt.

Forstå meg rett - jeg synes at elektriske biler som f.eks Tesla Model 3 Performance er utrolig interessante som teknisk fenomen, men de er ikke interessante for bilentusiasten i meg. Jeg er mer eller mindre vokst opp med Porscher i mitt unge voksne liv og dette er helt avgjørende for at jeg følger opp denne tråden og interesserer meg for forumet. Jeg liker å diskutere bil med andre som også liker biler med skikkelige kjøreegenskaper og har litt godlyd. Hvis det hele ender med 2 tonn tunge elektriske biler uten godlyd - om enn aldri så effektive - så tviler jeg på at et forum som dette vil være det samme om bare 5-6 år.

Det vi har opplevd av interessante biler med potente stempelmotorer vil være ukjent for yngre mennesker og de vil derfor ikke forstå hva vi snakker om (dette merker jeg allerede når jeg skriver om f.eks Gruppe B på 80-tallet - som var virkelig spektakulært og som vi aldri har sett maken til hverken før eller senere). Den kollektive hukommelsen er kort og dette bekymrer meg som bilentusiast.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdinand Karl Piëch gikk bort den 25 august 82 år gammel. De fleste vet ikke hvem han var, men han var en av Ferdinand Porsches åtte barnebarn (som barn av Ferdinand Porsches datter Louse Piëch født Porsche) og uten tvil den som hadde arvet Ferdinand Porsches enorme tekniske begavelse. Piëch ledet hele VAG konsernet i perioden 1993-2002 og var deretter frem tom. 2015 styreformann for VAG da han måtte gå av pga. "dieselgate". Han var bl.a ansvarlig for oppkjøpene av Lamborghini, Bentley, Bugatti og Scania AB.

I perioden 1972-1993 arbeidet Piëch for Audi og var bl.a ansvarlig for utviklingen av "Quattro" konseptet inkl. den legendariske rallybilen Audi Sport Quattro S1, Audi's femsylindrede rekkemotorer, Audi 80 (B2 og B3) og Audi 100 (C2 og C3) og utviklingen av VAG's TDI dieselmotorer. Som privat konsulent for Mercedes-Benz utviklet han den femsylindrede dieselmotoren OM 617 som bl.a fant veien til modeller som W123 300D/300TD, W126 300SD, Geländewagen 300GD og Hägglund Bandvagn 206. 

Fra 1963 til 1972 arbeidet han for Porsche og ledet bl.a utviklingen av racingmodellene 906 og 917 inkl. den 5,4 liter store luftkjølte flate 12 sylindrede motoren (180° V12) i 917/30 som utviklet opp mot 1100 HK og 1100 Nm.

Han var også ansvarlig for utviklingen av Bugatti Veyron 16.4 inkl. den 8 liter store W16 motoren som yter opp mot 1200 HK og 1500 Nm.

Piëch var også ansvarlig for utviklingen av VW Phaeton som var et heller bemerkelsesverdig forsøk på å gjøre VW til et premium bilmerke på nivå med Mercedes-Benz og BMW. Phaeton var isolert sett teknisk absolutt på nivå med f.eks den daværende 7-serien (E65) og kanskje spesielt siden den bl.a både kunne leveres med en 6 liter stor W12 bensinmotor på 450 HK og en 5 liter stor V10 dieselmotor på 313 HK (750 Nm), men forsøket på å gjøre VW til et premium bilmerke feilet naturligvis allikevel. Mange som kjøper disse bilene er mer opptatt av markedsmessig status enn teknisk status.

Ferdinand Piëch eide 14% av familiene Porsche og Piëch's holdingselskap Porsche Automobil Holding SE. Dette holdingselskapet kontrollerer i dag 50,7% av de stemmeberettigede aksjene i hele VAG. Piëch var med andre ord blandt Tysklands rikeste personer, men han hadde hele 12 barn med fire forskjellige kvinner så det skal bli interessant å se hvordan arveoppgjøret vedr. hans del av Porsche Automobil Holding SE er planlagt.

Ferdinand Piëch var bl.a fetter til Wolfgang Heinz Porsche som er dagens leder av Porsche AG samt styreformann i Porsche Automobil Holding SE. Han var også fetter til Ferdinand Alexander "Butsi" Porsche som designet den originale Porsche 911.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for spesielt interesserte, men jeg kom over en artikkel om Ferdinand Piëch i CAR som tegner et ganske interessant bilde av mannen. Artikkelen er satt sammen av Gavin Green, men består for det meste av en historie skrevet av Georg Kacher. Begge har vært journalister (Green sogar redaktør) for CAR i over 30 år og ihvertfall helt siden jeg begynte å lese CAR på 80-tallet. Kacher har et helt utrolig nettverk og artiklene han skriver er derfor ofte av det mer underfundige slaget - som denne artikkelen om Ferdinand Piëch... :)

https://www.carmagazine.co.uk/features/top-10s/the-car-top-10-ferdinand-pich-moments/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 12.34, Fredrik skrev:

Apropos Kina og imperialistiske ambisjoner rettet mot fattige land. Jeg kom over en artikkel i DR (pendant til NRK i Norge) som forteller litt om Kinas fremferd på Sri Lanka. Der er myndighetene nå alvorlig bekymret for at Kina har startet en ny form for kolonisering.

Igjen handler det om at Kina gjerne vil bygge infrastruktur i fattige land som kineserne mener hører til deres interesssfære. Derfor tilbød Kina å bygge en helt ny internasjonal transporthavn i den søvnige landsbyen Hambantota, helt syd på Sri Lanka.

Det ble derfor inngått en avtale mellom Sri Lankas tidligere president, Mahinda Rajapaksa, og kineserne om at Kina ved hjelp av finansielle lån skulle bygge havnen og deretter lease havnen samt et tilstøtende område på 150 kvadratkilometer med en ny flyplass, konferansesenter og motorveier for 99 år. Det var også en viktig del av avtalen som sa at kineserne skulle støtte lokalt næringsliv og dermed skape økonomisk vekst for de lokale innbyggerne.

Slik gikk det naturligvis ikke. Kineserne bringer selv normalt alt de skal bruke av arbeidere, utstyr og servicefunksjoner når det gjelder slike prosjekter. De involverer derfor sjelden det lokale næringslivet. Sri Lanka har i tillegg en moderne og effektiv internasjonal havn i hovedstaden Colombo - så mye tyder på at hele prosjektet egentlig handler om å gjøre Sri Lanka økonomisk avhengig av Kina slik at kineserne trygt kan fullføre deres "Silkevei" prosjekt som er et gigantisk infrastrukturprosjekt fra Kina til Europa og fra Afrika til Europa. Havnen i Hambantota har selvfølgelig også militærstrategisk betydning for kineserne - reelt finansiert av Sri Lanka om enn ufrivillig i dag.

Kinas fremferd på dette området har derfor satt igang en internasjonal debatt om utviklingsland som f.eks Sri Lanka ender i en håpløs gjeldsspiral overfor kineserne og dermed gjør seg økonomisk og praktisk totalt avhengige av Kina.

Totalt skylder nå Sri Lanka 46 milliarder NOK til Kina og dette i et land som har en økonomi på nivå med Etiopia og borgerkrigsherjede Syria. Sri Lanka kan naturligvis ikke tilbakebetale gjelden og måtte derfor i 2017 inngå en avtale med kineserne om at de oppga all kontroll med havnen i Hambantota samt det 150 Km2 store tilstøtende området. I praksis er dette området nå en kinesisk enklave på Sri Lanka.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/srilankanere-kina-opfoerer-sig-som-koloniherre  

 

Mer apropos vedr. Kina. Nå kan man en av de nærmeste dagene kjøpe en Chery Arrizo 5e i Norge. Dette er en helt ny elektrisk bil fra Kina. Jeg sparer dere for detaljene om bilen denne gangen, men vil påpeke at bilen produseres av den statlige kinesiske bilprodusenten Chery Automobile Co., Ltd. Man kan med andre ord nå kjøpe en bil av et diktatur som har et autoritært ettpartisystem (altså det motsatte av et demokrati som vi har i Norge). Vel verdt å tenke på synes jeg. Det finnes andre og sannsynligvis bedre alternativer fra bilprodusenter som ikke er en del av et diktatur der de slår ned på organisasjonsfrihet, ytringsfrihet, forsamlingsfrihet og religionsfrihet. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2019 den 12.43, Fredrik skrev:

Dette er for spesielt interesserte, men jeg kom over en artikkel om Ferdinand Piëch i CAR som tegner et ganske interessant bilde av mannen. Artikkelen er satt sammen av Gavin Green, men består for det meste av en historie skrevet av Georg Kacher. Begge har vært journalister (Green sogar redaktør) for CAR i over 30 år og ihvertfall helt siden jeg begynte å lese CAR på 80-tallet. Kacher har et helt utrolig nettverk og artiklene han skriver er derfor ofte av det mer underfundige slaget - som denne artikkelen om Ferdinand Piëch... :)

https://www.carmagazine.co.uk/features/top-10s/the-car-top-10-ferdinand-pich-moments/

Det var i grunnen en ganske interessant artikkel om en mann som har gått under min radar. Jeg vet ikke om det er riktig men jeg føler vel kanskje at Ferdinand Piëch har stått litt skyggen av andre storheter som f eks Lee Iacocca. Helt uten grunn må jeg presisere. Jeg mener at Piëch var en vel så stor innovatør og forettningsmann som Iacocca, uten å ha blitt like mye omtalt for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdinand Piëch var uten tvil en av de aller viktigste personene i moderne bilindustri. Slik jeg ser det hadde han kun tre mangler for å ha vært den største: - Etternavnet skulle ha vært Porsche etter hans mor og ikke Piëch etter hans far. Han var en tysk ingeniør til fingerspissene og forsto seg egentlig lite på hvordan moderne markedsføring fungerer. Han måtte gå av som styreformann for VAG pga. "dieselgate" og dette var en utrolig trist sorti på en ellers fantastisk karriere. 

Ferdinand Piëch's far Anton Piëch ble i 1894 født i Wien i det daværende østerriksk-ungarske imperiet. Han utdannet seg til advokat og ble i 1933 medlem av det østerriske nazistpartiet. Da Adolf Hitler i 1937 proklamerte Anschluss (sammenslutningen mellom Tyskland og Østerrike) ble Anton Piëch medlem av Hitlers parti NSDAP (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei). I 1944 ble han medlem av SS (Schutzstaffel) som var en paramilitær organisasjon under NSDAP.

Som advokat ble han for første gang kjent med Ferdinand Porsche på slutten av 1920 tallet da Porsche arbeidet for Mercedes-Benz. Porsche hadde problemer med en arbeidskontrakt og Anton Piëch hjalp ham med dette. I 1928 giftet Piëch seg med Porsches datter Louise Porsche. De fikk fire barn der Ferdinand Piëch (født 1937) var nummer tre i rekken.

Anton Piëch var i perioden 1941-1945, under ledelse av Ferdinand Porsche, bedriftsleder for VAG. Han ledet arbeidet med å omstille bilfabrikken til krigsproduksjon og i denne sammenhengen hadde han også regien når det gjaldt ca. 20000 tvangsarbeidere og krigsfanger fra bl.a Polen, Sovjetunionen, Italia og Nederland. Det er dokumentert at minst 850 av disse inkl. 350 barn ble sultet til døde i denne sammenhengen. For dette ble Ferdinand Porsche og Anton Piëch etter krigen dømt til fengsel og satt tilsammen knapt to år bak murene. Porsche var ikke medlem av NSDAP eller en annen nazistorganisasjon, men ble dømt for å ha stilletiende godtatt ugjerningene som Anton Piëch var leder for under Porsche. Anton Piëch døde i 1952.

Jeg tror at Ferdinand Piëch i likhet med så mange andre barn av Nazityskland var sterkt preget av situasjonen i det sønderbombete Tyskland etter krigen. De var ikke ansvarlige for krigen, men det skulle gå mange år før det ble alminnelig blandt yngre tyskere å kritisere deres foreldre/besteforeldre for krigen. I mellomtiden var det "business as usual" - landet måtte bygges opp igjen og dette krevde all oppmerksomhet. "Schaffe, Schaffe.." - arbeide, arbeide - var løsningen på elendigheten og sant nok tyskerne arbeidet seg på 50 og 60-tallet frem til det såkalte "Wirtschaftswunder" (økonomisk mirakel). Tyskland var igjen blitt sterkt og den nasjonale stoltheten ble på mange måter gjenopprettet. 

For Ferdinand Piëch må dette ha fortonet seg som et bevis for at tysk kultur er noe særlig. Han var ikke nazist, men han var klart preget av en eldre tid og med tydelige røtter til den tyske "Bauern" kulturen (vanskelig å oversette til norsk, men betydningen er overordnet nøysomhet, arbeide, pliktoppfyllelse og ikke minst grundighet). Et tradisjonelt samfunn der far er lederen, mor er husmor og det ofte er barnerike familier (Piëch fikk selv 12 barn). Piëch ble kritisert for å ha en autoritær lederstil samt for å være i utakt med samfunnsutviklingen generelt. Denne holdningen førte også til hans fall. Med en såpass stor fingerspitzengefühl for detaljer som Piëch hadde er det lite trolig at han ikke visste om juksingen med avgasser på en rekke av VAG's motorer. Han var direkte ansvarlig for skandalen og dette er trist med tanke på alt det andre utmerkede tekniske arbeidet han utførte.            

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sagt nei takk for å si det slik, men jeg er faktisk litt skuffet over dette designet selv om det er både sobert og elegant. Kanskje hadde jeg forventet noe mer futuristisk og moderne, men det er vel for mye forlangt av en relativt konservativ bilprodusent som Porsche.

Taycan er elegant og teknikken i første rekke i forhold til konkurrentene. Den kommer helt sikkert til å selge meget bra og dette er det viktigste for Porsche. Om modellen blir en gamechanger tviler jeg imidlertid på, men den kommer helt sikkert til å påvirke hva mange andre bilprodusenter gjør i tiden fremover (forøvrig som Cayenne i sin tid gjorde).

Et annet aspekt er naturligvis at Taycan blir den første tyske konkurrenten til Tesla Model S og dette er naturligvis en milepæl for tysk bilindustri. Det skulle med andre ord gå nesten 8 år før en av de tyske premium bilprodusentene klarte å komme opp med et alternativ til Model S. Dette er definitivt ikke imponerende selv om Taycan helt sikkert er det.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at Porsche har gått for 800V systemspenning. Og at de har valgt å ha en girboks (to trinn). Håper at de leverer samme kvalitetsnivå på Taycan som de har på de andre modellene. Det er forsåvidt ikke noen grunn til å tro noe annet. Største "feilen" som jeg ser ved første kikk er at det er for mange touchbrytere. I brukerdesignfaget blir det stadig større aksept for at touchpaneler ikke er veien å gå for denne type anvendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TRF skrev:

Kul bi... men... "turbo" ? Skuffende fra en leverandør som Porsche... (og ja, jeg er klar over at de har det som modellnavn/tillegg på flere _turbo_ modeller).

Bilen «alle» har ventet på fra den Tyske storheten. 

Jeg kan vanskelig si meg imponert, den ser tøff ut, men Tesla er både raskere, har lenger rekkevidde (med samme batteri) samt er lettere og er sannsynlig teknisk betydelig mer avansert ifht autonomi enn Porschen. Og det til halve prisen...

for ikke å nevne ladingmuligheter. Tipper Musk må smile av denne Tyske «gamechangeren» her.

Tyskerne har langt igjen, men godt å se at gir har gjort sitt inntog i den elektriske sfære, men unødvendig mye effekt kanskje, samtidig som markedsføringsnavn som «turbo» nærmest virker litt banalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Porsche som ser ut som en....eh Porsche 😉 Forfra så den jo litt kjip ut, tar seg helt klart bedre ut bakfra. Interiøret var kult, mye skjermer og slikt som gjør en god jobb i å distrahere sjåføren 😂

Men jeg må si at plutselig så ble Model S P100D ett veldig godt kjøp. Bedre rekkevidde, raskere, gratis lading i det best utbygde ladenettverk i Europa og ikke minst en hel haug med penger billigere..

Turbo emblemene kunne de spart seg for, det ble bare latterlig i en bil som over hode ikke har turbo. Da kunne de like gjerne satt på V8 emblemer, det er like fjernt..

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...