Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tanken er vel at Taycan Turbo og Taycan Turbo S har ytelser som de respektive ordentlige Turbo modellene (f.eks Panamera) og derfor bruker de "Turbo" og "Turbo S" mer som et begrep enn en faktisk modellbetegnelse. BMW gjør jo på mange måter det samme med f.eks M550i som har en motor på 4,4 liter og ikke 5,5 liter.

Jeg ser forøvrig nå at det faktisk er mer korrekt å sammenligne Taycan med Tesla Model 3 enn Model S når det gjelder størrelsen på bilen og spesielt når det gjelder akselavstanden og ikke minst bagasjeromsløsningen.

Lengde 4850 mm, bredde 1980 mm, høyde 1300 mm og akselavstand 2900 mm. Porsche Taycan

Lengde 4690 mm, bredde 1850 mm, høyde 1440 mm og akselavstand 2880 mm. Tesla Model 3

Lengde 4980 mm, bredde 1964 mm, høyde 1440 mm og akselavstand 2960 mm. Tesla Model S

Det er imidlertid verdt å legge merke til at Taycan er hele 14,4 cm lavere enn Model 3 (og Model S). Dette er faktisk veldig mye og gjør nok også sitt til å både senke tyngdepunktet samt få Taycan til å virke vesentlig mer sportslig. G20 M340i er til sammenligning hele 14,2 cm høyere enn Taycan.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg også delvis er imot bmws modellnavn om dagen, så er jo dette dessverre på ingen måte det samme. "Turbo" betyr "turbo". 550i betyr det BMW vil det skal bety, 550i er ikke "allmenn eie", det er turbo all den tid det har en konkret språklig betydning.

Jeg skjønner hvorfor Porsche gjør det (hvilket jeg også gjør klart i første innlegg). Det endrer ikke på at jeg synes det er svakt og at jeg forventer mer fra en slik leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at "Turbo" ikke gir mening så lenge bilen ikke har en turbolader, men den eneste forklaringen jeg i farten kan komme opp med er den jeg nevnte i mitt tidligere innlegg. Jeg kjøper imidlertid ikke din forklaring når det gjelder 550i. OK... 550i høres mer påkostet ut enn 440i, men det gjør også "Turbo" i forhold til f.eks "4S". BMW's modellbetegnelse er en markedsmessig tilsnikelse og dette gjelder også for Porsche med Taycan Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

550i betyr ikke noe isolert sett, det betyr bare noe i BMW sammenheng. "Turbo" betyr noe helt uavhengig av merke, modell, eller bil for den saks skyld. Det er navnet (dog forkortet) på en teknisk innretning. Det er problemet mitt. At markedsavdelingene har samme mål for øyet er jeg enig i, men dette burde Porsche løst på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At BMW kaller en 4,4 liters bil for 550i er jo selvsagt feil historisk sett. Men det er for å symbolisere at en 50i modell er topputgaven før M. Det er da langt verre det Porsche gjør når de tar et Turbo merke å setter på en elektrisk bil. Turbo er jo noe som i bilverdenen er synonymt med forbrenningsmotorer, da blir det jo bare veldig rart å sette dette på en elektisk bil. Det er jo egentelig ren løgn, produktet utgir seg for å ha noe det ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Tanken er vel at Taycan Turbo og Taycan Turbo S har ytelser som de respektive ordentlige Turbo modellene (f.eks Panamera) og derfor bruker de "Turbo" og "Turbo S" mer som et begrep enn en faktisk modellbetegnelse. BMW gjør jo på mange måter det samme med f.eks M550i som har en motor på 4,4 liter og ikke 5,5 liter.

Jeg ser forøvrig nå at det faktisk er mer korrekt å sammenligne Taycan med Tesla Model 3 enn Model S når det gjelder størrelsen på bilen og spesielt når det gjelder akselavstanden og ikke minst bagasjeromsløsningen.

Lengde 4850 mm, bredde 1980 mm, høyde 1300 mm og akselavstand 2900 mm. Porsche Taycan

Lengde 4690 mm, bredde 1850 mm, høyde 1440 mm og akselavstand 2880 mm. Tesla Model 3

Lengde 4980 mm, bredde 1964 mm, høyde 1440 mm og akselavstand 2960 mm. Tesla Model S

Det er imidlertid verdt å legge merke til at Taycan er hele 14,4 cm lavere enn Model 3 (og Model S). Dette er faktisk veldig mye og gjør nok også sitt til å både senke tyngdepunktet samt få Taycan til å virke vesentlig mer sportslig. G20 M340i er til sammenligning hele 14,2 cm høyere enn Taycan.

 

Taycan er 4,96m lang, altså bare 2 cm kortere enn Model S. Og høyden er 1,38m så må jo sammenligne den med Model S. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at TMS plutselig ble en "mye bedre bil" fordi Porschen er mindre praktisk, har kortere rekkevidde og er dyrere. La oss ikke glemme at Tesla har betydelige kvalitetsproblemer (i de fleste ledd). Nå er vel heller ikke Porschen laget for å være praktisk eller være en direkte konkurrent til Tesla, så her henvender man seg til to vidt forskjellige målgrupper. Dette blir i mine øyne som å sammenligne epler og pærer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har jeg vendt tilbake til røttene for min del. Noe jeg stadig gjør oftere. Som en underliggende motreaksjon til endeløse forsider og artikler om elbiler. Sett på nettet denne uken; alt fra girskift med 18 trinns usynka kasser på kenworth, til opel manta med doble gassere. Eller litt dtm videosnutter fra 90 tallet. Lest meg opp på Cummins dieselmotoren som sitter i det meste av store kjøretøy fra usa. Men istedenfor å se dette med samme interresse som før, så tar jeg meg i å tolke det mer som en svunnet tid. Minner. Dette er ting som nå er i ferd med å dø ut. Ikke bare i utførelsen, men også i kunnskapen blandt folk. Kunnskapen erstattes med ny i dagens samfunn. Helt ok. Spørsmålet er om det kan gi samme grunnlag for diskusjon, engasjement og variasjon? Jeg snakker om elbilenes inntog.

På et forum som dette for eksempel; hvor skal emner og diskusjoner om oljetyper, motortyper, kjente feil og mangler ved en modell, diy tråder, eller rett å slett daglige tråder hvor folk i garasjen eller gårdsplassen har updates om vedlikehold på bilen sin, til felles entusiasters store glede.

Med elbilene er jeg redd den rene å skjære effektiviteten i disse bilene, kombinert med vedlikeholdsfrie komponenter (er vel bare dekk og bremser som må skiftes ut på disse) gjør at grunnlaget for samtaler dabber ut. Man kommer til å velge elbil etter lommebok og design. Mens statusforskjellene er mer vasket ut. Det er like status å kjøre en ioniq i dag som en tesla. Fordi begge gjør det de skal like bra. Den ene er bare dyrere. Den sosiale aksepten for de to bilene er lik, for man tenker på miljøet. Og det er denne frasen man gjemmer seg bak, istedenfor å si at hele poenget med elbil er for å spare penger.

Nå ja, de politiske årsakene er det de er. Greit nok. Framover vil jeg tro at vi vil ha et veteranbilmiljø hvor mye av den mekaniske kunnskapen som nå byttes ut, og samtaler over en kaffikopp ennå vil eksistere...noen år til.

Om 30 år, hva skal tesla elbil vetetanklubben snakke om med samme giver?? Bilene er for lengst gjenvunnet. Igjen; bra for miljøet men hva skjer med bilinteressen som kulturarv? Til sammenligning står det 2 gubber i en skruhall og beundrer tomgangen på en 54 modell opel kapitan etter å ha justert tenning, rensket forgasser, og stilt inn blandingsforholdet etter gehør, med hver sitt annerkjennede nikk.

Ser Taycan får mye oppmerksomhet. Ja den får bare komme den også, men jeg klarer ikke å sette meg inn i de bilene mer samme kunnskapslyst. Når den dagen kommer at jeg må ha elbil, så er det sikkert noe koreansk billig og bra nok jeg kjøper. Om jeg har råd å drive bmw interessen på si får vi se på. Det er uansett minner vi har av det gamle :)

Etter å ha sett de nevnte tingene av svunnen tid, så sitter jeg litt igjen med følelsen av: hva er vitsen lenger? Hvorfor bruke så mye tid på ting som er helt uvesentlig å kunne eller bry seg om? Alt skal bare skje lydløst med en pedal likevel. Er spent på forumenes fremtid.

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Artig å se at TMS plutselig ble en "mye bedre bil" fordi Porschen er mindre praktisk, har kortere rekkevidde og er dyrere. La oss ikke glemme at Tesla har betydelige kvalitetsproblemer (i de fleste ledd). Nå er vel heller ikke Porschen laget for å være praktisk eller være en direkte konkurrent til Tesla, så her henvender man seg til to vidt forskjellige målgrupper. Dette blir i mine øyne som å sammenligne epler og pærer.

Taycan er ikke konstruert for å være spesielt praktisk. Dette ser man ikke minst på hvor dårlig utnyttet bakseteplassen er og bagasjeromsløsningen a la Model 3. Umiddelbart tenker jeg at Taycan egentlig er litt av et kompromiss når det gjelder designet, men dette gjelder jo også for en bil som 911. Taycan er en Porsche på godt og vondt.

Det som imidlertid er helt sikkert er at den vil bli kritisert for designet. Er den en sportsbil er den for stor og tung - og er den en familiebil er den for liten eller upraktisk. Det var enklere før da Porsche var en ren sportsbilprodusent. Det handler om hvordan vi skal forstå Porsche.

Jeg ser nå at Taycan er høyere enn 1300 mm, men konkret hvor høy den er varierer med kildene (showbilen/prototypen er 1300 mm høy). Noen sier 1340 mm, mens andre sier 1380 mm. Lengden er egentlig mindre interessant. Det som er avgjørende er akselavstanden og i den sammenhengen kommer Taycan nærmere Model 3 enn Model S. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Jeg sitter med de samme tankene og tenker at biler går mot en fremtid som f.eks stereoanlegg og mobiltelefoner. De blir redundante og/eller rene konsumvarer (bruk og kast). Jeg klarer heller ikke å engasjere meg som jeg gjorde før i tiden.

Hva som er status er relativt. Bagrunn, sosioøkonomisk miljø, utdannelse eller f.eks interesser er avgjørende for hva man oppfatter som status. For noen er prisen et viktig parameter, mens for andre er f.eks tilgjengelighet avgjørende. Andre igjen vil bare være en del av en gruppe mennesker - eller bestemt ikke. Vi er som mennesker ikke så avanserte den veien. 

Det skal derfor bli interessant å se hva som skjer i tiden fremover når det gjelder biler. Vi snakker f.eks hele tiden om såkalte premium bilprodusenter, men gjelder dette kun for kvaliteten og prisen eller vil det være andre ting som også spiller inn som f.eks infrastruktur på ladere og hastighet, tekniske løsninger, miljømessig bæredyktighet vedr. produksjonen eller f.eks apper og mulighet for å oppgradere bilen "on the fly" mot betaling. Vi går definitivt mot en helt annen fremtid som bilentusiaster.

Det som er helt sikkert er at mange tradisjonelle bilprodusenter står foran en formidabel oppgave med å redefinere selve innholdet i deres markedsføring. Porsche har gjort dette tidligere da de kom med SUV'en Cayenne og dette var en større revolusjon enn mange er klar over. At Porsche nå kommer med en helelektrisk bil er derfor ganske modig og ikke så rent lite innovativt (spesielt i tysk forstand). Porsche er i ferd med å redefinere selve innholdet i hva Porsche står for og spørsmålet er naturligvis hvordan vi som bilinteresserte og/eller bilkjøpere oppfatter dette. 

Jeg forsøkte å illustrere utfordringen da jeg postet et innlegg med hhv. Taycan og Cayman GT4 på Nürburgring. Dette er to helt forskjellige opplevelser både for sjåføren/e og for oss som observatører. Selve innholdet endrer form og våre forventninger må justeres med dette. Dette er ingen enkel oppgave hverken for bilprodusentene eller for oss som bilinteresserte og/eller bilkjøpere.

Jeg tror at man muligens kan sammenligne dette litt med hvordan vi har hørt og hører på musikk. Før i tiden var den tekniske siden med store stereoanlegg og f.eks platespillere en like stor del av innholdet som selve musikken. Slik er det ikke i dag og dette har nok endret både hva slags folk som tiltrekkes av en større interesse for musikk og selve musikken. Jeg tror at det vil gå på den samme måten når det gjelder biler.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd å mye god lesing i denne tråden her @Fredrik

Ang modellbetegnelse på BMW biler har de jo "rotet" med dette sikkert i 20 år og det siste tallet har gått mer og mer over til å si noe om effekt en motorvolum.

I starten synes jeg det var teit og synes delvis det enda men ser jo hvorfor de gjør det da det i moderne tid er vanlig med mange varianter og effektuttak av samme motor. 

Ang Porsche elbilen virker det noe "barnslig" å kalle den for turbo. Men mange bruker ordet turbo om raske ting (eller mennesker for den saks skyld) i dagligtale så kanskje ikke mannen i gata reagerer like mye på turbo betegnelsen som oss bilinteresserte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

Artig å se at TMS plutselig ble en "mye bedre bil" fordi Porschen er mindre praktisk, har kortere rekkevidde og er dyrere. La oss ikke glemme at Tesla har betydelige kvalitetsproblemer (i de fleste ledd). Nå er vel heller ikke Porschen laget for å være praktisk eller være en direkte konkurrent til Tesla, så her henvender man seg til to vidt forskjellige målgrupper. Dette blir i mine øyne som å sammenligne epler og pærer.

 

 

Nei, det er heller andre veien.

At Tysk bilindustri og Porsche (Tysk bilindustri spydspiss) er såvidt lite imponerende ifht specs og teknisk data. Sett direkte og sammenlignet mot en aldrende Tesla model S (kom i 2013?)

Selvsagt er segmentet et annet, kvaliteten på Porsche er sikkert også betydelig høyere, noe jeg forventer ut ifra pris.

la oss være forsiktig med å umiddelbart anslå at Porsche sin kvalitet er uslåelig, den er synkende ut fra mine kilder. Dessuten er ikke denne drivlinjen Porsche sin paradegren, men Tesla sin, sammenlikne enkelt e-tron vs Tesla ifht forbruk og effektivitet.

Mitt lille poeng er at det ypperste fra mektig Tysk bilindustri, fra kanskje verdens beste ingeniører, klarer å lansere denne bilen, uten å kunne slå en aldrende nisjemodel fra et lite fillefirma fra USA. Det viser hvor epokeavgjørende elbilen er, sett fra gamle tradisjonelle bilprodusenter og nykommerne.

Porsche leker med konkurrentene innenfor «sin» drivlinje, fossile drivstoff, men teknisk og praktisk ifht elbil, er de omtrent 5-10 år bak, både ifht autonomi men også elbil.

Det er lite å bli imponert over og det viser paradigmeskiftet vi nå står i.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Bilen «alle» har ventet på fra den Tyske storheten. 

Jeg kan vanskelig si meg imponert, den ser tøff ut, men Tesla er både raskere, har lenger rekkevidde (med samme batteri) samt er lettere og er sannsynlig teknisk betydelig mer avansert ifht autonomi enn Porschen. Og det til halve prisen...

for ikke å nevne ladingmuligheter. Tipper Musk må smile av denne Tyske «gamechangeren» her.

Tyskerne har langt igjen, men godt å se at gir har gjort sitt inntog i den elektriske sfære, men unødvendig mye effekt kanskje, samtidig som markedsføringsnavn som «turbo» nærmest virker litt banalt..

Jeg tror at du undervurderer kompleksiteten i å lage en elbil med Taycans ytelser og kan kjøres hardt over lang tid. I mine øyne er Taycan faktisk en gamechanger på grunn av dette.

Jeg vil også gjette på at kjøreopplevelsen i Taycan er mye mer sportslig enn i en Tesla, og dermed en bedre bil for de som liker sportslige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ogee1 skrev:

Jeg tror at du undervurderer kompleksiteten i å lage en elbil med Taycans ytelser og kan kjøres hardt over lang tid. I mine øyne er Taycan faktisk en gamechanger på grunn av dette.

Jeg vil også gjette på at kjøreopplevelsen i Taycan er mye mer sportslig enn i en Tesla, og dermed en bedre bil for de som liker sportslige biler.

Jeg tviler ikke på at dette er ennå et skritt på evolusjonen innen elbil og drivlinje. At Porsche gjør det er på sin plass. Men annet enn på bane, hvor bruker man 0-100 under 3 sek?

Det er så absurd marginalt og lite aktuell nytteverdi.

Regulære elbiler har idag plenty av effekt til en nogenlunde fornuftig pris, type 400 hk og 0-100 på 5-6 sek, det er «nok».

Sportslig er Porsche, definitivt mer så enn Tesla, men den har en mellomstørrelse, jeg er usikker hva Porsche har laget her, hvem er den til og for? 

Sist men ikke minst pris og fossil Branding som «turbo», virker litt banalt.

Som en pakke, som en spydspiss innen ny drivlinje er dette et dårlig signal fra Tysk bilindustri. Jeg klarer ikke la meg imponere etter at de har brukt så lang tid.

Dessuten har @Evopower et poeng, fossilbilen med sin lyd og karisma, hvor er elbilen i dette bilde, vil folk ta sin elektriske Porsche til banen? Hva gir det? Ekte bilentusiasme er på vikende front, slikt at elbil muskelbil virker litt poengløst og flatt kontra fossilene karisma og personlighet.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche har aldri bygget biler for mannen i gaten. Det nye er at mannen i gaten har råd til en Porsche og dette skaper åpenbart stor forvirring. Selvfølgelig har man ikke bruk for 400+ hestekrefter. Man har ikke engang bruk for det halve til alminnelig kjøring slik de aller fleste av oss normalt gjør.

Selvfølgelig er Taycan et "make a statement" for Porsche... for hele VAG og ultimativt for tysk bilindustri. Endelig er de skikkelig med på elbilracet - for det er et race om posisjonering i den nye bilbransjen.Tesla gjorde det umulige og ble ledende fra dag nummer 1. De tok innersvingen på en hel bilbransje der spesielt de tyske premium bilprodusentene ble tatt på sengen. Først nå 7-8 år senere er de ordentlig på banen igjen. Hvem hadde trodd at det skulle gå slik?

Jeg tenker at Taycan er en tour de force for Porsche og ikke minst VAG, men at Tesla har flere kort i skjorteermene. De har tross alt minst 10 års forsprang og arbeider helt sikkert på en ny generasjon av Model S. Hva som skjer videre vil derfor utvilsomt bli veldig spennende. Hva med BMW? Hvor er de i denne sammenhengen?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...