Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Saltkjelen skrev:

Artig å se at TMS plutselig ble en "mye bedre bil" fordi Porschen er mindre praktisk, har kortere rekkevidde og er dyrere. La oss ikke glemme at Tesla har betydelige kvalitetsproblemer (i de fleste ledd). Nå er vel heller ikke Porschen laget for å være praktisk eller være en direkte konkurrent til Tesla, så her henvender man seg til to vidt forskjellige målgrupper. Dette blir i mine øyne som å sammenligne epler og pærer.

Det er ikke snakk om at Model S er en "bedre" bil, men den er ett bedre kjøp. Vi kan alle være enige om at Model S har noen kvalitets problemer som Porsche absolutt ikke vil ha. Men den er i beste fall 400 000 kr billigere, det er fryktelig mye penger...

Mulig Taycan ikke er ment å være praktisk, men nå er det sånn at de har satt på den ett par dører ekstra samt ett par seter ekstra. Da er den automatisk noe mer enn en ren sportsbil med de kompromisser en slik kan slippe unna med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Mmm, nei. Her tror jeg du tar feil, ikke sikkert, men hør: :D 

Hvem er den et bedre kjøp for? Nemlig :) 

De aller fleste som vi ha en rask elbil... La meg heller spørre, hvem er kjøpegruppen til Taycan? Med sine 2,2 tonn så er det ikke en banebil, heller ingen sportsbil. De som skal kjøre trackdays kjøper 911, de som bare skal ha en rask familiebil kommer bedre ut med en Model S. Taycan er hverken fugel eller fisk. Model S er i det minste en styggrask 5 seter med ett veldig bra ladenettverk. Når prisen i tillegg er 400 000 til 600 000 lavere så er den ett bedre kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen spiller det liten rolle om de velger en BMW eller Mercedes-Benz og det samme gjelder ganske sikkert for Tesla Model S og f.eks Porsche Taycan. For andre er dette et veldig bevisst valg og hvis de har bestemt seg for en Taycan er ikke en Model S interessant.

Jeg tenker at en Taycan er mer distinkt Porsche enn man umiddelbart tror. Det er i alle fall den opplevelsen man får i f.eks Panamera og Cayenne selv om disse modellene ligger relativt langt fra hva en 911 er. Porsche er gode til å formidle opplevelsen av en Porsche selv om man ratter en stor SUV. Det er heller ingen tvil om at nettopp dette er utrolig viktig for Porsche og ikke minst når det gjelder den opplevelsen bilkjøperne har så de får bekreftet at deres valg av bilmodell var riktig.

Vi ser naturligvis det samme fenomenet enten det gjelder f.eks en 3-serie eller X5. Begge modellene er distinkt BMW selv om de er helt forskjellige. Den store utfordringen er naturligvis om dette også kan overføres til elektriske biler, men såvidt jeg forstår klager ikke kjøpere av i3 på at bilmodellen ikke gir en klar BMW følelse.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 alt du skriver i siste avsnitt er helt rett og gode poeng. Fortsatt er Tesla en Tesla og Porsche en Porsche :) 

Da er det vel fristende å spørre hva som gjør en Porsche til en Porsche?

Prestanda? Status? Kjøreglede? Legender?

Tror ingen her inne trekker i tvil om at Porsche leverer de beste produktene når det kommer til kjøreglede og sportsligheten innen SUV, sportsbil og samtlige andre kategorier de er representert i.

Så kan man diskutere dieselmotoriseringen eller VAG deler, pris på deler og service, eller hva med de ulike interiørretningene de har tatt. Der ALT skulle ha en egen dedikert knapp, interiøret er isolert sett lite elegant, nærmest datert, for de som ser på slikt.

De entrer SUV kategorien med enorm suksess.

Nå skal de ta et ennå større sprang med fremtidens drivlinje.

En drivlinje som det er vanskelig å etablere sterke følelser rundt. Man har kalt «oss» entusiaster, bilglade og autofile - begreper som omtales synonymt med høyt turtall fra en hissig sekser eller åtter, eksos og lyd, et mekanisk vidunderlig med mange tusen deler i vakker symfoni. 

Elbilens stillhet og effektivitet er slående, men får ikke pulsen til å stige tilsvarende enn selvpustende S85 eller S54 gjør det. 

Så Taycan som produkt, blir veid mer oppimot tall enn følelser. Følelser kan man vanskelig argumentere mot, tallenes tale derimot - gjør Porsche’n isolert sett betydelig mindre imponerende enn tidligere modeller/lanseringer fra Porsche. Dessverre var dette den viktigste for Porsche og for Tysk industri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik skrev:

For noen spiller det liten rolle om de velger en BMW eller Mercedes-Benz og det samme gjelder ganske sikkert for Tesla Model S og f.eks Porsche Taycan. For andre er dette et veldig bevisst valg og hvis de har bestemt seg for en Taycan er ikke en Model S interessant.

Jeg tror det spiller en rolle når prisforskjellen er så mye som 600 000 kr. Hva får du egentelig for det? Ett mer annerkjent navn og bedre byggekvalitet, men fy søren hva det koster. Det er veldig sjelden det skiller så mye mellom tilsvarende BMW og Mercedes. I dette tilfellet er prisforskjellen helt hinsides all fornuft. For 1,6 mill så kan du jo kjøpe deg en ny Model S P100D til å kjøre i Oslo med, samt en 2013 F10 M5 til turer og kos 👍 Du skal med andre ord være veldig opptatt at det står Porsche på panseret for å kjøpe en Taycan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror det spiller en rolle når prisforskjellen er så mye som 600 000 kr. Hva får du egentelig for det? Ett mer annerkjent navn og bedre byggekvalitet, men fy søren hva det koster. Det er veldig sjelden det skiller så mye mellom tilsvarende BMW og Mercedes. I dette tilfellet er prisforskjellen helt hinsides all fornuft. For 1,6 mill så kan du jo kjøpe deg en ny Model S P100D til å kjøre i Oslo med, samt en 2013 F10 M5 til turer og kos 👍 Du skal med andre ord være veldig opptatt at det står Porsche på panseret for å kjøpe en Taycan..

Objektivt er jeg enig med deg, men folk har ofte helt ulike preferanser når det gjelder kjøp av relativt dyre luksusobjekter. For noen handler dette om at de faktisk kan kjøpe slike ting (biler, klokker, væsker etc.). Det er en milepæl som er oppnådd og dette har en værdi i seg selv. Andre er kanskje mer fokusert på kvalitet og/eller følelser (imaginært, men er en veldig sterk drivkraft).

Jeg tror at dette mest er et spørsmål om hvor "sulten" du er på å eie f.eks en dyr bil. Jeg er ikke så interessert i dag, men på den annen side har jeg prøvet hvordan det er å ha dyre biler. Dette gjør en stor forskjell og de fleste roer seg ned med årene når det meste er prøvet før.

Porsche Taycan er uten tvil en temmelig kostbar bil, men såvidt jeg vet er det allikevel over 2000 nordmenn som står på venteliste for bilen. Ergo er den åpenbart ikke for dyr i forhold til hva markedet vil betale. Jeg tenker også at ute i den store verden er det mer naturlig å sammenligne Porsche med f.eks Aston Martin og McLaren enn med BMW, Mercedes-Benz og f.eks Tesla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Mulig Taycan ikke er ment å være praktisk, men nå er det sånn at de har satt på den ett par dører ekstra samt ett par seter ekstra. Da er den automatisk noe mer enn en ren sportsbil med de kompromisser en slik kan slippe unna med.

Gjaldt dette også for F10 5-serie vs. F06 6-serie Gran Coupe? Bilen var vesentlig dyrere enn 5-serie og mindre praktisk. Hensikten var vel nettopp å lage en "luksus-sedan uten kompromisser"? Der Tesla Model S sammenlignes med en 5-serie, sammenlignes Taycan med en 6-serie Gran Coupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik skrev:

 Porsche Taycan er uten tvil en temmelig kostbar bil, men såvidt jeg vet er det allikevel over 2000 nordmenn som står på venteliste for bilen. Ergo er den åpenbart ikke for dyr i forhold til hva markedet vil betale. 

 Vel, har vært klar over prisen en stund selv og av de 2 jeg vet har reservert Taycan - har begge disse trukket seg. Siden prisen er såvidt dyr - dette er gutter med kr og egen business innen bil og disse kjører også Porsche både på ringen og privat. 

Sammenlikne Aston og mc Laren med Porsche.. BMW og Porsche er nærmere for å si det slik. 

La oss kalle et eple et eple 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det mer naturlig å sammenligne Porsche og f.eks BMW, men i en del andre land har Porsche en mye høyere markedsposisjon og status. Det norske avgiftssystemet på biler skaper ofte rot i det klassesystemet bilfabrikkene prismessig legger opp til når det gjelder de ulike modellene vis a vis konkurrerende modeller.

Det er f.eks såvidt 911 sniker seg under 100000 USD i USA (ca. 900000 NOK), men man kan også kjøpe en 911 GT2 RS og den koster 293000 USD (2650000 NOK).

En Aston Martin DBS Superlegera koster til sammenligning (305000 USD) eller 2750000 NOK - med andre ord ikke vesentlig mye mer enn for en 911 GT2 RS (uten sammenligning forøvrig). En BMW M8 Coupé koster i USA fra 133000 USD (1200000 NOK) eller knapt 100000 NOK mer enn en 911 GTS som befinner seg midt i 911 hierarkiet. En Panamera Turbo koster 153000 USD (1380000 NOK) før ekstrautstyr i USA.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy og @Fredrik 90 jeg er ikke uenig, men @Saltkjelen fikk frem poenget mitt :)

@Ron Jeremy hva som gjør Porsche til Porsche er et godt spørsmål, alle nevnte kan vel gjelde, spørs hvem som svarer :) For meg er Porsche litt vanskelig å beskrive, men status havner nok ikke på den listen. Jeg er ikke kjempefan av Cayenne, men synes Macan har fine linjer. Jeg liker også dagens Cayman foran dagens 911. Panamera ST er drømmefamiliebilen. 

Det rare er at det ikke blir stilt spørsmål om hvorfor kjøpe en Ferrari når man får en M3 til halve prisen(satt på spissen), det har nok sine grunner, i likhet med Taycan - Model S :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror det spiller en rolle når prisforskjellen er så mye som 600 000 kr. Hva får du egentelig for det? Ett mer annerkjent navn og bedre byggekvalitet, men fy søren hva det koster. 

Hvis ikke byggekvalitet er en betydelig del av det, så vet ikke jeg. Jeg vil heller hevde å si det er galskap å bruke én million kroner på en bil med tvilsom byggekvalitet (herunder ujevne glipper mellom bakluke og skjerm, vann som renner inn i bagasjen, generelt mye feil etc. - listen er lang) og et elendig service- og ettermarked. For ikke snakke om at TMS er en praktisk familiebil, mens Taycan er en luksusbil. Jeg forventer i hvertfall at en luksusbil har et helt annet fokus enn å være praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hvis ikke byggekvalitet er en betydelig del av det, så vet ikke jeg. Jeg vil heller hevde å si det er galskap å bruke én million kroner på en bil med tvilsom byggekvalitet (herunder ujevne glipper mellom bakluke og skjerm, vann som renner inn i bagasjen, generelt mye feil etc. - listen er lang) og et elendig service- og ettermarked. For ikke snakke om at TMS er en praktisk familiebil, mens Taycan er en luksusbil. Jeg forventer i hvertfall at en luksusbil har et helt annet fokus enn å være praktisk.

Jeg er helt enig i dette Lasse. Dette er heller ikke mitt poeng.

Ingen betviler at byggekvaliteten avhenger av pris og her er Tesla og Porsche i hver sine ende av skalaen, det skulle bare mangle!

At en coupe eller grand coupe «skal» koste mer enn en «simplere» limousin er også underforstått.

Men tallenes tale sier likevel sitt, Porsche’s vane tro om å være sprekere, raskere, lettere og mer avansert kommer her til kort, Porsche skal de Facto ha den beste drivlinjen. Ja, den har 2 gir og kan tåle flere og mer juling enn TMS

Men rekkevidden er også et tema. For Ikke å snakke om lademulighet.

Da har jeg ennå ikke snakket om autonomi og OTA SW som Tesla er solide på. Ja, Porsche har også OTA updates, men like omfattende som Tesla, neppe.

For å oppsummere, Taycan er ikke en model som fører Porsche eller Tyskerne til toppen av elbil tronen, de er pr nå et bra stykke bak Tesla og det både overrasker og bekymrer meg. Jeg er lite imponert over fremgangen og Porsche som spydspiss, vel vel - kanskje neste forsøk blir mer fokusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...