Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser poengene dine, men hvorvidt en bil gjør 0-100 km/t på 2,4 eller 2,6 sekunder er ubetydelig i mine øyne (jeg forstår at du ikke mener dette, men tar det frem likevel ettersom mange påpeker at en P100D er raskere). Det samme hvor god autonomi bilen har, all den tid slike systemer per dags dato fungerer dårlig. Jeg kan heller ikke se for meg at autonomi i form av autopilot noen gang kan overgå menneskelige handlinger, men det kan jo ha noe med hvor dårlig jeg synes dette fungerer per idag. Hva vil for eksempel en bil på autopilot velge dersom det står mellom en fjellvegg eller et menneske?Tesla gjør mye bra og de er overlegne på mange områder (bilfabrikantene har helt klart mye å bli inspirert av), absolutt. Nå er rekkevidden på Porschen sannsynligvis mer enn nok for de fleste (jeg forstår at det er kinkig om man driver typ Nimber alá Teslabjørn, men da hadde jeg heller kjørt en dieselbil med fire ganger så lang rekkevidde) i både hverdagslige og helgesettinger. Jeg merker selv med min nye i3S 120Ah at rekkevidden her er mer enn nok, og jeg selger eiendommer i spennet Asker og Bærum til Bjørkelangen til Lunner til Trysil - det blir med andre ord en del kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hvis ikke byggekvalitet er en betydelig del av det, så vet ikke jeg. Jeg vil heller hevde å si det er galskap å bruke én million kroner på en bil med tvilsom byggekvalitet (herunder ujevne glipper mellom bakluke og skjerm, vann som renner inn i bagasjen, generelt mye feil etc. - listen er lang) og et elendig service- og ettermarked. For ikke snakke om at TMS er en praktisk familiebil, mens Taycan er en luksusbil. Jeg forventer i hvertfall at en luksusbil har et helt annet fokus enn å være praktisk.

Jeg er ikke uenig i dette, men jeg stiller bare spørsmål ved om Taycan er av så god kvalitet at den er verd så mye som 600 000 kr mer. Alle vet at kvalitet koster penger, særlig vi som kjører BMW. En VW koster fort 100 000 kr mer enn en tilsvarende Fiat. En BMW koster fort 200 000 kr mer enn en tilsvarende VW. Men hvor mye skal man være villig til å betale ekstra da? Nå har ingen av de tradisjonelle premium produsentene noen alternativ til Taycan, så det eneste å sammenlikne med blir jo Tesla. Dessverre for Tesla så har de en byggekvalitet selv British Leyland hadde skammet seg over. En mill, en halv mill er alt for mye for så dårlig sammenskrudde produkter som Tesla. Men hva annet skal man sammenlikne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, design, image og kvalitet? Det blir jo litt som at man betaler minimum dobbelt så mye for en iPhone Xs kontra en Nokia 9 PW. De som vil ha Apple vurderer ikke engang Nokia, og tilsvarende vil det være for de fleste kjøperne av en Porsche vs. Tesla. Jeg synes faktisk det er fint at Porsche har valgt å ta seg godt betalt for Taycan, all den tid det ville vært fryktelig trist om Taycan fikk stempel som Asker-Passat. :) 

Så kan vi jo dra parallellen over til båt. En Galeon gjør samme nytten som en Princess, men gud bedre så mye bedre ting er hos sistnevnte. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bunner mye i hva man er villig til å betale ekstra for. Men at prisnivået ligger såpass høyt gjør iallfall at Tesla ikke har noe å bekymre seg for ennå. For noen vanlig tror heller ikke jeg Taycan kommer til å bli. De fleste husholdninger med normal inntekt kan med litt skraping og prioritering skaffe seg en Model S. Men med Taycan så ligger liksom lista litt høyere, så det blir nok en langt mer eksklusiv bil. 

Skal uansett bli spennende å se hvordan den kommer til å selge 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@asvJoda... dette er min gamle 944 som jeg hadde i 1988-1989. Det er faktisk litt merkelig å se denne bilen igjen såpass fin og så mange år senere. Jeg ser at dagens eier har hatt bilen i hele 27 år og det er temmelig imponerende. Han må ha vært svært glad i bilen hvilket ikke er merkelig. Da jeg hadde bilen var den kjørt rundt 60000 Km og nå 30 år senere har den bare kjørt litt over det dobbelte. Dette betyr at den gjennomsnitlig kun har kjørt rundt 2000 Km årlig de siste 30 årene.

Hmmm.... jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om dette, men hvis det er korrekt er dette en standard 944 med et utrolig lavt kilometertall. Bilen ser etter min mening pen nok ut til at dette er korrekt. Takk for at du postet annonsen... :)

Da denne bilen var ny kostet den rundt 850000 NOK (før ekstrautstyr) i dagens pengeverdi. Dette var utrolig mye penger på den tiden og til sammenligning kostet en BMW E30 325i med praktisk talt identiske ytelser omtrent det halve. Selv en E30 325i var en sjelden bil i Norge på denne tiden pga. prisen og da kan man jo tenke sitt om Porscher. Det ble registrert en del frontmotoriserte Porscher som varebiler, men selv om man inkluderer disse var Porsche et temmelig sjeldent bilmerke i Norge på 80-tallet.

Hvorfor i all verden skulle noen betale dobbel pris for en Porsche i forhold til en BMW med identiske ytelser? Jeg tenker at mye handler om status, men at det også handler om hvordan en Porsche kjører. Kjørefølelsen er en helt annen og man føler at man har kontroll på en helt annen måte enn i en alminnelig BMW. Det handler om hvordan bilen er konstruert og kalibrert.

En standard Porsche 944 var en fantastisk fin sportsbil selv den ikke var blandt de hurtigste sportsbilene. Ville man ha kraftigere motor tilbød Porsche også 944 S2 (fom. 1988) og 944 Turbo/S. Den kraftigste varianten hadde ytelser på nivå med Ferrari 328.

En standard 944 hadde ytelser som en E30 325i, men hadde langt bedre kjøreegenskaper. På langturer var det spesielt følelsen av ro som var imponerende. Ikke i betydningen av at det ikke var f.eks motor og vindstøy i høyere hastigheter på Autobahn, men at selve bilen virket utrolig rolig og harmonisk. På mer svingete veier var den med praktisk talt 50/50 vektfordeling samt en vekt på kun ca. 1250 Kg temmelig agil og leken. Det var en meget fin feedback fra styringen og motoren var kraftig nok til at man sjeldent følte behov for mer effekt. Vi var på flere langturer til Tyskland, Frankrike og Sveits da vi hadde den aktuelle Porschen - en fin tid... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg ser poengene dine, men hvorvidt en bil gjør 0-100 km/t på 2,4 eller 2,6 sekunder er ubetydelig i mine øyne (jeg forstår at du ikke mener dette, men tar det frem likevel ettersom mange påpeker at en P100D er raskere). Det samme hvor god autonomi bilen har, all den tid slike systemer per dags dato fungerer dårlig. Jeg kan heller ikke se for meg at autonomi i form av autopilot noen gang kan overgå menneskelige handlinger, men det kan jo ha noe med hvor dårlig jeg synes dette fungerer per idag. Hva vil for eksempel en bil på autopilot velge dersom det står mellom en fjellvegg eller et menneske?Tesla gjør mye bra og de er overlegne på mange områder (bilfabrikantene har helt klart mye å bli inspirert av), absolutt. Nå er rekkevidden på Porschen sannsynligvis mer enn nok for de fleste (jeg forstår at det er kinkig om man driver typ Nimber alá Teslabjørn, men da hadde jeg heller kjørt en dieselbil med fire ganger så lang rekkevidde) i både hverdagslige og helgesettinger. Jeg merker selv med min nye i3S 120Ah at rekkevidden her er mer enn nok, og jeg selger eiendommer i spennet Asker og Bærum til Bjørkelangen til Lunner til Trysil - det blir med andre ord en del kjøring.

Vi nærmer oss en felles forståelse, strålende ;-)

Men om bilen kutter tiden med 0.2 til hundre er meningsløst, der er vi enige. Men det er kanskje at det er underforstått at Porsche skal sette standarden, at når de kommer med en etterlengtet elbil, skal denne være overlegen - det er hva man er vandt til og det Porsche selv vil.

Når dette ikke skjer, forventningen ikke blir møtt, prisen blir heftig i elbil vennlige Norge. Da blir jeg litt skuffet, jeg ville ha mer, jeg var trygg på at Porsche igjen leverte. Men kanskje jeg ser det feil, kanskje er Tesla bare så langt fremme på el.bil drivlinjen. Kanskje ikke Porsche ville ha mer batteri/vekt eller rekkevidde var prioritert?

jeg heiser flagg, hilser den velkommen og ser frem til fortsettelsen. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at Porsche har valgt i klistre «turbo» på sin elbil.  

Ser tilbake da jeg var 18 og lagde 1983 GTI look ( grill, skjerbreddere, striper, bakluke, baklys og interiør endringer)  på min røde 1974/75 VW Golf S. Syntes det allerede da var lit kleint med fake emblem. Gikk ikke mange månedene før jeg oppgraderte til en  E21 320,.

Å pynte eksosrøret med krom holdt jeg meg unna. 

Idag får du knapt kjøpt en bil uten fake eksospotte med pyntekrom.

Når det gjelder BMW hadde de allerede på begynnelsen/midten av 80 tallet både 315  (med 1.6 liter), 325e (med 2.5) og 745 (3.4?).   7 serie med turbo fikk ekstra ytelse i forhold til basis 3.4, og nevnte 3 serie biler lavere effekt en basis 316 og 325i.

en liten kuriositet er at Volvo prøvde på noe lignende på sine 5 syl 2433ccm motorer 850 og klistret på 2.5   , dette ble de dømt for i en europeisk «bildomstol», og måtte senere endre til 2.4 på bakluka.

Så har vi idag totalt kaos med f.eks Mercedes e450, som idag er v6 3.0 liter, mens i mitt hode er en v8 på enten 4.5 eller (6.9 liter.).

Så har vi Audi som har gått for en hybridmix hvor det står noen tall , som 20, 35, 50 osv. Forstår hva de har tenkt ,tallene kan da brukes på bilene uavhengig av drivlinje. Men allikevel intetsigende for min del. 

Poenget mitt er at bilene med ICE motorer burde få beholde sine egne betegnelser, og man kan finne på noe helt nytt for el.

Her har nok amerikanerne vært mere oppfinnsomme, med å gi navn på ekstra oppsett/pakker bilene var lever med ( tenker da på bilmodeller fra 60- 80 tallet).  Porsche har jeg også i den nevnte periode brukt bokstavene E, T, S o.a ).

* ang. Elbil er min erfaring med 5 år med i3  erfart at bilhobby kommer til å endres. Det er begrensninger ( min mening). Se for deg at de fleste komponenter i bilen du ønsker å endre på er på en eller annen måte koblet til «høyspent strøm» og eller avanserte komputere som snakker sammen for at bilen skal fungere korrekt. 

Å bytte 12v batteri på i3 selv, krever nesten doktorgrad i fysikk med godkjenning fra produsent, leverandør og myndigheter.

Har gått tilbake til Ice bil bl.a for å få tilbake noe friheten/gleden ved å ha egen bil.(kjører el-tog til jobb, og har bil på fritiden uten begrensninger ). Det er mer miljøvennlig at jeg deltar som passasjer på kollektivtransporten , som går uansett - enn at jeg raser inn i bygatene i Oslo med  feks en 2.7 ton el-Audi og lager kø for busser og annen nytte transport.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt artig, men la oss være litt fair mot Tesla. De har vært på markedet i 7-8 år (litt lenger tid hvis Roadster, som var basert på Lotus Elise, teller med), mens Porsche i en større sammenheng har solgt biler (356) siden 1948.

Det er imidlertid helt klart at det er nå Tesla kommer til å få føle konkurransen. Det er nå de tyske bilprodusentene kommer på banen og slår tilbake med deres profesjonelle kvalitet, salg og service. Selvfølgelig vil dette påvirke Tesla, men jeg tror allikevel at Elon Musk's masterplan vil holde. De relativt billige modellene Model 3 og den kommende lille SUV'en Model Y i kombinasjon med Teslas Supercharger nettverk er en attraktiv pakke. De tyske bilprodusentene har et stykke å gå ennå før de for alvor truer Tesla. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Fikk denne av en kamerat nå 😂 Forskjellene mellom Taycan og Model S 😉

[...]

...og refererer vi til disse sammenligningene, så tror jeg de aller fleste er enige om at en Taycan er vel verdt 600 000kr mer enn en Model S. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

...og refererer vi til disse sammenligningene, så tror jeg de aller fleste er enige om at en Taycan er vel verdt 600 000kr mer enn en Model S. 😂

Nei det er jeg fortsatt ikke enig i 😀 Den er aaalt for dyr fortsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Porsche Taycan er dyr, men om den er for dyr avhenger av din økonomi og preferanser. Folk er forskjellige og i relativ forstand er hva som er dyrt for deg ikke nødvendigvis like dyrt for meg. Det handler også om prioriteringer. Noen velger f.eks å bo veldig dyrt, men kjøre billige biler fordi interessen for biler er lav (og visa versa).

Det vil utvilsomt etterhvert utvikles et segment med elektriske biler som spiller i en klasse over f.eks Tesla når bilprodusenter som Rolls-Royce, Bentley, Ferrari etc. kommer med slike biler. På den samme måten vil det utvikles billigere, men sannsynligvis veldig gode elektriske biler når bilprodusenter som VW, Toyota, Peugeot etc. kommer med slike biler.

Jeg tenker også at VAG har en utfordring med prispolitikken på de ulike elektriske bilmodellene etterhvert som VW, Skoda, Audi etc. kommer med Tesla konkurrenter. VAG har brukt mye tid og krefter på å bygge opp modellhierarkiet slik det fremstår i dag og dermed skapt forståelse for prispolitikken mellom de ulike merkene og modellene selv om mange av bilene rent teknisk grunnleggende er de samme. Jeg vil tro at en kommende Audi pendant til Model S prismessig vil ligge betydelig lavere enn Porsche Taycan selv om den deler mye av teknikken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...