Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Den nye Peugeot 508 er definitivt ganske lekker, men jeg tror dessverre at den vil slite på markedet med mindre prisen på bilen blir veldig attraktiv. Selv her i Danmark der denne klassen av bilmodeller (altså Ford Mondeo, VW Passat, Peugeot 508 etc.) tradisjonelt har vært veldig populære som firma/leasingbiler ser vi nå at folk heller vil ha bilmodeller som f.eks Peugeot 3008, VW Tiguan etc. Gunstige leasingpriser har også ført til at mange har avansert videre til bilmodeller fra f.eks BMW og Mercedes-Benz.

Hvorvidt dette er en god ting i det lange løp er jeg usikker på iom. at inflasjonsfaktoren er betydelig. Premium blir det nye alminnelige og hvis selve premium euforien blir for mye utvannet (altså at f.eks BMW blir like alminnelig som VW) har vi en helt ny situasjon der mange gamle oppfatninger av et bilmerke må revuderes. Kanskje er vi der allerede med BMW.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 508GT er lekker. Såpass lekker at jeg måtte ut av bilen og kikke litt ordentlig på den første gang jeg så den.

Jeg har imidlertid ikke sett den annet enn hos forhandler enda. Peugeot er liksom ikke det folk her i området kjøper. Bilene står der mest da forhandleren er under Bertel O. Steen «paraplyen». Mercedes-Benz selger de langt mer av. Særlig C-klassen, som størrelsesmessig minner mer om en noen år gammel E-Klasse.

Partner selger dog godt. En kassebilmodell jeg er veldig glad i for det den er. En billig kassebil. Aldri tull med de, og til kassebil å være er de gode å kjøre.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Empire Strikes Back - er vel den mest riktige betegnelsen på VW ID.3 (der også selve navnet historisk spiller på dette med tanke på Boblen og Golf). Jeg synes at dette designet er fantastisk "industrielt" tysk og ikke minst utrolig VW. Designet er kanskje litt barnslig og naivt, men sett med dagens øyne var også Boblen dette og til og med Porsche 911. Enten elsker man designuttrykket eller så hater man det. Jeg tenker at VW er svært bevisst deres historie og at dette er en bra ting. De vil være signifikante i et historisk perspektiv og er stolte av dette.

Jeg tror at ID.3 blir en gamechanger (ikke ulikt Boblen og Golf) og at VW vet dette. Tesla vet også at når VW kommer på banen med ordentlige elektriske biler endrer spillereglene seg og derfor har Model 3 også et design som minner mye om VW's tradisjonelle linjer. Dette er en smart strategi og alt annet enn tilfeldig.

@FredrikE24 Den nye 508 har et virkelig fint design, men jeg tror dessverre ikke at dette er nok til at den blir populær som f.eks forgjengeren 406 var (som jeg har hatt 2. stk av). Hele klassen er døende fordi det i dag finnes bedre alternativer og folk er villige til å betale mer for bruksbiler. I dette perspektivet fremstår imidlertid Peugeot Partner og søstermodellen Citroën Berlingo som litt av et paradoks. De er populære fordi de nettopp ikke er elegante og dyre. På mange måter er de dagens 2CV (for de som husker den modellen). En praktisk "no nonsense" bilmodell med rimelig bra kvalitet og holdbarhet i forhold til prisen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik skrev:

Selv her i Danmark der denne klassen av bilmodeller (altså Ford Mondeo, VW Passat, Peugeot 508 etc.) tradisjonelt har vært veldig populære som firma/leasingbiler ser vi nå at folk heller vil ha bilmodeller som f.eks Peugeot 3008, VW Tiguan etc. Gunstige leasingpriser har også ført til at mange har avansert videre til bilmodeller fra f.eks BMW og Mercedes-Benz.

Hvorvidt dette er en god ting i det lange løp er jeg usikker på iom. at inflasjonsfaktoren er betydelig. Premium blir det nye alminnelige og hvis selve premium euforien blir for mye utvannet (altså at f.eks BMW blir like alminnelig som VW) har vi en helt ny situasjon der mange gamle oppfatninger av et bilmerke må revuderes. Kanskje er vi der allerede med BMW.

Dette skjønner ikke jeg, det med at folk heller kjøper en SUV fremfor stasjonsvogn eller sedan i samme prisleie. For det er jo ikke det at Passat kunder kjøper en Touareg, for den er dyr. Nei Passat kunder kjøper Tiguan, Mondeo kunder kjøper Kuga og 508 kunder kjøper 3008. Da betaler de like mye eller litt mer for en bil som har dårligere bagasjeplass, dårligere kjøreegenskaper og ett mindre attraktivt design. Det er jo nå stasjonsvogner og sedaner er på sit beste, se på Mazda 6 eller den nevnte 508. Før så kjøpte folk biler etter hvor praktiske de var og hvordan de så ut, nå kjøper de SUV fordi alle andre skal ha det. Jeg kunne ikke finne på å kjøpe meg en X3 fremfor 5-serie, X3en er en annenrangs bil i mine øyne. Jeg kunne vurdert X5, men hvorfor skal en som meg som liker å sitte i bilen og ikke oppå bilen kjøre X5? Nå har jeg kjørt Mondeo firmabil en stund, hvorfor folk velger Kuga fremfor denne skjønner ikke jeg. Den er jo faen ikke god å kjøre en gang. Nå er vi kommet dit at "melk og brød" er blitt så bra, designet sitter som ett skudd og bilene føles mer premium enn noen gang. Unntaket her er VAG modellene fra VW og Skoda. Makan til triste og trauste biler skal man lete lenge etter, nye Passat er ett gjesp. Superb er fin, men akk så kjedelig. 

Jeg mener videre at jaget etter premium har gjort at BMW og Mercedes rett og slett ikke virker så premium lenger. Selv ikke G30 virker så premium som 5-serien en gang gjorde. Og det er fordi du ser bilene over alt, 530e har solgt i bøtter og spann. Folk fra alle samfunnslag kunne kjøpe seg ny 5-serie. Fordelen med dette er at salget til de ultra tradisjonelle sedaner og stasjonsvogner fra premium merkene ennå ikke har tapt seg så mye. Slaget av 5-serie og E klasse holder seg stabilt høyt tross markeds tendensene. Men 2019 blir nok starten på en nedgang også for disse modellene. 

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Aldri tull med de, og til kassebil å være er de gode å kjøre.

Bare styr unna de med Dangel 4x4! Verdens dårligste firehjulstrekk system, før bakhjula tar tak så har du allerede klar å spinne deg fast med fremhjula. Så må olje byttes i diff og fordelings kasse for hver 20 000 km. Som de typiske firma biler dette er så droppes jo dette for å spare kostnader. Så når bilen da er gått 60 000 km og du kjøper den brukt, så er helvete i gang. 

Ellers er de jo ok, de ruster veldig lite disse. Men Connect og Caddy er bedre å kjøre, uten tvil. Caddy ruster dog litt og Connecten kommer ikke med firehjulstrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette skjønner ikke jeg, det med at folk heller kjøper en SUV fremfor stasjonsvogn eller sedan i samme prisleie. For det er jo ikke det at Passat kunder kjøper en Touareg, for den er dyr. Nei Passat kunder kjøper Tiguan, Mondeo kunder kjøper Kuga og 508 kunder kjøper 3008. Da betaler de like mye eller litt mer for en bil som har dårligere bagasjeplass, dårligere kjøreegenskaper og ett mindre attraktivt design. Det er jo nå stasjonsvogner og sedaner er på sit beste, se på Mazda 6 eller den nevnte 508. Før så kjøpte folk biler etter hvor praktiske de var og hvordan de så ut, nå kjøper de SUV fordi alle andre skal ha det. Jeg kunne ikke finne på å kjøpe meg en X3 fremfor 5-serie, X3en er en annenrangs bil i mine øyne. Jeg kunne vurdert X5, men hvorfor skal en som meg som liker å sitte i bilen og ikke oppå bilen kjøre X5? Nå har jeg kjørt Mondeo firmabil en stund, hvorfor folk velger Kuga fremfor denne skjønner ikke jeg. Den er jo faen ikke god å kjøre en gang.

Du burde prøve å forestille deg at det er folk i verden som tenker annerledes enn deg, @Fredrik 90. Noen av dem er ganske oppegående også. Selv må jeg si jeg har blitt SUV-fan etter noen år bak rattet i X3, og hvis jeg skulle kjøpt ny bil nå ville jeg nok betalt de ekstra kronene for å få en X3 fremfor en 5-serie. Uten at jeg ville følt meg som noen mindre bilentusiast av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ogee1 skrev:

Du burde prøve å forestille deg at det er folk i verden som tenker annerledes enn deg, @Fredrik 90. Noen av dem er ganske oppegående også. Selv må jeg si jeg har blitt SUV-fan etter noen år bak rattet i X3, og hvis jeg skulle kjøpt ny bil nå ville jeg nok betalt de ekstra kronene for å få en X3 fremfor en 5-serie. Uten at jeg ville følt meg som noen mindre bilentusiast av den grunn.

Her bommer du fælt synes jeg, vet ikke hva denne kommentaren var ett forsøk på men. I en diskusjon så skal man kunne stille retoriske spørsmål, man skal kunne sette ting litt på spissen for for å få frem ett poeng eller spørsmål. Ikke kall folk for selvsentrerte bare fordi man stiller ett åpent spørsmål. Selvsagt liker jeg sedaner (på samme måte som du liker SUV) og basert på dette så setter jeg spørsmålstegn ved denne trenden vi nå ser. I stede for å være krenket så kunne du heller kommet med ett motargument på hvorfor nettopp du synes SUV er ett bedre alternativ enn sedan/stasjonsvogn. På den måten kan vi holde en konstruktiv debatt :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte SUV for at man fikk disse med noe høyere hengervekt enn f.eks. 5-serie. Hadde det ikke vært for dette hadde det neppe blitt en høyreist bil, litt av samme grunn sim @Fredrik 90 nevner.

Etter litt over to år med denne er derimot meningen min annerledes, og det er nok stor sannsynlighet for at det vil bli SUV igjen, uavengig av hengervekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Her bommer du fælt synes jeg, vet ikke hva denne kommentaren var ett forsøk på men. I en diskusjon så skal man kunne stille retoriske spørsmål, man skal kunne sette ting litt på spissen for for å få frem ett poeng eller spørsmål. Ikke kall folk for selvsentrerte bare fordi man stiller ett åpent spørsmål. Selvsagt liker jeg sedaner (på samme måte som du liker SUV) og basert på dette så setter jeg spørsmålstegn ved denne trenden vi nå ser. I stede for å være krenket så kunne du heller kommet med ett motargument på hvorfor nettopp du synes SUV er ett bedre alternativ enn sedan/stasjonsvogn. På den måten kan vi holde en konstruktiv debatt :)  

Jeg er ikke krenket, @Fredrik 90. Jeg oppfattet bare innlegget ditt som at du har lite forståelse for at folk kan ha annen smak når det gjelder bil enn det du har, så jeg tenkte det kunne være nyttig å påpeke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette skjønner ikke jeg, det med at folk heller kjøper en SUV fremfor stasjonsvogn eller sedan i samme prisleie. For det er jo ikke det at Passat kunder kjøper en Touareg, for den er dyr. Nei Passat kunder kjøper Tiguan, Mondeo kunder kjøper Kuga og 508 kunder kjøper 3008. Da betaler de like mye eller litt mer for en bil som har dårligere bagasjeplass, dårligere kjøreegenskaper og ett mindre attraktivt design. Det er jo nå stasjonsvogner og sedaner er på sit beste, se på Mazda 6 eller den nevnte 508. Før så kjøpte folk biler etter hvor praktiske de var og hvordan de så ut, nå kjøper de SUV fordi alle andre skal ha det. Jeg kunne ikke finne på å kjøpe meg en X3 fremfor 5-serie, X3en er en annenrangs bil i mine øyne. Jeg kunne vurdert X5, men hvorfor skal en som meg som liker å sitte i bilen og ikke oppå bilen kjøre X5? Nå har jeg kjørt Mondeo firmabil en stund, hvorfor folk velger Kuga fremfor denne skjønner ikke jeg. Den er jo faen ikke god å kjøre en gang. Nå er vi kommet dit at "melk og brød" er blitt så bra, designet sitter som ett skudd og bilene føles mer premium enn noen gang. Unntaket her er VAG modellene fra VW og Skoda. Makan til triste og trauste biler skal man lete lenge etter, nye Passat er ett gjesp. Superb er fin, men akk så kjedelig. 

Jeg mener videre at jaget etter premium har gjort at BMW og Mercedes rett og slett ikke virker så premium lenger. Selv ikke G30 virker så premium som 5-serien en gang gjorde. Og det er fordi du ser bilene over alt, 530e har solgt i bøtter og spann. Folk fra alle samfunnslag kunne kjøpe seg ny 5-serie. Fordelen med dette er at salget til de ultra tradisjonelle sedaner og stasjonsvogner fra premium merkene ennå ikke har tapt seg så mye. Slaget av 5-serie og E klasse holder seg stabilt høyt tross markeds tendensene. Men 2019 blir nok starten på en nedgang også for disse modellene.

Det er etter min mening tre sider ved dette fenomenet.

Bilens opplevde kvalitet vis a vis alternative bilmodeller har endret seg mye med årene. BMW har naturligvis blitt bedre i denne sammenhengen, men de andre har blitt vesentlig mye bedre. Et veldig bra eksempel i denne sammenhengen er BMW E34 kontra den samtidige Peugeot 405 og i dag BMW G30 kontra Peugeot 508 Mrk.II.

Et annet aspekt er den relative posisjonen E34 hadde på markedet vis a vis dagens G30. Da E34 var på markedet var det stort sett bare Mercedes-Benz W124 og Audi 100 (C3) som kunne måle seg mot den. I dag er det mange flere konkurrenter og flere ligger rett under (f.eks Volvo S/V90). G30 er med andre ord i relativ forstand ikke like enestående og "premium" som E34 var på markedet.

Inflasjonsfaktoren er betydelig for BMW (og de andre tyske premium bilmerkene inkl. Porsche). Produksjonsvolumet for disse produsentene er mye større i dag enn det var da E34 kom på markedet. Mange flere har i dag råd til å kjøpe slike biler. Et eksempel er Porsche som har gått fra en årlig produksjon på 35-40000 biler på 80-tallet til nesten 10 ganger så mange biler i dag.

SUV'er har jeg et temmelig ambivalent forhold til. Jeg kan forstå at mange (spesielt i Norge) heller vil ha en SUV fremfor en stasjonsvogn, men jeg vil ikke selv ha en SUV. Jeg tenker at Mercedes-Benz E-klasse All Terrain og Audi A6 Allroad er perfekte kompromisser i denne sammenhengen... :)

Apropos ekte offroadere. Dette er bare komisk i forhold til originalen, men jeg tviler ikke på at den er teknisk kapabel.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, awt skrev:

Jeg kjøpte SUV for at man fikk disse med noe høyere hengervekt enn f.eks. 5-serie. Hadde det ikke vært for dette hadde det neppe blitt en høyreist bil, litt av samme grunn sim @Fredrik 90 nevner.

Etter litt over to år med denne er derimot meningen min annerledes, og det er nok stor sannsynlighet for at det vil bli SUV igjen, uavengig av hengervekt.

Hva man velger av biltype, avhenger vel mest av behov. Å være trend-nisse, for det er "tingen"å kjøre SUV, er meningsløs for meg.

Jeg har hatt både høyt og lavt,  men de siste 3 modellene har vært X modeller, hvorav E84 er kanskje det beste kompromisset mellom å sitte mellomhøyt og fremdeles kunne kjøre svært aktivt.

Primært kjører jeg SUV pga hytte, utseendet/sikkerhet, men først og fremst fordi "noen" vil sitte høyt hjemme (sykdom).

Jeg forsøkte et kompromiss med F11, men det gikk ikke hjem, det blir for lavt og stumpete - samt at oversikten blir svært begrenset.

F11 modellen er jeg svært svak for, så forsøkte å krydre litt med komfortseter, men nei.

Så jeg kommer ikke ned igjen med det første, måtte isåfall vært en entusiast Z model eller noe annet festlig/klassisk når den anledningen byr seg.

Hva andre velger bryr meg lite, selvom sedan/limousin i disse dager blir litt senior'ish for min del.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Hva andre velger bryr meg lite, selvom sedan/limousin i disse dager blir litt senior'ish for min del.

Jepp: andre må få velge akkurat hva de vil og man burde være glad på deres vegne om de selv er fornøyd, selv om bilen ikke passer en selv(både smak og behov). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det om balansen mellom interesse og behov. Gøy å prøve SUV/SAV, gøy med 5-serie og enda artigere med 3-serie. Gøy å prøve andre merker. "Aldri" bil med mindre enn 200hk.

Slik er jeg. Kall meg jålete, ungdommelig eller bestefar. Hvorfor andre skal mene så mye om hva folk velger forstår jeg ikke. Som regel basert på antagelser og subjektive meninger, som i noen tidligere innlegg. Etter min mening uinteressant, men underholdende å lese om 😁

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

[...] Jeg kunne vurdert X5, men hvorfor skal en som meg som liker å sitte i bilen og ikke oppå bilen kjøre X5? 

På samme måte som at de som liker å sitte "oppå bilen" ikke kjøper en 5-serie. Man kjøper bil etter behov og lyst (derav mange som kjører SUV), og SUV er helt enkelt overlegen vanlige biler på mange måter. Av verdi kan nevnes; ofte økt tilhengervekt, sittestilling, gå inn/opp fremfor å pakke bilen rundt seg, bakkeklaring/4x4, følelsen av mer oversikt, mer behagelig kjørestil (les: ikke måtte ned i 20 km/t over en fartshump etc.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

På samme måte som at de som liker å sitte "oppå bilen" ikke kjøper en 5-serie. Man kjøper bil etter behov og lyst (derav mange som kjører SUV), og SUV er helt enkelt overlegen vanlige biler på mange måter. Av verdi kan nevnes; ofte økt tilhengervekt, sittestilling, gå inn/opp fremfor å pakke bilen rundt seg, bakkeklaring/4x4, følelsen av mer oversikt, mer behagelig kjørestil (les: ikke måtte ned i 20 km/t over en fartshump etc.). 

Men...du kjører jo ikke SUV selv 😉

Er vel ikke noe som sier at andrehåndsverdien er så mye dårligere på en Stasjonsvogn/sedan enn på en SUV. Mulig dette endrer seg i årene som kommer, men det har nok mer med drivlinjer enn biltype å gjøre. Jeg skjønner argumentet med å sitte høyt, det er deilig å har den store oversikten. Jeg har bare eid en SUV, en Ford Excursion. Ikke at jeg sammenlikner denne "lastebilen" med vanlige SUVer, men det var fint å sitte høyt og ha oversikt. Følelsen av å være konge på veien er jo litt artig, og med Forden så møtte jeg sjelden noen som var større (med mindre de hadde 18 hjul og litauiske skilter). Men det er likevel ikke det jeg liker. Jeg skjønner argumentet med at det er fint å sette seg opp/rett inn i stede for ned. Men det er ofte ett argument jeg hører fra min foreldre sin generasjon. Jeg digger å sette meg ned å inn, kle bilen på seg på en måte. Er jo det som er BMW, litt kompakt følelse med fører i fokus. Henger trekker jeg mye på, men har krok på både E34, firmabil og pickup på jobb. Behagelig kjørestil synes jeg ikke SUVer har, du sitter mer oppreist og komforten er en del mer "stumpete". Tro meg, i en X5 bør du også ned i 20 km/t for å forsere en fartdump.

Jeg liker nye X5 veldig godt, og neste gang jeg skal bytte bil så er jeg inne i 30 åra. Kanskje jeg har skiftet syn innen da, for jeg føler vel at etter fire femmere så kunne jeg kanskje forsøkt noe annet neste gang 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...