Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg dro i gang denne SUV-diskusjonen uten å følge opp. Har bare vært veldig opptatt på jobben de siste dagene.

Jeg ønsker ikke å dra denne diskusjonen videre, men tenker at det er greit at jeg svarer @Fredrik 90 på hans spørsmål om hvorfor man velger SUV. For min del er de viktigste grunnene til at jeg kjører SUV følgende:

- Oversikten som jeg får av den høye førerposisjonen

- Bilen er kortere enn tilsvarende sedan, noe jeg foretrekker. Vi har god plass til fire voksne samtidig som bilen er 10-15 cm kortere enn en sedan med tilsvarende beinplass. Ja, dette er fordi det er mindre bagasjeplass, men de gangene vi drar på tur med bagasje er vi bare to i bilen, så vi trenger ikke mer plass enn det vi har.

- Høyere bakkeklaring og kortere overheng. To-tre ganger i året er vi på hyttetur der de siste hundremeterne ikke er brøytet og forholdsvis humpete. Akkurat de gangene gjør den ekstra bakkeklaringen at vi kommer helt fram til hytta.

- BMWs SUV'er er blant de som har best kjøreegenskaper og kjørekomfort. Jeg synes vår F25 X3 med EDC er veldig god å kjøre.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUV vs ikke SUV er nok ingen fasit for. Enig at BMW lager blandet den aller beste SUV, for god kjøreopplevelse. BMW definerte disse i starten som SAV og ikke SUV.

Har kjørt F15 fantastisk kjøremaskin, på linje med det jeg testet i 2011 F11, rwd 3.0d og automat.

mens mange av de rimeligere SUV bilene er mer utfordrende å ratte med sterk sidevind/ snøføre i motorvei hastighet. SUV bilene ødelegger noe av den passive sikkerheten på normal høye biler, pga de treffer høyere opp en optimalt for sikkerhetssone i Karroseri. 

Men for å dra tråden videre (uten SUV sporet), har nå fått sett hele live filmen fra IAA 2019 med Thomas M. , og imponert over kunnskap og evnen til å peke direkte på de unike egenskapene på hver enkelt bilmodell. Informasjonen leveres ut på en rolig og behagelig måte.

Utstillingen viser at elektrifiseringen går raskt fremover nå, begynner å se noen interessante modeller komme. Men savnet i4 og ix3 fra BMW og Audi q4-etron. 

Ser ut til at det er vw som vil komme først ut med utvidet program på elbilfronten , utover å kun levere «hei-se-meg-jeg-kjører-elbi-design». Dvs når id4, id-crozz og ID-buzz dukker , burde også flere merker tilby normalstore biler - kanskje Ford overrasker. Id3 (vil sikkert selge en del), framstår for meg som en kjekk pendler/nr 2 bil, hvis det stemmer at den er konstruert uten hengerfeste og takstativ mulighet. Som en litt forbedret versjon av det BMW kom med allerede i 2013....

Land Rover  deffender 90 med stålfelger kunne jeg tenkt meg. 3 seter med grønne skilter og etterhvert mulig PHEV kan bli fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at den nye Land Rover Defender vokser på meg etterhvert som jeg blir mer vant til det nye designet. Jeg tenker at indiske Tata har gjort en meget bra jobb med å oppgradere Defender uten å miste plottet. Designet er umiddelbart lett komisk (som alltid når et klassisk design gjøres moderne), men jeg tror allikevel at Land Rover har gjort dette riktig. Bilen fremstår som seriøs og med alle de klassiske designdetaljene inntakt. Land Rover har i denne sammenhengen vært mye mer modige enn f.eks Mercedes-Benz med den nye Geländewagen, som på alle måte ser ut som en klassisk G-Wagen (dog ikke som den originale 460/461 varianten).

Apropos Mercedes-Benz og PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) så klarer den nye GLE 350de rundt 100 Km på ren elektrisk drift. Dette er ganske imponerende og er et resultat av et 31 kWh stort batteri. Kombinasjonen med en dieselmotor er interessant, men jeg mener ikke at dette gjør en stor forskjell i praktisk bruk (les: det er det relativt store batteriet som er avgjørende i denne sammenhengen). Jeg liker også designet på modellen så etter min mening har Mercedes-Benz gjort mye riktig her.

Poenget er imidlertid at disse PHEV modellene primært er utviklet for det tyske markedet og som en midlertidig løsning. Tyskerne er generelt følsomme for å forstyrre andre på en negativ måte og hvis man kan kjøre lydløst ut av innkjørselen samt for det meste ut av byen er dette en god ting. For bilprodusentene er dette også en god ting fordi PHEV biler kan produseres på alminnelige chassiser (altså konvensjonelle biler med stempelmoterer) og dette er naturligvis mye billigere enn å utvikle helt nye chassiser der alt er elektrisk.

Apropos den nye Land Rover Defender så er LEGO varianten også ganske artig... :)

Jeg kom også over dette amatøropptaket av Concorde i Harare i Zimbabwe. Concorde er som de fleste vet en gammel favoritt i denne tråden så slike opptak liker vi. De som opplevde Concorde var uten tvil klar over at dette passasjerflyet var spesielt (som man ser i videoen). Essensielt var Concorde konstruert som et jagerfly med plass til passasjerer.

I 1996 klarte Concorde distansen New York til London på 2 timer og 53 minutter. Flyet hadde en cruise hastighet på 2150 Km/t, men kunne nå en topphastighet på nesten 2400 Km/t med litt medvind, som på denne spesifikke turen over Atlanterhavet på min fødselsdag den 7 februar... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos nye hybrid GLE 350e, så er det en viktig ting med diesel og avgasser. Systemet trenger temperatur, mao den vil fyre seg opp og kan ikke overstyres i starten.

Slik at ideen er bra, men konseptet blir helt feil. Kan man ikke velge når og hva slags drivlinje man kan bruke, blir konseptet helt feil.

har forøvrig fått tilbud på en phev selv, så er å lukter på tanken selv. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

har forøvrig fått tilbud på en phev selv, så er å lukter på tanken selv. 🙈

Hmm... Nå er jeg spent :) La meg gjette: Jeg tror det er en BMW X3 Phev, men kan også være en X5, men da en F15. Jeg tror derimot ikke det er en 330e eller 530e, fordi de er sedan og lav og enda ikke i firehjulsdrift. 225xe er det ihvertfall ikke, den har feil plattform og tror ikke det er biltypen du søker. 7-serie utgår. Andre merker tror jeg heller ikke har totalpakken du søker i bil. 

Nåh, hvordan kom jeg ut? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius2002 skrev:

Hmm... Nå er jeg spent :) La meg gjette: Jeg tror det er en BMW X3 Phev, men kan også være en X5, men da en F15. Jeg tror derimot ikke det er en 330e eller 530e, fordi de er sedan og lav og enda ikke i firehjulsdrift. 225xe er det ihvertfall ikke, den har feil plattform og tror ikke det er biltypen du søker. 7-serie utgår. Andre merker tror jeg heller ikke har totalpakken du søker i bil. 

Nåh, hvordan kom jeg ut? :D 

Hehe, her går der fremdeles i hytteprosjekt, ferdig inne, så begynner ute til våren. Budsjettet som jeg trodde var «nok» har sprekt elegant med 2-300k. Det vil bli det dobbelte av den summen før jeg er «ferdig». Så bil er litt lenger ned på lista om dagen, heldigvis ikke like interessert for tiden heller, vanskelig tid å være i en mellomfase her nå, mye halvveis. Hadde det ikke vært for overnevnte ville jeg bestilt en slik

 

91623ABB-A979-40AD-8896-DF7C95A21A10.jpeg

Men har fått et tilbud på X3 30e ja, men avventer en kommende kampanje der vedr leasing, kall det plan A. Det er X klassen som gjelder for meg ennå. Nevnte for en kollega at den dagen hytta er ferdig (skjer ikke) skal jeg ha en F13 650 ix.

plan c og d heter IX3 og Tesla model Y, bytte blir det uansett neste år.

Så hvor ble B av, tja kan være en F15, men den er kompleks/vanskelig, 80% er hybrid, som har svært kort rekkevidde,  disse får du kastet etter deg i disse dager, disse oppgraderer jo til G05. samtidig er dieselmotoriseringen unaturlig høyt priset. Da snakker vi om en 16-17’ model. Har en budsjettkalkyle også, plan e? Dette er en ganske kjedelig 15-16’ av nåværende bil + en i3.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy skjønner :) Interessen for bil går i bølgedaler her også, men det er kjekt å ha noe å ta vare på og dille med(bilvask) når jeg vil koble ut fra hverdagsstresset. Hvis det er budsjettbil så kanskje Mini Countryman PHEV kan være noe? Den deler plattform med 225xe, men er ikke like gubbete i design. Burde være mulig å gjøre et godt kjøp, men det er jo klart noe annet enn en X3 og et helt annet firehjulstrekksystem :) Jeg er derimot stadig fornøyd med F45en, den er en fin løsning om man vil ha mye for lite, men såklart har den sine svakheter den også og designet er ikke for alle. Noe må man ofre :) 

Bil er vanskelig og jeg er med og som sagt skjønner plan/reserveplanene dine :D 

0EB574C0-9021-4564-90D8-8B00E94B34C7.thumb.jpeg.42903133afe80f6b613f97d11318e607.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Ron Jeremy skjønner

Bil er vanskelig og jeg er med og som sagt skjønner plan/reserveplanene dine :D 

Jeg skjønner knapt planen(e) selv Marius. 

Skjer mye i 2020, får se hvor brikkene faller, hva som blir prioritert.

Vår F25’n har vært trofast, hatt den i 3.5 år og kjørt 72.000km, en knekt fjær bak, ellers bare slitedeler og servicer, den gjør en utmerket jobb og er en «ærlig» bil. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At interessen for bil går i bølgedaler er helt sikkert og jeg er definitivt nede i en bølgedal med vår Citroën C4 Picasso. Bilen er egentlig helt grei og gjør hva man kan forvente av den, men spesielt interessant er den ikke. Når dette er nevnt er min bilinteresse for alle praktiske formål delt i to. Den ene siden handler om å ha en alminnelig bruksbil som er nogenlunde billig, praktisk og pålitelig. Den andre siden handler om å forstå hva som skjer i dagens bilindustri rent teknisk og hvordan dette kommer til å endre bilindustrien på kort og lang sikt.

Det siste krever litt innsikt og jeg tenker at vi (for det er en diskusjon med mange deltagere) så langt ikke har bommet mye når det gjelder spådommer i denne tråden. Det handler selvfølgelig om å være informert, men det handler også om å skille vesentlig fra uvesentlig. Jeg tenker at elektriske biler i den grad stadig er en pågående prosess, mens f.eks leasing av biler ser ut til å falle på plass slik vi forutså allerede for 5-6 år siden.

Uansett er selve eierskapet av biler og hvordan vi som bilinteresserte har våre biler forandret for alltid og denne endringen vil bare fortsette etterhvert som elektriske biler tar over. Her i Danmark er det sjeldent at noen nå kjøper f.eks BMW'er. Alle leaser og omløpshastigheten er stor. Bilene byttes ut etter 2-3 år og selges ut av landet (formodentlig primært til Østeuropa). Dette medfører flere ting som f.eks at ettermarkedet for bildeler tørker inn hos forhandlerne. Bilene leases ferdig spekket med utstyr og få ønsker å kjøpe f.eks nye og større felger til en bil som allikevel skal byttes ut om 2-3 år og som de ikke eier. Siden folk ikke eier leasede biler behøver de heller ikke å være så forsiktige med bilene (dette er ihvertfall hva de tror frem til de får regningen 2-3 år senere) og dette gir utslag på hvordan folk kjører.

Det er for tiden svært mye bøllete kjøring og folk tar sjanser de nok ikke ville ha gjort med en egen bil til 800000++ kroner. Det er i det hele tatt ikke lenger noen sammenheng mellom hva slags bil folk kjører og hva man etter gamle normer kunne forvente av en person som hadde råd til en relativt dyr bil. I dag kan "alle" kjøre en dyr bil og dette merkes på hvordan folk oppfører seg i trafikken. Det er svært mye hodeløs og temmelig tåpelig/dårlig kjøring (altså her i Danmark som generelt har kommet lenger med leasing av biler enn i Norge).

Med elektriske biler tror jeg bare at dette vil øke. Disse bilene er perfekte som leasingbiler og akselerasjonen er kraftig (trolig for kraftig for mange). Bruk og kast mentaliteten kombinert med egoistisk uansvarlighet er ingen god formel - hverken for bilinteresse slik vi kjenner den eller i trafikken. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Opphavet kjøpte sommeren 2012 en helt ny Audi A4 Allroad 2.0 TDI, de snuste på ny bil da den var 5 år, de snuste på nye E-Tron nå i vinter. Bilen er nå 7 år, snart gått 45000km og de har funnet ut at de bare skal ha den i 5 år til og prioriterte en ny bobil istedet. Trofast og ærlig som du sier. Fattern har helt nye Volvo V60 på jobb og den er dårligere på alle mulige måter: mer støy, vondere seter, en helt forferdelig dårlig girkasse, lite sikt ut av frontruten grunnet noe greier ved bakspeilet, samt at motoren kutter for tidlig i sakte fart for å spare drivstoff og oppleves direkte farlig.

Litt av poenget her er at det kanskje ikke er dumt å bare ta vare på en "gammel sliter", å bytte bare for å bytte er heller ikke vits :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare gi faen i å "sitte på gjerdet" å vente på bedre vær. Vi vet jo hvordan markedet for bil blir i årene fremover, det bør jo ikke komme som noen overraskelse.  Man venter kanskje på en kommende modell, men da er det jo ikke noe vits i å si at man vurderer å bytte...for du gjør jo ikke det ennå. Hva med å bare kjøpe den bilen som passer aller best for deg? Den bilen du har lyst på som du føler du kan ta deg råd til. Det er alltid så mye "hvis" og "når", folk trenger unnskyldninger for å ikke gjøre det dem har lyst til. 

Jeg tenkte jeg burde gå for bensin når jeg handla bil nå tidligere i år. Hele årsaken til at jeg solgte F10en var fordi jeg var usikker på den fremtidige andrehånds verdien til diesel biler. Jeg tenkte å vente å se om det kom noen plug in hybrid i 5-serien med sekser. Men jeg kom frem til å gi faen i all den tenkingen og spekuleringen på "hva", "hvis", "når". Hva har jeg vært mest fornøyd med før? Jo femmer med diesel sekser! Hva sier bruksområdet mitt at jeg trenger? Stor komfortabel bil med kraftig motor og økonomisk forbruk! Er andrehåndsverdi viktigere enn at bilen skal oppfylle de krav jeg har ønsket meg? Nei egentlig ikke for å være helt ærlig. Så da gikk jeg mot strømmen og meg selv å kjøpte dieselbil igjen. Angerer jeg på dette, ikke ett nano sekund! Jeg fyller adblue og kjører nesten partikkelfri Euro 6 bil. Jeg kjører forbi ladekøer og strømtomme radiobiler. Og jeg koser meg fordi jeg har en bil som passer mine behov. Folk er alt for opptatt av å velge rett i henhold til hva massene mener er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Eller bare gi faen i å "sitte på gjerdet" å vente på bedre vær. Vi vet jo hvordan markedet for bil blir i årene fremover, det bør jo ikke komme som noen overraskelse.  Man venter kanskje på en kommende modell, men da er det jo ikke noe vits i å si at man vurderer å bytte...for du gjør jo ikke det ennå. Hva med å bare kjøpe den bilen som passer aller best for deg? Den bilen du har lyst på som du føler du kan ta deg råd til. Det er alltid så mye "hvis" og "når", folk trenger unnskyldninger for å ikke gjøre det dem har lyst til. 

Jeg tenkte jeg burde gå for bensin når jeg handla bil nå tidligere i år. Hele årsaken til at jeg solgte F10en var fordi jeg var usikker på den fremtidige andrehånds verdien til diesel biler. Jeg tenkte å vente å se om det kom noen plug in hybrid i 5-serien med sekser. Men jeg kom frem til å gi faen i all den tenkingen og spekuleringen på "hva", "hvis", "når". Hva har jeg vært mest fornøyd med før? Jo femmer med diesel sekser! Hva sier bruksområdet mitt at jeg trenger? Stor komfortabel bil med kraftig motor og økonomisk forbruk! Er andrehåndsverdi viktigere enn at bilen skal oppfylle de krav jeg har ønsket meg? Nei egentlig ikke for å være helt ærlig. Så da gikk jeg mot strømmen og meg selv å kjøpte dieselbil igjen. Angerer jeg på dette, ikke ett nano sekund! Jeg fyller adblue og kjører nesten partikkelfri Euro 6 bil. Jeg kjører forbi ladekøer og strømtomme radiobiler. Og jeg koser meg fordi jeg har en bil som passer mine behov. Folk er alt for opptatt av å velge rett i henhold til hva massene mener er rett.

Hva "massen" eller kveget kjøper - bryr meg mindre, det er egne behov og ønsker som er gjeldene. Som for din del, hadde du ventet noen mnd, hadde alternativene dine med ny hybrid 5 serie med i6 kommet.

Sett opp mot det du har og kunne fått, er det en interresant sammenlikning, hvertfall i mine øyne!

Er i denne i-land skvisen jeg nå befinner meg, klarer du ikke se inn i kula, kan et eierskap på lang sikt bite deg i 2'ern.

Slikt landskap/eierskap var det ikke for kort tid siden, da neste generasjon hadde minimale endringer ifht forbruk/effekt. Nå er det signifikante forskjeller og siden jeg nå har bilene lenger enn tidligere (hadde bil i maks 2 år før skifte) så må jeg kunne se rundt neste sving. Men slikt har litt med alder og gjøre også ;-) 

Dessuten, er det jakten som er nesten det morsomste, når objektet er kjøpt er det "for sent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekksekser(r6), straight six, inline six(i6), same same :) Det har ikke kommet 5-serie med rekkesekser og hybrid enda, men alle rykter skal ha det dit at G30 kommer som 545e. Denne blir nok etter ryktene også lik 745e, så vil det si en rekkesekser på 286hk og en elmotor på 113hk med samlet dreiemoment på 600Nm. Brom brom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...