Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, And-reas skrev:

 

Sant, så sant. Tilbake i E46 i fjor sommer, etter noen års opphold. Etter litt leting, fant jeg et "relativt rustfritt" eksemplar. Den fungerte såpass greit gjennom vinteren, at den fortjener å bli med et år eller to til. Dempere, fjører, bærebruer, styrestag og topplagere har den fått. Dog ikke deler fra øverste hylle; det gjelder å ha et realistisk forhold til levetiden på en 19 år gammel sliter. Kom nettopp hjem etter å ha hatt den på verksted for justering av spissingen. Savner (DAB)radio, men ellers har den alt hva en enkel sjåfør kunne ønske seg. Kjører bra, gjør den også 😅

Rustfri E46 har blitt like sjeldent som hønsetenner, ikke dårlig å komme over en slik i Norge i dag. Når det kommer til bil så har jeg en litt sånn splittet personlighet, jeg digger tech og duppeditter...men det gjør meg også sprø til tider. Jeg kjører jo en nyere 5-serie (2018 mod) og en gammal E34 fra 1994. Jeg valgte 5-serie fordi det er den bilen i sitt segment som gir best nivå av tech og kvalitet, samtidig som 5-serien er den modellen som er mest tro mot sine opprinnelige røtter. Når du går fra E34 til G30 så ser du og føler at du fortsatt er i en 5-serie. Denne identiteter mangler helt i f eks Mercedes sin E-klasse. Det er ingenting i denne i dag som hinter om f eks W124, det blir for meg helt upersonlig. 

Men om det er aldri så gøy med duppeditter og fancy utstyr som gjør livet "lettere"...så blir jeg også lei av dette etter en stund. Da er det godt å hoppe over i E34en, få litt følelsen at du må kjøre mer selv. Når du rygger så må du fysisk ta grep bak passasjer setet og vri overkroppen for å se bakover. Du må tenke når du skal parkere og du må følge mer med når du kjører. Det er enkelt for i en E34 så har du utrolig mye mer oversikt enn i G30, vindu linja er lavere og stoplene er smalere. Nå har jeg bare en 520i men det passer for en bedagelig kjørestil med myke i gang settinger og komfortabel cruising på motorveien. Jeg kjører automatisk med mer "attack" i G30en med sine 320 hk og 680 nm, du føler deg mer "uovervinnelig" i trafikken når kjører en motorsterk bil. Ting blir liksom så lett når du har en gasspedal som rår over mye krefter, du smetter inn i lenger frem enn du må, du gjør krav på venstrefila på motorveien. Du får rett og slett følelsen (og tryggheten) av at du kan akselerere deg ut av en hver situasjon i trafikken. I E34en så tilpasser man seg mer, man tar den luka man får og man legger seg pent bak trailere og elbiler som kanskje ikke kjører fartsgrensa pluss moms. Jeg koser meg i gammel bil, og jeg kjører den relativt ofte..minst annenhver dag og hver dag i perioder. Den starter alltid, utrolig pålitelig bil i de 8 årene jeg har eid den. Jeg skrur mye selv og slitedeler er billig å få tak i. Jeg unngår saltet om vinteren, det er rust som knekker en E34 som regel. M50 motoren må være noe av det mest skuddsikre som er laget av bensinmotorer de siste 30 åra.

01976A6C-0D61-41B5-8E22-65549E4EA179.thumb.jpeg.082c393469f4709df1a27afff712d69b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ess skrev:

Det handlet nok mye om at det er forskjellige motorer også. M119 i R129 500 SL og M117 W126 500 SE. Cirka 60 til 100 hk forskjell, avhengig av hvilken utgave du kjørte, er nok merkbart.

W126, W201 eller W124, de to sistnevnte med saccoplater og fem eller flere sylindre, kunne gjerne stått i garasjen min. Likeså R129, men designet på fronten er litt problematisk. Den er langt fra tidløs i mine øyne. 

Ellers er W140, som er en vanntrukket og oppsvulmet W124 designmessig, ikke så veldig interessant bortsett fra at den kunne fås med V12. Den er sikkert ellers revolusjonerende hva teknikk angår, men mangler forgjengerens eleganse.

Jeg prøvekjørte en W126 500SE fra 1989 med M117 motoren så dette er nok forklaringen. At R129 500SL hadde den nyere M119 motoren var jeg ikke klar over i 1988/89, men jeg var klar over at motoren i R129 var noe kraftigere enn i W126. Ingen av motorene var imidlertid på nivå med den litt eldre V8 motoren i Porsche 928S - hverken lydmessig eller når det gjaldt effektutvikling (min mening).

Jeg har alltid likt R129 og jeg synes at designet står seg meget bra i dag også. Jeg liker de tidlige utgavene med "sacco-bretter" i en litt lysere kulør bedre enn de senere utgavene der sideplatene har den samme fargen som resten av bilen. Disse sideplatene definerer etter min mening Mercedes-Benz på 80-tallet.

Spesielt med hardtop er R129 lekker med de lave sidene (relativt til moderne biler). Bilen er definitivt mest elegant fra siden og bakfra, mens fronten alltid har fremstått som det kanskje minst gjennomførte. På den annen side var det slik designet var på den tiden og dette ser man jo også på W126, W124 og W201.

Mercedes-Benz på denne tiden lå nok et hakk opp i forhold til BMW, men E34 og E32 rettet opp på mye av dette. BMW kom jo også med en V12 motor før Mercedes-Benz. Det kan være at W140 var en teknisk tour de force for Mercedes-Benz, men den manglet fullstendig den tidløse elegansen til W126. Jeg kan huske at det tok relativt lang tid før W126'ene i f.eks ulike diplomatkorps ble skiftet ut og ikke uten grunn. W140 fremsto langt fra like elegant og diskret som W126.

Det er på dette området en litt interessant relasjon til E38 kontra E65 ca. 10 år senere. På mange måter gjentok BMW fadesen i relasjon til W126 og W140.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2016 den 22.56, Fredrik skrev:

Jeg kom til å tenke på en annen tysk kvalitetsfilm som jeg virkelig har sansen for... "Das Leben der Anderen" (De andres liv) fra 2006. Den filmen handler på en måte om naziregimet "in desguise" (i forkledning) i fom av den østtyske etterretningstjenesten Stasi (Ministerium für Staatssicherheit). Der møter vi etterretningsoffiseren Wiesler som ved hjelp av skjulte mikrofoner overvåker div. kulturpersonligheter. Dette var stort sett den eneste gruppen mennesker som partiet (les: både naziregimet og kommunistregimet i østtyskland var diktaturer) virkelig var redde for. Kunstneriske uttrykk er vanskelig å kontrollere iom. at budskapet varierer avhengig av hvordan man tolker det. Regimet i østtyskland var klar over dette, men det var lite de kunne gjøre utover å sjikanere kunstnerne med overvåking og trusler. I likhet med løytnant Werner i Das Boot kommer også kaptein Wiesler på bedre tanker etterhvert som historien går fremover. Dette er også en film jeg anbefaler at man bruker litt tid på... :)

Det er i disse dager 30 år siden Berlinmuren falt og den østtyske staten holdt opp med å eksistere. Som en forlengelse av dette falt det såkalte jernteppet og Sovjetunionen holdt opp med å eksistere. Det er derfor verdt å minne om denne tyske filmen fra 2008 som faktisk er verdt å bruke litt tid på hvis man vil forstå hvordan regimet i det tidligere Østtyskland kontrollerte befolkningen.

Jeg husker tidspunktet for murens fall på en litt spesiell måte ved at jeg tilfeldigvis var i Tyskland på dette tidspunktet (altså Vesttyskland). Jeg skulle til Sveits og kjørte i den tidligere nevnte Mercedes-Benz W201 190E 2,3. På veien ned til Sveits var alt som normalt, men da vi skulle hjem igjen omtrent ved Göttingen (på A7 midt på natten) møtte vi store kolonner med østyske biler (Trabier, Wartburgere etc.). De var proppet fulle av glade mennesker som veivet med vesttyske og amerikanske flagg ut av vinduene. Det var mildt sagt et ganske spesielt syn og vi skjønte at noe viktig måtte ha skjedd. Vi skrudde på radioen og dermed forsto vi at det var en verdenshistorisk hendelse vi var vitner til. Virkelig spesielt... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

R129 er en av få MB som jeg har må-ha følelse for.

Jeg har planer om en dag å romstere litt i husholdningen og skaffe meg en veteranbil/klassiker. Krav er makspris 200k, den må holde seg eller stige i verdi, være fra 80 tallet/ tidlig 90 tall, ha v8 eller større motor og helst manuelt gir og bakhjulstrekk.

Har sett sett meg ut noen modeller:

Mercedes R129 500

BMW 840Ci

Corvette C4 

Ford Bronco

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

R129 er en av få MB som jeg har må-ha følelse for.

Jeg har planer om en dag å romstere litt i husholdningen og skaffe meg en veteranbil/klassiker. Krav er makspris 200k, den må holde seg eller stige i verdi, være fra 80 tallet/ tidlig 90 tall, ha v8 eller større motor og helst manuelt gir og bakhjulstrekk.

Har sett sett meg ut noen modeller:

Mercedes R129 500

BMW 840Ci

Corvette C4 

Ford Bronco

R129 er selbverständlich og E31 840Ci er nok kjøredynamisk et mer fornuftig valg enn 850Ci. Corvette C4 har jeg aldri hatt helt sansen for, men liker du tradisjonelle amcars er den fin nok. Jeg fikk først for alvor sansen for Corvette med den eminente C7. Ford Bronco er jo bare kul og spesielt som Mrk.I (1966-1977).

Jeg tenker at det er så mange kule biler fra 80-tallet jeg kunne tenke meg i dag. Det interessante er imidlertid at dette visste vi på mange måter allerede den gangen også. De beste bilmodellene den gangen var såpass bra og fokuserte at man vanskelig kunne tenke seg at de basale kjøreegenskapene kunne bli bedre og det har de heller ikke blitt. 

Selvfølgelig er ikke dagens elektroniske assistentsystemer dårlige eller mindreverdige, men i relasjon til selve kjøreopplevelsen er de ikke nødvendige som sådan. Bilene har med tiden generelt blitt mer driftssikre, men når det først skjer noe galt er det ofte dyrt og krever spesialkompetanse for å reparere bilene. Slik var det ikke tidligere og man kunne ofte selv reparere bilene med en god verkstedmanual. 

Bilene har definitivt blitt mer lettkjørte med årene, men på den annen side har mye av den direkte/ekte følelsen og feedbacken også blitt borte. Jeg tenker også at eksoslyden har blitt alt for kunstig og tilgjort på dagens biler. Porsche 924 Turbo hadde f.eks en relativt kraftig toliter rekkefirer på 190-200 HK allerde i 1979 og eksoslyden var absolutt potent uten å være i nærheten av dagens "wrapa-wrapa" lydebilde for mange relativt tilsvarende motoriserte bilmodeller (i dag med rundt 300 HK). Eksoslyden var dyp og med et artig fast crescendo på toppen - altså "bred" og "sterk", men uten masse kunstig "gurgling" og "smelling" ved av-på gass.

Et annet veldig godt eksempel på dette er lydbildet på bl.a BMW E28 535i og E23 735i før de fikk katalysator og andre restriksjoner. Den store M30 rekkesekseren ga i min bok noe av det aller fineste lydbildet av alle mer eller mindre ordinære biler på 80-tallet. Så potent, kraftig og "voksent" lydbilde uten å virke vulgært og "boyracer" aktig, som mange av dagens biler gjør.... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den tyske krigsfilmen "Das Boot" ("Ubåten" - som jeg kort refererer til fra 2016 i mitt innlegg vedr. filmen "Das Leben der Anderen") så ble kjenningsmelodien av Klaus Doldinger nesten mer populær enn selve filmen. Den ble utgitt i en rekke varianter og senere populær i forbindelse med ulike remixer bl.a som techno låter på 2000 tallet - altså 20-30 år etter at filmen kom på markedet. "Das Boot" er en klassiker og har man ikke sett denne filmen bør man absolutt sette av tid til dette... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker også at eksoslyden har blitt alt for kunstig og tilgjort på dagens biler. Porsche 924 Turbo hadde f.eks en relativt kraftig toliter rekkefirer på 190-200 HK allerde i 1979 og eksoslyden var absolutt potent uten å være i nærheten av dagens "wrapa-wrapa" lydebilde for mange relativt tilsvarende motoriserte bilmodeller (i dag med rundt 300 HK). Eksoslyden var dyp og med et artig fast crescendo på toppen - altså "bred" og "sterk", men uten masse kunstig "gurgling" og "smelling" ved av-på gass.

F80 M3 var en drømmebil helt til jeg hørte eksoslyden. Det er utrolig at en rekkesekser kan høres så forferdelig ut. Lyden fra de firesylindrede topputgavene til Mercedes-Benz og VAG-konsernet er også til å bli flau av.

21 timer siden, Fredrik skrev:

Spesielt med hardtop er R129 lekker med de lave sidene (relativt til moderne biler). Bilen er definitivt mest elegant fra siden og bakfra, mens fronten alltid har fremstått som det kanskje minst gjennomførte. På den annen side var det slik designet var på den tiden og dette ser man jo også på W126, W124 og W201.

Det er på dette området en litt interessant relasjon til E38 kontra E65 ca. 10 år senere. På mange måter gjentok BMW fadesen i relasjon til W126 og W140.

Spesielt bakfra synes jeg R129 er vellykket. Designet på W126, W124 og W201 synes å være mer helhetlig enn R129 sitt.

Audi er vel eneste av de tre tyske som har hatt en vellykket evolusjon av sin topputgave. A8 4D var for eksempel en naturlig fortsettelse av Audi V8, og de senere generasjonene følger den samme linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ess said:

F80 M3 var en drømmebil helt til jeg hørte eksoslyden. Det er utrolig at en rekkesekser kan høres så forferdelig ut. Lyden fra de firesylindrede topputgavene til Mercedes-Benz og VAG-konsernet er også til å bli flau av.

 

Ganske enig i dette, spesielt når man vet hvor fantastisk lydbildet i sekseren var på 90 og tidlig 2000tallet. Før det ble tukla med, fikk for mye elektronikk og turbolading. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger i denne tråden kommet inn på hvor imponert jeg er over at min Rolex Oyster Perpetual Datejust fra 1985 stadig nogenlunde viser korrekt tid, men nå etter 34 år er det slutt. Den siste tiden har den hatt en tendens til å gå ganske mye for sakte (3-4 minutter i løpet av en måned) og jeg tenker derfor at det er på tide med en større overhaling av urverket. Uansett er det temmelig imponerende at en klokke kan holde til daglig bruk i hele 34 år. Eldre Rolex klokker var/er kvalitet - akkurat dette er det liten tvil om.

Da klokken var rundt 15 år gammel ble den renset og fikk ny krone samt tilhørende pakninger. Remmen (Jubilee) var utslitt etter 20 år og ble skiftet til en ny tilsvarende original rem. Glasset har også blitt byttet to ganger i løpet av 34 år.

Jeg har funnet en sertifisert Rolex urmaker som er villig til å overhale klokken på fritiden (mot et litt mer sympatisk beløp enn hva som er offisiell pris), men dette vil naturligvis ta litt tid. I mellomtiden har jeg kjøpt en sort Casio W-59B med sort nylonrem, som essensielt er en F-91W bare at den er vanntett (man kan svømme og bade med den). Jeg vil ikke si at jeg er imponert over klokken, men den er faktisk deilig enkel og veier ingenting i forhold til Rolexen (som er ganske tung). 

Henry Catchpole og Chris Stern snakker litt om bl.a Casio F-91W i denne video/podcasten og resten av sendingen er også verdt å bruke litt tid på (mye interessant stoff). Bremont Jet 22069 klokken liker jeg godt, men prisen gjør litt vondt... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokker må ha service jevnlig. Det er blant annet smøremidler inne i klokka som mister effekten etter noen år. Og så blir det, av en eller annen grunn som jeg ikke forstår, støv og skitt inne i klokka over tid. I verste fall kan du skade klokka ved å droppe service, hvis det er kontaktpunkter som går tørre og dermed slites i stykker. Jeg ville i alle fall fått den åpnet og sjekket hvert femte år.

Selv har jeg en Omega Jumbo fra 1949 som jeg er veldig glad i. Sist den hadde behov for service sendte jeg den til watchguy.co.uk. Dette er en kar (eller faktisk to karer) som har skikkelig peiling, og som ikke er så dyre heller. Problemet er at de har så godt rykte at det er lange ventelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1Jeg er klar over at litt finere mekaniske klokker krever ettersyn jevnlig, men tiden har bare gått uten at jeg tenkte mer over dette. Nå får jeg betale hva det koster og kanskje holder klokken mange år til. Det hadde vært ganske kult. Jeg betalte ca. 8500 kroner for den i 1985 helt ny hos Bjerke på Karl Johansgate i Oslo. Dette tilsvarer ca. 21000 kroner i dagens pengeverdi så man må si at den var et godt kjøp den gangen. Rolexer har jo også steget dramatisk i pris siden den gangen så vintage modellene er kule når de virker som de skal.

Jeg liker klassiske Omega modeller som Jumbo. Omega har mange fine stilrene modeller som ikke gjør så mye av seg, men stadig er diskret eksklusive og dette liker jeg. Moderne Rolex modeller er ofte stilmessig "over the top" for min del med alt for mye bling. Vintage modellene fra Rolex er finere på den måten... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fredrik skrev:

@ogee1Jeg er klar over at litt finere mekaniske klokker krever ettersyn jevnlig, men tiden har bare gått uten at jeg tenkte mer over dette. Nå får jeg betale hva det koster og kanskje holder klokken mange år til. Det hadde vært ganske kult. Jeg betalte ca. 8500 kroner for den i 1985 helt ny hos Bjerke på Karl Johansgate i Oslo. Dette tilsvarer ca. 21000 kroner i dagens pengeverdi så man må si at den var et godt kjøp den gangen. Rolexer har jo også steget dramatisk i pris siden den gangen så vintage modellene er kule når de virker som de skal.

Ja, tida flyr! :-D Spørs om ikke du må betale nesten det du ga for den for en full overhaling, men det er det garantert verdt. Ikke godt å si hva som lønner seg mest, å ha den jevnlig på service eller vente til den begynner å sakke merkbart. Det er jo uansett god tilgang på deler til Rolex, så de fikser det meste som oppstår av slitasje. Verre med andre prestisjemerker der en vanlig service fort koster ti lapper og fort kan ta ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos inflasjonskalkulatorer. Jeg lekte litt med denne da jeg skulle finne dagens pengeverdi på kronebeløpet jeg betalte i 1985 for min Rolex. Vel... jeg vet Porsche 928S i Norge kostet 2,1 millioner kroner som ny i 1980 (altså da modellen kom på markedet). Hvorvidt noen i det hele tatt kjøpte en ny 928S i Norge på den tiden vet jeg ikke, men jeg tviler egentlig. Min 1980 928S ble bruktimportert fra Tyskland i 1984 og jeg kjøpte den i 1985. Da var den knapt 5 år gammel og hadde kjørt 80-90000 Km. Bilen hadde stort sett alt av ekstrautstyr som var tilgjengelig den gangen bortsett fra klimaanlegg (som var uvanlig i Europa og stort sett forbeholdt USA modellene). Bilen hadde bl.a soltak, cruisekontroll, elektriske seter, automatgear, stor stereo (10-12 høyttalere) og full skinnpakke inkl. hele dashboardet mm.  

2,1 millioner kroner i 1980 tilsvarer hele 8,05 millioner kroner i dag (les: de norske bilavgiftene på begynnelsen av 80-tallet var mildt sagt grusomme) og det er egentlig ikke merkelig at jeg nesten aldri så andre 928 modeller på veiene i Norge da jeg hadde modellen. Jeg betalte såvidt jeg husker 285000 kroner for min bil (som varebil) og dette tilsvarer ca. 710000 kroner i dag. I Oslo var det kanskje 4-5 andre 928'er på midten av 80-tallet, men ikke flere. På slutten av 80-tallet var antallet kanskje kommet opp i 20-25 stk., men jeg tror aldri at det på noe tidspunkt var så mange som 100 eksemplarer i Norge før mange år senere. En sjelden bilmodell (totalt ble det bygget ca. 61000 stk. 928 i årene 1977-1995 der ca. halvparten ble eksportert til USA) og den var en fantastisk opplevelse som jeg aldri har glemt... :) 

Edit: Jeg må ha blinset håpløst da jeg regnet ut inflasjonsjustert pris på min gamle Porsche 928S. Prisen på 2,1 millioner kroner er selvfølgelig den inflasjonsjusterte prisen (2019 vs. 1980). Dette betyr at Porschen kostet ca. 550000 kroner i 1980 og ikke 2,1 millioner kroner. My bad... :(

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fredrik skrev:

Apropos inflasjonskalkulatorer. Vel... jeg vet Porsche 928S i Norge kostet 2,1 millioner kroner som ny i 1980 (altså da modellen kom på markedet).

Er du sikker på dette? Jeg husker at en godt utstyrt Audi 100 GL 5E kostet ca 135.000,- i 1980. 2.1 mill. for 928 høres veldig drøyt ut. Tror det riktige er 500.000 i 1980, som tilsvarer ca 2 mill. nå.

Mener at 911 Turbo kostet 650.000 i 1980.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Er du sikker på dette? Jeg husker at en godt utstyrt Audi 100 GL 5E kostet ca 135.000,- i 1980. 2.1 mill. for 928 høres veldig drøyt ut. Tror det riktige er 500.000 i 1980, som tilsvarer ca 2 mill. nå.

Mener at 911 Turbo kostet 650.000 i 1980.

Nei... jeg er ikke sikker og jeg har mest sannsynlig tolket tallene feil slik at dagens pengeverdi er rundt 2,1 millioner kroner. Dette betyr at bilen kostet ca. 550000 kroner i 1980, noe som selvfølgelig virker langt mer sannsynlig. Bilen var uansett veldig kostbar og langt utenfor rekkevidde for folk flest. En Mercedes-Benz W123 kostet til sammenligning i 1980 som innstegsmodell litt over 100000 kroner (noe som også var gjennomsnitlig årlig inntekt i Norge på den tiden). Prisen på en tilsvarende BMW E12 innstegsmodell korresponderte sikkert ganske jevnt med W123 og en 928S kostet med andre ord over fem ganger mer enn dette (altså over fem ganger gjennomsnitlig årlig inntekt i Norge).

Jeg husker forøvrig at jeg betalte ca. 440000 kroner for en helt ny W124 i 1990. Dette tilsvarer ca. 810000 kroner i dagens pengeverdi så den bilen var faktisk relativt dyrere enn 928S'en (altså det jeg betalte inflasjonsjustert). Inflasjonen på 80-tallet var signifikant og det var også lånerenten som lå på godt over 10% (huslån).

I dag kan man kjøpe en 5-serie innstegsmodell med konvensjonell motor (altså ikke hybrid) fom. ca. 595000 kroner, mens en Porsche Panamera Turbo koster 2,3 millioner kroner (altså i likhet med 928S toppmodellen i Porsches modellportefølje da den var på markedet). Panamera Turbo koster i dag knapt fire ganger prisen av en innstegsmodell i 5-serien. Panamera Turbo koster i relativ forstand omtrent det samme som 928S gjorde så det er 5-serien som har blitt mer kostbar å kjøpe i dag. Dette korresponderer bra med at BMW i dag er langt mer premium enn hva bilmerket var på 80-tallet... :) 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...