Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så over til noe som for mange sikkert er ganske sært, men jeg liker sære ting. For de litt eldre av oss er den andre verdenskrigen stadig ganske levende. Selvfølgelig ikke konkret, men kanskje i form av f.eks byggesett, bøker og/eller filmer. Som regel blir situasjonen rundt disse fremstilt som enten distinkt britisk eller tysk, men det finnes faktisk ganske mange eksempler på der britene og tyskerne stjal ideer og konsepter fra hverandre. 

Et eksempel på dette er den såkalte Jerrykannen. Jeg er vokst opp med disse siden vi hadde landsted på en øy langt vekk fra nærmeste marina med en bensinstasjon, men i dag tror jeg få har disse liggende omkring. Uansett så er historien bak Jerrykannen ganske interessant.

Britene og det britiske militæret hadde opprinnelig 2 og 4 gallon kanner (7,5 og 15 liter), men kvaliteten var ikke den beste. Måten de var konstruert på medførte at de lett fikk bulker og i tillegg til at kannene ble strukturelt svekket hvis de var reelt bulkete rommet de mindre drivstoff. Tyskerne hadde naturligvis tenkt igjennom dette og hadde derfor konstruert hva de kalte en Wehrmacht-Einheitskanister ("vernemakt enhetskanister") - altså en standard drivstoffbeholder (for å bruke en moderne terminologi) som rommet 20 liter. Designet var gjennomtenkt og kannene svært solide. Britene oppdaget disse kannene i Nordafrika etterhvert som de vant slaget der mot Erwin Rommel som ledet det tyske felttoget. 

Britene likte hva de så og begynte selvfølgelig å kopiere Wehrmacht-Einheitskanisteren, men dette navnet var vanskelig å uttale på engelsk. De brukte ulike populære kallenavn på tyskerne under krigen som f.eks Fritz, Nazi og Kraut, men også Jerry. Navnet kommer mest trolig fra hjelmene tyskerne brukte under krigen som for britene (med dårlig vilje) minnet om en såkalt Jeroboam - "Jerry" - eller en tissepotte på godt norsk.

Uansett så er en såkalt Jerrykanne egentlig en tysk oppfinnelse og langt på vei ganske illustrerende på hvor grundig tyskerne går tilverks når de konstruerer noe (dessverre kanskje litt overdrevet sagt i moderne tider). Kurator David Willey ved Bovington Tank Museum forklarer nærmer... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Det synes jeg selvfølgelig heller ikke, men noen ganger er jeg litt i tvil om hva som passer her inne og i denne tråden. Jeg går som regel mine egne veier, men jeg vil jo helst skrive om noe som interesserer andre også. Jeg vet at jeg ofte kan være ganske sær og kanskje har litt spesielle interesser (og/eller har litt spesielle innfall/synsvinkler på tingene). For meg er bl.a historien om Jerrykannene artig, ganske morsom og ikke minst interessant (på flere nivåer).

Jeg tenker at det er nettopp denne historiske tyske grundigheten som vi alle "lener" oss tilbake på når vi skal forklare hvor bra BMW egentlig er - bevisst eller ubevisst. Dette er uten tvil et veldig interessant fenomen (ikke bare når det gjelder BMW) og jeg vet at tyskerne selv oppfatter det slik. De er stolte av deres historie på dette området - Hergestellt in Deutschland - Made in Germany - står for kvalitet og er utrolig viktig for tyskernes selvforståelse som nasjon.

For min del handler den aktuelle historien med andre ord ikke bare om en drivstoffbeholder, men om at den egentlig var en genial tysk konstruksjon og ikke minst veldig klokt utviklet av tyskerne (gjort kommersielt populær av britene med et nytt navn). Det er dette med å ha sans for de små detaljene i et stort maskineri som tyskerne er så gode til. Kanskje er de for gode til dette siden de reelt tapte krigen pga. denne fokuseringen på selv de minste detaljene (som kostet altfor mye penger og ressurser i forhold til hva det ga tilbake).    

Jerrykannene var vellykket i så måte, men det finnes nok av andre håpløse eksempler fra den andre verdenskrigen. Spørsmålet er om denne trangen til i den grad å hele tiden forbedre en idé eller et konsept (selv på tegnestadiet) stadig preger tyskerne. Jeg tror faktisk at det er slik og at dette er en like stor styrke som svakhet. Ser vi på bilproduksjon har tyskerne uten tvil utfordringer med å tenke annerledes hvis de fundamentale forutsetningene endrer seg. Jeg skal ikke trekke dette for langt i historiske termer, men det er helt klart visse likheter.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med litt avbrekk! :D 
Selv sitter jeg med egetbrygget øl og veksler mellom gamle skatefilmer fra Bones Brigade, 411VM++, gamle konserter og gamle BMW-filmer jeg satt å så på for lenge lenge siden. Det morsomme er at jeg har hatt samme youtube-bruker i 15-16 år og det henger igjen hva jeg har likt siden da. haha!

Legger ved litt BMW-relatert fra old-tiden som jeg tydeligvis har likt og er litt morsom å se igjen et tiår senere:
 

Og en fra forumet:
 

Og enda en som var likt:

Må legge til fra kvelden her:

14B4884E-FB07-4025-9F45-62187F6B4D66.thumb.jpeg.92642c0bf92789758d59c3c61fceaec1.jpeg

 

Edit;

Hiver på en musikk slik for å knekke litt temaet..

Jeg skulle gitt mye for å kunne vært på denne konserten, og ja.. hele sangen på 10 minutt MÅ høres :D, det er noe eget når det er live..:

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Mmmmm... Jeg vil ha... :)

 

Bilen bmw aldri bygget, da alle CSL var SMG? Det er den ultimate peaken, blanding av nytt og gammelt, osv. Som diskutert flere ganger før :) e46 og e39 spesifikt.

Nå er min e46 m3 en ren banebil, men det frister å sette i csl kammer på den. Har allerede carboninnsuget og divere lette karosserideler. Gjenstår bare å kjøpe carbon takplata så er den komplett "csl".

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW gikk temmelig langt for å redusere vekten på E46 M3 CSL i forhold til den ordinære M3 modellen. Såvidt jeg forstår er CSL hele 110 Kg letter, men jeg forstår ikke helt hvordan den kan være såpass mye lettere. Karbon takplaten veier 7 Kg mindre og karosseridelene av karbonforsterkede plastikk er sikkert også en del kilo lettere. Bakvinduet har tynnere glass, bilen har en del mindre lydisolering og stolene er av fiberglass og mangler elektrisk justeringsmuligheter. Midtkonsollen og sidepanelene på dørene er av karbonfiber. Div. strukturelle deler av chassiset er av fiberglass, men allikevel... 110 Kg er er en temmelig solid vektreduksjon... :huh:

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg savner E46 M3en når været er som det er nå, og en ser fler og fler entusiastbiler på veiene...

Vet ikke om Joe Achilles er nevnt her tidligere, men han har veldig mange gode videoer på kanalen sin. Det meste orientert rundt BMW, men også andre interessante biler.

https://www.youtube.com/channel/UCDcaIAJKFpu24wvkIBsArpQ

Dette intervjuet er f.eks. en liten perle:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en serie videoer fra Papadakis Racing der de bygger en 1000 hesters B58 til Fredric Aasbøs Toyota Supra driftingbil. Jeg vet ikke hvor like Toyotaversjonen og BMW-versjonen av B58 er, men synes likevel det er interessant å se hvordan motoren er bygget opp. Veldig bra kommentert av Papadakis selv mens han setter motoren sammen. Det er flere videoer som viser hvordan de demonterer originalmotoren og hvordan de får bygget spesialdeler som innsug, råder, stempler osv. I tillegg er det videoer som viser hvordan de plukker en 2020 Supra helt ned og bygger den opp igjen som driftbil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også videoene tidligere i vinter. Kjente egentlig ikke til Papadakis fra før men synes filmene var veldig bra og informative. Viser godt hvordan denne moderne motoren ser ut og fungerer. Trenger ikke å være veldig interessert i drifting eller Toyota for å ha glede av filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo snart ferdige nå, de hadde bilen på rullende landevei med motoren oppi i forrige film. Neste film så er den nok helt ferdig tenker jeg. Veldig fine videoer og gøy å se hvordan disse bilene er bygget og hvor utrolig mye som er custom. Utrolig flinke folk! Som en kuriositet (mange vet det sikkert allerede) så kan det jo nevnes at Papadakis har vært en legende i street racing og tuningmiljøet i flere tiår, og Vin Diesels karakter i Fast and the furious er basert på han. :) 

EDIT: Jeg hadde forøvrig selv en Nissan 200sx S14a (som Letty kjørte i den første filmen) tidlig på 2000-tallet, så jeg var over snittet interessert i trimmede riskokere og hele FnF-bølgen. :D 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke veldig interessert i drifting. Jeg kjenner jo til herr Aasbø, men utover det er vel det eneste jeg har sett av drifting Fredrik Sørlie og hans klæssik Toyota Cressida i noen fete YouTube-produksjoner.

Jeg har også vært litt skuffet over utseendet til den nye Supraen, men jeg må si at i knallgul driftingversjon blir bilen ganske fet.

Tilbake til det tekniske. Siste video jeg deler er om 3D-printing av innsug til samme bilen. Utrolig fascinerende teknologi. Vi bruker faktisk 3D-printede deler i titan på jobben, men jeg har aldri fått følge hele prosessen så tett på som her.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...