Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik Jeg synes igrunn det er rart folk kjøper bil ut av status som du nevner. Idag er de fleste bilene generelt så gode at premium er utvasket. Jeg synes heller man kan fokusere på hva en selv liker og setter pris på. Forresten kommer Citroen, eller DS da, med nye DS 9 som jeg likte linjene skikkelig godt på. Ingen dum bil :) 

 

https://www.dsautomobiles.no/ds-modeller/ds-9-e-tense/ds-9.html

Jeg har også fått sansen for nye 2-serie Gran Coupe, helst M235i xDrive. Litt error i hekken med lyktene og helt feil drivlinje, men med M-Sport så er den fin :)  Vet jeg går litt mot strømmen, men 🤷🏼‍♂️

E3C99792-9046-4409-BB48-4880FEE10C14.jpeg.f64b194ac4e4ca62b003b3148850fb4e.jpeg
 

Bil er vanskelig i dag, må egentlig bare ha den man har eller om en kjøpe så ihvertfall tenke langsiktig og være fornøyd med det man velger :) Teknologien går fort, så den er "gårsdagens" innen et år likevel.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Bil har blitt veldig vanskelig og jeg tenker at likheten med mobiltelefoner er slående. Hvorfor i all verden skal man kjøpe en dyr iPhone 11 når en SE stort sett kan det samme bare med en litt mindre skjerm (kvaliteten på skjermen er den samme) og en litt dårligere kamera løsning?

Poenget her er at man bør bruke litt tid på å finne ut hva man egentlig har bruk for. Et bedre kamera kan absolutt være viktig og det kan også en større skjerm være, men det avgjørende er at man merker seg dette for alt annet unntatt så får man ikke så veldig mye mer ved å betale 2000 kroner ekstra.

Det har blitt nogenlunde tilsvarende når det gjelder biler. Det handler mest om formfaktor og den statusen som følger med dette. Litt mer effekt for 330i, men ellers stort sett den samme bilen og motoren som 320i. Noen henger seg opp i små visuelle detaljer, men dette er ganske uinteressant synes jeg selv om bilprodusentene gjør hva de kan for å lede oppmerksomheten nettopp mot marginale designdetaljer. Dette koster bilprodusentene nada, men de tjener store penger på denne markedsføringen og for flere modeller er dette helt avgjørende for bl.a BMW.

For franske PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) er dette tilsvarende viktig. De opererer under premium markedet, men skal de selge biler er design helt avgjørende (selv om teknikken stort sett er den samme modell for modell). Fokuset på design og små designforskjeller er avgjørende for om de kan tjene penger på de dyrere modellene. Jeg er for gammel til slikt tullball og forventer stadig vesentlige tekniske endringer som f.eks en rekkesekser og et ordentlig oppgradert understel. Altså tekniske endringer som koster en del ekstra for bilprodusentene og ikke bare små visuelle plastikk forskjeller og/eller ditto billige endringer vedr. interiøret. Bilprodusentene ler hele veien til banken og dette må ta slutt. De tjener kassen på tullball og jeg klarer faktisk ikke å synes synd på dem når det gjelder de økonomiske utfordringene ved å gå over til elektriske biler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik helt sant! Ingen bilprodusent er idag komplett, det kommer egentlig an på hvilken bilmodell som har en totalpakke nærmest mulig preferanser innenfor budsjett. Preferansene kan være alt fra det praktiske til utstyr og til motor og kjøreegenskaper, man kan få alt det der i en bil, men det koster. Jeg havnet på F45, jeg kan sette fingeren på mye, @ogee1 nevnte en gang at panseret/starten på frontruten er høyere enn starten sideruten og siden den gang har jeg tenkt på det hver dag :lol: Den har også forhjulstrekk som egentlig ikke hører hjemme i noen BMW, men jeg har bakhjulstrekk også så det veier litt opp. Har mye utstyr ellers, men bare standardskjermen og høytalerne, men har nyeste iDrive så det fungerer veldig bra likevel. Alt i alt mye bil for pengene og de har (dessverre) falt mye i verdi så det er mulig å gjøre seg gode kjøp på 220xd eller 225xe hvis man er litt sær :) Innvendig oser det BMW, men man må likevel glemme litt det typiske BMW og ta bilen for det den er og kjenne dens svakheter(og styrker).

Her er bilde av min med hva jeg mener om høydeforskjell vindu/panser:

6B929E25-8578-4B5C-80F0-D32C9249EA4F.thumb.jpeg.256d6e247ff48ea5af46f82dc4fc6c39.jpeg

Ellers er jeg enig i at rekkesekser og skikkelig gode kjøreegenskaper er å foretrekke, men skal man idag ha en rekkesekser må man vel opp i 340i eller 330d(?), litt usikker her. Uansett er det ikke som før da man fikk r6 på 320i. Likheten mellom M3 og 320i var tidligere små(misforstå meg rett), idag er det som to vidt forskjellige bilmodeller uten at 320i er dårlig av den grunn.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

For franske PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) er dette tilsvarende viktig. De opererer under premium markedet, men skal de selge biler er design helt avgjørende (selv om teknikken stort sett er den samme modell for modell). Fokuset på design og små designforskjeller er avgjørende for om de kan tjene penger på de dyrere modellene. Jeg er for gammel til slikt tullball og forventer stadig vesentlige tekniske endringer som f.eks en rekkesekser og et ordentlig oppgradert understel. Altså tekniske endringer som koster en del ekstra for bilprodusentene og ikke bare små visuelle plastikk forskjeller og/eller ditto billige endringer vedr. interiøret. Bilprodusentene ler hele veien til banken og dette må ta slutt. De tjener kassen på tullball og jeg klarer faktisk ikke å synes synd på dem når det gjelder de økonomiske utfordringene ved å gå over til elektriske biler.

Det var vel amerikanerne som først skjønte dette, Det var billigere og forandre noen pyntelister og andre baklykter så kunne de kalle det en ny årsmodell som selvfølgelig var mye bedre enn fjorårets modell. At alt som du ikke så var akkurat det samme sa de ingenting om.

Jeg tror jeg har sagt det før men et perfekt eksempel som jeg kommer på er Nissan Primera. Da andre generasjonen kom på midten av 90 tallet så hadde de et forbausende avansert hjuloppheng og for det fikk de berettiget skryt av biljournalistene. Men da de lanserte tredje generasjon så var det et mye simplere hjuloppheng som selvfølgelig var mye billigere og produsere. At de hadde mye dårligere kjøreegenskaper enn den gamle modeller var det få som nevnte men i alle testene så framhevet de at den hadde ryggekamera. Markedsavdelingen hadde vunnet over ingeniørene igjen.

Dette synes jeg er et typisk eksempel. Vanlige folk bryr seg ikke noe om hvordan bilen oppfører seg bare den er grei nok og har en masse duppeditter. Det er jo dette som de virkelige entusiastene har vanskelig med og forstå. Veldig mange som kjøper en ny BMW kjøper merket i fronten, de bryr seg ingenting om hvor drivhjulene sitter. Jeg ser det på de kollegaene mine som kjører Tesla også. Det de skryter av er hvor bra den store skjermen fungerer og at de kan styre alt via en app. Jeg har spurt de noen ganger om hvordan de synes at kjøreegenskapene er og da forstår de ikke engang spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Marius2002 skrev:

 @ogee1 nevnte en gang at panseret/starten på frontruten er høyere enn starten sideruten og siden den gang har jeg tenkt på det hver dag :lol:

Det eneste jeg angrer på så langt i livet er at jeg sa det. Burde skjønt at det ville redusere livskvaliteten din betraktelig, og du har nok av bekymringer når du kjører BMW med forhjulstrekk. 😀 Blir ikke noe bedre av at jeg har begynt å like designet på F45 heller. For ikke å snakke om at bilen faktisk er morsom å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2020 at 9:54 AM, Rune-K said:

Jeg tror jeg har sagt det før men et perfekt eksempel som jeg kommer på er Nissan Primera. Da andre generasjonen kom på midten av 90 tallet så hadde de et forbausende avansert hjuloppheng og for det fikk de berettiget skryt av biljournalistene. 

 

Trist historie. Primera var jo klasseleder på 90-tallet, og en av de mest velkjørende bilene på markedet, spesielt GT-versjonen. Gjorde det bra i British Touring Car Championship også.  Norsk UP hadde mange av disse både i sivil og uniformert.

Men som med mange japanske produsenter mistet de grepet rundt tusenårsskiftet, ihvertfall her på det europeiske markedet. Primera ble fadet ut til fordel for X-Trail og Quashqai, Honda Accord mistet også grepet før de tilslutt forsvant, Camry ble ofret for RAV4, Mazda 626/6 holdt stand lenge før CX5 tok over stafettpinnen. Subaru har også fjernet "personbiler" fra sortimentet.      Mange gode japanske mellomklassebiler forsvant fra Norge og Europa, mens de fortsatt selger bra i USA og Kina den dag i dag. 

Norske importører har kjørt veldig hardt på SUV/CUV de siste 15 årene i likhet med USA, derfor er det litt artig at Camry nylig har gjort et comeback i Norge - hovedsakelig rettet mot taxibransjen. Dog så jeg en eldre kar i en ny Camry for et par uker siden - det blir interessant å se hvor lenge Toyota gidder å importere den.

Japanske produsenter var virkelig på høyden på 90-tallet, og det er litt trist at så mange av disse modellene enten er lagt ned eller ikke tilgjengelige i Europa lenger - Mitsubishi 3000GT, Eclipse, Lancer Evo, Impreza GT/WRX, Outback R, Mazda RX7/RX8, Primera GT, 200SX, 300ZX, 350Z, MR2, Celica, en "ekte" Supra, Accord Type R, S2000 m.fl. Sortimentet har definitivt blitt mindre med årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 tallet var japanernes tiår, helt klart. Har sett samme triste utvikling (sett med bilentusiastiske øyne) som du nevner her. Xtrail var jo en primera i understellet. Vi hadde en slik. Etter datidens målestokk var xtrail en kjøremester i klassen. Dette var før Kuga kom. Husker primera ja, p11. Gt utgaven var rå. CarinaE gt, prøvde på samme oppskriften, men var ikke like kjørefokusert. Vectra gt derimot var undervurdert. Nissan var den kjøreglade, Mondeo var best på komboen sport/komfort og den med mest plass, mazda 626 var god på seter og utstyr, vectra var den mest moderne (sidespeilene var noe eget) og honda som var best men altfor dyr.

Senere kom primera som det ble nevnt med ryggekamera. Denne ble utviklet (som første?) Bil i nissan/renault samarbeidet. Nye laguna kom jo også på denne tiden i 2002. Den syntes jeg var pen. Om bilene ble mer utvannet, så begynte trenden vi ser i dag på at utstyr og design selger foran faktisk teknologi i mekanikken under skallet. Noen skjønte hva som solgte før enn andre.

Et annet eksempel på dette (som også nevnt før i tråden) er Peugeots reise fra slitesterke 404. Den var som en hilux å regne. Deretter kom 405, stilren bil med komfort, plass og alt fra gjerrige dieseler til sportsmodellen mi16. Forholdsvis bra kvalitet. Samme arven tok 406 videre. Nydelig bil den dag i dag, alltid hatt lyst på en slik. Men så skjer det fatale. De begynner å tenke mersalg for minst mulig utviklingskostnader samt billige råvarer. Og biler som 407 og 307 kommer. Dette er også rundt 2002-2004, samme periode som nevnte netturen/endringer i taktikken hos nissan og mange andre produsenter. Og siden har det gått sin tralt med suv modeller, og fokus på andre ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for et forsinket svar i tråden, men jeg lider for tiden av lett skrivevegring/konsentrasjonsproblemer/idétørke. Jeg vet ikke hvorfor, men f.eks Adam Savage (Mythbusters/Tested) nevner at han for tiden lider av det samme. Jeg tenker type "information overflow" pga. coronakrisen og generell tretthet pga. hele elendigheten... :(

Uansett så liker jeg din bil @Marius2002 og tenker at den uten tvil er en ganske praktisk kombo på BMW's kvaliteter og en temmelig praktisk familiebil. At den også er en hybridbil gir god mening hvis man kan utnytte dette ordentlig. Vedr. den litt merkelige designløsningen ved A-stolpen så er dette ingenting i forhold til Citroën C4 Picasso. Den har en regulær forhøyning (4-5 cm) der de små sidevinduene foran begynner. På den korte varianten av Picasso er disse sidevinduene tilsvarende avkortet og er derfor på et høyere nivå enn sidevinduene på fordørene, men på den lange varianten av Picasso er de små sidevinduene på nivå med sidevinduene på fordørene. Det interessante er at bilens konstruksjon er den samme så de små sidevinduene foran på den lange varianten av Picasso har derfor et område på 4-5 cm som er blendet. Dette ser man imidlertid kun fra innsiden siden dashboardet er montert nøyaktig som på den korte varianten. Ergo begynner dashboardet på den lange varianten av Picasso 4-5 cm over nedre kant på de små sidevinduene foran. En virkelig merkelig løsning som utrolig nok fungerer ganske bra i praksis.

C4_SpaceTourer_Gif.301430.gif

På denne gif'en ser man forøvrig også at akselavstanden på de to variantene av Picasso ikke varierer mye (kun 5,6 cm). Allikevel virker Grand Picasso som en mye større bil rent visuelt. Jeg liker virkelig hvordan Citroëns designere har klart å skape denne illusjonen.

@Rune-K Absolutt... amerikanerne var der allerede på tidlig 60-tallet når det gjaldt "badge engineering" og såkalte nye og fantastiske designløsninger utviklet av markedsavdelingen istedenfor mer teknisk substansielle designløsninger av ingeniøravdelingen. Verden vil åpenbart bedras, men dette kan man knapt klandre bilprodusentene for iom. at det er et fritt marked og folk må få kjøpe hva de vil. Mye handler om tilvenning. Bilprodusentene mister noen kunder, men vinner andre kunder som knapt nok bryr seg og/eller har det samme erfaringsgrunnlaget. Slike endringer skjer stort sett aldri fra dag til dag, men Porsche gikk ganske langt den veien da Boxster/Cayman plutselig ikke hadde en boxersekser, men en boxerfirer. Biljournalistene svarte selvfølgelig med å kritisere lydbildet for hvorfor i all verden skulle folk som var vant til å ha en semi 911 med dertil deilig lydbilde fra hva som essensielt var en 911 motor plutselig ta til takke med hva som essensielt er som en moderne og trimmet boblemotor? Porsche har nok forstått poenget siden man i dag kan kjøpe Boxster/Cayman GTS 4.0 som har en kraftig boxersekser (400 HK). Utfordringen er imidlertid at dette minner mye om 3-serien og 340i ved at man skal langt opp i modellrekken før man kan få hva man tidligere kunne få langt nede i modellrekken til en nogenlunde fornuftig pris.

@Evopower Japanerne er dessverre bare en skygge av seg selv i forhold til hva de har vært og BMW Supra er et godt eksempel på dette. Toyota får nok ikke så mye "street cred" for denne modellen blandt gamle entusiaster, men temmelig kompetent er den uten tvil og mange yngre bilentusiaster liker sikkert konseptet. Poenget her er ikke hva bilen egentlig er, men hva den utgir seg for å være (som med mye annet nå om dagen). 

Jeg har forøvrig ikke stor erfaring med japanske biler (egentlig kun den originale Mazda MX-5 da den kom på markedet i 1990), men jeg har fått med meg hvordan bl.a Nissan Primera endret karakter igjennom de ulike generasjonene. Peugeot har jeg imidlertid mye erfaring med og det er helt korrekt som du påpeker at de totalt mistet plottet på begynnelsen av 2000 tallet. 407 modellen var f.eks av en helt annen kvalitet enn forgjengeren 406 og ikke minst 405. 

For min egen del har Peugeot og tildels Citroën vært en merkelig reise. Min far hadde en Peugeot 505 og den hadde som kjent bakhjulstrekk og konstruksjonen var bunnsolid (en arv fra 504 - "Afrika" modellen). Deretter splittet de opp modellen og kom med 405 som var en helt ny konstruksjon med forhjulstrekk (firehjulstrekk fantes også). Den generelle kvaliteten var litt mer flimsete, men mekanisk holdt modellen bra. Det mest interessante med 405 modellen var imidlertid antall av varianter Peugeot tilbød. Du nevner Mi16, som var en utrolig kul modell med bl.a ekte hydropneumatisk fjæring bak fra Citroën, men også andre modeller var temmeilg interessante som f.eks flere av de ulike dieselmodellene og ikke minst Turbo 16. Jeg hadde en GTX 2.0 med essensielt den samme motoren som 205 GTi 1,9. Motoren var temmelig hissig - en ordentlig GTI motor slik de engang var og kjøreegenskapene ditto bare i et litt større karosseri (dog allikevel ikke mer enn 1170 Kg). En fin bil som jeg ofte har savnet når det gjelder kjørefølelse og agilitet.

Når 406 modellen kom var det litt back to business for Peugeot. Modellen var mye mer påkostet og "voksen" enn 405 modellen. Nå kunne man bl.a få en V6 motor på opp til 240 HK og stasjonsvogn varianten hadde opp til 7 seter. Modellen var knapt så sportslig som 405, men kjøreegenskapene var så bra som man kunne få med forhjulstrekk (firehjulstrekk var ikke tilgjengelig). 406 delte plattform med den litt mer avanserte Citroën Xantia som også var en temmelig solid bil. Begge modellene ble storselgere på det europeiske markedet og dette mye takket være PSA'a fremskritt innenfor dieselmotorer (som begynte å bli stort på midten/slutten av 1990-tallet). Jeg hadde en 406 SVDT 2,1 og akkurat denne motoren er kjent for å være utrolig solid (igjen ser vi at franskmennene satset på de tidligere koloniene som et viktig marked - motoren fantes også i en rekke andre PSA modeller). 406 Coupé som ble designet av Pininfarina tror jeg stadig langt på vei er min favoritt i denne delen av markedet. Et nydelig design som først nå 25 år senere begynner å vise tegn til at årene går... :)                     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

406 coupe er rett og slett en veldig pen bil. Trenger ikke og si noe mer om det. Eller så er det jeg forbinder med 406 en liten episode fra da jeg var høgger. Da var det en som hadde begynt og brenne oppunder dashbordet mens den var parkert og dette hørte jeg på radioen mens jeg jobbet. Reporteren hadde fått tak i en representant fra Peugeot Norge og lurte på om dette var et vanlig problem, men det hadde de aldri hørt noenting om. Litt rart egentlig for det sto jo 4 eller 5 stk på tomta hos oss som hadde brent på samme måten.

Citroën Xantia var en bra bil. Foreldrene mine kjørte en slik en endel år og de var veldig fornøyd med at jeg hadde overbevist de om at Citroën ikke var noen dårlig bil. Fadern skryter fortsatt av den og angrer litt på av de måtte kvitte seg med den da han passerte 80 og automat gjorde kjøringen litt enklere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte Peugeot 406 i fire år (litt over 100000 Km) fordelt på to modeller. De første tre årene med en SVDT 2,1 Break (altså stasjonsvogn) og litt over i et år med en SR 2,0 HDi (sedan) som den gangen hadde hva som var den helt nye common-rail teknologien innenfor dieselmotorer (direkte og elektronisk styrt innsprøyting istedenfor bare direkteinnsprøyting - veldig kort oppsummert). Effekten var den samme, men den mer moderne motoren hadde definitvt en effektutvikling som minnet mer om en bensinmotor. Jeg hadde ingen signifikante problemer med mine 406 modeller og i min verden er 406 modellen blandt de beste bilene jeg har hatt.

Interessant nok ble den siste 406 modellen byttet ut med en Citroën C5 2,0 HDi (sedan og av den første generasjonen C5). Motoren var med andre ord den samme som i den siste 406 modellen. Bilen var generelt fin nok, men var plaget av en rekke mindre feil. Spesielt høydejusteringen for den hydropneumatiske fjæringene ga problemer. Feilen var bare en billig sensor, men jeg skiftet den ut fire ganger i løpet av de knapt to årene jeg hadde bilen. Feilen ga seg til kjenne ved at fjæringen "bunnet" ut i utide også når man f.eks kjørte på motorveier. Bilen var ikke farlig å kjøre med, men uten fjæring (les: fjæringen var helt senket) var komforten minimal og fjæringen reiste seg ikke med mindre man slukket for tenningen og startet bilen igjen.

Jeg var derfor litt lei og tenkte at nå kjøper jeg noe helt annet. Valget falt på en pent brukt 1997 BMW E36 323i med ca. 40000 Km på telleren. Bilen ble kjøpt fra BMW Danmark og hadde alle garantier. En fantastisk fin bil med en ikke mindre fantastisk bensinrekkesekser (M52B25). Dessverre så var den ikke uten problemer som f.eks en startermotor som ga opp, behov for en ny radiator, behov for nye bremsekalipere foran, en Vanos som var upålitelig etc. Drifstofforbruket var også av en helt annen verden i forhold til hva jeg var vant til, men dette kan jeg ikke klandre BMW for. Allikevel... de reelle fartsressursene for bilen var i alminnelig trafikk ikke mye bedre enn hva mine tidligere dieselbiler kunne klare.

Aha... ergo skal jeg bare ha en BMW med dieselmotor tenkte jeg og svaret ble en praktisk talt ny E46 318d Touring med 16000 Km på telleren og nogenlunde identisk effekt som mine tidligere 406 og C5 modeller. Denne bilen ble forøvrig også kjøpt hos BMW Danmark. Vi hadde bilen i nesten 10 år og kjørte totalt 340000 Km med den. Bilen var ikke helt uten problemer (spesielt svinghjulet skapte problemer i flere omganger), men alt i alt en fantastisk fin og solid bil som vi hadde svært mye glede av.

På den annen side hadde min svoger på den samme tiden stadig sin Peugeot 406 med den samme 2,1 liter dieselmotoren som jeg hadde i min første 406. Han kjøpte bilen et år etter at jeg kjøpte min bil og han beholdt bilen 2-3 år etter at jeg hadde solgt den nevnte BMW'en. Min svogers 406 var med andre ord 15-16 år gammel da den ble solgt og hadde kjørt nesten 600000 Km. Selvfølgelig var den gammel og slitt på slutten, men den kunne stadig brukes til pålitelig daglig transport/pendling. Vår BMW var over dobbelt så dyr i innkjøp, men helt objektivt vurdert var den nok ikke dobbelt så bra. Bevares... kjøreegenskapene og ikke minst kjøregleden var det hele verdt mange ganger, men Peugeot 406 var definitvt en veldig solid og fin fransk bil. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke skrive noe hver dag, og det har du forsåvidt heller ikke gjort.

Gjør som Charli D'Amelio på TikTok gjør, hun lager kun video når hun har lyst til det. Det påstår hun er bra. (Hun er svært populær på TikTok, for de som ikke vet det)

Nå ble jo ditt innlegg forsåvidt bra det, selv om du var tom for idéer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis Takk for velmenende ord og jeg tror at jeg har skjønt dette nå. Det er noen år siden at jeg bestemte meg for at hvis jeg ikke følte for å skrive noe i forumet så var det best å la være. Sånn helt generelt har jeg holdt meg til dette selv om det finnes unntak (som jeg tydelig kan lese i dag at ikke akkurat er skrevet med god inspirasjon og innlevelse). Utfordringen er selvfølgelig når denne tråden (og forumet generelt) går sin gang og folk svarer på mine gamle innlegg (det er alltid hyggelig og interessant)... så føler man selvfølgelig en viss forpliktelse når det gjelder å svare innen nogenlunde rimelig tid (jeg gjør i alle fall det). 

Hmmm... tom for idéer, skrivevegring, konsentrasjonsproblemer etc. Jeg opplevde dette først da jeg merket en klar uvilje mot å se f.eks en hel film på Netflix. Så ble det en utfordring å se hele enkeltepisoder av f.eks en serie på Netflix. Så orket jeg ikke å lese bøker. Nå er det mer enn nok å følge relativt korte videoer på Youtube (pokker heller Drachinifel er jo kjempeinteressant, men han kommer med laaange videoer som f.eks den siste episoden Drydock på en time og 10 minutter). Drachinifel er forøvrig en britisk historiker som lager videoer/podcast om krigsskip ... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Livet går opp og ned, samme gjør humøret. Ja, egentlig alt. Så sånn er det bare. Tror de fleste forstår det og ikke "krever" innlegg.

Nu vel. YouTube premium har gjort at jeg ser på YouTube enn før. Men videoer som er over 30 minutter kan være vanskelig å få sett i ett jafs. Så mange ganger ser jeg de under 30 min. Det er fantastisk mye gode videoer på YouTube! Men mye dritt å da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet @Fredrik at siden du skriver såpass regelmessig så begynner vi andre og lure på om noe har skjedd hvis vi ikke hører fra deg på noen dager, og i disse tider så er det vel ikke så mye ferie heller. Konklusjonen er at hvis du lærer deg til og skrive kun når du føler for det, akkurat som resten av oss, så slipper vi andre og bli engstelige for deg.

Det har jo vært noen merkelige måneder, heldigvis så har jeg en jobb så hjemmekontor er uaktuelt. Men jeg merker det på fritiden. Når man har møtt på øvelse nesten hver uke siden jeg begynte i skolekorpset i 1982 så ble det veldig rart og holde seg hjemme på onsdagene. Det var godt og komme igang og spille litt musikk igjen. Savnet etter musiker vennene i korpset begynte og bli merkbart.

Da var det godt og være konsulent for @sveigis i noen dager og få brynt de små grå på brente ledninger og feilkoblinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Du vet @Fredrik at siden du skriver såpass regelmessig så begynner vi andre og lure på om noe har skjedd hvis vi ikke hører fra deg på noen dager, og i disse tider så er det vel ikke så mye ferie heller. Konklusjonen er at hvis du lærer deg til og skrive kun når du føler for det, akkurat som resten av oss, så slipper vi andre og bli engstelige for deg.

Det har jo vært noen merkelige måneder, heldigvis så har jeg en jobb så hjemmekontor er uaktuelt. Men jeg merker det på fritiden. Når man har møtt på øvelse nesten hver uke siden jeg begynte i skolekorpset i 1982 så ble det veldig rart og holde seg hjemme på onsdagene. Det var godt og komme igang og spille litt musikk igjen. Savnet etter musiker vennene i korpset begynte og bli merkbart.

Da var det godt og være konsulent for @sveigis i noen dager og få brynt de små grå på brente ledninger og feilkoblinger.

Ja og det Rune ble suksess ganske enkelt .

Er vel ikke alle som kan tegne og lage et ledningsnett via brente ledninger osv over tlf .

Så all honnør til deg :

227776BA-6BD4-4E20-BBAF-2178D7E2F8B8.thumb.jpeg.4a51ef6710f7059eb54e82e2c84f09bb.jpeg

Her lyser det hvertfall som bare det .

Men ja det har vært spesielle tider her ,og selv om det er blitt mer normale tilstander ,merker jeg fremdeles stillheten spesielt om morgenen her nede hos meg .

En annen ting som jeg var spent på ,var da alle hjemme skulle gå hjemme så lenge ,og minsten skulle ha hjemmeskole.

Det gikk veldig fint og lite diskusjoner heldigvis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...