Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for hyggelige tilbakemeldinger og det er heldigvis ingenting egentlig galt her i gården bortsett fra permitteringer fra jobben og derfor kanskje for mye tid til å tenke. Også her har det handlet om hjemmeskole samt å få alt ellers til å gå opp i en høyere enhet. Vi bor heldigvis litt ute på landet og har mye fri natur rundt oss. Akkurat dét har vært en veldig fin ting når man ellers måtte være mest mulig hjemme pga coronakrisen. Ingen av oss har så langt blitt syke og vi er alle stadig gode venner. Litt utfordrende har det vært med yngstemann på straks 17 år, men han har sine hobbyer som han kan fordype seg i (han spiller bl.a bassgitar og fotograferer). Lang tid med isolasjon fra skole og venner er imidlertid ikke det du vil tilby unge i den alderen der de helst bare skal smake på livet og være glade.

Som sagt så har det blitt mye tid til å tenke og jeg er nok ikke den eneste som har tatt arbeidssituasjonen og fremtiden opp til vurdering. Jeg er i en alder der mange ønsker å gjøre noe annet før det er for sent. Jeg har tenkt alternative karrierer og sogar ny utdanning. Det har blitt mange dype tanker og filosoferinger. Jeg merker at dette tærer på i lengden og behovet for å komme videre er der definitivt. Akkurat nå føler jeg meg litt tom og sliten, men forhåpentlig går dette snart over. Noen nye planer er lagt og skal eksekveres så får vi se hva fremtiden bringer... :)

Vedr. tråden og forumet generelt er aktiviteten mest av alt en glede og tidsadspredelse. Jeg skriver jo fordi jeg har lyst og interesserer meg for temaene. Heldigvis handler ikke alle trådene kun om tradisjonell bilinteresse, men ofte også om nærliggende temaer som f.eks økonomi, politikk, samfunnsutvikling etc. For min del gjør dette diskusjonene langt mer spennende noe også bl.a denne tråden reflekterer ganske mye. Jeg har merket meg at tråden blir lest av overraskende mange og dette er selvfølgelig veldig hyggelig, men det forplikter også litt synes jeg. Jeg oppfatter ikke dette som en negativ ting - tvert imot, men når jeg selv ikke riktig har motivasjonen blir det litt vanskelig. På den annen side er det, som dere også skriver, en veldig spesiell tid vi opplever så forhåpentlig skjer dette ikke igjen med det aller første (får vi da absolutt håpe, bank i bordet!).     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet har for meg blitt et slags pusterom i hverdagen, en pause fra livet ellers. Om det så bare er å innom i 2 minutt. Mye på grunn av variasjonen i tema. Et slags livets forum. Denne tråden er en av de mer interessante, og selv om jeg ikke bidrar så mye så har jeg meg noen raid av og til der jeg tar for meg det som har blitt skrevet siden sist. 
 

Apropos gamle japanere og deres storhetstid på 90-tallet. Jeg ble 18 i 2007 og startet min bilkarriere med familiens merke gjennom mange år; Mitsubishi. Var lenge innom tanken om å kjøpe en kompis sin lekre sorte E36 318is Coupé med hvite skinnseter og et ellers høyt utstyrsnivå, men geografien ville ha det til at jeg trengte en firehjulstrekker der jeg bodde. Så det ble en 95 Galant GLSi 2.0 4x4 med 136hk, som i og for seg var mer enn sprek nok som førstegangsbil - vekta er jo noe lavere enn i dag. Den ble etterhvert senket og nye felger. En bil jeg hadde ekstremt mye moro med den tiden jeg hadde den, og som vinterbil tror jeg den går xdrive en høy gang. 50/50 fordeling, 40% viskosesperre på bakakslingen. Det var en uhyre kompentent firehjulssladdbil som jeg kom fram med over alt. 
IMG_5492.JPG.342c290a21d74a3b7c7bba9c5645c057.JPG
Gikk etterhvert over til en 98 Primera 2.0 SRi som også imponerte. Denne var ferdig senket på knallharde senkefjører, og hadde hatt én eier og 60000km på 10 år for deretter å ha blitt kjøpt av en ungdom som senket og sotet før jeg kjøpte den. Herlig bil som gikk bra med en turtallsvillig motor, merket en tydelig endring ved 4000rpm, og med gode sportsseter i et grelt stoff, typisk japseinteriør anno 90-tallet - spraglete lilla og grått. Kjøreegenskapene var utrolig bra som nevnt av andre over her, samtidig så husker jeg at den kunne være økonomisk også; jeg fikk den ned i 0,57 l/mil en langtur innover Ryfylke. 
IMG_5493.thumb.JPG.eef6cbb1bf20a59116724a8dc7a32809.JPG
Etter et år med denne solgte jeg til samme pris som jeg kjøpte for året før etter en budrunde (!), olja tok oss og vi havna på BMW-kjøret med en leaset Estorilblå F20 116i. Selvsagt etter å ha bestemt meg for en 159Ti Sportwagon, som skuffet meg såpass ved prøvekjøring at når dama dro meg med bort til Bavaria for å prøve BMW så var jeg solgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det @papertiger sier og dukker ofte innom tråden til tross for at jeg ikke legger særlig mye til spor etter besøk.

1 time siden, papertiger skrev:

 Gikk etterhvert over til en 98 Primera 2.0 SRi som også imponerte. Denne var ferdig senket på knallharde senkefjører, og hadde hatt én eier og 60000km på 10 år for deretter å ha blitt kjøpt av en ungdom som senket og sotet før jeg kjøpte den. Herlig bil som gikk bra med en turtallsvillig motor, merket en tydelig endring ved 4000rpm, og med gode sportsseter i et grelt stoff, typisk japseinteriør anno 90-tallet - spraglete lilla og grått. Kjøreegenskapene var utrolig bra som nevnt av andre over her, samtidig så husker jeg at den kunne være økonomisk også; jeg fikk den ned i 0,57 l/mil en langtur innover Ryfylke. 
IMG_5493.thumb.JPG.eef6cbb1bf20a59116724a8dc7a32809.JPG
 

Har faktisk litt erfaring med japsebiler selv, iform av en faceliften av din bil. Dette er jo fra den tiden Nissan var Nissan og ikke en fusion av fransk og japansk drit (les CVT kasse og el. problemer). 

Primera P11 og P10 (og Infiniti G20 som den het i USA) er utrolig kjøreglade biler sammenlignet med andre biler i sin klasse. Har også hatt en Vectra B som jeg overtok fra min far, og den bilen elsket jeg (førstebilkjærlighet). Den hadde dog dårligere kjøreegenskaper enn Primera'n jeg har idag. Lest litt om understellet på disse bilene, og foran er vel mye ( om ikke alt) basert på understellet man finner i 300ZX. Det sier vel litt. Japsemotorene er veldig morsomme når de piskes på turtalle ettersom det er alt de kan. Dreiemoment er ofte lavere enn tyske biler med samme slagvolum selvom toppeffekt er samme. Min har turtallsperre på 7300 o/m, som er drøyt når maks effekt er på rundt 6000 😅 

Et stort ankepunkt jeg har mot japsebiler, spesielt melk og brød variantene er ettermarked og forum. Det kanke sammenlignes med hva man finner til BMW. Noen deler får man kun som OEM fra Nissan, med tilhørende dritlang leveringstid og ofte til en sinnsyk pris. Kan komme med et ferskt eksempel:

Hadde Primeran på EU kontroll hvor det var for mye slakk i øvre opphengkule, begge sider. På engelsk omtaler de det som kingpin bearing eller centre link bearing. Siden ingen andre enn Nissan lager disse "armene" med tilhørende kulelager, må man ty til originaldel. Birger N Haug skulle ha 10 000 kr per stykk (!!) for disse, noe til og med de på delelageret skjønte ble for drøyt å påkoste en så gammel bil. Levering kunne fort ta 4-5 uker... Selv pæreholder til skiltlys tok flere uker å få levert. 

Løsningen ble å ta jobben selv, demontere alt, ta med "armene" til en bekjent og få presset ut de gamle lagerne og få presset inn nye uoriginale kulelagere. Kosta meg 400 kr for rep.set og en 6-pack for jobben :P

20200521_132531.thumb.jpg.2ce3134578681dd18177a4c01ff8600c.jpg

20200521_152804.thumb.jpg.b436d479734032d1c1ac03279f44aea4.jpg

20200521_141013.thumb.jpg.c4f3ec81374c7839910f6fc8992e5179.jpg

 

Ellers vil jeg også benytte sjansen til å fremheve en av mine favoritt YT kanaler. For dem som er lei av kanaler som fokuserer på montering av M striper i grillen, karbondetaljer på absolutt alt og annet ræl jeg føler meg for gammel for, så er dette et friskt pust. 

Dette er vel første video av hva som etterhvert blir en serie episoder i "restaurering" av noen av mine favoritt BMW'er. Mannen bak kanalen har nylig gått til innkjøp av en E46 325i Touring som "vinterbil", men ennå mer spennende er vel hans nylig importerte US E60 M5. Regner med at folk kan gjette seg til hvorfor en fra Tyskland importerer M5 fra USA?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante innlegg om Nissan Primera og Mitsubishi Galant. Disse har vært oppe til vurdering i en annen tid. Hvordan var de sammenlignet med samtidige Honda Accord og Toyota Carina E? I dag ser man dem nesten aldri i trafikken, men det er jo i og for seg bra at tiden har gått videre.

Ellers har jeg alltid vært svak for Honda Accord fra 2003 til 2008. Ser for meg at denne kunne vært et hyggelig bekjentskap med 2.4 liter og 190 hk, men også basismotoren med 2.0 liter, 155 hk og 0-100 på cirka 9 sekunder ville nok fungert fint. Den ble også levert med dieselmotor på 2.2 liter og 140 hk. En av de øverste lederne i Honda skal angivelig ha mislikt dieselmotorer, så denne ble laget for å være mest mulig lik en bensinmotor i karakteren.

honda-accord_866_1.jpg

Samtidige Subaru Legacy kunne jeg også eid. Disse kunne for øvrig leveres med seksylindret boksermotor på 3.0 liter.

subaru-legacy_2464_1.jpg

subaru-legacy_2464_5.jpg

Designet bakfra er spesielt vellykket i mine øyne.

Ingen av disse er spesielt dyre eller hurtige i dag, og heller ikke i sin samtid, men jeg overbevist om at de kunne gitt mye kjøreglede likevel.

Endret av Ess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primera ja, det har jeg også hatt. :)

1,6 SRi, absolutt ikke sprek, men likevel greit nok til å være første bil. Det jeg nok mislikte mest med den var at det var en combicoupé (nå er vel dette inn igjen), men syntes aldri den nådde helt opp til utseendet sedanene hadde.

Fant ingen  gode bilder i forbifarten, men fant dette fra Danmark der vi slet med kjølingen, og dermed kjørte uten grill (som var hjemmelaget forøvrig) for anledningen. 😛


Selvfølgelig med leppe fra Renault Laguna.

IMG_1439.thumb.jpeg.028e3f9a6472d1674d7721b81456a892.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ///M-ini95 skrev:

 

Dette er vel første video av hva som etterhvert blir en serie episoder i "restaurering" av noen av mine favoritt BMW'er. Mannen bak kanalen har nylig gått til innkjøp av en E46 325i Touring som "vinterbil", men ennå mer spennende er vel hans nylig importerte US E60 M5. Regner med at folk kan gjette seg til hvorfor en fra Tyskland importerer M5 fra USA?

 

fantastisk kanal, endelig en kanal om fiksing av bmw der vedkommende ikke er amerikansk eller britisk og som samtidig ikke snakker tysk :D liker veldig godt ene filmen av m5'n og når han tok for seg e38'n, veldig flink til å få fram det folk vil se og viser mye fin lærdom.

eneste grunnen til å ta inn us e60 m5 er jo for å få manuell kasse :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle milepæler og nye milepæler. Jeg sitter akkurat nå å følger nedtellingen til at NASA og SpaceX i felleskap sender de amerikanske astronautene Robert Behnken og Douglas Hurley til den internasjonale romstasjonen. Lift off er om ca. 1,5 timer, men astronautene er allerede i romfartøyet Dragon og vi følger dem live på bl.a Youtube.

Dette er første gang siden 2011 at amerikanerne selv er istand til å sende astronauter til verdensrommet. Amerikanernes romferger ble kansellert i 2011 som en følge et par katastrofale ulykker der både romfergene (Challenger og Columbia) og mannskapet gikk tapt. I mellomtiden har amerikanerne kjøpt plasser på den russiske Soyuz raketten, men det har hele tiden vært klart at dette bare er en midlertidig løsning. I dag er altså dagen amerikanerne selv igjen sender astronauter til verdensrommet. Kun to denne gangen, men romfartøyet Dragon har plass til 7 astronauter (fire i NASA konfigurasjon). Russerne sender forøvrig kosmonauter til verdensrommet, men betydningen er den samme. Den amerikanske romfergen hadde forøvrig plass til 10 astronauter, men såvidt jeg vet var det aldri mer enn 8 astronauter med på de totalt 135 ekspedisjonene til verdensrommet. Soyuz romfartøyet har plass til 3 kosmonauter/astronauter. 

Det som imidlertid er interessant er at Dragon romfartøyet primært er bygget av det private selskapet SpaceX dog i samarbeide med NASA. NASA er som kjent et offentlig amerikansk selskap. SpaceX ble stiftet av Elon Musk i 2002 og dette er selvfølgelig en stor dag for ham. Jeg så ham i et intervju for noen minutter siden og han innrømmet blankt at dette var en stor drøm som gikk i oppfyllelse og at han egentlig aldri hadde trodd at de skulle nå så langt. Ambisjonene har imidlertid vokst med suksessen og selv NASA´s direktør, Jim Bridenstine, sier at han er veldig imponert og at SpaceX er utrolig viktig for det amerikanske romprogrammet. Jeg liker virkelig hvordan amerikanerne på denne måten knytter sammen offentlige og private ressurser. Dette er er uten tvil et eksempel til etterfølgelse... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

carpixel.net-1999-lexus-is-uk-69593-hd.thumb.jpg.6b876dd1873a5b5ba766842fe793927b.jpg2-800-oemexteriorfront-43333.jpgLexus IS er en annen interessant sedan fra Japan. Mens de fleste andre japanske biler på 90- og 2000-tallet ble levert med forhjulsdrift, så kom IS med drift i den andre enden. Første generasjon kunne leveres med rekkeseksere på 2.0 eller 3.0 liter. Andre generasjon kunne leveres med blant annet V6 og V8 bensinmotorer.

Endret av Ess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at såpass mange har hatt Primera!

Jeg har også hatt Primera, men det var i GT utgave, 1999 modell. Den bilen likte jeg godt! Skjønner ikke helt hvorfor jeg kjøpte meg en e39 med 2liter diesel og manuell, men det var kanskje pga utseende!

 

DSCN2698 (Large).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante med Lexus IS er jo tidspunktet den ble lansert i 1998. Ikke bare var 3-serien det helt store forbildet, men Lexus gikk så langt at de også kopierte motorkonfigurasjonen BMW var så kjent for den gangen. Selvpustende bensinrekkeseksere var det folk ville ha etter at BMW hadde hatt stor suksess med disse motorene i spesielt 3-serien (les: kombinasjonen liten kompakt sedan med en potent rekkesekser var unik) siden 70-tallet med E21 320i i 1977. Den modellen hadde en M20B20 rekkesekser med en dobbel Solex forgasser på 122 HK, noe som absolutt var ganske imponerende i en bil som 3-serien den gangen.

Modellseriene E30 og E36 bare forsterket dette og da E46 kom på markedet i 1998 var også Lexus klar med IS og rekkeseksere på 2,0 og 3,0 liter. BMW's tilsvarende rekkeseksere (320i og 328i) hadde på dette tidspunktet 150 og 193 hestekrefter (320i og 328i hadde som betegnelsene tilsier et sylindervolum på hhv. 1991 og 2793 cm3). Lexus's varianter hadde 153 og 217 HK - og dette var naturligvis et relativt stort poeng vis a vis spesielt 328i. BMW slo imidlertid tilbake allerede i 2001 da 330i fikk 231 HK.

Jeg kan huske at IS fikk temmelig mye positiv omtale for design, motorer og kjøreegenskaper. Lexus IS var ikke helt på høyde med E46, men mange ble overrasket over hvor bra modellen faktisk var. BMW begynte nok ikke å skjelve i buksene, men jeg vil tro at ledelsen i München fikk noe å tenke på. Jeg vet det ikke med sikkerhet, men måten E90 tok 3-serien et relativt stort skritt videre med bl.a et helt nytt og mer avansert understel og ellers en mer "voksen" bil forteller etter min mening at BMW så absolutt tok konkurransen fra Lexus seriøst. I dag vet vi hvordan utviklingen gikk og 3-serien har aldri vært bedre (litt omdiskutert dette, men helt klart i relativ forstand). Lexus er som de andre japanske bilmerkene bare en skygge av seg selv (ihvertfall i Europa).

Kanskje noen av dere vet nærmere hvorfor japanerne generelt mistet pusten utover 2000 tallet og inn på 2010 tallet?     

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med så mange Primera-historier her! Både Primera og BMW er kjent for å være kjøreglade biler, de finner nok sine eiere.

 @///M-ini95 Helt enig i det du skriver både mtp kjøreegenskaper og deletilgang 😛 jeg byttet den øvre A-armen som viser på bildet ditt på begge sider, de forårsaker noe vanvittig med knirking når de foringene går tørre. Quick fiks da, bare å skru ut boltene og inn med nye, komplette armer, tror ikke de var så dyre. 
 

@awt jeg har kombikupé nå 🤔. Og X4’en din er jo en kombikupé på stylter 😬. Kan så absolutt relatere den jeg har til de klassiske japse- og euro-kombikupéene fra 90-00-tallet. Men enig i at Primera sedan så bedre ut enn kombikupéen ja.

@Ess det var mye samme greia, alle (mulig Carina E falt litt gjennom i dette selskapet) hadde mye utstyr sammenlignet med europeere i samme klasse, spesielt Galanten jeg hadde var godt utstyrt som GLSi-utgave. Jeg holdt på å kjøpe en 2,5 V6 4x4 GLSi -utgave av denne, den hadde også 4WS som 3000GT. Det er vel rusten som tar de. Galant VR4 fra den lekre generasjonen som kom i 1997 var det vel, det var en heftig modell men dessverre kom den aldri til Norge, var kun høyrerattet. Standardutgavene såg dog like ut, men dette er en av favorittdesignene mine fra rundt 2000, det et lekkert design.
image.jpeg.84e2d1615f3e2cc5a064fae9c5babdcb.jpeg

Synd å se hva Mitsubishi har blitt, samme med Nissan. Mazda er mitt favorittjapsemerke nå for tiden, de gjør ting på sin egen måte på godt og vondt, og kjører hardt på det. Det står det utrolig mye respekt av slik bilbransjen- og verden ser ut nå.

@Otis de GT-utgavene var vel ganske potente biler med 150hk? Hakket over SRi. 

@Fredrik Lexus er vel betydelige i USA? Er vel kun i Europa at de faller gjennom? Dvs det er jo fantastiske biler, men de ser jo ikke ut. Gjelder for øvrig ikke RC500, den er et smykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Ja, de øvre armene på en Primera, de har alle Primera eiere skiftet mang en gang! Det var en del som ble slitt ekstremt fort.

GT med 150hk var litt over SRi og de var artige å kjøre. Stivt karosseri og relativt kult interiør. Var en gang på banekjøring med den, det var ikke så mange som kjørte fra meg.

Før den bilen hadde jeg Mazda 626 1988 modell med 148hk. Den gikk også greit pga lav vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Otis said:

GT med 150hk var litt over SRi og de var artige å kjøre. Stivt karosseri og relativt kult interiør.

Apropos kult interiør.

Det blir ikke kulere enn dette i en 90-talls japse.

IMG_0998.thumb.JPG.c25f2bdbc4f9835657dfe57b19e0b744.JPG

 

1 hour ago, Otis said:

Før den bilen hadde jeg Mazda 626 1988 modell med 148hk. Den gikk også greit pga lav vekt.

Det var ikke tilfeldigvis en 626GT? Foreldrene til en kompis av meg hadde en slik gjennom hele oppveksten min, rimelig kul bil den gang ser jeg nå. Så det ikke den gang 😛 .

Når sant skal sies; Mitsubishi Galanten 4x4'en jeg hadde kjørte utrolig bra med de 30/30-senkefjørene jeg satte på. Muligens vel så bra som Primeraen om jeg ikke husker helt feil (selvsagt en annen historie med originalt oppsett på disse to, der er nok Primeraen noen hakk over). Og med 17" felger og 215/45-17 dekk hang den vanvittig bra på veien. Med en 18-åring og verdensmester bak rattet blir det ikke stort bedre der og da. Sånn sittestillingmessig minnet den meg mest om BMW av de to (galant/primera). Satt mye lavere i den enn i Primeraen, følte nesten jeg satt på bakken, og den var noe lavere giret, derav følte jeg den dro hakket bedre.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som mange BMW eier har hatt Primera, som @TRF sier. Hvorfor?

Jeg kjøpte Primera pga effekt og utseende. Og kjøreegenskaper. Primera var en habil bil å kjøre.

@papertiger Lavt giret i en Primera? Husker den var ganske artig i akserlasjonsfeltet på motorvei, fikk 105 km/t i 2.giret! 165 km/t i 3.gir og 195 km/t i 4.gir. 5.gir klarte jeg aldri å kjøre ut.

Det var ikke en GT. Men en vanlig 626, men med 148hk. Samme karosseri som 90hk. Ingen forskjell på noen ting som helst! Det er litt spesielt.

Primera GT hadde jo tårnavstiver, større bremser og annet interiør. Og annen frontfanger. 

DSCN2498.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...